Ρεπορτάζ

Διευκρινίσεις για εθνικό κτηματολόγιο, δασικό νόμο και αντικειμενικές αξίες

Σε σημαντικές ανακοινώσεις για μια σειρά από νομικά ζητήματα που απασχολούν την περιοχή μας, προέβη χτες με δηλώσεις που έκανε στους δημοσιογράφους ο κ. Μιχάλης Παπαγεωργίου (δικηγόρος Δρ, μέλος των Νομοπαρασκευαστικών Επιτροπών για α) νομοθετική μεταρρύθμιση του δασικού Νόμου β) την μετάπτωση του Κτηματολογίου Δωδεκανήσου στο Εθνικό Κτηματολόγιο γ) για τις αντικειμενικές αξίες ως ειδικός νομικός σύμβουλος της ΠΕΔ για το συγκεκριμένο ζήτημα).

Η ΜΕΤΑΠΤΩΣΗ  ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Ξεκινώντας από την μετάπτωση του Κτηματολογίου Δωδεκανήσου στο Εθνικό Κτηματολόγιο, υπογράμμισε τα εξής:
«Μετά από ένα διάστημα αρκετών μηνών από τη στιγμή που ολοκλήρωσε η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή το έργο της και την κατάλληλη επεξεργασία μεταξύ των αρμόδιων υπουργείων, έφτασε το νομοσχέδιο στη Βουλή και την Πέμπτη ψηφίστηκε άλλος ένας νόμος, δηλ. η μετάπτωση του Κτηματολογίου Δωδεκανήσου (Ρόδου, Κω και Λέρου) στο Εθνικό Κτηματολόγιο. Αυτή η προσπάθεια είχε γίνει άλλες δύο φορές και είχε καταστεί άκαρπη.
Ελπίζουμε πλέον, ότι αυτό το ν/σ που περιλαμβάνει και διαδικαστικά ζητήματα αλλά και λύνει επί της ουσίας συγκεκριμένα προβλήματα, διασφαλίζοντας ορισμένα άλλα, να ολοκληρωθεί διότι είναι ένας νόμος – διαδικασία. Είναι ένα νομοθετικό πλαίσιο που περιγράφει τον τρόπο που θα γίνει η εναρμόνιση και η μεταφορά στο Εθνικό Κτηματολόγιο. Έγινε πάντως, μια συγκροτημένη προσπάθεια, να διασφαλιστούν τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα των πολιτών και των διοικούμενων στα νησιά αυτά, που θα μεταφερθούν αυτούσια. Δεν πάμε να κάνουμε ένα καινούργιο Κτηματολόγιο στην περιοχή μας. Σεβόμαστε την διαμορφωθείσα κατάσταση που υπάρχει εδώ και 90 χρόνια και όπως αυτή εξελίσσεται μέχρι σήμερα (το λεγόμενο τεκμήριο ακριβείας που έχουν οι αρχικές θεμελιώδεις εγγραφές οι οποίες δεν ανατρέπονται, μεταφέρονται αυτούσια) και το εκσυγχρονίζουμε με τρόπο που θα βλέπουμε πλέον, ψηφιακά με σύγχρονη μορφή όλες τις κτηματολογικές εγγραφές που υπάρχουν. Το Ιταλικό Αρχείο και τα βιβλία που έχουμε μέχρι και σήμερα έχουν αποδεικτική ισχύ. Μπορούμε να βλέπουμε την εξέλιξη κάθε ακινήτου με βάση την αρχειοθέτηση που υπάρχει.
Ωστόσο, υπάρχουν κρίσιμες αγκυλώσεις: πρέπει να γίνει κτηματογράφηση και των περιοχών που δεν έχουν κτηματογραφηθεί με βάση τη νομοθεσία του κτηματολογικού κανονισμού και από την άλλη πλευρά, πρέπει να σεβαστούμε την τοπογράφηση και των Ιταλών γιατί θα υπάρξουν αποκλίσεις, αλλά σε σημείο που να μην ανατρέψει και να μην προσβάλει εμπράγματα δικαιώματα. Έχουμε επικοινωνία και με τους τοπογράφους μηχανικούς ώστε να υπάρξουν αντίστοιχες ρυθμίσεις και τροποποιήσεις όποτε χρειαστεί».
Είπε ακόμη πως όλα έχουν κτηματογραφηθεί επαρκώς πλην μερικών περιπτώσεων ενώ ΔΕΝ υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα περάτωσης της διαδικασίας, λόγω των πολλών αγκυλώσεων πρακτικών και λειτουργικών.

ΟΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ
Για τις αντικειμενικές αξίες, ο κ. Παπαγεωργίου είπε τα εξής:
«Μετά από την κινητοποίηση νησιωτικών δήμων που εισάγονται για πρώτη φορά στο φορολογικό σύστημα των αντικειμενικών αξιών (Σύμη, Αστυπάλαια, Λέρος κλπ) κινητοποιήθηκε η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου και πραγματοποιήθηκε μια αντίστοιχη μελέτη – γνωμοδότηση που έχει γίνει τόσο για τον Χωροταξικό Σχεδιασμό όσο και για τους Δασικούς Χάρτες, για να αναδειχθεί η προβληματική όπως αυτή διαμορφώνεται στα νησιά μας. Εγείρονται θέματα συνταγματικότητας και νομιμότητας επί της διαδικασίας. Όταν κάνουμε το σύστημα των αντικειμενικών αξιών φορολογικά, ο νόμος – πλαίσιο και η αντίστοιχη εξουσιοδότηση προς τον υπουργό να διαμορφώσει τους κανόνες που θα καθοριστούν οι αξίες, πρέπει να τηρείται, ένας συγκεκριμένος τύπος νομικής διαδικασίας και διοικητικών υποχρεώσεων, να λαμβάνεται συγκροτημένα και αιτιολογημένα η γνώμη των οικείων ΟΤΑ. Αυτό, δεν έχει τηρηθεί νομότυπα.
Έγινε μια ενημέρωση μέσω μέιλ ενώ θα πρέπει με συγκεκριμένο τύπο να ειδοποιείται ο εκάστοτε ΟΤΑ και να διατυπώνει γνώμη μέσω δημοτικού συμβουλίου για τις περιοχές του, τις οποίες γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα. Αυτό δεν ελήφθη υπόψη στην τελευταία υπουργική απόφαση ενώ υπάρχει μέριμνα για συγκεκριμένη μεθοδολογία και εφαρμογές, ως προς τα κριτήρια για να διαμορφωθούν οι αξίες –και άλλες παράμετροι» λέγοντας πως υπάρχουν στρεβλώσεις που πρέπει να αποκατασταθούν διότι δεν είναι ένα πολιτικό, αλλά ένα αμιγώς νομικό ζήτημα.
Με τη σχετική γνωμοδότηση που έχει κατατεθεί προβάλλονται όλες οι παράμετροι μεταξύ αυτών και η ρήτρα νησιωτικότητας που προκύπτει μέσα από συνταγματικές προβλέψεις που μπορεί να αναδείξει τα ζητήματα των νησιών.
Σημειώνεται πως το Σύστημα των Αντικειμενικών Αξιών, διαμορφώνει και επηρεάζει το κόστος 20 διαφορετικών… φόρων (!!!)

ΟΙ ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ
Μιλώντας τέλος για τις εξελίξεις στο μείζον ζήτημα με τους δασικούς χάρτες που παραμένει σε εκκρεμότητα παρά τις παρατάσεις που είχαν δοθεί για να κατατεθούν αντιρρήσεις, ο κ. Παπαγεωργίου διευκρίνισε:
«Για την προβληματική των δασικών χαρτών (δηλ. το δασολόγιο) έγιναν τροποποιήσεις το καλοκαίρι με δύο νόμους τον 4819/21 και τον 4821/21 που αποκαταστάθηκε μετά από συγκροτημένη πίεση σε συνεργασία με την ΠΝΑι, την ΠΕΔ και τους βουλευτές, ένα μέρος σε σχέση με το συνδυασμό ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων και δασικών περιοχών. Ενώ λύθηκε νομοθετικά το θέμα ιδιοκτησίας και δασικής έκτασης, δεν έχουμε στην πράξη αντίστοιχη προσαρμογή των υπηρεσιών. Συνεχίζει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτος, στις αγωγές, να επαναλαμβάνει τους ισχυρισμούς που είχε πριν τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις ενώ οι υπηρεσίες δασών δεν έχουν προβεί στις αντίστοιχες προσαρμογές σε σχέση κυρίως με τις χορτολιβαδικές και φρυγανικές εκτάσειςπάνω στους δασικούς χάρτες. Κρίσιμη παράμετρος που παραμένει σε εκκρεμότητα, είναι η ευθεία αποτίμηση, ποια έκταση να θεωρείται ‘δάσος’. Εκεί, πρέπει αφενός οι δασολόγοι να εκτιμήσουν επιστημονικά, ποιες εκτάσεις εμπίπτουν στην προστασία του δασικού νόμου, αφετέρου να ξεχωρίσουμε ποιες εκτάσεις, από την ιδιοκτησία τους δεν είναι δασικές. Να μην ταλαιπωρείται κάθε πολίτης και να αναγκάζεται να προσφεύγει στη δικαιοσύνη για να αποδείξει ότι κάθε ακίνητο που έχει δεν είναι δάσος. Υπάρχουν αντίστοιχες προτάσεις και από το Τεχνικό Συμβούλιο Δασών σε κεντρικό επίπεδο αλλά πρέπει να υπάρξει νομοθετική δέσμευση. Να ξεχωρίσουμε δηλ. τα φρύγανα και τις πέτρες ως προς την αγροτική τους χρήση αλλά και το πότε αυτές οι εκτάσεις πρέπει να αποχαρακτηριστούν από δασικές και να μείνουν στην ιδιοκτησία των ιδιωτών και όχι να περάσουν στο δημόσιο. Είμαι αισιόδοξος ότι δικαστικά, θα έχουμε λύση».
Όπως ανέφερε, έχουν γίνει βήματα, αλλά υπάρχει πολύς ακόμη δρόμος για να διευκρινιστεί για το τι είναι δάσος και τι όχι (έστω κι αν είναι αυτονόητο…)

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου