Ειδήσεις

Τέλος κρουαζιέρας: Σημαντικά τα έσοδα – Στοίχημα η ανταγωνιστικότητα

Μόλις 15 ημέρες έχουν περάσει από τις 21 Ιουλίου οπότε και τέθηκε σε ισχύ το τέλος κρουαζιέρας και ήδη αποφέρει σημαντικά έσοδα στα ταμεία του κράτους. Την ίδια στιγμή βέβαια, το μέτρο ανταποδοτικού χαρακτήρα που υιοθετήθηκε με στόχο στην ενίσχυση των λιμενικών και τουριστικών υποδομών της χώρας μένει να φανεί αν θα κερδίσει και το στοίχημα του ανταγωνισμού.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στην πρωινή ζώνη της ΕΡΤ ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, μόλις τις πρώτες 9 ημέρες της εφαρμογής του το τέλος εισέφερε στα ταμεία έσοδα ύψους 3,5 εκατομμυρίων ευρώ. Γεγονός που θεωρείτο εν μέρει δεδομένο, χάρη στην άνοδο που γνωρίζει ο κλάδος την τελευταία διετία.

Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από την κρουαζιέρα το 2024 ανήλθαν σε 1,112 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 102,5% σε σχέση με το 2023. Αντίστοιχα σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος το 2024 αποτέλεσε χρονιά-σταθμό για την ελληνική κρουαζιέρα, καθώς καταγράφηκαν συνολικά 5.490 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, αυξημένες κατά 5% σε σχέση με το 2023, ενώ οι επιβάτες ανήλθαν σε 7.927.709, σημειώνοντας αύξηση 13,2%.

Να θυμίσουμε ότι το τέλος κρουαζιέρας για την «υψηλή περίοδο» (1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου) ανέρχεται σε 20 ευρώ ανά επιβάτη για τα λιμάνια Σαντορίνης και Μυκόνου, ενώ φτάνει τα 5 ευρώ για όλα τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας. Για την μεσαία περίοδο (από 1 έως 31 Οκτωβρίου και από 1 Απριλίου έως 31 Μαΐου) φτάνει τα 12 ευρώ για τους δύο εμβληματικούς προορισμούς και τα τρία ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια, ενώ περιορίζεται σε 4 ευρώ για την Μύκονο και Σαντορίνη την περίοδο μεταξύ 1ης Νοεμβρίου έως 31ης Μαρτίου και σε 1 ευρώ για τα λοιπά λιμάνια.

Στόχος του, είναι η αναβάθμιση των σχετικών υποδομών. Για το σκοπό αυτό δε προβλέπεται ότι το 1/3 των εσόδων εγγράφεται στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών και επιχορηγούνται οι δήμοι, εντός των διοικητικών ορίων των οποίων ευρίσκονται οι λιμένες αποβίβασης, το ένα τρίτο (1/3) διατίθεται για έργα του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΑΠΔΕ) του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και το ένα τρίτο (1/3) εγγράφεται στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Τουρισμού.

Το στοίχημα της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας
Παρά τα έσοδα βέβαια εκφράζονται φόβοι από φορείς του κλάδου για να μην πληγεί η ανταγωνιστικότητα των προορισμών.

Ενδεικτικές είναι οι πρόσφατες δηλώσεις της διοίκησης της Celestyal, μια από τις πιο ενεργές εταιρείες του κλάδου στα ελληνικά νησιά, στο πλαίσιο της παρουσίασης σε δημοσιογράφους του Celestyal Discovery. Σε αυτές τα στελέχη της εταιρείας επεσήμαναν ότι υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση των επιβατών για την επιβολή του, δεδομένης όμως της εκ των υστέρων επιβάρυνσης, εκφράστηκαν δυσαρέσκειες από μερίδα πελατών.

Κι αυτό γιατί όπως εξήγησαν στην περίπτωση μιας πολυήμερης κρουαζιέρας που περιλαμβάνει και στάση στα premium νησιά κάθε επιβάτης καλείται να πληρώσει ακόμα και 55 ευρώ επιπλέον. Ποσό που στην περίπτωση τετραμελούς οικογένειας ξεπερνά τα 200 ευρώ. Κι αυτό την ώρα που ο επιβάτης του homeporting που θα διαμείνει σε κάποιο ξενοδοχείο του προορισμού πέρα από το τέλος κρουαζιέρας πρέπει να πληρώσει και το τέλος διαμονής σε ξενοδοχείο.

Σύμφωνα με τον πλοίαρχο Γιώργο Κουμπενά και διευθυντή της Celestyal και τον Διευθύνοντα Σύμβουλος της Celestyal, κ. Θεοφιλίδη, «το κόνσεπτ του τέλους μας βρίσκει σύμφωνους, το ύψος του θα έπρεπε να ήταν λίγο πιο συμβατό ώστε να μην επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα του προορισμού. Σε συνδυασμό με τις λοιπές επιβαρύνσεις (αυξήσεις σε ρυμουλκά, υπηρεσίες ISPS και περιβαλλοντικές απαιτήσεις) αυξάνει το κόστος των εταιρειών που επιχειρούν στην Ελλάδα έναντι της Τουρκίας ή των ΗΠΑ.

Σε κάθε περίπτωση η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), σε συνέχεια δημοσίευσης της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης εξέφρασε την δέσμευση της να συνεργαστεί με την κυβέρνηση για την εφαρμογή του τέλους.

«Ο κλάδος της κρουαζιέρας έχει δεσμευτεί να υποστηρίξει τη μακροπρόθεσμη επιτυχία της Ελλάδας ως μίας από τις πιο δημοφιλείς χώρες στον κόσμο για να επισκεφθεί κανείς» ανέφερε σε δηλώσεις του ο κ. Bud Darr, Εκτελεστικός Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της CLIΑ. Προσέθεσε μάλιστα ότι παρότι η εισαγωγή του νέου τέλους εν μέσω της περιόδου τουριστικής αιχμής παρουσιάζει λειτουργικές προκλήσεις που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν είχε υπάρξει πιο έγκαιρη ενημέρωση, δεσμευόμαστε να συμβάλουμε στην Κοινή Ομάδα Εργασίας με την κυβέρνηση για την εφαρμογή του, με έμφαση στη διασφάλιση της επανεπένδυσης των εσόδων στις λιμενικές υποδομές και τις τοπικές κοινότητες προς όφελος της οικονομίας του τουρισμού κρουαζιέρας της χώρας».

Ποιους επιβαρύνει το τέλος
Σημειωτέων ότι το τέλος επιβάλλεται σε όλους τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων που αποβιβάζονται σε ελληνικά λιμάνια, ανεξαρτήτως ηλικίας των επιβατών και ανεξαρτήτως εάν ο λιμένας αποβίβασης αποτελεί transit port ή homeport. Ωστόσο δεν επιβαρύνει επιβάτη ο οποίος αποβιβάζεται εκτάκτως για ιατρικούς λόγους ή και μέλος του πληρώματος του κρουαζιερόπλοιου που επιθυμεί να αποβιβαστεί σε ελληνικό λιμένα.

Υπόχρεοι για τη δήλωση και καταβολή του τέλους κρουαζιέρας είναι οι ναυτικοί πράκτορες κατά την ημέρα απόπλου κρουαζιερόπλοιου από κάθε λιμένα της χώρας όπου αποβιβάστηκαν επιβάτες. Αυτοί δηλώνουν σε ηλεκτρονική εφαρμογή στην οποία συνδέονται με χρήση των κωδικών taxisnet, τα στοιχεία που αναφέρονται στην παρ. 3 του άρθρου 3 της σχετικής ΚΥΑ 3133.1/45989/23-06-2025.

Η δήλωση των στοιχείων επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης με τις συνέπειες αυτής. Στην περίπτωση που η εταιρεία κρουαζιέρας διαθέτει ελληνικό Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) ή έχει αναθέσει τη διαχείριση του πλοίου σε ελληνική εταιρεία διαχείρισης η προαναφερθείσα δήλωση δύναται να υποβάλλεται από εκπροσώπους αυτών, κατά περίπτωση.

Πηγή: insider.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου