• Νομικό μπλόκο στη σύμπραξη του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Κω με τη δημοτική ανώνυμη εταιρεία που επιχειρούσε να αναλάβει τη διαχείριση τουριστικού λιμένα χωρίς το απαιτούμενο θεσμικό έρεισμα
Μια σημαντική διοικητική απόφαση με θεσμικές και πολιτικές προεκτάσεις ελήφθη από τη Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου κ. Μαριάννα Νικολαΐδου, η οποία ακύρωσε την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Κω για τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης με τη «Μονομετοχική Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης Τουριστικού Λιμένα Κω» (ΜΑΕΕΤΛΚ). Η απόφαση επικαλείται ευθεία παραβίαση του θεσμικού πλαισίου περί συμμετοχής ανωνύμων εταιρειών των ΟΤΑ σε τέτοιου είδους συνεργασίες.
Τι ήταν η σύμβαση
και γιατί κρίθηκε άκυρη
Η επίμαχη απόφαση 56/2025 αφορούσε την έγκριση μιας προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δ.Λ.Τ. Κω και της ΜΑΕΕΤΛΚ, με αντικείμενο τη διαχείριση του καταφυγίου σκαφών αναψυχής στο λιμένα Μανδρακίου για την περίοδο μέχρι 31 Οκτωβρίου 2025.
Ωστόσο, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση επικαλέστηκε σειρά νομικών διατάξεων από τους νόμους 3463/2006 και 3852/2010, καθώς και σχετικές εγκυκλίους του Υπουργείου Εσωτερικών, οι οποίες ρητά απαγορεύουν τη συμμετοχή κοινών ανωνύμων εταιρειών ΟΤΑ (εκτός αναπτυξιακών) σε προγραμματικές συμβάσεις. Η ΜΑΕΕΤΛΚ, παρά τη δημοτική της φύση, δεν κατατάσσεται στις εξαιρέσεις.
Η ακύρωση βασίζεται ειδικά:
• Στο άρθρο 265 παρ. 4 του ν. 3463/2006, που απαγορεύει στις ανώνυμες εταιρείες ΟΤΑ (πλην αναπτυξιακών) να συμμετέχουν σε προγραμματικές συμβάσεις.
• Στο άρθρο 100 του ν. 3852/2010, που ορίζει με ακρίβεια τους επιτρεπόμενους φορείς για τέτοιες συνεργασίες.
• Στην εγκύκλιο 16/οικ. 10819/22-02-2007 του ΥΠ.ΕΣ., που εξειδικεύει το πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρήσεων των ΟΤΑ.
Με βάση όλα τα παραπάνω, κρίθηκε ότι η ΜΑΕΕΤΛΚ, ως μονομετοχική δημοτική ανώνυμη εταιρεία, δεν εμπίπτει στις επιτρεπόμενες κατηγορίες και συνεπώς, η σύμβαση με το Δ.Λ.Τ. Κω είναι νομικά αβάσιμη.
Η ΜΑΕΕΤΛΚ ιδρύθηκε αρχικά ως «Κως Επενδυτική Α.Ε.» το 1999 και τροποποιήθηκε σε δημοτική μονομετοχική Α.Ε. με σκοπό την εκμετάλλευση του τουριστικού λιμένα Κω. Παρότι διατηρεί στενή σχέση με τον Δήμο Κω, νομικά παραμένει εταιρεία ιδιωτικού δικαίου – γεγονός που δεν της επιτρέπει, υπό την ισχύουσα νομοθεσία, να μετέχει σε προγραμματικές συμβάσεις, όπως αυτή που επιχειρήθηκε.
Η ακύρωση μπλοκάρει κάθε δραστηριότητα που είχε δρομολογηθεί στο πλαίσιο της σύμβασης. Επιπλέον, δίνει το δικαίωμα σε κάθε ενδιαφερόμενο να προσφύγει εντός ενός μήνα στην Ειδική Επιτροπή του άρθρου 152 του ν. 3463/2006, η οποία εδρεύει στη Ρόδο. Η προσφυγή είναι διοικητική και μπορεί να κρίνει εκ νέου τη νομιμότητα της ακύρωσης, αν και το νομικό πλαίσιο εμφανίζεται ξεκάθαρο.