Ειδήσεις

Αυξήθηκαν οι αφίξεις, οι επιβάτες και τα έσοδα από την κρουαζιέρα- Αισιοδοξία για το 2020

«Ξαναπιάνει λιμάνι» στην Ελλάδα ο τομέας της κρουαζιέρας, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος στο εννεάμηνο του 2019, οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας στα ελληνικά λιμάνια ξεπέρασαν τα 4 εκατ. από 3,78 εκατ. πέρυσι, ενώ καταγράφηκαν και 2.972 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων από 2.562 αφίξεις πέρυσι.

Από τη συμπληρωματική έρευνα προέκυψε επίσης ότι το 89,7% των επιβατών ήταν διερχόμενοι επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποίησαν 2,1 στάσεις σε ελληνικά λιμάνια έναντι 1,5 την αντίστοιχη περίοδο του 2018.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2019, οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 10,9% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 και ανήλθαν στα 426 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 44 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονται στα καταγραφόμενα στοιχεία από την Έρευνα Συνόρων, καθώς αφορούν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την Ελλάδα (last port), ενώ 382 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν πρόσθετα έσοδα που καταγράφονται στη συμπληρωματική έρευνα.

Κύριοι προορισμοί

Το κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας είναι το λιμάνι του Πειραιά, με συμμετοχή 44,8% επί του συνόλου. Ακολουθούν το λιμάνι της Κέρκυρας και το λιμάνι του Μυκόνου, με 14,2% και 9,4% των εισπράξεων αντιστοίχως. Οι επτά σημαντικότεροι λιμένες αφίξεως κρουαζιερόπλοιων καλύπτουν το 88,8% των συνολικών εισπράξεων από κρουαζιέρες και το 81,2% των συνολικών επισκέψεων επιβατών.

Οι συνολικές διανυκτερεύσεις εκτός κρουαζιερόπλοιων αυξήθηκαν κατά 15,2% και διαμορφώθηκαν στις 4.308 χιλ. διανυκτερεύσεις, επηρεάζοντας θετικά τη διαμόρφωση των εισπράξεων από την κρουαζιέρα. Οι συνολικοί επιβάτες κρουαζιέρας για την επισκοπούμενη περίοδο εκτιμώνται σε 1.933 χιλιάδες, παρουσιάζοντας μείωση κατά 20,9%.

To home port

Τα στοιχεία ωστόσο δείχνουν ότι το βασικό μειονέκτημα του κλάδου στη χώρα είναι η έλλειψη επιβατών που ξεκινούν την κρουαζιέρα από τη χώρα μας, ώστε να αυξηθούν κατακόρυφα και τα έσοδα, αφού οι διερχόμενοι επιβάτες αγγίζουν το 90% της συνολικής κίνησης.

Παρ’ όλα αυτά, η σταδιακή επιστροφή της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, έπειτα από τουλάχιστον δύο χρόνια απουσίας, λόγω των ταραχών σε πολλές χώρες της περιοχής, μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για ενίσχυση των επιβιβάσεων και από τη χώρα μας.

Ήδη μάλιστα η MSC έχει ανακοινώσει ότι από το 2021 θα βάλει κρουαζιερόπλοιο να κάνει home port από την Ελλάδα. Παράλληλα ενεργό παραμένει και το ενδιαφέρον των Κινέζων να χρησιμοποιήσουν το λιμάνι του Πειραιά σαν λιμάνι αφετηρίας για μελλοντικές κρουαζιέρες στην Ευρώπη.

Προβλέψεις υπ. Τουρισμού

Για το 2020 σύμφωνα με τον υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη: «Με πάνω από 500 εκατ. ευρώ άμεσα έσοδα για το 2019, οι προοπτικές είναι καλύτερες για το 2020, καθώς μέσω Homeport, που έχει και τα μεγαλύτερα έσοδα, αναμένουμε στην Ελλάδα για τον Πειραιά 297 αναχωρήσεις, για την Κέρκυρα 51 και για το Ηράκλειο 14. Έτσι (σε full capacity) για το Homeport του Πειραιά θα έχουμε 996.114 επιβάτες, για την Κέρκυρα 198.098 και για το Ηράκλειο 63.088, που αντιστοιχούν σε 62,35% των συνολικών επιβατών για τον Πειραιά, 16,66% των συνολικών επιβατών για την Κέρκυρα και 16,30% των συνολικών επιβατών για το Ηράκλειο.

Είναι λοιπόν κρίσιμο να υπάρξει βελτίωση όλων των μεγεθών (Transit calls, Homeports, έσοδα και σύνδεση με την τοπική επιχειρηματικότητα) για να μπορέσουν οι ελληνικοί προορισμοί να συμβάλουν ακόμα περισσότερο στην εθνική και τοπική οικονομία και γενικότερη ανάπτυξη».

Επαναλειτουργία επιτροπής

Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης ανακοίνωσε την επαναλειτουργία της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής με στόχο τη δημιουργία Εθνικής Στρατηγικής για τον κλάδο της κρουαζιέρας, δημιουργώντας ένα πλαίσιο στο όποιο ενσωματώνονται όλα τα ζητήματα οικονομικής πολιτικής, περιβάλλοντος και υποδομών, έτσι ώστε να επιλύουμε ζητήματα που αφορούν και τους επισκέπτες αλλά και τις τοπικές κοινωνίες.

Επίσης το υπουργείο μελετά την αλλαγή του τρόπου λιμενικής διακυβέρνησης, που θα παρουσιαστεί μέσα στο 2020, αφού έχει αποδειχτεί διαχρονικά ότι το σημερινό μοντέλο δεν μπορεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του κάθε λιμανιού, αλλά και στην προκήρυξη διεθνών διαγωνισμών για την αξιοποίηση των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας μας, στα οποία σαφώς περιλαμβάνονται και δραστηριότητες κρουαζιέρας.

ΠΗΓΉ naftemporiki.gr

Του Αντώνη Τσιμπλάκη

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου