Ειδήσεις

Η κρουαζιέρα έφερε κέρδη στα λιμάνια

Σημαντικές επιδόσεις σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων καταγράφουν πλέον, πέραν των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, όλα τα ελληνικά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος. Ο λόγος, για τις άλλες δέκα, μη εισηγμένες, ανώνυμες εταιρείες οργανισμών λιμένων, οι μετοχές των οποίων μεταφέρθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του 2012. Ειδικότερα, πρόκειται για τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Πατρών, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου, Βόλου και Λαυρίου.

Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, αυτές οι δέκα εταιρείες κατά τη χρήση του 2014 εμφάνισαν κατά μέσο όρο αύξηση προ φόρων κέρδη της τάξης του 31% και άνοδο του κύκλου εργασιών της τάξης του 1,5%. Αθροιστικά, οι πωλήσεις τους διαμορφώθηκαν κατά τη περυσινή χρήση, σύμφωνα πάντα με προκαταρκτικά αλλά επικαιροποιημένα στοιχεία, στα 38,4 εκατ. ευρώ ενώ τα προ φόρων κέρδη στα 11,676 εκατ. ευρώ.

Αν και σε επίπεδο κύκλου εργασιών οι μεταβολές από το 2012 έως σήμερα είναι οριακές, τα έξοδα και τα κέρδη είναι σημαντικά βελτιωμένα. Συγκεκριμένα, στη διετία 2012 – 2014 τα έξοδά τους υποχώρησαν κατά 14,2% και τα προ φόρων κέρδη αυξήθηκαν από 8,4 εκατ. στα 11,6 εκατ. Επιπλέον, έχουν μηδενικό τραπεζικό δανεισμό και δεν επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Από τα δέκα λιμάνια ξεχωρίζουν, τουλάχιστον σε επίπεδο κύκλου εργασιών, η Ηγουμενίτσα, το Ηράκλειο και η Πάτρα. Τη δε μεγαλύτερη αύξηση τζίρου πέρυσι κατέγραψαν Ηγουμενίτσα και Λαύριο.

Σε επίπεδο δραστηριοτήτων, έχει επίσης σημειωθεί σημαντική πρόοδος. Το λιμάνι του Ηρακλείου είναι δωδεκάμηνος προορισμός και καταγράφει σημαντική αύξηση κίνησης από κρουαζιερόπλοια. Αύξηση της κίνησης κρουαζιερόπλοιων γνωρίζει και το Λαύριο. Στην Πάτρα και στην Ηγουμενίτσα έχουν γίνει ή προχωρούν έργα υποδομής που αναβαθμίζουν τη θέση τους, ενώ στην Αλεξανδρούπολη έργα όπως η σιδηροδρομική σύνδεση του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων μπορούν να καταστήσουν δυνατή την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών σε ένα κομβικό σημείο για την ευρύτερη περιφέρεια. Αξίζει να σημειωθεί η πρόσφατη εγκατάσταση εκεί της Cosco Logistics.

Εκκρεμούν οι διαγωνισμοί

Τα δέκα περιφερειακά λιμάνια περιλαμβάνονται -τουλάχιστον μέχρι πρότινος- στο χαρτοφυλάκιο των υπό αποκρατικοποίηση περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ, για τα οποία όμως δεν έχουν ακόμα προκηρυχθεί διαγωνισμοί και έτσι παραμένει προς εξακρίβωση το πώς και εάν θα προχωρήσει η περαιτέρω αξιοποίησή τους. Συνολικά, σε αυτά απασχολούνται 184 μόνιμοι εργαζόμενοι με συνολικό κόστος μισθοδοσίας 5,58 εκατ. ευρώ έναντι 8,2 εκατ. κατά το 2012.

Ομως εκτιμάται ότι τα δυνητικά περιθώρια ανάπτυξής τους είναι πολύ μεγαλύτερα και υπολογίζεται ότι είναι εφικτός ακόμα και ο ταχύρρυθμος διπλασιασμός των εσόδων τους. Για να γίνει όμως, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι απαιτείται μεταξύ άλλων άμεση στελέχωση με καταρτισμένο προσωπικό, αλλά και ορθολογικοποίηση του θεσμικού πλαισίου τους. Και αυτό, διότι παρόλο που οι οργανισμοί λιμένων είναι ανώνυμες εταιρείες, η ένταξη της πλειονότητάς τους στο μητρώο φορέων γενικής κυβέρνησης αναιρεί επί της ουσίας το πλαίσιο λειτουργίας και την ευελιξία τους ως Α.Ε.

Πλεονεκτήματα λόγω θέσης

Παρά τον συνεχώς διευρυνόμενο ρόλο των ασιατικών λιμανιών, οι εμπορικές συναλλαγές έχουν «προικίσει» τα μεσογειακά λιμάνια, και ειδικά τα ελληνικά, με τη δυνατότητα να διατηρήσουν και να αυξήσουν το μερίδιό τους στην παγκόσμια διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, την ίδια ώρα που τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης σημειώνουν απώλειες.

Παράλληλα, η αυξημένη ακτοπλοϊκή κίνηση που συνεπάγεται η ανάπτυξη του τουρισμού, τα περιθώρια βελτίωσης της προσέλευσης κρουαζιερόπλοιων, αλλά και ο ελλιμενισμός μεγάλων σκαφών αναψυχής, διαμορφώνουν σημαντικές προοπτικές για τη λιμενική βιομηχανία. Ομως, κοινή συνισταμένη όλων των εμπλεκομένων, άμεσα ή έμμεσα, είναι πως χρειάζονται σημαντικές επενδύσεις που μπορεί να προέλθουν πλέον μόνον από τον ιδιωτικό τομέα είτε με τη μορφή παραχωρήσεων είτε με την αξιοποίησή τους. Ετσι, ενώ η προσοχή της κεντρικής πολιτικής σκηνής, αλλά και της κοινής γνώμης, είναι στραμμένη στις κυοφορούμενες εξελίξεις στον Πειραιά -και δευτερευόντως στη Θεσσαλονίκη-, άλλα δέκα μεγάλα ελληνικά λιμάνια περιμένουν με αγωνία πότε και εάν θα γίνουν οι κατάλληλες επιλογές και θα ληφθούν οι κρίσιμες αποφάσεις για να μπορέσουν να διεκδικήσουν τον δικό τους ρόλο στην ευρύτερη περιφέρεια, τονώνοντας παράλληλα την οικονομική δραστηριότητα στις τοπικές κοινωνίες.

Καθημερινη

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου