Συνεντεύξεις

«Ο ΠΡΟΤΟΥΡ δεν έχει να προσφέρει πλέον τίποτα, απλώς ταλαιπωρεί»!

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Ρόδου, κ. Νίκος Μπόνης σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» μιλά για τους λόγους που οδήγησαν στην αποχώρηση από τη διοίκηση του ΠΡΟΤΟΥΡ και δηλώνει ότι ο Οργανισμός δεν έχει πλέον να προσφέρει τίποτε, παρά μόνο ταλαιπωρεί! Άλλωστε το κενό που έχει αφήσει καλύπτεται επαρκώς.
Διαβάστε παρακάτω τη συνέντευξη του κ. Μπόνη αναλυτικά και τις απόψεις του για το νησιωτικό ΦΠΑ, το μεταφορικό ισοδύναμο, τα ανοιχτά κέντρα εμπορίου κ.ά.
• Κύριε Μπόνη ποιος είναι ο λόγος για την αποχώρηση του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου από τον ΠΡΟΤΟΥΡ;
Αποφασίσαμε την αποχώρηση του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου και κατ’ επέκταση του προέδρου του από το διοικητικό συμβούλιο του ΠΡΟΤΟΥΡ, εκτιμώντας ότι δεν έχει πλέον κανένα λόγο ύπαρξης ο οργανισμός. Συστάθηκε για να αναλάβει την διαφήμιση της Ρόδου σε όλες τις αγορές. Μετά όμως την κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ, ο ΠΡΟΤΟΥΡ έχασε τη μόνη πηγή χρηματοδότησής του.
Το κενό που άφησε ήρθε να καλύψει με ιδιαίτερη επιτυχία και με ένα σύγχρονο διαφημιστικό πρόγραμμα η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Οι ανάγκες προβολής και διαφήμισης καλύπτονται 100% από την ΠΝΑΙ. Ασφαλώς και ο δήμος Ρόδου-σε μικρότερη κλίμακα-αναλαμβάνει με επιτυχία κάποιες δράσεις προβολής. Υπό αυτό το πρίσμα λέμε ότι δεν υφίσταται ανάγκη ύπαρξης του ΠΡΟΤΟΥΡ.
Κοιτάξτε, ως σύλλογος εκπροσωπούμε την υγιή επιχειρηματικότητα και δεν έχουμε μάθει να έχουμε οφειλές, χρέη σε προμηθευτές προσωπικό κλπ. Δεν μας αρμόζει να έχουμε τέτοιες εκκρεμότητες… Γι΄ αυτό και τα τελευταία δύο χρόνια δεν συμμετείχα στις συνεδριάσεις του ΠΡΟΤΟΥΡ.
Στην τελευταία συνεδρίαση του διοικητικού μας συμβουλίου κατατέθηκε από μέλος μας πρόταση να αποχωρήσει ο Εμπορικός Σύλλογος από τον Οργανισμό και έτσι πήραμε την απόφαση, τίποτε παραπάνω, τίποτε λιγότερο.
Κρίναμε ότι έπρεπε να αποχωρήσουμε από το διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού και έτσι κάναμε. Άλλωστε αυτή τη στιγμή ο ΠΡΟΤΟΥΡ δεν προσφέρει κάτι, παρά μόνο ταλαιπωρεί.
• Οι τουριστικές αφίξεις ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. Ενισχύθηκε η εμπορική κίνηση λόγω των μαζικών αφίξεων;
Η Ρόδος δέχθηκε περισσότερο κόσμο από τα προηγούμενα χρόνια. Η διαφημιστική καμπάνια λειτούργησε και ενισχύθηκαν οι αφίξεις. Ωστόσο η εμπορική κίνηση δεν ήταν η αναμενόμενη.
Μπορεί να μην κινήθηκε η αγορά όπως θα περιμέναμε, το πρόβλημα όμως είναι εσωτερικό…. Έχει να κάνει με την υψηλή φορολογία, τις υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές και τα μεταφορικά έξοδα. Μετά και την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, το νησί έγινε πάρα πολύ ακριβό. Οι ξένοι τουρίστες τα περισσότερα καταστήματα και τα brands τα βρίσκουν στον τόπο τους και ο επισκέπτης μπορεί εύκολα να συγκρίνει τις τιμές. Δεν είναι τυχαίο ότι κινήθηκαν περισσότερο τα καταστήματα που έχουν την έδρα τους σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις και ακολουθούν κοινή τιμολογιακή πολιτική. Τα τοπικά καταστήματα, λόγω όλων των βαρών… είναι πολύ ακριβά. Είμαστε μη ανταγωνιστικοί στο ευρωπαϊκό περιβάλλον. Αυτό εννοώ όταν λέω ότι το πρόβλημά μας είναι εσωτερικό.
• Φορείς και ΟΤΑ επιμένουν στην επαναφορά του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά. Πιστεύετε ότι μετά από όλες αυτές τις φωνές θα σκεφτόταν ο ΣΥΡΙΖΑ ή η ΝΔ, εάν είναι η επόμενη κυβέρνηση, να φέρουν πίσω αυτό το μέτρο;
Και η ΕΣΕΕ ως τριτοβάθμιο όργανό της έχει θέσει επανειλημμένως το θέμα του μειωμένου ΦΠΑ στα αρμόδια κυβερνητικά όργανά αλλά και στην αξιωματική αντιπολίτευση, εν προκειμένω στη Νέα Δημοκρατία. Δεν σας κρύβω πώς ούτε από την Κυβέρνηση ούτε από την αξιωματική αντιπολίτευση είχαμε μία απάντηση που να μας χαρίζει αισιοδοξία. Η ΝΔ, μας έδωσε να καταλάβουμε ότι θα μπορούσε κάποια στιγμή στο μέλλον να ανοίξει το θέμα του νησιωτικού ΦΠΑ αλλά όχι τώρα. Όλα τα μέτρα που θα πάρει η ΝΔ θέλει να έχουν οριζόντιο χαρακτήρα και να αφορούν όλους τους Έλληνες.
• Πάντα στο τέλος της σεζόν γίνεται λόγος για το δύσκολο χειμώνα που έρχεται… Πόσο δύσκολος θα είναι ο χειμώνας αυτή τη φορά;
Όντως, κάθε χειμώνας είναι δυσκολότερος από τον προηγούμενο, χωρίς καμία υπερβολή. Οι υποχρεώσεις προς τις τράπεζες, τις ΔΟΥ, οι ασφαλιστικές εισφορές που αυξάνονται χρόνο με το χρόνο, έχουν γονατίσει τις επιχειρήσεις. Για να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα είναι απαραίτητο να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές, οι ασφαλιστικές εισφορές, να δοθούν κίνητρα και ουσιαστικές διευκολύνσεις.
• Το μεταφορικό ισοδύναμο που εφαρμόστηκε πιλοτικά σε κάποια νησιά λειτούργησε; Ποια είναι η εικόνα που έχετε σχηματίσει;
Κατ’ αρχάς δεν μπορούμε να μιλάμε για μεταφορικό ισοδύναμο. Δεν βλέπουμε να λειτουργεί το μέτρο με τον τρόπο με τον οποίο το εφαρμόζει η κυβέρνηση και δεν πιστεύουμε ότι θα λειτουργήσει τελικά. Η διαδικασία που απαιτείται για να διεκδικήσει ένας νησιώτης, ένας ηλικιωμένος άνθρωπος την επιδότηση, είναι περίπλοκη και πολλοί δεν μπαίνουν καν στη διαδικασία.
Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου εναρμονίζει αυτό το κόστος μετακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά. Με τον τρόπο που εφαρμόζεται, δεν μας αφορά, δεν έχει κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Είναι απλά ένα ακόμη μέτρο για τα μάτια του κόσμου.
• Σε ποιο στάδιο βρίσκονται τα ανοιχτά κέντρα εμπορίου;
Τα ανοιχτά κέντρα εμπορίου είναι ένα πιλοτικό πρόγραμμα της ΕΣΕΕ. Ξεκινήσαμε με τέσσερα τέτοια κέντρα στον Πειραιά στην Αλεξανδρούπολη, στη Θεσσαλονίκη και στην Πάτρα.
Το μέτρο στοχεύει στην ενίσχυση και τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας που αναπτύσσεται σε εμπορικές περιοχές και ειδικότερα σε περιοχές που διαθέτουν σημαντικούς πολιτιστικούς πόρους και τουριστική δυναμική. Βασική προϋπόθεση συμμετοχής είναι η συνεργασία μεταξύ Εμπορικών Συλλόγων ή Επιμελητηρίων με τους Δήμους. Εν προκειμένω αποφασίσαμε να τρέξουν το πρόγραμμα ο Δήμος Ρόδου με το Επιμελητήριο, με το οποίο έχουμε μία πολύ καλή συνεργασία.
Θεωρήσαμε ότι θα μπορούσε να τρέξει καλύτερα το πρόγραμμα επειδή είναι επαρκώς στελεχωμένο σε αντίθεση με τον ΕΣΡ που διαθέτει μόνο δύο υπαλλήλους. Στην ουσία τρέχουμε μαζί με το Επιμελητήριο που είναι απλά ο επίσημος ανάδοχος μαζί με Δήμο Ρόδου. Το βράδυ της Δευτέρας θα πραγματοποιηθεί ενημερωτική εκδήλωση για τους επιχειρηματίες του κέντρου της πόλης, της περιοχής δηλαδή που επιλέχθηκε από το Δήμο και το Επιμελητήριο για την εφαρμογή του προγράμματος, αν και ο Εμπορικός Σύλλογος είχε διαφορετική άποψη. Προτείναμε τη Νέα Αγορά…
• Συνεπώς θεωρείτε ότι η Νέα Αγορά θα μπορούσε να αξιοποιηθεί με τον τρόπο αυτό;
Αρχικά θέλω να τονίσω ότι είναι λυπηρό οι 60 επιχειρηματίες οι οποίοι είναι τυπικοί στις υποχρεώσεις τους απέναντι στο Δήμο και εξακολουθούν να παραμένουν στο κουφάρι της Νέας Αγοράς, να εξωθούν στο τέλος του χρόνου!
Από τη στιγμή που εγκριθεί από το δημοτικό συμβούλιο η παραχώρηση της Νέας Αγοράς σε ιδιώτη, θα απαιτηθεί πολύ μεγάλος χρόνος για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες. Η πείρα μας έχει δείξει ότι οι διεθνείς διαγωνισμοί είναι χρονοβόροι. Στην καλύτερη περίπτωση θα απαιτηθεί ένας μέχρι ενάμιση χρόνος μέχρι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και στη συνέχεια θα απαιτηθεί πολύς καιρός έως ότου εγκριθούν οι απαιτούμενες άδειες (προφανώς και από το ΚΑΣ). Συνεπώς θα περάσουν τουλάχιστον τρία χρόνια μέχρι ο επενδυτής να κάνει την όποια εργασία. Γιατί να περάσει τόσος χρόνος με τους 60 επιχειρηματίες να είναι εκτός αγοράς; Θα μπορούσε όλο αυτό το διάστημα να είναι μέσα, να πληρώνουν, να έχει έσοδα ο δήμος και όταν εκδοθούν οι άδειες να προχωρήσει η ανάπλαση. Βέβαια θα έπρεπε να δοθεί το προτιμησιακό δικαίωμα επί της ουσίας και όχι γενικά και αόριστα.
Στη συνάντηση που είχαμε κάνει στο Δημαρχείο με τη συμμετοχή του Εμπορικού Συλλόγου του Επιμελητηρίου της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων και του δημάρχου με το σύμβουλο της επένδυσης, πρότεινα η Νέα Αγορά να είναι το ανοιχτό κέντρο εμπορίου και το 1,5 εκατ. του προγράμματος +400.000 ευρώ να πέσει για την ανάπλαση του συγκροτήματος. Από τη στιγμή που το ύψος της επένδυσης στη Ν. Αγορά έχει οριστεί από τις τεχνικές υπηρεσίες του δήμου στα 4.000.000, θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει το υπόλοιπο μέρος ο δήμος και να παραμένει στα χέρια του ένα τέτοιο ιστορικό συγκρότημα.
Το Επιμελητήριο δεν είχε την ίδια άποψη με εμάς, χωρίς να σημαίνει κάτι αυτό ούτε και ο Δήμος είχε την ίδια άποψη, και πάλι χωρίς να σημαίνει τίποτε αυτό. Τα αναφέρω όλα απλά επειδή κάποιοι λένε ότι είμαστε όλοι μία παρέα και ό,τι πει ο ένας το υιοθετεί και άλλος. Άλλες προτάσεις έχουμε εμείς πολλές φορές, άλλες το Επιμελητήριο και δεν είναι κακό να συμβαίνει αυτό.
• Τι απαντάτε στα σχόλια κάποιων ότι μία κλειστή παρέα… θέλει να αναλάβει την ηγεσία των ΟΤΑ και φορέων του νησιού;
Αυτά είναι στη σφαίρα της φαντασίας κάποιων. Ο Γιάννης Πάππου είναι παιδικός μου φίλος, έχουμε μεγαλώσει μαζί. Ο Γιώργος ο Χατζημάρκος είναι κουμπάρος μου και ο Αντώνης Καμπουράκης είναι συμμαθητής μου, καθόμασταν στο ίδιο θρανίο. Δεν έχει να σημαίνει τίποτε αυτό. Ζούμε σε μια κλειστή κοινωνία… όλοι γνωριζόμαστε μεταξύ μας. Είναι τόσο κακό να γνωριζόμαστε και να κάνουμε παρέα; Το γεγονός ότι μας συνδέουν στενές σχέσεις, δεν σημαίνει ότι έχουμε τις ίδιες ιδέες και απόψεις και σε καμία περίπτωση δεν προσπαθεί ο ένας να επιβάλει την άποψή του στον άλλο. Η πρόταση του δημάρχου για τα ανοιχτά κέντρα εμπορίου άρεσε π.χ. στο Επιμελητήριο και αυτή πέρασε…
• Να κλείσουμε με τις επικείμενες εκλογές της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Ποιο είναι το κλίμα μετά την αποχώρηση του Βασίλη Κορκίδη από τη θέση του προέδρου; Υπάρχει διάδοχη κατάσταση;
Η ΕΣΕΕ είναι ένας από τους κοινωνικούς εταίρους. Έχει προσφέρει πολλά στο εμπόριο και έχει αγκαλιάσει τη νησιωτικότητα από τη πρώτη στιγμή. Όλα τα προβλήματα μας τα έχει μεταφέρει στο Υπουργείο και ο νόμος 4177 για το άνοιγμα των καταστημάτων της Κυριακές και τις εκπτωτικές περιόδους έχει φτιαχτεί από την ΕΣΕΕ, σύμφωνα με το πετυχημένο μοντέλο που είχε εφαρμόσει ο πρώην πρόεδρος και επίτιμος πρόεδρος του ΕΣΡ Παναγιώτης Καραγιάννης. Παρέχει τη δυνατότητα να αποφασίζει ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης σε ποιες περιοχές και ποιες Κυριακές θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα.
Οι εκλογές θα γίνουν στις 26 Νοεμβρίου. Προσωπικά, κατέχω τη θέση του αντιπροέδρου στο σημερινό διοικητικό σχήμα και θα είμαι ξανά υποψήφιος. Διατηρούμε το ψηφοδέλτιο του Βασίλη Κορκίδη και νέος επικεφαλής θα είναι ο επί εννέα χρόνια Γιώργος Καρανίκας. Ευελπιστούμε ότι η επόμενη μέρα θα μας βρει δυνατούς.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου