Ρεπορτάζ

«Τίτλοι τέλους» στα Κέντρα Συμβουλευτικής – Προσανατολισμού και στη Pόδο

Επεσαν οι τίτλοι τέλους και στη Ρόδο των Κέντρων Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Τα ΚΕΣΥΠ λειτουργούσαν σε περιφερειακό επίπεδο ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης (Ρόδο και Κω για τα Δωδεκάνησα) εξυπηρετώντας μαθητές, νέους έως 25 ετών, γονείς και κάθε ενδιαφερόμενο. Εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί – Σύμβουλοι ΣΕΠ παρείχαν συμβουλευτική και πληροφόρηση σε θέματα επιλογής κατεύθυνσης σπουδών και σχεδιασμού σταδιοδρομίας ενώ υπήρχε και η δυνατότητα συμπλήρωσης τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού. Όλα αυτά… μέχρι χθες που μπήκε από το Υπουργείο Παιδείας λουκέτο σε μια συμβουλευτική δομή, που βοηθούσε σημαντικά τους νέους ανθρώπους να σταδιοδρομήσουν σε μια χώρα που η κρίση έχει αφανίσει τις ελπίδες τους για μια επιτυχημένη επαγγελματική πορεία.
Στη μέση της χρονιάς το Υπ. Παιδείας, αποφάσισε να καταργηθούν οι δομές, να επιστρέψουν οι υπεύθυνοι στα σχολεία τους και να μείνει ένα κενό στις προσφερόμενες υπηρεσίες συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού, μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων απόσπασης των ενδιαφερομένων.
«Έπεσαν οι τίτλοι τέλους λοιπόν για τα ΚΕΣΥΠ, κάπως αναπάντεχα στα μισά του έργου, ενός έργου που μοχθήσαμε, κοπιάσαμε, αγαπήσαμε, δεν λογαριάσαμε ώρες και κόπο, αφοσιωθήκαμε… Χάρηκα που σε αυτή τη διαδρομή γνώρισα ανθρώπους από όλη την Ελλάδα με μεράκι, καλλιέργεια, ευαισθησία που ήθελαν να προσφέρουν ουσιαστικά στους μαθητές, στους γονείς σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, στην κοινωνία», αναφέρει η κ. Μαρία Καραϊσαρλή, η «ψυχή» των ΚΕΣΥΠ Ρόδου.
Παρά τις αντιδράσεις, το Υπουργείο Παιδείας, προχώρησε στην κατάργησή τους και προωθεί την αντικατάστασή τους με μια νέα δομή, υποβαθμίζοντας όμως, όπως λένε οι υπεύθυνοι σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού των ΚΕΣΥΠ, τον ρόλο τους.
«Εδώ και δύο δεκαετίες δαπανήθηκαν χρήματα, οργανώθηκαν επιμορφωτικά προγράμματα, πειραματικές εφαρμογές, διαπιστώθηκαν – με έρευνες και μελέτες – οι αιτίες και οι δυσκολίες αναποτελεσματικής εφαρμογής, έγινε παραγωγή επιμορφωτικού υλικού, γράφτηκαν σχολικά βιβλία, εντάχθηκαν σχετικά μαθήματα στα ωρολόγια προγράμματα, ιδρύθηκαν δομές αλλά δυστυχώς ο θεσμός ακολούθησε φθίνουσα πορεία κι αυτό οφείλεται χρόνια τώρα αποκλειστικά στην αδιαφορία της επίσημης πολιτείας.
Φθάσαμε σήμερα στη γένεση μιας νέας δομής, το ΚΕ.Σ.Υ. Πάλι με υψηλές προσδοκίες και αναβαθμισμένους στόχους και φιλοδοξίες για επιτυχία. Και μέσα σε αυτή τη δομή που αποτελεί κυρίως μετεξέλιξη του πρώην ΚΕ.Δ.Δ.Υ. συμπεριλαμβάνεται κάπου εκεί σε μια γωνιά και ο θεσμός της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού με 140 οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών εξειδικευμένων στη Συ.Ε.Π. Η διεκδίκηση αυτών των θέσεων σύμφωνα με την εγκύκλιο των μεταθέσεων γίνεται με κριτήρια εξειδίκευσης στη Συμβουλευτική και τον Ε.Π. (διδακτορικό, μεταπτυχιακό, ΠΕΣΥΠ/ΑΣΠΑΙΤΕ, και επιμόρφωση 400 ωρών τουλάχιστον και τριετή προϋπηρεσία σε δομές Σ.Ε.Π.) χωρίς όμως να λαμβάνονται υπόψη τα ουσιαστικά κριτήρια της επαγγελματικής ανάπτυξης και εξέλιξης των συμβούλων (παρακολουθήσεις σεμιναρίων, συνεδρίων, οργάνωση δράσεων και προγραμμάτων κ.λπ.) και κυρίως η εμπειρία στο θεσμό. Την επιλογή θα επηρεάσουν κυρίως τα υπηρεσιακά και κοινωνικά κριτήρια (χρόνια υπηρεσίας, οικογενειακή κατάσταση, συνυπηρέτηση, εντοπιότητα κ.λπ.). Αυτός ο τρόπος επιλογής και η ισόβια οργανική και όχι ο τρόπος που μέχρι τώρα ήταν ο κατάλληλος για την επιλογή στελεχών στις δομές, δηλαδή τα επιστημονικά κριτήρια επιλογής και η θητεία, υποβαθμίζει την προσφορά του θεσμού και το ρόλο του. Η γραφειοκρατική διαδικασία που επιλέγει το υπουργείο θα εγκλωβίσει στις οργανικές θέσεις όσους αντιληφθούν στην πορεία ότι είναι ανεπαρκείς για το ρόλο και τη θέση ευθύνης που επιλέγουν να μετατεθούν ή επιθυμούν να επιστρέψουν στο σχολείο τους. Οι 140 θέσεις είναι αυτονόητο ότι δεν επαρκούν και θα είναι απλώς η βιτρίνα και όχι η πραγματική κάλυψη των αναγκών των χιλιάδων μαθητών/τριών και σχολείων», αναφέρουν μεταξύ άλλων υπεύθυνοι σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού των ΚΕΣΥΠ, σημειώνοντας ότι παρά τις διαμαρτυρίες τους, κανείς από το Υπουργείο Παιδείας, δεν έλαβε υπόψη τις παρατηρήσεις τους.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου