Η ανάκαμψη του εσωτερικού τουρισμού που καταγράφεται στα τελευταία δύο χρόνια, μετά από τη “βουτιά” στην περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης, δεν φαίνεται να αφορά τα Δωδεκάνησα τα οποία εξαιτίας των ακριβών εισιτηρίων δεν απορροφούν μεγάλο κομμάτι της πίτας.
Οι μεμονωμένοι ταξιδιώτες δεν επαρκούν για να κάνουν τη διαφορά, σε μια περίοδο που οι Ελληνες τουρίστες θα μπορούσαν να τονώσουν την τοπική αγορά. Όπως λένε οι καλά γνωρίζοντες, ικανοποιητικά νούμερα στις αφίξεις εσωτερικού τουρισμού, τα Δωδεκάνησα έχουν να καταγράψουν πάνω από μια δεκαετία.
Ο κυριότερος λόγος είναι τα ακριβά αεροπορικά και πλέον και ακτοπλοϊκά εισιτήρια, που καθιστούν απαγορευτικό κυρίως για οικογένειες, το ταξίδι προς τη Ρόδο από τα μεγάλα αστικά κέντρα απ’ όπου οι κάτοικοι ψάχνουν ευκαιρία να αποδράσουν όχι μόνο για τις καλοκαιρινές διακοπές τους αλλά και τα τριήμερα που αξιοποιούν για ανάπαυλα από την απαιτητική καθημερινότητα.
Το επερχόμενο τριήμερο του Αγίου Πνεύματος (17 Ιουνίου 2019) αποτελεί μια καλή ευκαιρία για απόδραση κυρίως για τους κατοίκους των αστικών κέντρων, που αναζητούν προορισμούς κοντά στη θάλασσα, καθώς πρόκειται για την πρώτη “καλοκαιρινή” αργία του έτους. Το ερώτημα που προκύπτει είναι… προς τα πού;
Η απόφαση λαμβάνεται κυρίως με βάση τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, αφού τα πλοία δεν ενδείκνυνται ως μέσο μεταφοράς όταν η διάρκεια των διακοπών είναι μικρότερη της μιας εβδομάδας, λόγω των πολλών ωρών που απαιτούνται για να φτάσει κανείς από τον Πειραιά σε ένα από τα νησιά της Δωδεκανήσου.
Έναν μήνα πριν το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων είναι ήδη απαγορευτικές για μια μέση τετραμελή οικογένεια, η οποία χρειάζεται κάτι παραπάνω από έναν… βασικό μισθό για να ταξιδέψει στα νησιά μας.
Ενδεικτικά, για να ταξιδέψει κανείς από την Αθήνα στη Ρόδο με επιστροφή την περίοδο του Αγίου Πνεύματος με βάση τα αποτελέσματα δημοφιλούς διαδικτυακής πλατφόρμας με προεπιλογή το χαμηλότερο κόστος, θα πρέπει να δαπανήσει 246 ευρώ το άτομο (!) για την Κάλυμνο, 209 ευρώ το άτομο για την Κάρπαθο, 138 ευρώ το άτομο για τη Ρόδο, ενώ περισσότερο τυχεροί είναι όσοι επιθυμούν να ταξιδέψουν για Κω όπου η τιμή εισιτηρίου κατ΄άτομο διαμορφώνεται στα 99 ευρώ.
Το αξιοσημείωτο -ίσως και παράλογο- του θέματος είναι πως αν και χρειάζεται κανείς να δαπανήσει 138 ευρώ το άτομο για να ταξιδέψει από την Αθήνα στη Ρόδο, ο επιβάτης που θέλει να έρθει από τη Θεσσαλονίκη στο νησί μας θα ξοδέψει λιγότερα χρήματα για ένα μεγαλύτερο ταξίδι, με την τιμή να διαμορφώνεται στα 109 ευρώ!
Το αεροπορικό εισιτήριο για την Μύκονο την ίδια περίοδο διαμορφώνεται στα 117 ευρώ και στη Σαντορίνη στα 100 ευρώ, παρ΄ότι οι περισσότεροι ταξιδιώτες από την Αθήνα προτιμούν την μετάβαση με πλοίο στους συγκεκριμένους προορισμούς που είναι φθηνότερη και έχουν περισσότερες επιλογές δρομολογίων σε σχέση με τα Δωδεκάνησα.
Το ακόμα πιο παράδοξο, είναι ότι με λιγότερα χρήματα μπορείς να μεταβείς από την πρωτεύουσα σε δημοφιλείς προορισμούς του εξωτερικού όπως η Ιταλία, η Μεγάλη Βρετανία, η Γερμανία και η Ισπανία.
Η διαμορφωθείσα κατάσταση στις τιμές των εισιτηρίων και στις περιορισμένες επιλογές των νησιωτών, γεννούν πολλά ερωτηματικά τόσο για τον τρόπο που διαμορφώνονται όσο και για τις χλιαρές πρωτοβουλίες των τοπικών φορέων, παρ΄ότι οι μετακινήσεις βρέθηκαν και πάλι στο προσκήνιο των συζητήσεων με την εφαρμογή του περιβόητου Μεταφορικού Ισοδυνάμου, που έχει τελικά μηδαμινή συνεισφορά στην τσέπη των νησιωτών.
Όσοι δε επιβάλλεται να ταξιδέψουν άμεσα προς και από την Αθήνα είτε για ιατρικούς είτε για επαγγελματικούς λόγους, είτε για προσωπικούς λόγους στους οποίους δεν εισχωρεί μακροχρόνιος προγραμματισμός, καλούνται να καταβάλλουν ακόμα και τα διπλάσια απ΄ότι κάποιος που έχει τη δυνατότητα προγραμματισμού.
Άξιο αναφοράς είναι επίσης το γεγονός, πώς είναι δυνατόν να κοστίζει φθηνότερα μια πτήση που διαρκεί περισσότερες ώρες, που στις περισσότερες περιπτώσεις περιλαμβάνει και γεύμα και που προσγειώνεται επίσης σε διεθνή αεροδρόμια.
Η χλιαρή μέχρι σήμερα αντιμετώπιση αυτού του κοινωνικού -πλέον- προβλήματος, από τους τοπικούς παράγοντες, επιτρέπει στις εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια από την Αθήνα προς τη Ρόδο, να συνεχίζουν την ίδια οικονομική πολιτική, χωρίς να λαμβάνεται καν υπ΄όψη η περιβόητη νησιωτικότητα που πλέον έχει απωλέσει κάθε έννοια και κάθε υπόσταση, όταν για να ταξιδέψει ένας νησιώτης πρέπει να καταβάλει μισό τουλάχιστον μισθό.
Επιπλέον, όπως επισημαίνεται, πολλοί Δωδεκανήσιοι ψηφοφόροι που διαμένουν εκτός νομού δεν πρόκειται να μετακινηθούν προς τα νησιά για να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα καθώς το κόστος είναι απαγορευτικό, πόσω μάλλον για την εκλογική αναμέτρηση και της δεύτερης Κυριακής.­

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ