ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ενοίκια: Από την 1η Οκτωβρίου θα πληρώνονται μέσω τράπεζας

news room 1 λεπτό ανάγνωση
ΑΚΙΝΗΤΑ
✦ Σύ­νο­ψη ⌄
  • Η αγορά ενοι­κί­ων ει­σέρ­χε­ται σε νέα εποχή με την υπο­χρε­ω­τι­κή σύν­δε­ση πλη­ρω­μών μι­σθω­μά­των με το τρα­πε­ζι­κό σύ­στη­μα από 1η Οκτω­βρί­ου 2026.
  • Η μη τή­ρη­ση της δια­δι­κα­σί­ας τρα­πε­ζι­κής εξό­φλη­σης μπο­ρεί να απο­κλεί­σει ενοι­κια­στές από κρα­τι­κές ενι­σχύ­σεις και επι­στρο­φές ενοι­κί­ου, με πι­θα­νές απώ­λειες έως 800 ευρώ ετη­σί­ως.
  • Οι ιδιο­κτή­τες που δεν ει­σπράτ­τουν τα μι­σθώ­μα­τα μέσω τρα­πε­ζι­κού συ­στή­μα­τος κιν­δυ­νεύ­ουν να χά­σουν φο­ρο­λο­γι­κές εκ­πτώ­σεις, αυ­ξά­νο­ντας το φο­ρο­λο­γη­τέο τους ει­σό­δη­μα.
  • Παρά τις αυ­στη­ρό­τε­ρες απαι­τή­σεις πλη­ρω­μής, η νέα φο­ρο­λο­γι­κή κλί­μα­κα που θα εφαρ­μο­στεί το 2026 θα μειώ­σει τη φο­ρο­λο­γι­κή επι­βά­ρυν­ση για πολ­λούς ιδιο­κτή­τες.

Σε νέα εποχή ει­σέρ­χε­ται η αγορά των ενοι­κί­ων, καθώς από την 1η Οκτω­βρί­ου 2026 ενερ­γο­ποιεί­ται υπο­χρε­ω­τι­κά το πλαί­σιο που συν­δέ­ει την πλη­ρω­μή των μι­σθω­μά­των με το τρα­πε­ζι­κό σύ­στη­μα. Για ενοι­κια­στές και ιδιο­κτή­τες, η αλ­λα­γή δεν αφορά απλώς τον τρόπο με τον οποίο θα κα­τα­βάλ­λε­ται ένα μη­νιαίο μί­σθω­μα. Συν­δέ­ε­ται άμεσα με την πρό­σβα­ση σε κρα­τι­κές ενι­σχύ­σεις, την επι­στρο­φή ενός ενοι­κί­ου αλλά και με τη φο­ρο­λο­γι­κή με­τα­χεί­ρι­ση των ει­σο­δη­μά­των από ακί­νη­τα. Οποιος επι­λέ­ξει να συ­νε­χί­σει τις πλη­ρω­μές με με­τρη­τά κιν­δυ­νεύ­ει να βρε­θεί εκτός μιας σει­ράς φο­ρο­λο­γι­κών και στε­γα­στι­κών ωφε­λη­μά­των, ενώ ο ιδιο­κτή­της μπο­ρεί να χάσει τις απαλ­λα­γές που ισχύ­ουν σή­με­ρα.

Η υπο­χρε­ω­τι­κή τρα­πε­ζι­κή κα­τα­βο­λή είχε προ­γραμ­μα­τι­στεί να τεθεί σε εφαρ­μο­γή νω­ρί­τε­ρα, όμως η έναρ­ξη με­τα­τέ­θη­κε για την 1η Οκτω­βρί­ου 2026. Σύμ­φω­να με το ισχύ­ον πλαί­σιο, το μί­σθω­μα θα πρέ­πει να κα­τα­βάλ­λε­ται σε τρα­πε­ζι­κό λο­γα­ρια­σμό του εκ­μι­σθω­τή, ώστε να υπάρ­χει ηλε­κτρο­νι­κά κα­τα­γε­γραμ­μέ­νη συ­ναλ­λα­γή. Η εξό­φλη­ση μπο­ρεί να γί­νε­ται με με­τα­φο­ρά χρη­μά­των μέσω e-banking ή με άλλο τρα­πε­ζι­κό μέσο προς τον δη­λω­μέ­νο λο­γα­ρια­σμό του ιδιο­κτή­τη. Το υπουρ­γείο Οι­κο­νο­μι­κών έχει συν­δέ­σει την υπο­χρε­ω­τι­κή τρα­πε­ζι­κή πλη­ρω­μή με την αντι­με­τώ­πι­ση της φο­ρο­δια­φυ­γής στην αγορά ακι­νή­των, καθώς η ηλε­κτρο­νι­κή κα­τα­γρα­φή των μι­σθω­μά­των διευ­κο­λύ­νει τον εντο­πι­σμό πε­ρι­πτώ­σε­ων αδή­λω­των ή υπο­δη­λω­μέ­νων ει­σο­δη­μά­των. Βέ­βαια, αυτό δεν ση­μαί­νει ότι θα εξα­λει­φθεί η φο­ρο­δια­φυ­γή. Αλλά ένα με­γά­λο τμήμα ενοι­κια­στών και ιδιο­κτη­τών εκτι­μά­ται ότι θα στα­μα­τή­σει τις προη­γού­με­νες πρα­κτι­κές.

Τι χάνει ο ενοι­κια­στής

Η μη τρα­πε­ζι­κή εξό­φλη­ση του μι­σθώ­μα­τος μπο­ρεί να οδη­γή­σει σε απο­κλει­σμό από τα ευ­ερ­γε­τή­μα­τα που συν­δέ­ο­νται με τη συ­γκε­κρι­μέ­νη μί­σθω­ση, με­τα­ξύ των οποί­ων πε­ρι­λαμ­βά­νο­νται η επι­στρο­φή ενός ενοι­κί­ου και στε­γα­στι­κές ενι­σχύ­σεις. Συ­γκε­κρι­μέ­να, για ενοι­κια­στή που δι­καιού­ται το ανώ­τα­το ποσό επι­στρο­φής, η μη τή­ρη­ση της προ­βλε­πό­με­νης δια­δι­κα­σί­ας ση­μαί­νει ότι μπο­ρεί να χάσει έως και 800 ευρώ ετη­σί­ως. Επο­μέ­νως, ακόμη και ένας ενοι­κια­στής που πλη­ροί τα ει­σο­δη­μα­τι­κά και πε­ριου­σια­κά κρι­τή­ρια δεν αρκεί να είναι απλώς «δι­καιού­χος». Θα πρέ­πει να τηρεί και τους κα­νό­νες που αφο­ρούν την κα­τα­βο­λή του μι­σθώ­μα­τος.

Τι χάνει ο ιδιο­κτή­της

Το νέο σύ­στη­μα δεν επι­βα­ρύ­νει μόνο τον ενοι­κια­στή. Ο ιδιο­κτή­της που δεν ει­σπράτ­τει το μί­σθω­μα μέσω του τρα­πε­ζι­κού συ­στή­μα­τος κιν­δυ­νεύ­ει να χάσει τη φο­ρο­λο­γι­κή έκ­πτω­ση του 5% επί του ει­σο­δή­μα­τος από ακί­νη­τα, η οποία συν­δέ­ε­ται με δα­πά­νες επι­σκευ­ής, συ­ντή­ρη­σης και άλλες λει­τουρ­γι­κές ανά­γκες του ακι­νή­του. Η απώ­λεια της έκ­πτω­σης δεν ση­μαί­νει ότι ο ιδιο­κτή­της πλη­ρώ­νει έναν επι­πλέ­ον φόρο 5%. Ση­μαί­νει ότι δεν αφαι­ρεί­ται το συ­γκε­κρι­μέ­νο πο­σο­στό από το ακα­θά­ρι­στο ει­σό­δη­μα πριν από τον υπο­λο­γι­σμό του φόρου, με απο­τέ­λε­σμα να αυ­ξά­νε­ται το φο­ρο­λο­γη­τέο ποσό.

Την ίδια στιγ­μή που αυ­στη­ρο­ποιεί­ται ο τρό­πος πλη­ρω­μής των ενοι­κί­ων, μειώ­νε­ται η φο­ρο­λο­γι­κή επι­βά­ρυν­ση για ση­μα­ντι­κό αριθ­μό ιδιο­κτη­τών. Η νέα φο­ρο­λο­γι­κή κλί­μα­κα για τα ει­σο­δή­μα­τα από ακί­νη­τη πε­ριου­σία εφαρ­μό­ζε­ται για ει­σο­δή­μα­τα που απο­κτώ­νται από το φο­ρο­λο­γι­κό έτος 2026. Επο­μέ­νως, οι αλ­λα­γές θα απο­τυ­πω­θούν στις φο­ρο­λο­γι­κές δη­λώ­σεις που θα υπο­βλη­θούν το 2027. Η νέα κλί­μα­κα δια­μορ­φώ­νε­ται ως εξής: έως 12.000 ευρώ συ­ντε­λε­στής 15%, από 12.001 έως 24.000 ευρώ συ­ντε­λε­στής 25%, από 24.001 έως 36.000 ευρώ συ­ντε­λε­στής 35% και πάνω από 36.000 ευρώ συ­ντε­λε­στής 45%.

Η με­γά­λη αλ­λα­γή βρί­σκε­ται στο δεύ­τε­ρο κλι­μά­κιο. Μέχρι και το φο­ρο­λο­γι­κό έτος 2025, το ει­σό­δη­μα από ακί­νη­τα πάνω από τις 12.000 ευρώ περ­νού­σε απευ­θεί­ας στον συ­ντε­λε­στή 35%. Από το 2026 ει­σά­γε­ται εν­διά­με­σος συ­ντε­λε­στής 25% για το τμήμα του ει­σο­δή­μα­τος από 12.001 έως 24.000 ευρώ. Ετσι, ιδιο­κτή­της που απο­κτά­ει ετή­σιο ει­σό­δη­μα 15.000 ευρώ από ενοί­κια θα φο­ρο­λο­γεί­το με την προη­γού­με­νη κλί­μα­κα με φόρο 2.850 ευρώ, ενώ με τη νέα κλί­μα­κα ο φόρος πε­ριο­ρί­ζε­ται στα 2.550 ευρώ. Ετή­σιο όφε­λος: 300 ευρώ. Η μεί­ω­ση προ­κύ­πτει επει­δή τα πρώτα 12.000 ευρώ εξα­κο­λου­θούν να φο­ρο­λο­γού­νται με 15%, ενώ τα επό­με­να 3.000 ευρώ φο­ρο­λο­γού­νται πλέον με 25% αντί για 35%.

Για ετή­σιο ει­σό­δη­μα 25.000 ευρώ, η δια­φο­ρά γί­νε­ται ακόμη με­γα­λύ­τε­ρη. Με την προη­γού­με­νη κλί­μα­κα ο φόρος ανερ­χό­ταν σε 6.350 ευρώ, ενώ με τη νέα κλί­μα­κα μειώ­νε­ται στα 5.150 ευρώ. Ετή­σιο όφε­λος: 1.200 ευρώ. Ο ιδιο­κτή­της επω­φε­λεί­ται κυ­ρί­ως από τη μεί­ω­ση του συ­ντε­λε­στή στο τμήμα του ει­σο­δή­μα­τος με­τα­ξύ 12.001 και 24.000 ευρώ, το οποίο πλέον φο­ρο­λο­γεί­ται με 25% αντί για 35%.

Για έναν ιδιο­κτή­τη με ετή­σιο ει­σό­δη­μα από ακί­νη­τα 40.000 ευρώ, ο φόρος με το προη­γού­με­νο σύ­στη­μα ανερ­χό­ταν σε 12.100 ευρώ. Με τη νέα κλί­μα­κα, ο φόρος πε­ριο­ρί­ζε­ται στα 10.800 ευρώ. Ετή­σιο όφε­λος: 1.300 ευρώ. Πρό­κει­ται για το ανώ­τα­το όφε­λος με­τα­ξύ των συ­γκε­κρι­μέ­νων πα­ρα­δειγ­μά­των και δεί­χνει ότι η φο­ρο­λο­γι­κή ελά­φρυν­ση δεν πε­ριο­ρί­ζε­ται στους μι­κρούς ιδιο­κτή­τες, αλλά επε­κτεί­νε­ται και σε υψη­λό­τε­ρα ει­σο­δή­μα­τα από ακί­νη­τα.

Πηγή: moneyreview.gr

Πώς σας φάνηκε το άρθρο;

Ένα πάτημα, χωρίς λογαριασμό. Μία ψήφος ανά συσκευή.

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.