Η φετινή σεζόν, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συγκριθεί με καμία προηγούμενη. Η πανδημία του Covid-19, έφερε τα πάνω κάτω στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία. Αυτό όμως που έχει σημασία, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων και Τουρισμού (FedHATTA), Λύσανδρο Τσιλίδη, είναι να ανοίξει η αγορά και να προετοιμάσει το έδαφος για το 2021.
Το στοίχημα σύμφωνα με τον κ. Τσιλίδη, είναι να δηλώσουν ένα δυναμικό “παρών” οι τουριστικοί προορισμοί της χώρας, ένα στοίχημα που θα πρέπει να τύχει της ανάλογης υποστήριξης για να κερδηθεί.
• Κύριε Τσιλίδη, πότε πιστεύετε ότι θα «ξεπαγώσει» τελικά η τουριστική σεζόν; Γίνονται τελευταία πολλές συζητήσεις γύρω από το συγκεκριμένο θέμα… χωρίς να υπάρχει συμπέρασμα.
Για να πάρει μπρος ο τουρισμός, θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τι θα γίνει με τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Εάν δεν υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις, το άνοιγμα της τουριστικής περιόδου, θα περιοριστεί στη σφαίρα της θεωρίας. Βεβαίως και επιθυμούμε να ξεκινήσει η σεζόν, η οποία θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν θα έχει καμία σχέση με το παρελθόν. Δεν θα έχει καμία ιδιαίτερη δυναμική αυτή η χρονιά. Πρέπει όμως να κάνουμε την προσπάθεια, έτσι ώστε να προετοιμάσουμε το κλίμα για το 2021 και επιτρέψουμε στον τουρισμό να ανακάμψει το 2022, να αποτελέσει ξανά μία δυναμική οικονομική δραστηριότητα, συμμετέχουσα στο ΑΕΠ κατά 20%.
Ποια είναι η άποψή σας για τα υγειονομικά πρωτόκολλα; Τι θα πρέπει να ισχύσει;
Τα υγειονομικά πρωτόκολλα αφορούν στη λειτουργία των ξενοδοχείων, τα αεροπλάνα, τις μεταφορές γενικότερα. Θα τα διαμορφώσει η επιστημονική κοινότητα. Δεν θα τα αποφασίσουν οι επιχειρηματίες… Εμείς μπορούμε να καταθέσουμε τις σκέψεις μας, να πούμε τι είναι εφικτό να γίνει και τι όχι προσδοκώντας ότι θα ληφθούν υπόψη οι προτάσεις μας. Αυτό που προέχει, είναι να πετάξουν τα αεροπλάνα. Στην Ελλάδα, ο τουρισμός στηρίζεται κατά κύριο λόγο στις αερομεταφορές. Οι τουρ οπερέιτορς διακινούμε τον τουρισμό παγκοσμίως. Όμως χωρίς αεροπλάνα και χωρίς ξενοδοχεία πώς θα μπορούσαμε να πουλήσουμε πακέτα;
• Ποιες αγορές θα ανταποκριθούν όταν με το καλό ανοίξει η σεζόν; Ποια εικόνα επικρατεί;
Δεν μπορώ να πω ότι υπάρχει συγκεκριμένη εικόνα για φέτος… Αυτό που επιχειρούμε (Hatta kai fedHATTA), είναι η δημιουργία κοινών τουριστικών πακέτων-με τις όμορες χώρες την Κύπρο και το Ισραήλ. Προσπαθούμε από κοινού να συνθέσουμε ειδικά πακέτα μεταξύ των συγκεκριμένων χωρών και όλων των τουριστικών προορισμών της Ελλάδας. Η Ελλάδα, η Κύπρος και το Ισραήλ, έχουν πολλά κοινά. Είχαν την καλύτερη δυνατή συμπεριφορά και εξέλιξη όσον αφορά την επιδημία του Covid-19 και όπως όλα δείχνουν, το άνοιγμα των συνόρων θα γίνει σχετικά σύντομα και σχεδόν ταυτόχρονα.
Την ίδια στιγμή, εξακολουθούν να έχουν μία μεγάλη δυναμική στα Βαλκάνια προορισμοί που είναι προσβάσιμοι οδικώς, η Λάρισα, η Κατερίνη, η Χαλκιδική, τα νησιά του προορισμοί Ιονίου… Επίσης, η Ρουμανία και η Πολωνία είναι από τις αγορές που επιλέγουν Ελλάδα.
Κοιτάξτε… για να τονωθεί η ζήτηση, πρέπει να ανακοινωθεί ποια ξενοδοχεία ανοίγουν και σε ποιες περιοχές. Δεν μπορεί να π.χ. ένας προορισμός σαν τη Ρόδο να αμφιταλαντεύεται αν θα πρέπει να ανοίξει ή όχι. Πρέπει να επιλεγούν-δεν ξέρω με ποιο τρόπο-ξενοδοχεία όλων των κατηγοριών. Αυτά θα είναι οι μπροστάρηδες της έναρξης της σεζόν. Αντιλαμβάνομαι ότι εκείνο που πονάει τις επιχειρήσεις, πέρα από τα υγειονομικά πρωτόκολλα και την προσαρμογή τους σε αυτά, είναι το λειτουργικό κόστος.
Αν κλείσουμε τη χώρα τελείως, θα είναι μεγάλο λάθος. Πρέπει να βρεθούν λύσεις. Να ανοίξουν πιλοτικά κάποια ξενοδοχεία και αν υπάρχει ζήτηση, να ανοίξουν και άλλα. Είναι θέμα καλής επικοινωνίας μεταξύ ημών.
• Με ποιο τρόπο θα μπορούσε να ενισχυθεί το άνοιγμα της… αγοράς;
Πιθανότατα, δεν θα μπορέσουν να ανοίξουν όλα τα ξενοδοχεία. Τουλάχιστον όμως ας ανοίξουν κάποια… Θα πρέπει να αποφασίσουν ποιοι διατίθενται να ανοίξουν. Όταν οι πελάτες μας δουν ότι δεν ανοίγουμε, θα ψάξουν να βρουν άλλες λύσεις και άλλες αγορές. Και θα τις βρουν τις λύσεις, να είστε βέβαιοι… γατί οι ανταγωνιστές και λεφτά δίνουν και επηρεάζουν τα οικονομικά των μεγάλων πελατών… Συνεπώς, εμείς που δεν έχουμε να δώσουμε πολλά χρήματα, δεν πρέπει τουλάχιστον να επιστρατεύσουμε το ελληνικό φιλότιμο ώστε να ανοίξουν λ.χ. 10 ξενοδοχεία στη Ρόδο, 10 Κρήτη, 10 Αθήνα, 10 Θεσσαλονίκη…; Αυτά τα ξενοδοχεία που θα ανοίξουν, θα πρέπει να έχουν την ανάλογη στήριξη από το Κράτος.
Όσοι ξενοδόχοι λειτουργήσουν τις επιχειρήσεις τους, θέλοντας να στηρίξουν το τουριστικό μας προϊόν και έχουν λειτουργική ζημιά, θα χρειαστεί να έχουν και την ανάλογη στήριξη. Η πολιτεία θα πρέπει να εκτιμήσει και να καλύψει το έλλειμμα του λειτουργικού κόστους αυτών των μονάδων.
Προτείνουμε δηλαδή να τύχουν ιδιαίτερης εξυπηρέτησης με την κάλυψη μέρους των αναγκών και των λειτουργικών εξόδων τους, όσοι τολμήσουν να ανοίξουν τα ξενοδοχεία τους για να υποδεχθούν τους επισκέπτες οι οποίοι θα προτιμήσουν φέτος τους ελληνικούς προορισμούς.
Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι θα πρέπει να είναι οι μοναδικοί ΚΑΔ που θα υποστηριχτούν. Δεν παύει η απαίτηση και η ανάγκη στήριξης των πρωτογενώς τουριστικών επιχειρήσεων των οποίων η ομαλή λειτουργία έχει διαταραχθεί λόγω του κορωνοϊού.
Τολμώ να πω ότι μέχρι τον Απρίλιο 2021 η κατάσταση θα είναι επικίνδυνη. Πρέπει λοιπόν να διαχωριστούν οι πραγματικά πρωτογενείς τουριστικές επιχειρήσεις από όλες εκείνες που έχουν οφέλη από το έργο του τουρισμού μέσω παράλληλων δραστηριοτήτων. Ο δικός μας τομέας, ο πρωτογενής τουριστικός τομέας θα πρέπει να τύχει ιδιαίτερης υποστήριξης. Ξεκαθαρίζουμε, όχι κάποιοι του χώρου, το σύνολο των επαγγελματικών φορέων του κλάδου.
• Ακόμη και αν ανοίξουν οι επιχειρήσεις, θα αυξηθούν οι κρατήσεις, οι οποίες παραμένουν στον…πάγο;
Εάν ανοίξεις θα είσαι παρών… Και αυτό έχει σημασία. Όταν οι επισκέπτες υποβάλλονται σε διαγνωστικά τεστ ώστε να επιβιβαστούν στο αεροπλάνο, όταν ο κάθε προορισμός διαθέτει ξενοδοχείο καραντίνας και νοσοκομείο, δεν θα υπάρχει λόγος να μην έρθει κανείς για διακοπές… Οι Φινλανδοί λ.χ. ακύρωσαν πακέτα διακοπών στην Ιταλία και στην Ελλάδα, παρόλο που η χώρα μας αντιμετώπισε υπεύθυνα και αποτελεσματικά την πανδημία. Οι πτήσεις όμως για τη Ρόδο και την Κω παραμένουν δρομολογημένες. Προφανώς δεν θα έρθουν άδεια τα αεροπλάνα… Θα έρθουν οι επισκέπτες και όταν επιστρέψουν θα πουν στους συγγενείς, στους φίλους και στους γνωστούς τους ότι πέρασαν καλά! Αυτή θα είναι η μεγαλύτερη διαφήμιση, σαφώς καλύτερη και αποτελεσματικότερη από ένα σποτάκι τριών λεπτών!

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ