Άρθρο του Μάνου Κόνσολα στο SKIPPER ON DECK

Η διασύνδεση της εκπαίδευσης με την οικονομία του μέλλοντος και την τέταρτη βιομηχανική επανάσταση, που βρίσκεται προ των πυλών, είναι ζήτημα επιβίωσης για τη χώρα μας.

Η διαπίστωση αυτή έχει αντιστοίχιση και στο μοντέλο της τουριστικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, το οποίο έχει παραμείνει στάσιμο και σε κάποιες περιπτώσεις φαντάζει παρωχημένο και σε πλήρη αναντιστοιχία με τις ανάγκες του τουρισμού μας, με όρους, όχι μόνο του μέλλοντος, αλλά και  παρόντος.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Ανώτερες Σχολές Τουριστικών Επαγγελμάτων, οι ΑΣΤΕ, αν και ανήκουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η εισαγωγή σε αυτές γίνεται μέσω πανελληνίων εξετάσεων, εντάσσονται στην ανώτερη εκπαίδευση και όχι στην ανώτατη, όπως τα ΑΤΕΙ και ΑΕΙ της χώρας.

Αυτό σημαίνει ότι τα πτυχία που δίνουν οι ΑΣΤΕ δεν είναι ακαδημαϊκά ισότιμα με αυτά των ΑΤΕΙ.

Η υποβάθμιση των ΑΣΤΕ, βρίσκεται και στα προγράμματα σπουδών, τα οποία είναι απαρχαιωμένα, χωρίς σύγχρονες ειδικότητες, και κυρίως χωρίς να υπάρχει ουσιαστική διασύνδεση με την αγορά και τις επιχειρήσεις, ενώ οι σπουδαστές των σχολών δεν έχουν το απαραίτητο βιβλιογραφικό υλικό.

Σήμερα, υπάρχουν άγνωστες ειδικότητες για τα πανεπιστήμιά μας, τις ΑΣΤΕ, αλλά και τα ΙΕΚ για τον τουρισμό, που, όμως, είναι ήδη περιζήτητες και θα κυριαρχήσουν στο μέλλον. Για παράδειγμα, υπάρχει ο Revenue manager, μια ειδικότητα που μπορεί θεωρητικά να συνδέεται με το τμήμα κρατήσεων, αλλά εξελίσσεται στην εφαρμογή τιμολογιακών στρατηγικών και διαδικασιών, προκειμένου να βελτιωθούν και να βελτιστοποιηθούν τα έσοδα της επιχείρησης. Υπάρχει ακόμα ο Digital Marketeer, μια ειδικότητα που συνδέεται με τις πρακτικές του σύγχρονου ψηφιακού μάρκετινγκ.

Στη χώρα μας, επίσης, θέλουμε τα επόμενα χρόνια να διαμορφώσουμε τις προοπτικές ανάπτυξης του συνεδριακού τουρισμού. Αυτό σημαίνει ότι οι δομές μας στην τουριστική εκπαίδευση θα πρέπει να παράγουν στελέχη με ειδικότητα στην οργάνωση εκδηλώσεων (congress & events management).

Επίσης, για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας υπάρχουν ειδικότητες όπως η διαχείριση αποσκευών σε λιμάνια που αποτελούν home port, αλλά και άλλες ειδικότητες που υποστηρίζουν τη λειτουργία του.

Ουσιαστικά, μιλάμε για περιζήτητες και πολύ καλά αμειβόμενες ειδικότητες που θέλουμε να δημιουργήσουμε.

Εντολή του Πρωθυπουργού, είναι η ολική ανατροπή του σημερινού μοντέλου τουριστικής εκπαίδευσης, που θα πρέπει να είναι συμβατό με τις προκλήσεις του μέλλοντος. Ήδη είμαστε στο στάδιο επεξεργασίας μιας ολοκληρωμένης νομοθετικής παρέμβασης, ενός νόμου-πλαισίου για την τουριστική εκπαίδευση.

Η νομοθετική αυτή παρέμβαση, έχει στόχο να προσαρμόσει την εκπαιδευτική διαδικασία στον τουρισμό, στις ανάγκες της οικονομίας του μέλλοντος, αλλά στο νέο αναπτυξιακό πρότυπο για τον ελληνικό τουρισμό.

Σχεδιάζουμε με τα μάτια στραμμένα στο αύριο και όχι στο χθες.

Ένα νέο ίδρυμα ανώτατης εκπαίδευσης, το οποίο θα είναι αποκλειστικά προσανατολισμένο σε σπουδές για τον τουρισμό, είναι η πρώτη κίνηση που σηματοδοτεί αυτή την ολική ανατροπή και το πέρασμα σε μια νέα εποχή για την τουριστική εκπαίδευση.

Το νέο αυτό ίδρυμα θα ενσωματώνει τις υπάρχουσες Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ) και τις Σχολές Ξεναγών, θα περιλαμβάνει σύγχρονα πεδία σπουδών και ειδικότητες και μαθήματα ξένων γλωσσών, θα χρησιμοποιεί σύγχρονες τεχνολογίες και ευκαιρίες δικτύωσης με Πανεπιστήμια του εξωτερικού και θα παρέχει μεταπτυχιακές σπουδές και ερευνητικές δυνατότητες στον τουριστικό τομέα.

Δεν είμαστε εδώ για να κάνουμε μια στεγνή και τυποποιημένη διαχείριση, όπως γινόταν στο παρελθόν.

Είμαστε εδώ για να φέρουμε τις μεγάλες αλλαγές που έχουν ανάγκη η χώρα και ο τουρισμός μας.

 

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ