Πολιτιστικά

Δύο Ιταλοί φωτογράφοι ανάμεσα στην αρχαιότητα και τον μοντερνισμό

24 Οκτωβρίου – 8 Δεκεμβρίου 2018

Νέα Πτέρυγα Νεστορίδειου Μελάθρου

 Επιμέλεια: Αφροδίτη Οικονομίδου

Το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου, σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών και το Επίτιμο Ιταλικό Προξενείο Ρόδου έχουν την χαρά να παρουσιάσουν στα πλαίσια της πρωτοβουλίας “Tempo Forte” της Ιταλικής Πρεσβείας στην Ελλάδα, την δουλειά δύο διακεκριμένων Ιταλών φωτογράφων, της Bruna Biamino και του Paolo Morello. Οι δύο αυτές ατομικές εκθέσεις, σε επιμέλεια της Αφροδίτης Οικονομίδου, αποτελεί έναν εικαστικό φόρο τιμής στην αδιαμφισβήτητα ισχυρή πολιτισμική σχέση που ενώνει την Ελλάδα με την Ιταλία. Οι δύο Ιταλοί καλλιτέχνες, ο καθένας με το ύφος του και την προσωπική του ευαισθησία, αλλά έχοντας σαν κοινό άξονα την αρχιτεκτονική, εντόπισαν πολιτιστικές ρίζες και εκατέρωθεν επιρροές ανάμεσα στο Αιγαίο και την Αδριατική. Ξεκινώντας ο πρώτος από την ένδοξη αρχαιότητα και η δεύτερη από την ταραγμένη εποχή του μεσοπολέμου, κατέγραψαν με τον φακό τους αρχιτεκτονικές μαρτυρίες της κοινής Ιστορίας των δύο χωρών μας. Τα εκτιθέμενα φωτογραφικά έργα προσφέρουν στον θεατή την δυνατότητα να ανακαλύψει, να απολαύσει και να εμβαθύνει την γνώση του γύρω από τους αρχιτεκτονικούς θησαυρούς που κρύβει η χώρα μας, μέσα από την προσεκτική ματιά δύο Ιταλών φωτογράφων που είναι λάτρεις της Ελλάδας. Παράλληλα η έκθεση είναι και μια ευκαιρία να ενδυναμωθούν ακόμη περισσότερο οι πολιτιστικές ανταλλαγές μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας που έχουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης.

Eγκαίνια

Τετάρτη 24 Οκτωβρίου, ώρα 19.00

Νέα Πτέρυγα Νεστορίδειου Μελάθρου – Οδός Ι. & Π Νεστορίδη (πρώην Κώ)

Διάρκεια έκθεσης

24 Οκτωβρίου έως 8 Δεκεμβρίου 2018

Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη έως και Σάββατο 8.00 – 21.00

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑ του Paolo Morello

  Ο Paolo Morello, γεννημένος στο Παλέρμο της Σικελίας και μεγαλωμένος -όπως αφηγείται ο ίδιος- με τα Έπη του Ομήρου στη σκιά των αρχαίων ναών της Μεγάλης Ελλάδας, γοητευόταν πάντα από το μεγαλείο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Το 2014 απφάσισε να αφιερώσει ένα μεγάλο κεφάλαιο της φωτογραφικής δουλειάς του στην τεκμηρίωση των σημαντικότερων ελληνικών αρχαιολογικών χώρων, με την πρόθεση να επανεξετάσει τις μυθικές, τις θεμελιώδεις γι’αυτόν τοποθεσίες της ευρωπαϊκής κουλτούρας. Φυσικά, ο καλλιτέχνης, ως καλός γνώστης της Ιστορίας, δεν θα μπορούσε να παραλείψει να αποτίσει φόρο τιμής και στα υπέροχα αρχαία μνημεία της Μεγάλης Ελλάδας που βρίσκονται σε ιταλικό έδαφος. Δημιουργήθηκε έτσι μια σειρά 200 φωτογραφιών, 30 από τις οποίες παρουσιάζονται στην έκθεση της Ρόδου.

Μερικοί από τους αρχαιολογικούς χώρους που αποθανάτισε ο φακός του Paolo Morello είναι οι εξής: Αθήνα, Ολυμπία, Δελφοί, Κόρινθος, Νεμέα, Μυκήνες, Επίδαυρος, Αίγινα, Σούνιο και στην Μεγάλη Ελλάδα, Ποσειδωνία, Κρότων, Μεταπόντιο, Σελινούς, Έγεστα, Ακράγας.

Paolo Morello

 Βιογραφικό σημείωμα

Ιστορικός φωτογραφίας, φωτογράφος και εκδότης, ο Paolo Morello σπούδασε στην Scuola Normale της Πίζας και στο St. John’s College της Οξφόρδης. Δίδαξε Φωτογραφία και Ιστορία της Φωτογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Παλέρμο, και στα Πανεπιστήμια της Μπολώνια, Μπρέσια, Βερόνα, Ca’ Foscari της Βενετίας, στο Καθολικού Πανεπιστήμιο Sacro Cuore στο Μιλάνο και στο IUAV της Βενετίας. Στο διάστημα 1999-2011 διηύθυνε το Istituto Superiore per la Storia della Fotografia. Το 2011 ίδρυσε τον εκδοτικό οίκο Glint με έδρα το Λονδίνο, με τον οποίο έχει δημοσιεύσει: In principio (Εν Αρχή), La leggenda del Ficus, La nostalgia di Afrodite (Η νοσταλγία της Αφροδίτης), La pazienza del legno (Η υπομονή του ξύλου), Tat Tvam Asi (Tu sei Quello) e Viaggio in Sicilia (Ταξίδι στη Σικελία). Είναι συγγραφέας πολλών μελετών με θέμα την ιστορία της φωτογραφίας στην Ιταλία και του οδηγού Guida pratica al mercato della fotografia, που δημοσιεύθηκε από το Ανώτατο Ινστιτούτο Ιστορίας της Φωτογραφίας.

Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στα πρώτα δέκα χρόνια της δραστηριότητάς του διοργανώθηκε τον Ιούλιο-Αύγουστο 2015 από το Ρωσικό Ομοσπονδιακό Μουσείο Φωτογραφίας (Rosphoto) της Αγίας Πετρούπολης. Εκτός από φωτογράφος είναι και ενθουσιώδης συλλέκτης. Εργάζεται εδώ και δεκαπέντε χρόνια για τη δημιουργία μιας συλλογής από vintage prints, οι οποίες προορίζονται να αποτελέσουν τον πυρήνα του πρώτου Μουσείου στην Ιταλία αφιερωμένου εξ ολοκλήρου στην Ιταλική φωτογραφία.

 

Ο ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ

της Bruna Biamino

 H Bruna Biamino, Τορινέζα και εξειδικευμένη στην φωτογραφία αρχιτεκτονικού τοπίου, από τα Μπαρόκ ανάκτορα της Βόρειας Ιταλίας ως τα πιό γνωστά μνημεία βιομηχανικής αρχαιολογίας, επικέντρωσε την φωτογραφική της έρευνα στα δημόσια κτήρια που σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από Ιταλούς αρχιτέκτονες στα νησιά της Δωδεκανήσου κατά την περίοδο της ιταλικής κατοχής. Σχολεία και νοσοκομεία, κινηματογράφοι και θέατρα, στρατώνες, σταθμοί και γέφυρες, εξαιρετικά αρχιτεκτονήματα πολλά από τα οποία είναι σε χρήση μέχρι σήμερα, έχοντας ενσωματωθεί πλήρως στον αρχιτεκτονικό ιστό των νησιωτικών πόλεων. Αποτελούν εντυπωσιακά δείγματα ενός σημαντικού κεφαλαίου της πρόσφατης Ιταλικής αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, που από αισθητική άποψη επηρεάστηκε από τις καλλιτεχνικές τάσεις των δεκαετιών ’20 και ’30 και από το ρεύμα του φουτουρισμού και της μεταφυσικής ζωγραφικής, ενώ από τεχνική άποψη πρωτοστάτησε στην έρευνα και την χρήση νέων υλικών και τεχνολογιών, πολύ πρωτοποριακών για την εποχή τους.

Bruna Biamino

 Βιογραφικό σημείωμα

Γεννήθηκε στο Τορίνο, όπου ζει και εργάζεται.

Το 1984 έλαβε υποτροφία για το Εργαστήριο Οπτικών Σπουδών στο Rochester Ν.Υ., όπου σπούδασε με τον Nathan Lyons, παρακολουθώντας μαθήματα ασπρόμαυρης φωτογραφίας και μαθήματα Ψυχανάλυσης και Φωτογραφίας.

Εργάζεται ως επαγγελματίας φωτογράφος στον τομέα της αρχιτεκτονικής και της βιομηχανικής φωτογραφίας. Τα τελευταία χρόνια εστιάζει την έρευνά της στο αστικό τοπίο, ενώ έχει εξειδικευτεί και στην φωτογραφία επαγγελματικού πορτρέτου.

Διδάσκει στο Istituto Europeo di Design και στη Σχολή Holden. Οι φωτογραφίες της φυλάσσονται στις συλλογές μουσείων και πολιτιστικών ιδρυμάτων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων των: Musee de l’Elysée στη Λωζάνη, Ιταλικό Ίδρυμα Φωτογραφίας στο Τορίνο, Αρχείο Διαστήματος του Μιλάνου, Ίδρυμα Polaroid στο Cambridge Μασσαχουσέτης, GAM Δημοτική Πινακοθήκη Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης του Τορίνο, MAXXI της Ρώμης

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου