Αποφασισμένοι να συνεχίσουν τον αγώνα μέχρις εσχάτων είναι οι επαγγελματίες οδηγοί τουριστικών λεωφορείων. Από το πρωί του Σαββάτου ξεκίνησαν απεργιακές κινητοποιήσεις, αφού η Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων της Ρόδου δεν υπέγραψε την τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας, όπως είχε δεσμευθεί και συνεχίζουν να απέχουν από τα καθήκοντά τους. Στην απεργιακή κινητοποίηση συμμετέχουν 125 οδηγοί και εξακολουθούν να εργάζονται 25 με 30, οι οποίοι βρίσκονται σχεδόν ασταμάτητα στο τιμόνι, σύμφωνα με τις καταγγελίες.
Χθες το πρωί το προεδρείο του Συλλόγου Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων της Ρόδου «Κολοσσός» επισκέφτηκε τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών για να ζητήσει ακρόαση και να τον ενημερώσει διεξοδικά για τα αιτήματά του κλάδου, τις συνθήκες εργασίας, την καταστρατήγηση των ωραρίων απασχόλησης και δη κατά τη διάρκεια της απεργιακής κινητοποίησης.
«Προχωράμε κανονικά τις απεργιακές κινητοποιήσεις που ξεκίνησαν το πρωί του Σαββάτου. Ενημερώσαμε τις αρχές για το πρόβλημα που υπάρχει, όπως ενημερώσαμε και το τμήμα τροχαίας Ρόδου ότι οι απεργοσπάστες εκτελούν παράνομο ωράριο. Από τα 160 μέλη του συλλόγου μας, απεργούν 125-130. Είναι συνεπώς αδύνατο να βγαίνει όλη η κίνηση από 25-30 οδηγούς. Θα πρέπει να δουλεύουν σε 24ωρη βάση! Συνεχώς οι ίδιοι οδηγοί εκτελούν δρομολόγια, με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται. Όπως με ενημέρωσε ο διοικητής της τροχαίας, κ. Γ. Στέργου έπειτα από συνεννόηση με τον αστυνομικό διευθυντή κ. Καληωράκη, διέταξε τη διενέργεια τακτικών ελέγχων. Βέβαια δεν αρκεί να βεβαιώνονται παραβάσεις υπέρβασης ωραρίου και να επιβάλλονται κάποια χρηματικά πρόστιμα. Δεν σημαίνει ότι τα λεωφορεία θα μπορούν να συνεχίσουν να κινούνται με ασφάλεια. Θα πρέπει να ακινητοποιούνται τα λεωφορεία, να ελέγχονται εξονυχιστικά και να απομακρύνεται ο οδηγός και να επανέρχεται μετά από το προβλεπόμενο ωράριο ανάπαυσης», δήλωσε στη «δημοκρατική» ο κ. Στέλιος Καπάνταης, ο οποίος καλεί τους απεργοσπάστες συναδέλφους του να σταματήσουν να κάνουν τα «χατίρια» των εργοδοτών.
Συγκεκριμένα αναφέρει τα εξής: «Το πρωί της Δευτέρας πραγματοποιήσαμε γενική συνέλευση για να αποφασίσουμε πώς θα πορευτούμε. Συνεχίζουμε λοιπόν την απεργιακή κινητοποίηση και επισκεφθήκαμε τον εισαγγελέα για να ζητήσουμε ακρόαση την Τρίτη ώστε να τον ενημερώσουμε αναλυτικά για το πώς έχουν τα πράγματα. Έχουμε τη συμπαράσταση του Εργατικού Κέντρου Ρόδου, των διπλωματούχων ξεναγών και άλλων εργατικών σωματείων. Όλοι είναι στο πλευρό μας και προχωράμε ενωμένοι. Θέλω να τονίσω ότι οι απεργοσπάστες οδηγοί είναι επικίνδυνοι. Τους παρακαλώ να σταματήσουν να εργάζονται να κάνουν τα χατίρια των εργοδοτών. Οι πράκτορες αδιαφορούν, δεν έρχονται να υπογράψουν τη συλλογική σύμβαση εργασίας. Όσοι επιμένουν να υπογράφουν, θα είναι υπόλογοι για όλα όσα επακολουθήσουν»!
Στον αγώνα των επαγγελματιών οδηγών τουριστικών λεωφορείων έχει ταχθεί ο Σύλλογος Διπλωματούχων Ξεναγών Δωδεκανήσου, το Εργατικό Κέντρο Ρόδου, εργατικά και επαγγελματικά σωματεία. Το απόγευμα της Κυριακής, οδηγοί, ξεναγοί, η διοίκηση του Εργατικού Κέντρου Ρόδου, εκπρόσωποι των εργατικών σωματείων πραγματοποίησαν συμβολική παράσταση διαμαρτυρίας στο αεροδρόμιο Ρόδου. «Στην ουσία η παρουσία της Ενωσης Τουριστικών Πρακτόρων και των υπόλοιπων εταιρειών στη σύσκεψη στο Δημαρχείο ήταν προσχηματική. Έτσι φάνηκε εκ του αποτελέσματος. Εξαγόρασαν χρόνο. Υποσχέθηκαν ότι θα καταλήξουν σε μία συμφωνία. Ήρθαν μετά στο Εργατικό Κέντρο και δήλωσαν ότι δεν εκπροσωπούν τους τουριστικούς πράκτορες και ότι δεν μπορούν να υπογράψουν τη σύμβαση. Θεωρώ ότι υπάρχει μεγάλη κοροϊδία και παραπλάνηση από την πλευρά των εργοδοτών απέναντι στους εργαζόμενους και το ΕΚΡ. Τους καλώ έστω και την τελευταία στιγμή να αναλογιστούν τις ευθύνες τους απέναντι στο ροδιακό τουρισμό από τον οποίο ζούμε όλοι, να πρυτανεύσει η λογική και να υπογραφεί η σύμβαση που θα εξασφαλίζει ανθρώπινες συνθήκες δουλειάς και ικανοποιητικές απολαβές, ανάλογες με το επάγγελμα και το βαθμό επικινδυνότητάς του», δήλωσε στη «δημοκρατική» ο πρόεδρος του ΕΚΡ, Σάββας Χατζησάββας.
Η πρώην πρόεδρος του Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών κα Κατερίνα Γκόγκου, τονίζει ότι τίθεται μείζον ζήτημα ασφάλειας με τους απεργοσπάστες οδηγούς οι οποίοι βρίσκονται ασταμάτητα στο τιμόνι χωρίς να παρεμβαίνουν επί της ουσίας οι αρμόδιες αρχές.
«Αυτός ο αγώνας που κάνουν οι οδηγοί των τουριστικών λεωφορείων αφορά όλο το νησί και αφορά εμάς προσωπικά. Τίθεται μείζον θέμα με την ασφάλεια των τουριστών και συνεπώς με τη φήμη του προορισμού της Ρόδου. Εάν ο μη γένοιτο συμβεί κάτι και εμείς που βρισκόμαστε καθημερινά πάνω στα λεωφορεία, θα κινδυνεύουμε. Υπερασπιζόμαστε λοιπόν το δικαίωμά μας στην ασφάλεια εν ώρα εργασίας. Βέβαια δεν κινδυνεύουμε μόνο εμείς… Κινδυνεύουν όλοι οι οδηγοί και οι συνεπιβάτες των οχημάτων. Η απεργία προκηρύχθηκε το Σάββατο, πολλοί οδηγοί απεργούν. Οι απεργοσπάστες όμως αναγκάζονται να καλύψουν τα κενά όσων δεν απεργούν, πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχουν πάει σπίτι τους για δύο μέρες. Δεν θα έπρεπε να βρίσκεται η τροχαία στο αεροδρόμιο να ελέγχει τα βιβλία τους και τα ωράρια εργασίας τους;», αναρωτήθηκε η κα Γκόγκου, η οποία σχολιάζοντας τα ναυάγιο των διαπραγματεύσεων μεταξύ των οδηγών τουριστικών λεωφορείων και των τουριστικών πρακτόρων, ανέφερε τα εξής:
«Ναυάγησε όλη αυτή η προσπάθεια, επειδή οι πράκτορες είπαν-ξείπαν. Οι αρχές το μόνο που κάνουν, είναι να λένε στις δύο πλευρές να τα βρουν. Δεν έχουν συνειδητοποιήσει πόσο σημαντικό είναι το πρόβλημα. Κανένας όμως δεν έχει πλέον άλλοθι. Όλοι γνωρίζουν τι συμβαίνει και όλοι πρέπει να πάρουν θέση. Εμείς έχουμε σκοπό να κάνουμε το πρόβλημα γνωστό. Οι ξεναγοί προσπαθούμε πάντα να μην δημοσιοποιούμε τα κακώς κείμενα. Πάντα προβάλλουμε τα θετικά στοιχεία του προορισμού, θέλοντας να μην προκληθεί ζημιά στη φήμη του νησιού. Δεν θέλουμε να εκθέτουμε τον τόπο μας, ο οποίος βέβαια κινδυνεύει να εκτεθεί επειδή κάποιοι δεν δείχνουν την απαιτούμενη υπευθυνότητα. Έχουμε σκοπό να ενημερώσουμε τους τουρ οπερέιτορ του εξωτερικού για να γνωρίζουν ότι οι πελάτες τους οποίους εμπιστεύονται σε κάποιες εταιρείες του εξωτερικού, παίζουν το κεφάλι τους».
Για αδικαιολόγητη στάση από την πλευρά των τουριστικών πρακτόρων έκανε λόγο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διπλωματούχων Ξεναγών, κ. Νίκος Ξυλουράς ο οποίος δήλωσε τα εξής:
«Είναι αδικαιολόγητη η στάση της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων που δεν υπογράφει τη συλλογική σύμβαση εργασίας για τους οδηγούς τουριστικών λεωφορείων, οι οποίοι είναι οι αφανείς ήρωες και θα πρέπει να εργάζονται κάτω από ανθρώπινες συνθήκες και να αμείβονται ανάλογα. Έχουν υποστεί πολλές μειώσεις μισθού στο παρελθόν, το κυριότερο όμως όλων είναι το θέμα της ασφάλειας, καθώς δεν τηρούνται τα προβλεπόμενα ωράρια εργασίας».

Εταιρεία αιτήθηκε να κηρυχθεί παράνομη η απεργιακή
κινητοποίηση των οδηγών
τουριστικών λεωφορείων

Ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ρόδου με την διαδικασία του άρθρου 22 ν. 1264/1982 προσέφυγε χθες η εταιρεία «Ελληνικά Λεωφορεία Α.Ε.» που εδρεύει στην Ελευσίνα Αττικής κατά του Σωματείου Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων Ρόδου» και των κ.κ. Στυλιανού Καπάνταη του Γεωργίου και Γεωργίου Κρυστάλλη του Επαμεινώνδα, με αίτημα να αναγνωριστεί ως παράνομη η απεργιακή κινητοποίηση που κηρύχθηκε στις 16.8.2018 και άρχισε στις 18.8.2018 και απειλείται να συνεχισθεί αορίστως.
Με την ίδια αγωγή ζητείται «να απαγορευθεί η παράταση και γενικά η συνέχιση της απεργιακής κινητοποίησης ή η επανάληψή της, καθώς και γενικά κάθε απεργιακή κινητοποίηση με τα ίδια ή παρεμφερή αόριστα και άκρως καταχρηστικά – παράνομα αιτήματα, είτε και με διαφορετική διατύπωσή τους ή και με οποιοδήποτε τρόπο ή μέθοδο συγκαλυμμένα, ή / και με την ίδια ή παρεμφερή μορφή».
Επιπλέον ζητείται να απειληθεί, για κάθε μεμονωμένη παράβαση της απόφασης που θα εκδοθεί, κατά του πρώτου εναγομένου χρηματική ποινή 3.000 ευρώ και κατά καθενός των λοιπών εναγομένων, ως και κατά παντός μελλοντικού νόμιμου εκπροσώπου του πρώτου εναγομένου, προσωπική κράτηση έξι μηνών.
Τέλος ζητείται να κηρυχθεί προσωρινώς εκτελεστή η απόφαση που θα εκδοθεί.
Η ενάγουσα είναι ανώνυμη εταιρία τουριστικών λεωφορείων που δραστηριοποιείται στη Ρόδο εξυπηρετώντας εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες ετησίως για τις ανάγκες μετακινήσεώς τους από, προς και εντός του νησιού.
Πελάτες της, μεταξύ άλλων είναι οι τουριστικοί όμιλοι TUI και MILLENIUM καθώς και κορυφαία ξενοδοχεία διεθνών συμφερόντων τόσο στις πόλεις της Ρόδου και Λίνδου όσο και στο υπόλοιπο νησί, δηλαδή επιχειρήσεις οι οποίες ασχολούνται με την οργάνωση εκδρομών προς την Ελλάδα γενικότερα και την Ρόδο ειδικότερα, προσφέροντας συγχρόνως και υπηρεσίες με οργανωμένα πακέτα διακοπών σε εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες.
Απασχολεί σε μόνιμη βάση πλέον των 60 οδηγών τουριστικών λεωφορείων και mini bus, επιπλέον δε, λογιστήριο, εξειδικευμένο προσωπικό για την συντήρηση των οχημάτων της και βοηθητικό προσωπικό γενικών καθηκόντων. Η εταιρεία εξυπηρετεί τον κύριο όγκο των τουριστικών μεταφορών στην Ρόδο και απασχολεί τον μεγαλύτερο αριθμό των τουριστικών οδηγών μελών του ανωτέρω εναγόμενου σωματείου.
Εκθέτει παραπέρα ότι δέχθηκε να συμμετέχει σε συλλογική διαπραγμάτευση για την σύναψη Κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για τους όρους και τις συνθήκες εργασίας των οδηγών τουριστικών λεωφορείων και mini bus του νησιού στα μέσα Ιουλίου 2018 στην οποία συμμετείχαν το εναγόμενο δια των 2ου και 3ου των εναγομένων καθώς και άλλες επιχειρήσεις του Κλάδου που δραστηριοποιούνται στο νησί.
Κατά την διάρκεια των συλλογικών διαπραγματεύσεων διαπιστώθηκε διάσταση απόψεων και θέσεων μεταξύ των κοινωνικών εταίρων.
Προς πίεση για την σύναψη Συλλογικής Σύμβασης, το εναγόμενο μέχρι σήμερα προέβησαν σε κινητοποιήσεις και στάσεις εργασίας και αποφάσισε 24ωρη απεργία για την 1η Αυγούστου 2018 αλλά με την μεσολάβηση του Δημάρχου της Ρόδου κ. Φώτη Χατζηδιάκου.
Η ενάγουσα διατείνεται ότι κύριοι λόγοι διάστασης απόψεων είναι:
-Οτι ενώ κλήθηκε και δέχτηκε να συμμετέχει σε συλλογική διαπραγμάτευση για σύναψη Κλαδικής ΣΣΕ οι 2ος και 3ος εναγόμενοι, εν τέλει της πρότειναν σχέδιο Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας η οποία θα δέσμευε και εφαρμοζόταν εκ της νομικής της φύσεως μόνο στην επιχείρησή αυτή, και
– παρά τις προφορικές διαπραγματεύσεις της, το περιεχόμενο της πρότασης του εναγομένου δεν περιοριζόταν στην ρύθμιση των τακτικών αποδοχών για το έτος 2018-2019 αλλά προέβλεπε την θέσπιση επιδομάτων και λοιπών εκτάκτων αποδοχών που δεν προβλέπει ο Νόμος, τον υπολογισμό αποζημίωσης υπερωριακής απασχόλησης όχι επί των βασικών μισθών και ημερομισθίων αλλά επί των αποδοχών μετά των πάσης φύσεως επιδομάτων, μισθολογικές ωριμάνσεις, την θεσμική υποχρέωσή της για αποκλειστική απασχόληση προσωπικού υπό καθεστώς εξηρτημένης εργασίας πλήρους απασχόλησης αορίστου χρόνου κλπ. Υποστηρίζει παραπέρα ότι το Σχέδιο Επιχειρησιακής ΣΣΕ που αποτελούσε την πρόταση του εναγομένου περιέχει θεσμικούς όρους και ρυθμίσεις που απαγορεύονται ρητά από τον Νόμο λόγω των Μνημονιακών δεσμεύσεων της Χώρας και το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Εθνικής Οικονομίας, όπως π.χ. η θέσπιση επιδομάτων που δεν προβλέπονται να επιβιώνουν στο άρθρο 2 παρ. 4 της Πράξης Νομοθετικού περιεχομένου του Υπουργικού Συμβουλίου υπ’ αριθμ. 6 της 28.2.2012 που λήφθηκε κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του Εφαρμοστικού Νόμου 4046/2012 κλπ.
Ενόψει των παραπάνω, όπως επισημαίνει, κι αφού εξηγησε κατά τον πλέον σαφή και ρητό τρόπο στο εναγόμενο και τους εκπροσώπους του ότι δεν μπορεί να δεχθεί υποχρεώσεις που απαγορεύονται εκ του Νόμου ακόμα στην Χώρα, πρότεινε αύξηση των βασικών ημερομισθίων και μισθών και ζήτησε να συναφθεί ΚΛΑΔΙΚΗ ΣΣΕ ώστε να δεσμεύεται από τους ελάχιστους όρους αμοιβής και εργασίας της ΣΣΕ όλος ο ανταγωνισμός και όχι μόνο η επιχείρησή αυτή και μια – δυο άλλες. Την πρότασή της για αύξηση των βασικών ημερομισθίων και μισθών (καίτοι ήδη υψηλότερα από τα ελάχιστα νόμιμα) είναι έτοιμη να εφαρμόσει στο προσωπικό της ανά πάσα στιγμή επέλθει εργασιακή ειρήνη.
Όμως το προσωπικό της είναι στην πλειοψηφία του μέλη του εναγόμενου, υπακούν στην βούλησή του όπως αυτή εκφράζεται και ορίζεται από τους 2ο και 3ο εναγομένους και δεδομένης της απουσίας ένωσης προσώπων του ν. 4024/2011 στην εκμετάλλευσή της δεν έχει δυνατότητα να συνάψει Επιχειρησιακή ΣΣΕ με άλλο τρόπο. Επί τούτου μάλιστα, προτείνει προς διευκόλυνση επίτευξης συμφωνίας την από κοινού προσφυγή στην μεσολάβηση από όργανα του ΟΜΕΔ. Οι εναγόμενοι αρνήθηκαν.
Στις 16 Αυγούστου 2018 της επιδόθηκε αναγγελία απεργιακών κινητοποιήσεων εκ μέρους των εναγομένων. Αυτές ξεκίνησαν ήδη με 24ωρη απεργία στις 06:00’ της 18ης Αυγούστου και συνεχίζεται αορίστως μέχρι και σήμερα που ασκείται η παρούσα.
Την εταιρεία εκπροσωπούν οι δικηγόροι κ.κ. Αλέξανδρος Μουρίκης και Κωνσταντίνους Ανυφαντής.

 

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ