Προ μηνός, ο υπηρεσιακός Υπουργός του Υπουργείου Ναυτιλίας κ. Χρήστος Ζώης, με δημόσιες δηλώσεις του, αναφέρθηκε εκτενώς στην κακή κατάσταση αναφορικά με την επιχειρησιακή ικανότητα των πλωτών και εναερίων μέσων του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ.

Σύμφωνα με τα άκρως ανησυχητικά στοιχεία που παρέθεσε ο υπηρεσιακός υπουργός:
• Από τα 240 πλοία και σκάφη που διαθέτει συνολικά το Λιμενικό Σώμα, το 36% είναι ακινητοποιημένα.
• Από τα επτά αεροσκάφη, τα τέσσερα είναι σε ακινησία.
• Από τα έξι ελικόπτερα, μόνο το ένα πετάει «λόγω καταπόνησης και δυσκολίας εύρεσης χρημάτων».
Σύμφωνα με τα δικά μας στοιχεία, η ως άνω περιγραφείσα κατάσταση όχι μόνο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, αλλά είναι ακόμη χειρότερη.
Από τα προεκτεθέντα, άμεσα γίνεται αντιληπτό ότι όταν τα μισά περίπου επιχειρησιακά μέσα του Σώματος (πλωτά – εναέρια) είναι ακινητοποιημένα, με μικρές ή μεγαλύτερες βλάβες και ο μέσος χρόνος αποκατάστασής τους για διάφορους λόγους είναι μεγαλύτερος από τα διεθνώς παραδεκτά, τότε ο επιχειρησιακός βραχίονας του Σώματος είναι ακρωτηριασμένος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Ποιες είναι όμως οι αιτίες που μας οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση;
• Η παλαιότητα των μέσων.
• Η ελλιπής χρηματοδότηση για την τακτική τους συντήρηση.
Σημειώνεται ότι η συνεχής, απρόσκοπτη λειτουργία των πλωτών επιταχύνει το χρόνο συντήρησης και μειώνει τον χρόνο ζωής των μέσων.
• Η απουσία οργανωμένων επισκευαστικών βάσεων.
Η επισκευαστική βάση της Ελευσίνας κατ’ ουσίαν δεν λειτουργεί, λόγω της έλλειψης στελεχιακού δυναμικού αλλά και μέσων, ενώ η αντίστοιχη της Θεσσαλονίκης έχει μείνει «στα χαρτιά».
• Η καθυστέρηση προμήθειας ανταλλακτικών λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών.
• Η άρνηση των επιχειρηματιών του διεθνούς ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου να συμμετάσχουν στους διεθνείς διαγωνισμούς που προκηρύσσονται, με τις προδιαγραφές που τίθενται κάθε φορά, πιέζοντας με αυτό τον τρόπο να επιβάλλουν τους δικούς τους όρους και πρακτικές.

Η κατάσταση λοιπόν αυτή επιβάλλεται να αλλάξει «χθες» ώστε το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή να μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως και αποτελεσματικά στις υποχρεώσεις του, όπως αυτές προσδιορίζονται από τις αρμοδιότητες και την αποστολή του, επ’ ωφελεία του κοινωνικού συνόλου.
Στο πλαίσιο αυτό και πέρα από την αυτονόητη υποχρέωση – ανάγκη για γενναία ανανέωση του στόλου με την αγορά νέων, σύγχρονων πλωτών και εναέριων μέσων, προτείνουμε:
• Την αύξηση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων για την προμήθεια ανταλλακτικών και την συντήρησή τους.
• Την αξιοποίηση και ουσιαστική λειτουργία της επισκευαστικής βάσης της Ελευσίνας αλλά και την ανάπτυξη και λειτουργία της επισκευαστικής βάσης στην Θεσσαλονίκη με την αξιοποίηση λιμενικού προσωπικού, αλλά και με την πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου. Με τον τρόπο θα αντιμετωπιστεί σε ένα μικρό βαθμό και η ανεργία που πλήττει τον κλάδο αυτό τα τελευταία χρόνια.
• Την ανάληψη πρωτοβουλιών για την απλούστευση των διαδικασιών προμήθειας ανταλλακτικών και συντήρησής τους.
• Περαιτέρω αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων (ΕΣΠΑ, Ταμείο εσωτερικής ασφάλειας κλπ).
Τέλος, προτείνουμε την υποχρεωτική αναγραφή στους όρους των συμβάσεων, ότι η επισκευή τους θα πραγματοποιείται στην Ελλάδα, πρακτική που ισχύει και επιβάλλεται από άλλα Κράτη-Μέλη της Ε.Ε. (Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία κλπ).
Κύριε Υπουργέ,
Γνωρίζοντας ότι το πρόβλημα σας απασχολεί όπως κι εμάς, αναμένουμε τις πρωτοβουλίες σας, προς την κατεύθυνση των προτάσεών μας, για την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία των Υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Όπως γνωρίζετε και δημόσια έχετε αναγνωρίσει, οι συνάδελφοι του επιχειρησιακού τομέα αλλά και των επιτελικών υπηρεσιών, πράττουν το καλύτερο, υπερβάλλοντας εαυτούς. Πάντα όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι εξίσου σημαντικά είναι και τα «εργαλεία» που διαθέτουν για την επίτευξη του σκοπού.
Εν αναμονή των πρωτοβουλιών σας, παραμένουμε στην διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω ενέργεια ή πληροφορία.

Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Δημήτριος ΣΑΪΤΑΚΗΣ Σπυρίδων ΠΑΣΣΑΚΟΣ

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ