Τοπικές Ειδήσεις

Οι βασικές αλλαγές του νέου συστήματος διακυβέρνησης των ΟΤΑ

Ποιες μεταβολές επέρχονται και ποιες λειτουργίες των Δήμων επηρεάζονται

Πραγματοποιήθηκε χθες στο ΕΒΕΔ ενημερωτική ημερίδα με θέμα «Αναμόρφωση Συστήματος Διακυβέρνησης των ΟΤΑ α’ βαθμού από την Πανελλήνια Ένωση Γενικών Γραμματέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης “ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ”.
Αντίστοιχες εκδηλώσεις έχουν πραγματοποιηθεί και σε άλλες πόλεις και στοχεύουν στην ενημέρωση των δημοτικών υπαλλήλων γύρω από τον νόμο 5056/2023 και τις βασικές αλλαγές στον τρόπο διοίκησης των Δήμων.
Στην ημερίδα παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Αλέξανδρος Κολιάδης, η νέα γενική γραμματέας κα Παρασκευοπούλου, ο κ. Βάιος Καλοπήτας, ο κ. Μανώλης Σαββής, ο κ. Δημήτρης Καρατζιάς, ο κ. Κώστας Χαλκιάς, ενώ μεταξύ των ομιλητών ήταν ο δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης και μέλος του δ.σ. της ΚΕΔΕ, κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος.
Η Ημερίδα περιελάμβανε τα παρακάτω θέματα:
• Όργανα διοίκησης των Δήμων
• Συγκρότηση & Εκλογή δημοτικής επιτροπής
• Ορισμός αντιδημάρχων
• Εκλογή προέδρου, αντιπροέδρου & γραμματέα δημοτικού συμβουλίου
• Κατάρτιση ΝΠΔΔ των ΟΤΑ & μεταφορά προσωπικού στους ΟΤΑ
• Άλλα ειδικά θέματα αναμόρφωσης του Συστήματος των ΟΤΑ α’ βαθμού
Υπενθυμίζεται ότι με το νόμο 5056/2003 καταργούνται τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), τα οποία ενσωματώνονται στον πυρήνα λειτουργίας των δήμων. Το πάσης φύσεως προσωπικό, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού ορισμένου χρόνου, μεταφέρεται πλέον στον δήμο. Ίδια λογική θα ισχύσει και για τη διαχείριση των σχολικών μονάδων, που σήμερα γίνεται από τις σχολικές επιτροπές, οι οποίες θα περάσουν στους δήμους.
Τα χρήματα που θέλει ένα σχολείο για θέρμανση ή για βελτίωση του σχολικού κτηρίου θα τα διαχειρίζεται ο δήμος κεντρικά και όχι η σχολική επιτροπή. Συγκεκριμένα, από την 30ή/6ου/2024 οι αρμοδιότητες των σχολικών επιτροπών και των δημοτικών επιτροπών μεταφέρονται στους οικείους δήμους προκειμένου να βελτιωθεί η διαχείριση των σχολικών μονάδων σε κεντρικό επίπεδο.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η δημοτική αρχή του Αντώνη Καμπουράκη εισήγαγε την εξαίρεση του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης από την εφαρμογή του νόμου, πετυχαίνοντας τον επιθυμητό στόχο. Παράλληλα, το δημοτικό συμβούλιο ψήφισε υπέρ της μεταφοράς της ΔΕΣ ΡΟΔΑ που επίσης επηρεάζεται από τον συγκεκριμένο νόμο στο Δήμο. Στην πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου συζητήθηκε εκτός ημερήσιας διάταξης η διατήρηση των σχολικών επιτροπών και αποφασίστηκε η έκδοση και αποστολή σχετικού ψηφίσματος στο υπουργείο. Τέλος, από τον συγκεκριμένο νόμο επηρεάζεται ο Δημοτικός Οργανισμός Πρόνοιας που θα ενσωματωθεί στο Δήμο.

Οι βασικές αλλαγές του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του νόμου 5056/2023:
– Επαναφέρει τον ορισμό των αντιδημάρχων αποκλειστικά από την παράταξη του δημάρχου
-Προβλέπει τη δυνατότητα ανάκλησης του ορισμού των αντιδημάρχων από τον δήμαρχο οποτεδήποτε.
-Τροποποιείται η διαδικασία ανάδειξης του προεδρείου του δημοτικού συμβουλίου. Για κάθε θέση του προεδρείου, πλέον υποδεικνύεται ένας υποψήφιος από τον επικεφαλής κάθε παράταξης, στον οποίο δίδεται η εξουσία να αποφασίσει, λαμβάνοντας υπόψη τη σύνθεση της παράταξής του. Η ψηφοφορία καθίσταται φανερή.
-Προβλέπεται ότι δεν είναι δυνατή η διαγραφή του επικεφαλής μιας δημοτικής παράταξης από τα μέλη της, με το σκεπτικό ότι, ως αρχηγός του συνδυασμού που πλειοψήφησε, διαθέτει την άμεση λαϊκή νομιμοποίηση για την εφαρμογή του προγράμματος που εξήγγειλε, το οποίο και «εγκρίθηκε» από την τοπική κοινωνία διά της ψήφου.
-Προβλέπεται ότι δημοτικός σύμβουλος που ανεξαρτητοποιήθηκε ή διαγράφηκε χάνει και τη θέση που κατείχε, λόγω της ιδιότητας του συμβούλου δημοτικής παράταξης, σε πάσης φύσης συλλογικά όργανα, επιτροπές και συμβούλια και δεν μπορεί να παραμείνει ή να οριστεί αντιδήμαρχος ως λογικό απότοκο της εφαρμογής πλειοψηφικού συστήματος.


-Περιορίζεται η υποχρεωτική δια ζώσης διεξαγωγή της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου σε μία φορά τον μήνα, καθώς η εμπειρία της πανδημίας του κορωνοϊού COVID – 19 την προηγούμενη αυτοδιοικητική περίοδο κατέδειξε ότι τα σύγχρονα μέσα τηλεδιάσκεψης διευκολύνουν τη διεξαγωγή συνεδριάσεων εξ αποστάσεως.
-Απαλείφεται η υποχρέωση ενημέρωσης των μελών του δημοτικού συμβουλίου με φυσικό τρόπο, καθώς η ηλεκτρονική ενημέρωση πλέον έχει καταστεί συνήθης πρακτική που διευκολύνει την άμεση ενημέρωση όλων των μελών και ορίζει υποχρεωτική ελάχιστη προθεσμία δύο ημερών για την ενημέρωσή τους για τα θέματα των συνεδριάσεών του, προκειμένου να έχουν ικανό χρόνο ενημέρωσης και προετοιμασίας
-Ορίζεται η απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του δημοτικού συμβουλίου ως προϋπόθεση για την έγκριση της συζήτησης κατεπειγόντων ή εκτός ημερησίας διάταξης θεμάτων
-Διευκρινίζεται ότι το δικαίωμα ψήφου προέδρων δημοτικών κοινοτήτων στα δημοτικά συμβούλια ασκείται επί θεμάτων που αφορούν αποκλειστικά στις δημοτικές κοινότητες που εκπροσωπούν
-Εισάγεται ειδική μη – αποφασιστικού χαρακτήρα διμηνιαία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για τον έλεγχο των πεπραγμένων της δημοτικής αρχής. Σε αυτή τη συνεδρίαση γίνεται συζήτηση για έως δέκα (10) θέματα που θέτουν οι σύμβουλοι εγκαίρως και απαντάει ο εκπρόσωπος της δημοτικής αρχής (άρθρο 7).


-Καταργούνται η οικονομική επιτροπή και η επιτροπή ποιότητας ζωής, στη θέση των οποίων λειτουργεί εφεξής η δημοτική επιτροπή.

Καθιερώνονται δείκτες ποιότητας και παρακολούθησης των επιδόσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με ανοιχτά διαθέσιμα δεδομένα σε όλους τους πολίτες και επιβράβευση των αποδοτικότερων. Στόχος είναι η δημόσια απεικόνιση κρίσιμων δεδομένων των δήμων και των περιφερειών, βασισμένων σε διεθνή πρότυπα. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης θα μπορεί να βλέπει, σε ένα κεντρικό σημείο, κρίσιμα δεδομένα για τη λειτουργία των ΟΤΑ και να συγκρίνει τις επιδόσεις τους.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου