Ειδήσεις

Ποιες αλλαγές φέρνουν τα “βραχυπρόθεσμα” μέτρα για το χρέος

Η συρρίκνωση της απόστασης που χωρίζει τις αποδόσεις και τα spreads ορισμένων κατηγοριών ελληνικών ομολόγων από τα αντίστοιχα πορτογαλικά κάτω από τις τρεις μονάδες (300 μονάδες βάσης), έχει αρχίσει να σταθεροποιείται με εμφανή τρόπο στις αγορές κρατικών τίτλων.

Η “τάση” αυτή όπως παρατηρούν αναλυτές αμερικανικών τραπεζών αντανακλά προσδοκίες οι οποίες συνδέονται με τα επιφυλακτικά βήματα που γίνονται για την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.

Η απόφαση του Eurogroup να δώσει εντολή στον ESM την περασμένη Δευτέρα να προχωρήσει στη σταθεροποίηση του κόστους εξυπηρέτησης μεγάλου μέρους του ελληνικού χρέους μέσα από μία σύνθετη διαδικασία άμεσης και έμμεσης μετατροπής των κυμαινόμενων επιτοκίων σε χαμηλά σταθερά για τις επόμενες 4,5 δεκαετίες έχει δημιουργήσει ενα ισχυρό κύμα προσδοκιών.

Αυτό αναμένεται να γίνει περισσότερο εμφανές από τη στιγμή που μέσα στις επόμενες εβδομάδες ο κ. Ρέγκλιγκ δρομολογήσει την πρώτη από αυτές τις κινήσεις.

Όπως υπογράμμισε ο επικεφαλής του ESM στην πρόσφατη συνέντευξή του στο Capital.gr η εντολή για να δρομολογηθούν αυτές οι κινήσεις έχει ήδη δοθεί από τους Υπ. Οικονομικών. Και δεν εξαρτάται από την επίσπευση ή την καθυστέρηση της β’ αξιολόγησης, καθώς σύμφωνα με την απόφαση του Μαΐου, τα μέτρα αυτά είχαν συνδεθεί με την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης.

Οι τράπεζες ήδη έχουν ενημερωθεί. Και οι ξένες μεγάλες επενδυτικές τράπεζες που πρόκειται να συμμετάσχουν στο εγχείρημα αυτό, που θα γίνει σταδιακά και θα χρειασθεί σχεδόν ολόκληρο το 2017 για να ολοκληρωθεί, έχουν κάνει ήδη… τους λογαριασμούς τους.

Μεσοσταθμικά μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος αυτού τα επιτόκια στις διάφορες κατηγορίες ομολόγων θα πρέπει να κυμανθούν σε επίπεδα λίγο κάτω από το 1,5%.

Τράπεζες και ESM 

Τραπεζίτες στους οποίους απευθύνθηκε το Capital.gr για το θέμα αυτό υποστηρίζουν ότι οι συμβάσεις για τις πράξεις αυτές έχουν προσελκύσει το έντονο ενδιαφέρον των μεγάλων ξένων τραπεζών καθώς είναι “μία από τις μεγαλύτερες δουλειές μέσα στο 2017…” στην Ευρωζώνη.

Εκτιμούν δε ότι με την έναρξη των πράξεων αυτών που θα γίνουν με πολύ προσοχή από τον ESM – είναι για πρώτη φορά που ο ESM θα αναλάβει μία τέτοιας έκτασης συναλλαγή – θα εκδηλωθεί με ισχυρότερο τρόπο η θετική αντίδραση της αγοράς απέναντι στο ελληνικό χρέος. Και αυτό γιατί θα είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις που μία χώρα θα έχει διασφαλίσει για τόσο μακρύ διάστημα (μέχρι το 2060) την εξυπηρέτηση τόσο μεγάλου μέρους του χρέους της με χαμηλά “σταθερά” επιτόκια ανεξαρτήτως εξελίξεων στις αγορές ομολόγων… Ανεμένεται δε ότι η τάση αυτή θα επισπεύσει την έξοδο εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων στις διεθνείς αγορές ομολόγων με βελτιωμένους όρους πριν ακόμα ομαλοποιηθεί η επιστροφή του ελληνικού δημοσίου στον ομολογιακό εξωτερικό δανεισμό.

Βέβαια η “τάση” αυτή θα ισχυροποιηθεί ή θα υπονομευθεί ανάλογα με το πόσο γρήγορα ή αργά θα κινηθεί η ΕΚΤ όσον αφορά την ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Και αυτό από μόνο του είναι ενα εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα που βαραίνει στο σύνολο της διαρπαγμάτευσης…

Η σημασία πάντως αυτής της “δουλειάς” που έχει δρομολογηθεί είναι ιδιαίτερα σημαντική και για τον ESM.

Αυτό  έχει να κάνει τις προσθέσεις που υπάρχουν ιδιαίτερα, από την πλευρά του Βερολίνου, για την μετατροπή του σε ενα είδος ΔΝΤ της Ευρωζώνης. Για τον σχεδιασμό αυτό άλλωστε απάντησε στο Capital.gr ο ίδιος ο κ. Ρέγκλιγκ στην πρόσφατη συνέντευξή του.

Οι μεγάλες λήξεις του 2017.

Η “άλλη” όψη όμως αυτής της εικόνας δημιουργεί σοβαρά προβλήματα. Η καθυστέρηση της έναρξης υλοποίησης των μεσοπρόθεσμων μέτρων που εμπλέκουν κυρίως τη διαχείριση των “κερδών” από τα ομόλογα που διακρατούν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ είναι πιθανό να δημιουργήσει “ταμεικά” προβλήματα όσο καθυστερεί η β’ αξιολόγηση. Οι κρίσιμες ημερομηνίες αφορούν τον Απρίλιο και τον Ιούλιο του 2017. Τον Απρίλιο του 2017 λήγουν ομόλογα 1,4 δισ. ευρώ που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες και τον Ιούλιο 3,9 δισ. ευρώ.

Με άλλα λόγια ομόλογα ονομαστικής αξίας 5,3 περίπου δισ. ευρώ θα πρέπει να πληρωθούν από το ελληνικό δημόσιο (ανεξαρτήτως της τιμής στην οποία είχαν αγορασθεί). Και αυτό θα είναι εξαιρετικά δύσκολο αν δεν έχει αρχίσει η εκταμίευση της δόσης των 6,1 δισ. ευρώ που συνδέεται με την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης

Ήδη οι σοβαρές εκκρεμότητες που υπάρχουν τόσο για τα επιμέρους ζητήματα της β’ αξιολόγησης, όσο και για τις εγγυήσεις που απαιτεί το ΔΝΤ για τη μεσοπρόθεσμη εξασφάλιση των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων (3,5%) προκειμένου να παραμείνει στο ελληνικό πρόγραμμα έχουν οδηγήσει κοινοτικούς αξιωματούχους να κάνουν λόγο για καθυστέρηση ακόμα και μέχρι τον Απρίλιο. Γιατί μέχρι τον Απρίλιο;  Γιατί τότε λήγει η περίοδος πέραν της οποίας αρχίζουν να τρέχουν οι πληρωμές των 5,3 δισ. ευρώ προς τις κεντρικές τράπεζες. Αν στο μεταξύ δεν έχει δρομολογηθεί και η διευκόλυνση από την ΕΚΤ με την ένταξη των ευρωπαϊκών ομολόγων στο QE τότε τα πράγματα θα μπορούσαν να γίνουν και πάλι πολύ δύσκολα…

Βέβαια η ελληνική κυβέρνηση έχει αρχίσει ήδη να συζητά την υιοθέτηση του νέου “κόφτη”, αλλά αυτό δεν φαίνεται να ικανοποιεί προς το παρόν το ΔΝΤ, αν δεν είναι συγκεκριμένο το τι ακριβώς θα… κόβει από τις δημόσιες δαπάνες.

capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου