Πανελλαδικές Εξετάσεις χωρίς απρόοπτα και με θέματα σαφή, που δεν προκάλεσαν διαμαρτυρίες εκτός από μία περίπτωση, και διαβαθμισμένης δυσκολίας για να ξεχωρίσει το βάθος της προετοιμασίας κάθε υποψηφίου. Αυτά χαρακτηρίζουν τις φετινές εξετάσεις, το κύριο μέρος των οποίων –τα υποχρεωτικά μαθήματα– ολοκληρώθηκε χθες για τη μεγάλη κατηγορία των υποψηφίων, του Γενικού Λυκείου (ΓΕΛ).
Ειδικότερα, με το σύστημα που ισχύει από το 2022 κάθε τμήμα ΑΕΙ ορίζει τους δικούς του συντελεστές βαρύτητας για τα τέσσερα βασικά εξεταζόμενα μαθήματα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένας υποψήφιος να συγκεντρώνει διαφορετικό σύνολο μονάδων για διαφορετικά τμήματα, ανάλογα με τους ορισθέντες συντελεστές βαρύτητας.
Πανελλήνιες 2025: Πότε θα ανακοινωθούν οι βαθμολογίες των υποψηφίων
Κοινό για όλους τους υποψηφίους μάθημα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας. Φέτος οι υποψήφιοι εκλήθησαν να παρουσιάσουν τους λόγους για τους οποίους το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών και τους τρόπους με τους οποίους οι ίδιοι επιλέγουν στην προσωπική τους ζωή να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους.
«Ελλειψη εξοικείωσης»
Παρότι η θεματική ενότητα της δημιουργικότητας είναι από αυτά που δουλεύονται στο σχολείο και στα φροντιστήρια, θεωρείται ότι το θέμα δυσκόλεψε τους μαθητές. «Το πρώτο κείμενο που δόθηκε ήταν επιστημονικό, δοκιμιακού τύπου. Τα παιδιά δεν είναι εξοικειωμένα με τον επιστημονικό λόγο. Από την άλλη, το ερώτημα για τους τρόπους με τους οποίους οι μαθητές επιλέγουν στην προσωπική τους ζωή να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους δεν είναι τόσο εύκολο, εάν φυσικά κάποιος υποψήφιος ήθελε να αναφερθεί και σε κάτι άλλο εκτός από την ενασχόληση με την τέχνη», παρατήρησε στην «Κ» η κ. Αννα Αδάμ, φιλόλογος στο φροντιστήριο «Πεδίο».
Από την πλευρά της η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ) στο σχόλιό της ανέφερε ότι «τα θέματα είναι ελαφρώς πιο απαιτητικά από τα περυσινά».
Για τα υπόλοιπα μαθήματα, που εξετάστηκαν ανά επιστημονικό πεδίο, η εικόνα με βάση τις δηλώσεις επιστημονικών φορέων και εκπαιδευτικών είναι η εξής:
Στις εξετάσεις συμμετείχαν περί τους 90.000 υποψηφίους διεκδικώντας περίπου 70.700 θέσεις (68.788 για τα πανεπιστήμια και 1.891 για τις στρατιωτικές σχολές, τις σχολές της Αστυνομίας και του Λιμενικού).
• 1ο επιστημονικό πεδίο (Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών): Τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών κρίθηκαν διαβαθμισμένης δυσκολίας και στο ίδιο επίπεδο με τα προηγούμενα χρόνια. Στα Λατινικά «οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές και όσοι αντιμετώπισαν το μάθημα και την εξέταση με σοβαρότητα και ψυχραιμία δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα να αριστεύσουν», σχολίασε η ΟΕΦΕ. Τέλος, στην Ιστορία τα θέματα ήταν αρκετά εύκολα και αναμένονται καλύτερες επιδόσεις από το 2024, όταν οι περισσότεροι υποψήφιοι τα βρήκαν… μπαστούνια.
• 2ο πεδίο (Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών): Για τα Μαθηματικά η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία σχολίασε ότι «τα θέματα προϋπέθεταν πολύ καλή γνώση της ύλης των προηγούμενων τάξεων, και είναι δυσκολότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα περυσινά, με πιθανό αποτέλεσμα να έχουμε χαμηλότερες βαθμολογίες». Στη Χημεία τα θέματα χαρακτηρίστηκαν μέτριας δυσκολίας, στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Τέλος, το 2024 στη Φυσική μπήκαν τα δυσκολότερα θέματα των τελευταίων ετών. Αρα φέτος θα έχουμε καλύτερες επιδόσεις καθώς, όπως είπε η ΟΕΦΕ, «τα θέματα ήταν σαφή, διαβαθμισμένης δυσκολίας και με ορθή επιστημονική διατύπωση, όπως επιτάσσει ο θεσμός των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Ηταν προσαρμοσμένα στην εκπαιδευτική πραγματικότητα του σχολείου, σε αντίθεση με τα περυσινά».
• 3ο πεδίο (Επιστήμες Υγείας και Ζωής): Για τη Βιολογία η ΟΕΦΕ ανέφερε ότι «τα φετινά θέματα απευθύνονταν σε καλά προετοιμασμένους μαθητές. Τους έδιναν τη δυνατότητα να αναδείξουν την κριτική τους ικανότητα και την επιστημονική τους σκέψη». Πάντως, η διατύπωση του Δ5 (η οποία βαθμολογείται με 6 μονάδες) δεν ήταν σαφής και προκάλεσε σύγχυση στους υποψήφιους. Τελικά, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) έδωσε οδηγία να γίνει δεκτή κάθε επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση, εκτός από εκείνη που περιλαμβάνεται στις ενδεικτικές απαντήσεις της ΚΕΕ. Στη Χημεία, όπως ελέχθη και για το 2ο πεδίο, τα θέματα ήταν μέτριας δυσκολίας, στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Στη Φυσική ισχύουν τα ίδια με όσα ελέχθησαν για το 2ο πεδίο.
• 4ο πεδίο (Οικονομίας και Πληροφορικής): Για τα Μαθηματικά ισχύουν όσα σχολίασε η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (καθώς στα ίδια θέματα εξετάζονται οι υποψήφιοι του 2ου και του 4ου πεδίου), η οποία επισήμανε ότι ειδικά στους υποψηφίους σπουδών οικονομίας και πληροφορικής είναι πιθανότερο να δούμε χειρότερα αποτελέσματα από το 2024. Στην Πληροφορική τα θέματα αξιολογήθηκαν ως λίγο πιο δύσκολα από τα περυσινά και εκτιμάται ότι θα δούμε λιγότερα άριστα γραπτά. Τέλος, ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων στην Οικονομία αξιολογήθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, στις εξετάσεις συμμετείχαν περί τους 90.000 υποψηφίους διεκδικώντας περίπου 70.700 θέσεις (68.788 για τα πανεπιστήμια και 1.891 για τις στρατιωτικές σχολές και τις σχολές της Αστυνομίας και του Λιμενικού). Βέβαια, ο αριθμός αυτός δεν είναι ο ίδιος με όσους θα εισαχθούν, καθώς προϋπόθεση γι’ αυτό είναι ο υποψήφιος να περάσει την ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ) του τμήματος στο οποίο στοχεύει. Πέρυσι λόγω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής έμειναν 10.120 κενές θέσεις.
Τα ειδικά μαθήματα
Οι εξετάσεις θα συνεχιστούν σήμερα για τους υποψηφίους των Επαγγελματικών Λυκείων με μαθήματα ειδικοτήτων και από τις 14/6 με τα ειδικά μαθήματα (Ξένες Γλώσσες, Σχέδιο, Μουσική) για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων και των Επαγγελματικών Λυκείων.
Οι βαθμολογίες θα ανακοινωθούν περί τα τέλη Ιουνίου. Θα ακολουθήσει η κατάθεση των μηχανογραφικών δελτίων από όσους υποψηφίους «πιάσουν» την ΕΒΕ του επιστημονικού πεδίου τους. Η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής αναμένεται στα τέλη Ιουλίου.
Πηγή: kathimerini.gr