Ρεπορτάζ

Απερίγραπτη ταλαιπωρία τουριστών στην Ακρόπολη Λίνδου

Mε επιστολή του προς το Υπουργείο Πολιτισμού και την Αρχαιολογική Υπηρεσία Δωδεκανήσου το Σωματείο Διπλωματούχων Ξεναγών Δωδεκανήσου ζητά την λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων πρόσβασης επισκεπτών στην Ακρόπολη της Λίνδου.
Στην επιστολή αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
«Μετά την παρέλευση εύλογου χρονικού διαστήματος από την υποβολή στην Υπηρεσία σας ορισμένων προτάσεών μας για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλεί η μεγάλη επισκεψιμότητα στην Ακρόπολη της Λίνδου, με την από 19/07/2022 επιστολή μας.
Ελλείψει ανταπόκρισης από την αρμόδια Υπηρεσία, οι επαγγελματίες ξεναγοί της Ρόδου εκφράζουν τον προβληματισμό τους και καταγγέλλουν την ανησυχία τους καθώς κατά τη διάρκεια όλης της καλοκαιρινής περιόδου γίνονται καθημερινοί μάρτυρες της απερίγραπτης ταλαιπωρίας που βιώνουν και των κινδύνων στους οποίους εκτίθενται πλήθη επισκεπτών που έρχονται στη Λίνδο για να θαυμάσουν την Αρχαία Ακρόπολη.
Με το διόλου ευκαταφρόνητο αντίτιμο των 12 ευρώ ανά άτομο για την αγορά εισιτηρίου και το παγκόσμιας προβολής μνημείο να δέχεται στους μήνες αιχμής της τουριστικής περιόδου ένα μέσο όρο 4.000 επισκεπτών ημερησίως, οι εισπράξεις του Υπουργείου Πολιτισμού από τη Λίνδο ανέρχονται καθημερινά σε περίπου 40.000 ευρώ.
Η επίσκεψη στην Ακρόπολη της Λίνδου μπορεί αλλά κυρίως οφείλει να είναι για τον επισκέπτη μια μαγευτική εμπειρία!
Αντιθέτως συχνά, τουλάχιστον κατά την περίοδο της υψηλής τουριστικής κίνησης, που αισίως στη Ρόδο έχει απογειωθεί για το μεγαλύτερο μέρος του καλοκαιριού και αναμένεται να συνεχιστεί κραταιά και τους δύο πρώτους μήνες του φθινοπώρου, η επίσκεψη της Ακρόπολης φαντάζει ως ένα ευθαρσές και ριψοκίνδυνο τόλμημα, ενώ καταλήγει να γίνεται εν τέλει μια βασανιστική για τον επισκέπτη εμπειρία που μόνο αντάξια της σπουδαιότατος του μνημείου δεν είναι.
Η πρόσβαση στην είσοδο του μνημείου γίνεται μέσω ενός ιδιαίτερα στενού, κατά τόπους ολισθηρού και σε επαφή με τον γκρεμό μονοπατιού, χωρίς προστατευτικό κιγκλίδωμα και με πολύ περιορισμένα σημεία σκιάς. Στα μόλις 2-3 μέτρα του πλάτους του συσσωρεύονται εκατοντάδες άνθρωποι διαφορετικών εθνικοτήτων, νοοτροπιών, ηθικών και ηλικιών, αλλόγλωσσοι βέβαια μεταξύ τους, παιδιά, νέοι, ηλικιωμένοι, κάποιοι με κινητικά προβλήματα, άλλοι με καροτσάκια με μωρά. Είτε ως μεμονωμένοι επισκέπτες είτε οργανωμένοι σε πολυμελή γκρουπ στοιβάζονται σε ουρές, ενίοτε και εκατοντάδων μέτρων μήκους, σε αφόρητα υψηλές θερμοκρασίες κάτω από τον ανελέητο λινδιακό ήλιο.
Σε αυτές τις συνθήκες και μέσα στο αδιαχώρητο που επικρατεί, προσπαθώντας ταυτόχρονα να ανοίξουν δρόμο σε όσους εξέρχονται από το μνημείο, οι εισερχόμενοι καλούνται να κατανοήσουν γιατί οι κάτοχοι ηλεκτρονικού εισιτηρίου, καθώς και τα γκρουπ της κρουαζιέρας που διαθέτουν προπληρωμένο εισιτήριο, τους προσπερνούν. Το αποτέλεσμα είναι να δυσανασχετούν, να σπρώχνονται και να δημιουργούνται επεισόδια έντασης, στα οποία συχνά οι ξεναγοί βρίσκονται στη δυσάρεστη θέση να εμπλακούν, προκειμένου να αποκατασταθεί η τάξη και να συνεχιστεί π επίσκεψη όλων.
Η περιπέτεια όμως του επισκέπτη συνεχίζεται και πέραν της εισόδου του στον χώρο. Η διάταξη και η μορφολογία των αρχαίων κατασκευών δυσχεραίνει την κίνηση και ευνοεί τον συνωστισμό και στο εσωτερικό της Ακρόπολης.
Οι μακριές και στενές κλίμακες και τα περάσματα, πάντα χωρίς προστατευτικές μπάρες, κουπαστές και κιγκλιδώματα, οι ανώμαλες λόγω παλαιότητας επιφάνειες και τα ολισθηρά βραχώδη εδάφη, αναγκάζουν τον κόσμο να κινείται αργά και με προσοχή, ενώ ταυτόχρονα οι ξεναγοί τους εφιστούν συνεχώς την προσοχή. Και πάλι όμως, τα ατυχήματα αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο. Πτώσεις με απλές επιδερμικές εκδορές, σπασίματα οστών και σοβαρά χτυπήματα στο κεφάλι συμβαίνουν συνεχώς, ενώ λόγω του μεγάλου υψομέτρου και της δύσκολης προσβασιμότητας του χώρου αντιμετωπίζονται με μεγάλη δυσκολία. To ΕΚΑΒ αρνείται τις περισσότερες περιπτώσεις να παραλάβει τον τραυματία από τον αρχαιολογικό χώρο και όταν αυτό είναι η μόνη λύση λόγω της σοβαρότητας του τραυματισμού, η αναμονή φτάνει ακόμη και τη μιάμιση ώρα.
Απαιτούμε τα προβλήματα αυτά να αντιμετωπιστούν άμεσα πριν φτάσουμε στο σημείο να θρηνήσουμε κάποια ανθρώπινη ζωή! Σε μια τέτοια περίπτωση ανήκεστου βλάβης ποιος θα πάρει την ευθύνη, ειδικά μετά από τις επανειλημμένες παρακλήσεις μας να εισακουστούμε;»
Το Σωματείο στην μαρκοσκελή επιστολή του παραθέτει μια σειρά από προτάσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση, την αναβάθμιση της εμπειρίας και την ασφάλεια των επισκεπτών της Ρόδου.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου