Βαρύ πρόστιμο συνολικού ύψους 18 δισ. ευρώ θα κληθεί να πληρώσει στο αμερικανικό Δημόσιο η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen (VW), επειδή παραπλάνησε στις ΗΠΑ τους ελεγκτές καυσαερίων σχετικά με τις εκπομπές ρύπων στο περιβάλλον, με τη μετοχή της ήδη να σημειώνει limit down στις διεθνείς χρηματαγορές.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το Bloomberg, η μετοχή της VW βούλιαξε 22% (χαμηλό επταετίας) στα 126,40 ευρώ και καταγράφει απώλειες 32% από την αρχή του έτους. Η πτώση της μετοχής είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί κατά περίπου 16 δισ. ευρώ η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας στα 60,4 δισ. ευρώ.

Η διοίκηση του γερμανικού «κολοσσού» παραδέχθηκε ότι εξαπατούσε επί σειρά ετών τις αμερικανικές περιβαλλοντικές Αρχές κατά τους ελέγχους που διενεργούσαν, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Μάρτιν Βίντερκορν ανακοίνωσε χθες Κυριακή ότι «λυπάται βαθύτατα» για την παραβίαση της εμπιστοσύνης του κοινού και ότι η VW θα κάνει «οτιδήποτε είναι αναγκαίο για να αντιστρέψει τη ζημιά που προκάλεσε».

Πώς γινόταν το «μαγείρεμα»

Συγκεκριμένα, η Volkswagen παραδέχθηκε ότι εφάρμοζε λογισμικό στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα για την αμερικανική αγορά, το οποίο λειτουργούσε μόνο όταν τα αυτοκίνητα περνούσαν από επίσημους ελέγχους για εκπομπές ρύπων, όπως δήλωσε την Παρασκευή η αμερικανική Αρχή Προστασίας του Περιβάλλοντος (Environmental Protection Agency, EPA). Κατά τη διάρκεια της κανονικής οδήγησης, τα αυτοκίνητα με το λογισμικό μολύνουν 10 έως 40 φορές περισσότερο από τα επιτρεπόμενα όρια, σύμφωνα με υπολογισμούς της EPA.

H διαφορά αυτή διαπιστώθηκε όταν το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές ζήτησε να γίνουν έλεγχοι σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, μεταξύ των οποίων των Jetta και Passat, και κατόπιν έκανε τη σύγκριση με τους εργαστηριακούς ελέγχους. Η VW βασιζόταν πολύ στα καθαρά και με μεγάλη ισχύ πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα για την αύξηση των πωλήσεων της στις ΗΠΑ.

Σύμφωνα, πάντα, με το Bloomberg, η VW έχει αναστείλει ήδη μέχρι νεωτέρας τις πωλήσεις των μοντέλων της, που βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» των αμερικανικών ελεγκτικών αρχών, ενώ πέραν του υπέρογκου προστίμου, οι ΗΠΑ δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να ασκηθεί και ποινική δίωξη στην εταιρεία.

«Εάν το αποτέλεσμα είναι ότι πρόκειται για δομική απάτη, η διοίκηση στο Βόλφσμπουργκ (που είναι η έδρα της VW) θα πρέπει πιθανόν να αναλάβει τις ευθύνες», δήλωσε αναλυτής της τράπεζας Commerzbank που αναθεωρεί την αξιολόγηση της μετοχής της γερμανικής εταιρείας.

Πλήγμα

Από πλευράς γερμανικής κυβέρνησης, ο υπουργός Οικονομίας Ζίγκμαρ Γκάμπριελ εξέφρασε την ανησυχία του για τον αντίκτυπο αυτής της «κακής υπόθεσης» στον ζωτικής σημασίας κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αργά χθες είχαν συνάντηση ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας Αλεξάντερ Ντόμπριντ με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Volkswagen, Μάρτιν Βίντερκορν. Πάντως, η γερμανική κυβέρνηση αναμένεται να διεξαγάγει ελέγχους, προκειμένου να διαπιστώσει εάν η εταιρεία προέβη σε χειραγώγηση στοιχείων και στη Γερμανία και την λοιπή Ευρώπη. Οι αναλυτές του κλάδου προειδοποιούν ότι το πλήγμα που δέχθηκε η αυτοκινητοβιομηχανία είναι σοβαρότατο, ειδικά αυτή την περίοδο, κατά την οποία εξέρχεται σταδιακά από μια καταστροφική μάχη ηγεσίας. Εν τω μεταξύ, το σκάνδαλο των εκπομπών επιδεινώνει τις προκλήσεις της Volkswagen στις ΗΠΑ, μια αγορά στην οποία οι επιδόσεις της υστερούν.

Με πληροφορίες από Καθημερινή και tvxs.gr

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ