Ερώτηση προς την Υπουργό Τουρισμού, κ. Όλγα Κεφαλογιάννη, κατέθεσε ο Βουλευτής Δωδεκανήσου Βασίλης Υψηλάντης, σχετικά με το λιμάνι της Ρόδου, ως λιμάνι εκκίνησης και τερματισμού κρουαζιέρας (Home Port).
Με την ερώτηση του Βουλευτή, προκαλείται το Υπουργείο Τουρισμού ώστε να συμπεριλάβει τελικά στους σχεδιασμούς του για την ανάπτυξη λιμανιών κρουαζιέρας, το λιμάνι της Ρόδου, ως λιμάνι εκκίνησης και τερματισμού.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
Προς την Αξιότιμη Υπουργό Τουρισμού
ΘΕΜΑ: Μελέτη που ανατέθηκε από το Υπουργείο Τουρισμού για τους λιμένες home port και το λιμάνι της Ρόδου.
Έγινε γνωστό ότι το Πανεπιστήμιο Πειραιά και η εταιρεία Nemertis ΕΠΕ διενήργησαν από κοινού μελέτη για λογαριασμό του Υπουργείου Τουρισμού, κατά την οποία προκρίνονται ως λιμάνια εκκίνησης και τερματισμού κρουαζιέρων αυτά του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και ως λιμήν ανάπτυξης για αφετηρία και τερματισμό αυτό του Ηρακλείου.

Ωστόσο η κρουαζιέρα, πρέπει επιτέλους να αντιμετωπισθεί, με την προσοχή που της αρμόζει ως τομέας με μεγάλη προοπτική, αλλά και με επαγγελματισμό που απαιτεί να ληφθούν υπόψη η δυναμική και οι πραγματικότητες και ιδιαιτερότητες της διεθνούς αγοράς. Όχι να επαναληφθούν αποτυχημένες ερασιτεχνικές προσεγγίσεις του παρελθόντος, με απόπειρες χειραγώγησης της διεθνούς αγοράς μέσω αντιλήψεων όπως ‘κορεσμένες περιοχές’ και παρομοίων. Αυτή τη στιγμή το υποβαθμισμένο λιμάνι της Ρόδου-με τις όποιες υποδομές ως home port που διαθέτει-δέχεται 410.000 επιβάτες κρουαζιέρας τον χρόνο ,έναντι 270.000 του Ηρακλείου και 14.000 της Θεσσαλονίκης. Αυτό γίνεται διότι εκτός από ελκυστικός προορισμός, η Ρόδος τυγχάνει να βρίσκεται και στο κέντρο των μεγάλων διαδρομών κρουαζιέρας της ανατολικής Μεσογείου (από την Κωνσταντινούπολη, τα Τουρκικά παράλια και το Αιγαίο στη Αίγυπτο ,Ισραήλ κλπ).

Αυτό την καταστεί ελκυστική ως home port (και λιμάνι διανυκτέρευσης), δεδομένου ότι εξυπηρετεί τις μεγάλες εταιρείες που αναζητούν ένα λιμάνι στα μέσα των ταξιδιών τους ,όπου να μπορούν να πραγματοποιούν τις απαραίτητες αλλαγές στις καμπίνες ώστε να μπορούν να προσφέρουν κρουαζιέρες μίας ή δύο και τριών εβδομάδων.
Αυτήν την απαίτηση της αγοράς καλύπτει γεωγραφικά η Ρόδος, η οποία συνάμα πληρεί και τα άλλα κριτήρια που η αγορά αυτή απαιτεί (ύπαρξη διεθνούς αεροδρομίου με οδική πρόσβαση από το λιμάνι, ύπαρξη ικανού αριθμού ξενοδοχειακών κλινών πέντε αστέρων σε μικρή απόσταση από το λιμάνι ώστε να εξυπηρετούνται διανυκτερεύσεις, αλλά και ελκυστικός τουριστικός προορισμός ως home port). Αυτές τις πραγματικότητες αντανακλά και η εξαιρετική ζήτηση που έχει η Ρόδος (και συγκριτικά με τα άλλα προτεινόμενα μέρη ,τα οποία ενδεχομένως δεν πληρούν όλες αυτές στον ίδιο βαθμό). Το μόνο κριτήριο από αυτά της έρευνας το οποίο είναι μη μετρήσιμο είναι αυτό της «εθνικής πολιτικής για την ανάπτυξη λιμανιών κρουαζιέρας».
Δεδομένων των ανωτέρω

Ερωτάται η Υπουργός Τουρισμού:
Προτίθεται να υιοθετήσει την πρόταση της μελέτης και να εξαιρέσει, στα πλαίσια μιας εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη λιμανιών κρουαζιέρας, ως λιμάνι εκκίνησης και τερματισμού το λιμάνι της Ρόδου, δεδομένου ότι η Ρόδος έχει και την αποδοχή της αγοράς κρουαζιέρας αλλά και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που αναφέρονται επιγραμματικά στην παρούσα ερώτηση ;

Αθήνα στις 5/2/2014
Ο ερωτών Βουλευτής
Βασίλειος Νικόλαος Α. Υψηλάντης

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ