Πολιτιστικά

Την Δευτέρα, η παράσταση “Αναφορά στον Γκρέκο” στο θερινό κινηματοθέατρο Ρόδον.

Το 2017 ανακηρύχθηκε “Έτος Νίκου Καζαντζάκη” με την αφορμή τα 60 χρόνια από το θάνατο του. Η «Αναφορά στον Γκρέκο», το τελευταίο έργο τού μεγάλου Έλληνα συγγραφέα σε μια συγκλονιστική μουσικοθεατρική παράσταση κλείνει για το 2017 το ‘’φωτεινό’’ Φεστιβάλ της Ρόδου.

Λίγα λόγια για την παράσταση
Η «Αναφορά στον Γκρέκο» είναι ένα συναρπαστικό αυτοβιογραφικό έργο του . Ξεκινά από τα παιδικά του χρόνια και σταματά στην ημέρα της «κρητικής ματιάς» και στη σύλληψη της Οδύσσειας. Στην παράσταση πρωταγωνιστούν ο Τάκης Χρυσικάκος,που ερμηνεύει τον Νίκο Καζαντζάκη και πρόσωπα του έργου του, καθώς και η Γεωργία Νταγάκη, που με τη λύρα και το τραγούδι της συνομιλεί με τους πρωταγωνιστές του έργου, τον Καπετάν Μιχάλη, τον Αλέξη Ζορμπά, τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και την ωραία Ελένη του Ομήρου!

Μια παράσταση, που μέσα από τους ήρωες των έργων του Νίκου Καζαντζάκη και τις εξομολογήσεις του (στον παππού του, όπως αποκαλεί τον Ελ Γκρέκο) συναντάμε το μεγαλείο της Ελλάδας και το ανυπόταχτο πνεύμα του ίδιου του συγγραφέα.

Ταυτότητα παράστασης
Θεατρική προσαρμογή – σκηνοθεσία: Τάκης Χρυσικάκος.
Συνεργάτης – σκηνοθέτης: Εμμανουέλα Αλεξίου.
Επιλογές τραγουδιών: Χαΐνης Δημήτρης Αποστολάκης – Γεωργία Νταγάκη.
Καλλιτεχνική Επιμέλεια Δημήτριος Μίχαλος

Με την Στήριξη της Αδελφότητας Κρητών Ρόδου «Ο Ψηλορείτης»
Υπό την αιγίδα του ΔΟΠΑΡ

Μεγάλος Χορηγός: Υπερμάρκετ ΣΠΑΝΟΣ

Πληροφορίες
Είσοδος 08:00 μ.μ.
Έναρξη 09:30 μ.μ.

Τιμές εισιτηρίων
Τα πρώτα 200 εισιτήρια στα σημεία προπώλησης και μέχρι εξαντλήσεως τους 12,00€
Γενική είσοδος 15,00€
Θέσεις περιορισμένες

ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

● ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ
Ticket House Rhodes Summer Festival – Πλατεία Κύπρου
The Lab, Γρίβα 94, Ρόδος, τηλ. 2241030857
Vodafone, Αμερικής 46, Ρόδος, τηλ.2241077070
Παπαβασιλείου Κορνίζες, Αμερική 27, Ρόδος, τηλ. 2241073017

● ΔΥΤΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ
Γρηγόρης Coffee right, Ιαλυσού 425, Ιαλυσός, τηλ 2241091766
Βιβλιοχαρτοπωλείο “Η ΠΗΓΗ” Σορωνή, τηλ. 2241041525

● ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ
Alafakis Delivery, Καλυθιές, τηλ.2241086000
Pramateftis Κέντρο Τύπου – Είδη Περιπτέρου, Περνού 34Β, Αφάντου – τηλ. 2241053068
Wind Αρχαγγέλου, Αρχάγγελος τηλ.2244029229
Caldera εστιατόριο/bar, Λεωφ. Καλλιθέας 215, τηλ. 2241062882

> Το ταμείο του θεάτρου την ημέρα της παράστασης θα ανοίξει στις 07:30μμ.
> Σε περίπτωση που ο καιρός δεν το ευνοεί η παράσταση θα μεταφερθεί στο Δημοτικό Θέατρο Ρόδου.
Έχουν γράψει  για την παράσταση

Ντίνος Καρύδης

-ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΓΚΡΕΚΟ Ρεσιτάλ ερμηνείας από τον Τάκη Χρυσικάκο. Με δέος παρακολουθούσα τον Τάκη να μετουσιώνεται τον γίγαντα από την λεβεντογέννα Κρήτη ΝΙΚΟ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ. Η συγκίνηση μου έφερε δάκρυα στα μάτια γιατί το πρώτο βιβλίο που διάβασα στη ζωή μου ήταν ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΣ. Ένα βιβλίο που με έκανε ουσιαστικά Χριστιανό… κι αυτόν τον άγιο ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ τον αφόρισε το ιερατείο του Βατικανού,αντί να του στήσουν άγαλμα με φωτοστέφανο!!! Βλέποντας τον Τάκη είχα την αίσθηση ότι έβλεπα τον ίδιο τον ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ στη μορφή αλλά και στο πνεύμα. Μπράβο Τάκη!! ! Από σένα το περίμενα…η μεγάλη μου έκπληξη ήταν η Ρεθυμνιώτισα κοπελιά Γεωργία Νταγάκη που τραγούδησε-ερμήνευσε με υπέροχη φωνή και ψυχή τραγούδια της λεβεντογέννας…. Θυμηθείτε το όνομα.. ΓΕΩΡΓΙΑ ΝΤΑΓΑΚΗ. Συγχαρητήρια καί στον νεαρό που την συνόδευε με την κιθάρα του . Μπράβο μπράβο μπράβο!!!

 

Δόμνα Μπέτσιου

..Χθες βράδυ φύγαμε σιωπηλοί από το Θεατρικό, συγκινημένοι! Εσείς μας συγκλονίσατε, τα κείμενα επίσης είναι πολύ δυνατά και μας φαινόταν περιττό να σχολιάσουμε κάτι για το “πόσο ωραίο ήταν”, μόνο κοιταζόμασταν κουνώντας το κεφάλι… Να μπορούσατε να δείτε τον κόσμο να αδειάζει το θέατρο τόσο ήσυχα και με το βλέμμα κατεβασμένο, σα να έχει πάρει ένα μεγάλο μάθημα!! Το καταλάβατε άραγε ότι είχαμε μπει στο κλίμα της παράστασης από τα 1-2 πρώτα λεπτά? Πολλά πολλά συγχαρητήρια, ήταν απίστευτα υποβλητική η ερμηνεία σας, και μας συγκινήσατε και μας προβληματίσατε και μας ανεβάσατε λίγο πιο ψηλά.

NikolasKamtsis ( Σκηνοθέτης )

Μια παράσταση μάθημα.ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΓΚΡΕΚΟ.. Στους καιρούς που ζούμε, που μας έχουνκάνει να σιχαθούμε τον εαυτό μας, αυτή η παράσταση σε κάνειπάλι υπερήφανο, σε κάνει να λατρέψεις τη γλώσσα σου και τη μουσικότητα της, το κείμενο το μιλάει ο ΤάκηςΧρυσικάκος. Ευλογήθηκα να τον έχωδάσκαλο σε καιρούς που μας άρεσε να είμαστεόλοι μαζί.

Χριστίνα Νομικού

Μία αστραπή είναι η ζωή, μα… προλαβαίνουμε!!! Εκπληκτική παράσταση… Σ’ ευχαριστώ γιατί με ενέπνευσες και μου έδωσες δύναμη να φτάσω εκεί που δεν μπορώ.

Τάκης Μπινιάρης

ΤΟ ΕΙΔΑ….ΓΕΜΙΣΑΝ ΤΑ ΜΑΤΙΑ Κ Η ΨΥΧΗ ΜΟΥ!!!

 

Αράπη Ελένη

Δύο ώρες έμεινα καθηλωμένη, μοναδικό μου φως τα μάτια του, λαμπύριζαν χώμα, θάλασσα, φως¨ το φως το ελληνικό. Δεν ανάσαινα, εισέπνεα λέξεις, κραυγές, πάθος.

Το αγαπημένο μου βιβλίο, το δικό μου ευαγγέλιο, που από παιδί κρατούσα στον κόρφο μου, που ακόμα και τώρα διαβάζω φράση φράση σαν προσευχή, έγινε πράξη, ενσαρκώθηκε μέσα από τα μάτια του.

Μπροστά μου δεν είχα έναν ηθοποιό, είχα τον ίδιο τον Καζαντζάκη με σάρκα και οστά, δεν βρισκόμουν στο θέατρο, βρισκόμουν στην Κρήτη, στο ακρογιάλι μαζί με τον Ζορμπά, χόρευα μαζί τους, πονούσα με τον λυγμό τους, ξεθάρρευα με την δειλία που τόλμησε αγώνας να γίνει, φορώντας πάντα κόκκινο μαντήλι.

Μια παράσταση που μοσχομύριζε Ελλάδα. Ένα κείμενο αριστούργημα, επί λέξει εκφρασμένο. Μια ερμηνεία ανατριχιαστική, χορός και λυγμός μαζί, όπως αρμόζει στο ζεϊμπέκικο, όπως αρμόζει στον κάθε Έλληνα που δεινοπαθεί, τις δύσκολες τούτες ώρες, που τολμά και ας δειλιάζει και ας φοβάται στην μοίρα του να εναντιωθεί, να φτάσει εκεί που δεν μπορεί, την Ελευθερία μέσα του και πάλι να γεννήσει.

Δεν χειροκρότησα, χόρεψα και ας μην κουνήθηκα ούτε μια σπιθαμή, η ψυχή μου άστραψε, προφταίνω άραγε;

Μια παράσταση κάθαρση, κάθαρση ψυχής.

Πάνος Κατέρης

ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΓΚΡΕΚΟ του Νίκου Καζαντζάκη. Χθες βράδυ στον προαύλιο χώρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Σ’ έναν χώρο όπου άκουγες τα τρόλεϊ, τα λεωφορεία, τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια να περνούν. Τα δεκάδες παιδιά να τρέχουν, να παίζουν και να φωνάζουν. Τα σκυλιά τριγύρω να γαυγίζουν. Και ο κόσμος να μαζεύεται, όλο και πιο πολύς, να κατακλύζει τις καρέκλες, τα σκαλοπάτια του Μουσείου και τους γύρω χώρους. Και ξαφνικά , μέσα σ’ αυτόν τον εφιάλτη, βγήκαν στη σκηνή δυο μουσικοί και ο Καζαντζάκης ! Στο άκουσμα της λύρας και της εξαίσιας φωνής του Τάκη Χρυσικάκου, θαρρείς όλα γύρω σιώπησαν με μιάς ! Και πως να μην σιωπήσουν, μπροστά στο μεγαλείο της ελληνικής γλώσσας ! Στα τόσα βαθιά νοήματα, ειπωμένα όμως τόσο απλά και κατανοητά μ’ έναν ανεπανάληπτο τρόπο απ’ τον Χρυσικάκο! Δεν είναι ότι σταμάτησαν τα αυτοκίνητα, τα παιδιά ή τα μηχανάκια. Απλά, εμείς ΔΕΝ τα ακούγαμε πιά ! Ο σπουδαίος αυτός ηθοποιός, κατόρθωσε να μας παρασύρει στον κόσμο του Καζαντζάκη και να ακούμε μόνο αυτόν ! Να μας μιλάει για την ζωή, για τον θάνατο, για τον Χριστό, για την Ελλάδα ! Και στο τέλος όλος αυτός ο κόσμος, που βουβά άκουγε όλη αυτή την ώρα μαγεμένος, να χειροκροτεί όρθιος και να φωνάζει ΜΠΡΑΒΟ ! Και ο Χρυσικάκος με τους  μουσικούς του, σε μια μακριά, μακρόχρονη, σιωπηλή υπόκλιση… Ήταν μια σπάνια στιγμή αυτή η μυσταγωγία ! Υποκλίνομαι !!!

 

 

Κριτική από την ΣυγγραφέαΆνναΤσεκούρα

Όποιος γνωρίζει τον Λόγο του Καζαντζάκη, γνωρίζει πως είναι διαχρονικός. Λόγος που διακρίνεται για την σοφία και το βαθύ στοχασμό του συγγραφέα. Θα έλεγε κανείς πως ο μέγιστος Κρητικός Λόγιος είχε προβλέψει τα βάσανα της χώρας του. Η Ελλάδα και ο Έλληνας βρίσκεται μέσα στις γραφές του Νίκου Καζαντζάκη που είναι τόσο επίκαιρες.

.Ο εξαίσιος ηθοποιός Τάκης Χρυσικάκος, που διαρκώς αναμετριέται με τον εαυτό του και τις αντοχές του, για μια ακόμη φορά τα βάζει με το θηρίο της Τέχνης και το υποτάσσει με το ταλέντο του. Όπως και με τον Παπαδιαμάντη έτσι και τώρα με την Αναφορά στο Γκρέκο και τον Νίκο Καζαντζάκη, γράφει ιστορία στην υποκριτική….

Το κοινό αποσβολωμένο τον παρακολουθεί να αναμετριέται με το Θεριό. Δίχως αναπνοή οι θεατές τον ακολουθούν.

Ο Καζαντζάκης εξομολογείται. Ο λόγος του ρέει πηχτός και αστείρευτος. Τον παρακολουθούν να κλαίει παιδί στα πέντε του, να πονά και να σφαδάζει καθώς έρχεται αντιμέτωπος με την σκληρή πραγματικότητα της απώλειας. Τον βλέπουν να γκρεμίζεται, να θρηνεί, να υμνεί. .. η καρδιά χτυπά γρήγορα καθώς ο Ζορμπάς χορεύει. Η ανάσα κόβεται όταν φτάνει ο Καζαντζάκης κοντά στο τέλος του μα προσκυνά την ζωή. Γιατί στην σκηνή του θεάτρου  δεν είναι ο Τάκης Χρυσικάκος. Δεν είναι ο ηθοποιός εκεί. Είναι ο ίδιος ο Νίκος Καζαντζάκης!!  Είναι ο μικρός Νικόλας, ο Αλέξης Ζορμπάς, ο Καπετάν Μιχάλης, ο πατέρας του Καζαντζάκη, είσαι εσύ και εγώ και όλοι μας! Μέσα σε όλη αυτή την μαγική ατμόσφαιρα, δωρικά σχεδόν, το παλικάρι με την κιθάρα και το κορίτσι -Γη. Το κορίτσι με την Λύρα και την φωνή που σπάει την πέτρα. Το κορίτσι και το αγόρι, ο Μανώλης Ανδρουλιδάκης και η Γεωργία Νταγάκη με την φωνή που λυγίζει τα σίδερα. Οι δύο αντίθετες δυνάμεις του κόσμου, το αρσενικό και το θηλυκό, επί σκηνής, ακλόνητες, δυνατές και αρμονικά πλεγμένες, να ισορροπούν, να συνυπάρχουν και να ενισχύουν την μαγεία με μουσική στην παράσταση. Να δίνουν άλλη διάσταση στη φιγούρα του Καζαντζάκη. Να δίνουν έμφαση – κατά την δική μου ταπεινή αντίληψη πάντα, γιατί έτσι το ένιωσα,  – στα σημεία που αναφέρεται η ύπαρξη αυτών των αντιθετικών δυναμικών μέσα στο κόσμο, μα και την ανθρώπινη ψυχή, σε όλο το έργο του Ν. Καζαντζάκη. Ακόμη και αυτή η σύμπραξη των δύο φύλων στην σκηνή, για μένα είναι τρομακτική σκηνοθετική λεπτομέρεια!

Το σανίδι και το κοινό υποκλίνεται στον Τάκη Χρυσικάκο που συγκλονίζει στην Αναφορά στον Γκρέκο του Νικου Καζαντζάκη, μια παράσταση που πρέπει να δουν όλοι οι Έλληνες! Του υποκλίνεται και ο ίδιος ο Καζαντζάκης όπως και όλοι όσους “φόρεσε” και θα “φορέσει” στο μέλλον στο θέατρο.  Γιατί και εσύ Τάκη Χρυσικάκο “Δεν ζυγιάζεις, Δεν μετράς, Δεν βολεύεσαι! Ακολουθείς το βαθύ σου χτυποκάρδι!”

Κώστας Γεωργουσόπουλος

«Θα έπρεπε να οδηγηθούν όλοι μαθητές της χώρας στο ρεσιτάλ του Χρυσικάκου. Ας το αποτυπώσει σε βίντεο η ΕΡΤ και ας το διανείμει  στα λύκεια της χώρας>>

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου