Ειδήσεις

Οι αεροπορικές που «λύγισαν» υπό το βάρος της πανδημίας

Η ισχυρή κυβερνητική στήριξη των τελευταίων μηνών προφύλαξε κάποιες αεροπορικές από την χρεοκοπία, ωστόσο το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένονται νέα λουκέτα, προειδοποιούν οι ειδικοί του τομέα αερομεταφορών.

Συγκεκριμένα, η εταιρεία ταξιδιωτικών δεδομένων, Cirium, αναφέρει ότι 43 εμπορικές αεροπορικές εταιρείες έχουν πτωχεύσει από τον Ιανουάριο έως σήμερα, έναντι 46 για το σύνολο του 2019 και 56 για το σύνολο του 2018.

Μια εταιρεία σε πτώχευση, σύμφωνα με τον ορισμό που δίνει η Cirium, είναι εκείνη που έχει σταματήσει εξ ολοκλήρου ή έχει αναστείλει τις δραστηριότητές της.

«Χωρίς την κυβερνητική παρέμβαση και την υποστήριξη θα είχαμε μαζικές χρεοκοπίες κατά το α’ εξάμηνο της κρίσης. Αντ’ αυτού είχαμε έναν διαχειρίσιμο αριθμό πτωχεύσεων και πολύ λίγες εταιρείες κατέρρευσαν», αναφέρει ο Μπρένταν Σόμπι, ανεξάρτητος αναλυτής της Sobie Aviation.

Σύμφωνα με τον ίδιο, πολλές αεροπορικές ήταν ήδη σε δυσχερή θέση και πριν το χτύπημα της πανδημίας, τώρα όμως έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης χάρη στη βοήθεια που λαμβάνουν από τις κυβερνήσεις.

«Αν υπάρχει και μια θετική πλευρά σε όλα αυτά, είναι ότι η κατάσταση ήταν ήδη τόσο κακή που οι κυβερνήσεις δεν είχαν άλλη επιλογή από το να δώσουν τη στήριξή τους», αναφέρει ο Ρομπ Μόρις, επικεφαλής του διεθνούς τομέα συμβούλων της Cirium.

Ωστόσο, παρά την οικονομική βοήθεια, οι προοπτικές για το υπόλοιπο του 2020 δεν είναι «ενθαρρυντικό», σχολιάζει ο Μόρις. «Πολλές πτωχεύσεις αεροπορικών τυπικά συμβαίνουν τους τελευταίους μήνες του έτους», αναφέρει στο CNBC μέσω email.

Τα πρώτα και τα τελευταία τρίμηνα του έτους είναι τα πιο δύσκολα, γιατί τα περισσότερα έσοδα παράγονται κατά το β’ και το γ’ τρίμηνο.

«Θα έλεγα ότι οι αεροπορικές περνούν τα καλοκαίρια τους χτίζοντας άμυνες ώστε αν μπορέσουν να βγάλουν τον χειμώνα», προσθέτει ο ίδιος. Ο στόχος για τις αεροπορικές τώρα είναι «να επιβιώσουν με κάθε κόστος» και να δουν αν το καλοκαίρι του 2021 θα φέρει και λύσεις ή υψηλότερη ζήτηση για ταξίδια.

«Με την ανάκαμψη της ζήτησης ουσιαστικά ανύπαρκτη στις περισσότερες περιοχές και τις αεροπορικές να προσπαθούν να παράξουν έσοδα και εκροές ρευστού, αναμένουμε να δούμε περισσότερες πτωχεύσεις το τελευταίο τρίμηνο του 2020 και το α’ τρίμηνο του 2021 τουλάχιστον».

Και ο Μπρένταν Σόμπι της Sobie Aviation συμφωνεί με την πρόβλεψη αυτή και αναφέρει ότι κάποιες κυβερνήσεις ίσως είναι διστακτικές να διασώσουν αεροπορικές εταιρείες για δεύτερη φορά. «Και πάλι όμως δεν περιμένω μαζικές χρεοκοπίες. Ο αριθμός τους όπως και ο αριθμός των εταιρειών που καταρρέουν θα είναι διαχειρίσιμος και θα απλωθεί σε μια σχετικά μεγάλη περίοδο», αναφέρει.

Ποιες αεροπορικές επηρεάζονται περισσότερο

Αυτή τη στιγμή τα πιο εύκολα «θύματα» είναι οι μεγαλύτερες αεροπορικές, σύμφωνα με τον Μόρις.

Από τις 43 που πτώχευσαν μέχρι στιγμής φέτος, οι 20 εξ αυτών χρησιμοποίησαν τουλάχιστον 10 αεροσκάφη, από 12 το 2019 και 10 το 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της Cirium.

Όπως αναφέρει ο Μόρις, ο αριθμός των εταιρειών που χρησιμοποιούσαν 10 ή περισσότερα αεροσκάφη και πτώχευσαν είναι ήδη μεγαλύτερος από αυτό που έχουμε δει τα τελευταία έξι χρόνια. Έτσι είναι ξεκάθαρος ο αντίκτυπος της πανδημίας.

Σε ό,τι αφορά τα αεροσκάφη που καθηλώθηκαν, ήταν περίπου 485 μέχρι στιγμής φέτος, έναντι 431 το σύνολο του 2019 και 406 όλο το 2018.

Οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να χρεοκοπήσουν λόγω κακών επιχειρηματικών μοντέλων ή άλλων τοπικών προβλημάτων, αναφέρει ο Μόρις. Όμως, οι μεγαλύτερες πτωχεύσεις του 2020 και αυτές που έρχονται είναι «αναπόφευκτα συνέπεια της απώλειας ζήτησης που προκαλείται από την πανδημία».

Η ΙΑΤΑ προειδοποίησε αυτές τις ημέρες ότι η βιομηχανία «έκαψε» 77 δισ. δολ. σε ρευστό κατά το β’ εξάμηνο του 2020 και η αιμορραγία θα συνεχιστεί με απώλεια 6 δισ. δολ. κάθε μήνα το 2021λόγω της αργής ανάκαμψης.

Υπενθυμίζεται ότι η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών τον Ιούλιο ανέφερε ότι η επιβατική κίνηση είναι πιθανό να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019, το 2024…

Η μακρά λίστα με τις αεροπορικές που «έσκασαν»

– Στις 11 Φεβρουαρίου η Air Italy σταμάτησε τις δραστηριότητές της.

-Στις 12 Φεβρουαρίου η τουρκική AtlasGlobal κατέρρευσε

– Στις 5 Μαρτίου, η βρετανική Flybe, ήδη προβληματική, μπήκε σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης

– Στις 24 Μαρτίου η εταιρεία τσάρτερ Miami Air International έκανε αίτηση στο άρθρο 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα. Στις 8 Μαϊου σταμάτησε όλες τις δραστηριότητες.

– Στις 17 Μαρτίου η αδελφή εταιρεία της Compass Airlines, Τrans States Airlines, ανακοίνωσε με μέμο στους εργαζόμενους ότι σταματά δραστηριότητες από την Πρωταπριλιά του 2020

– Στις 5 Απριλίου κατέρρευσε η ιταλική Ernest Airlines.

– Η Compass Airlines, σταμάτησε οριστικά όλες τις δραστηριότητες

– Η CityJet, που έκανε πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο London City κατέθεσε αίτηση χρεοκοπίας

– Η Virgin Australia περιέκοψε τις 8.000 από τις 10.000 θέσεις εργασίας. Στις 4 Σεπτεμβρίου οι διαχειριστές της δέχθηκαν να την πουλήσουν στο αμερικανικό Bain Capital.

– Τον Απρίλιο του 2020 η German Airways κατέθεσε αίτημα προστασίας από τους πιστωτές της βάζοντας στο τραπέζι σχέδιο αναδιάρθρωσης εξαιτίας της ακύρωσης του συμβολαίου με την Eurowings’ για το σύνολο του στόλου των Bombardier DHC-8-400, μετά το ξέσπασμα της πανδημίας

– Στις 11 Μαΐου η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική της Λατινικής Αμερικής Avianca, έκανε αίτηση για υπαγωγή στο άρθρο 11 και προχώρησε σε ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων της θυγατρικής της Avianca Peru.

– Στις 4 Αυγούστου αίτηση για προστασία από τους πιστωτές της στις ΗΠΑ υπέβαλε η Virgin Atlantic, του Sir Ρίτσαρντ Μπράνσον.

– Μόλις πριν από τρεις ημέρες τις δραστηριότητές της σταμάτησε η AirAsia Japan εξαιτίας χαμηλής ζήτησης.

Πηγή: Reporter.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου