Ρεπορτάζ

Το στρατηγικό αναπτυξιακό σχέδιο-Vision 2030 της ΔΕΥΑΡ για το μέλλον

Το «Στρατηγικό Αναπτυξιακό Σχέδιο της ΔΕΥΑΡ» με κωδικό όνομα «Vision 2030» που θα την οδηγήσει σε νέα εποχή με ορίζοντα δεκατίας, παρουσίασε στην τελευταία συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης, ο γενικός διευθυντής της, κ. Γιώργος Υψηλάντης.
«Πρόκειται για ένα θεσμικό εργαλείο – μπούσουλα με ορίζοντα δεκαετίας που θα μπορέσει να χρησιμοποιηθεί και να επικαιροποιηθεί όταν απαιτηθεί», δήλωσε στην “δημοκρατική” κ. Υψηλάντης.
Μεταξύ άλλων το μεγαλεπίβολο και πολλά υποσχόμενο σχέδιο, αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής:
Γιατί το Vision 2030;
-Γιατί, το επόμενο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (ΕΣΠΑ) 2021-2027, η βασική δηλαδή πηγή χρηματοδότησης ενός τέτοιου σχεδίου, πρακτικά ολοκληρώνεται με την έγκριση των τελευταίων πληρωμών των ενταγμένων σ’ αυτό έργων, στο τέλος του 2030.
-Επίσης, γιατί ένα Στρατηγικό Αναπτυξιακό Σχέδιο (ΣΑΣ) της Επιχείρησης, πρέπει να έχει τουλάχιστον ορίζοντα δεκαετίας.
ΣΑΣ και Επιχειρησιακό Σχέδιο ΔΕΥΑΡ
-Στη βάση αυτού του σχεδίου, θα ακολουθήσει το μεσοπρόθεσμο (πενταετές) Επιχειρησιακό Σχέδιο, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις του Ν.1069/80. Στο Επιχειρησιακό Σχέδιο, αναλύεται ο σχεδιασμός των εσόδων της επιχείρησης, του κόστους και των προσδοκώμενων εσόδων από επενδύσεις, των λειτουργικών δαπανών, το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος ανάκτησης υπηρεσιών ύδατος.
Τρόπος θεώρησης του ΣΑΣ
Το ΣΑΣ, δεν πρέπει να θεωρηθεί ως ένα στατικό θεσμικό κείμενο της Επιχείρησης, αλλά ως ένα δυναμικό εργαλείο που καθορίζει τον γενικό προσανατολισμό και την πορεία της. Ένα εργαλείο που περιγράφει τον αναγκαίο μετασχηματισμό της Επιχείρησης, το ποια δηλαδή ΔΕΥΑΡ θέλουμε και τους στόχους που πρέπει να επιτύχει στο χρονικό ορόσημο αναφοράς του. Ένα εργαλείο που θα ανανεώνεται και θα εμπλουτίζεται με βάση τις εξελίξεις στο συνεχώς μεταβαλλόμενο εξωτερικό περιβάλλον και στις μεταβολές του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ΔΕΥΑΡ. Όπου στο παρόν ΣΑΣ, αναφέρεται ΕΡΓΟ, κατά κανόνα νοείται σύνολο επί μέρους έργων και λοιπών δράσεων, που συνθέτουν το συνολικό ΕΡΓΟ. Τα επιμέρους έργα, αναπτύσσονται ενδεχομένως σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές του νησιού ή και σε διαφορετικές μεταξύ τους χρονικές περιόδους.
Τα βήματα και οι ενότητες αναφέρονται στα εξής:
Α. Ολοκλήρωση «Έργων Ύδρευσης Ρόδου»
• Η μελέτη των «Έργων Ύδρευσης Ρόδου», πρέπει να εκλαμβάνεται ως το Master Plan Ύδρευσης του νησιού.
• Έχει ήδη κατασκευασθεί και λειτουργεί το Φράγμα Γαδουρά.
• Έχει επίσης κατασκευασθεί και λειτουργεί η 1 η Φάση της Μονάδας Επεξεργασίας Νερού (ΜΕΝ) στην Αγία Αγάθη, δυναμικότητας 60.000m3/d.
• Έχει κατασκευασθεί ο κεντρικός αγωγός (Κεντρικό Υδραγωγείο) μεταφοράς νερού από τη ΜΕΝ στις δεξαμενές Ασγούρου και Αγίων Αποστόλων στην πόλη της Ρόδου.
• Έχουν ήδη κατασκευασθεί από τη ΔΕΥΑΡ, λήψεις νερού από το κεντρικό υδραγωγείο (Στεγνά, Κολύμπια, Παστίδα και τώρα προς Ιαλυσό) που όμως δεν αποτελούσαν μέρος του σχεδιασμού των Έργων Ύδρευσης Ρόδου.
• Επίκειται η άμεση δημοπράτηση του Νότιου Αγωγού, από τη ΜΕΝ έως τη Λαχανιά. Στη δημοπράτηση περιλαμβάνονται και οι διακλαδώσεις προς Αρχάγγελο και Αφάντου.
Α. Ολοκλήρωση «Έργων Ύδρευσης Ρόδου»
• Στο πλαίσιο ολοκλήρωσης των έργων, η ΔΕΥΑΡ ΄συντάσσει την μελέτη των διακλαδώσεων του Κεντρικού Υδραγωγείου, προς Φαληράκι, Καλυθιές, Κοσκινού με ταυτόχρονη κατασκευή της νέας δεξαμενής Ασγούρου, χωρητικότητας 3.000m3.
• Το έργο θα αποτελέσει μέρος της πρότασης της ΔΕΥΑΡ, στην Πρόσκληση του Άξονα Προτεραιότητας «Περιβάλλον» – «Υποδομές Ύδρευσης» του Προγράμματος Αντώνης Τρίτσης.
• Η ΔΕΥΑΡ οφείλει να διατηρήσει ξεκάθαρο το στόχο της και να προετοιμαστεί κατάλληλα, ώστε να αποτελέσει τον Φορέα Διαχείρισης όλων των Υδάτινων Πόρων στο νησί. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να γίνουν σχετικές συζητήσεις με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, προκειμένου να διασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της. Εφ’ όσον αυτό συμβεί, το επόμενο έργο θα είναι:
• Το έργο αυτό ξεκινά με την κατασκευή Δεξαμενής Κεφαλής στην περιοχή του παλιού σκουπιδότοπου στ’ Ασγούρου και φτάνει μέχρι τα Καλαβάρδα.
• Το συντομότερο δυνατόν, πρέπει να ξεκινήσει το έργο της επέκτασης της ΜΕΝ στην Αγία Αγάθη. Η επέκταση θα έχει δυναμικότητα 30.000 m3/d. Η συνολική δυναμικότητα δηλαδή της ΜΕΝ θα φτάσει στις 90.000m3/d, πράγμα που σημαίνει ότι θα υπάρχει δυνατότητα επεξεργασίας της συνολικά επιτρεπόμενης αποληψιμότητας νερού από το Φράγμα Γαδουρά (~26.000.000 m3/y).
• Θεωρούμε ότι σε καμιά περίπτωση η ΔΕΥΑΡ, δεν πρέπει να υπερβαίνει το όριο αποληψιμότητας νερού από το Φράγμα. Τυχόν πρόσθετες ανάγκες της πρέπει να καλύπτονται από εναλλακτικές πηγές πρόσληψης νερού.
-Επέκταση Μονάδας Επεξεργασίας Νερού Φράγματος
-Λοιπά Έργα Ύδρευσης Ρόδου
-Έργα βελτίωσης υφιστάμενων υποδομών
-Έργα αξιοποίησης επιφανειακών υδάτων για Άρδευση & Ύδρευση
-Έργα αξιοποίησης υπόγειων υδάτων για Άρδευση
-Έργα Αποχέτευσης Οικισμών Γ’ Κατηγορίας
– Έργα Οικισμών Γ! Κατηγορίας
-Έργα Οικισμών Δ! Κατηγορίας
-Έργα εξοικονόμησης ενέργειας σε υφιστάμενες εγκαταστάσεις της ΔΕΥΑΡ
-Έργα αξιοποίησης ΑΠΕ
-Έργα Αναβάθμισης – Συντήρησης – Αντικατάστασης Υφιστάμενων Υποδομών ΔΕΥΑΡ
-Αξιοποίηση Μνημειακών Εγκαταστάσεων ΔΕΥΑΡ
-Έργα Ποιότητας Νερού
ΑΛΛΟΥ ΕΙΔΟΥΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ: Έργα Παραγωγής & Διάθεσης Επεξεργασμένου Νερού, Δράσεις Δια Βίου Εκπαίδευσης Προσωπικού, Δράσεις Ευαισθητοποίησης, Ενημέρωσης, Εκπαίδευσης Κοινού, Εθνικές & Διεθνείς Συνεργασίες.

Διαθέσιμα Ευρωπαϊκά
Χρηματοδοτικά Εργαλεία
Η διαχείριση του 76% και πλέον του προϋπολογισμού της ΕΕ γίνεται σε συνεργασία με τις εθνικές και περιφερειακές αρχές μέσω ενός συστήματος «κοινής διαχείρισης», κατά κύριο λόγο μέσω 5 μεγάλων ταμείων, των διαρθρωτικών και επενδυτικών ταμείων.
1.Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (EΤΠΑ).
2.Το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ).
3.Το Ταμείο Συνοχής (ΤΣ).
4.To Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ)
5.To Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (ΕΤΘΑ).
Άλλες Πηγές Χρηματοδότησης
• Στις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης ενός επενδυτικού σχεδίου, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η δυνατότητα χρηματοδότησης μέσω δανεισμού. Πηγές δανεισμού, μπορεί να είναι το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αλλά και ο τραπεζικός τομέας κάθε χώρας.
• Μια ακόμα πηγή χρηματοδότησης για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδιασμού της Επιχείρησης, είναι οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Οι Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) είναι συμβάσεις, κατά κανόνα μακροχρόνιες, οι οποίες συνάπτονται μεταξύ ενός δημόσιου και ενός ιδιωτικού φορέα, με σκοπό την εκτέλεση έργων ή/και την παροχή υπηρεσιών. Οι ρόλοι του Δημόσιου και του Ιδιωτικού τομέα είναι σαφώς ορισμένοι. Κατασκευάζονται ποιοτικά έργα και ταυτόχρονα παρέχονται υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους πολίτες/ χρήστες των έργων αυτών. Ο δημόσιος φορέας διατηρεί την ιδιοκτησία των παγίων και τον ισχυρό ρυθμιστικό και εποπτικό του ρόλο, δίνοντας την ευκαιρία να υλοποιούνται δημόσια έργα ακόμα και σε δυσχερείς οικονομικές συγκυρίες.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου