• Τι είπαν οι καθηγητές για τα θέματα της τελευταίας ημέρας των πανελλαδικών εξετάσεων •Τι είπαν οι μαθητές από τα Λύκεια της πόλης μας • Ανακουφισμένοι οι υποψήφιοι αφού ολοκληρώθηκε ένας κύκλος προετοιμασίας τριών ετών
«Φινάλε» χτες, Παρασκευή 6 Ιουνίου 2025, στις πανελλαδικές εξετάσεις για τους υποψηφίους των ΓΕΛ με τα μαθήματα προσανατολισμού. Οι υποψήφιοι διαγωνίστηκαν σε Ιστορία (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
Να σημειωθεί ότι πρόκειται για τα τελευταία μαθήματα προσανατολισμού που δίνουν οι υποψήφιοι των ΓΕΛ, οι οποίοι διεκδικούν μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για την ερχόμενη ακαδημαϊκή χρονιά.
Σύμφωνα με τις γενικές εκτιμήσεις, τα θέματα στην Ιστορία ήταν εύκολα για όσους προετοιμάζονταν όλο τον χρόνο, ενώ κατανοητά θεωρήθηκαν τα θέματα που έπεσαν στην Ιστορία που αφορούσαν όλη την ύλη με τους καθηγητές να σχολιάζουν ότι ένας υποψήφιος που προετοιμαζόταν όλο τον χρόνο θα μπορούσε να διεκδικήσει υψηλό βαθμό.
Για καλά διαβασμένους τα θέματα που έπεσαν στη Φυσική με το τέταρτο να χαρακτηρίζεται πλήρως απαιτητικό και χρονοβόρο, ενώ βατά ήταν τα θέματα που έπεσαν στην Οικονομία, που πιάνουν το μεγαλύτερο μέρος της ύλης.
Ωστόσο, η τελευταία ημέρα των πανελλαδικών βρήκε τους μαθητές ανακουφισμένους αφού όλοι έλεγαν ότι «έφυγε ένα μεγάλο βάρος» που κράτησε τρία ολόκληρα χρόνια και φυσικά, απαίτησε πολύ διάβασμα, κούραση και άγχος.
Αναλυτικότερα:
Τι είπαν οι καθηγητές για τα θέματα της τελευταίας ημέρας των πανελλαδικών εξετάσεων
– Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, οικονομολόγος
«Τα σημερινά θέματα στην οικονομία καλύπτουν όλο το σύνολο της ύλης και είναι διατυπωμένα με σαφήνεια. Το θέμα Δ είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας και απευθύνεται μαθητές που έχουν κατανοήσει την ύλη βάθος».
– Φιλτζανίδη Γεωργία, φιλόλογος
«Χτυπάει πιο δυνατά σήμερα η καρδιά των μαθητών αφού εξετάζονται πια στο τελευταίο μάθημα. Τα θέματα δεν είχαν παγίδες όμως η ιστορία είναι ένα μάθημα που χρειάζεται αποστήθιση, οπότε ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής θα μπορούσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των σημερινών θεμάτων. Οι ορισμοί ήταν διαχειρίσιμοι, το θέμα κλειστού τύπου επίσης. Οι εκφωνήσεις στις ερωτήσεις ανάπτυξης ήταν ξεκάθαρες οπότε ο μαθητής θα καταλάβει αμέσως το κομμάτι που πρέπει να απαντήσει. Οι πηγές, όπως πάντα, χρειάζονται προσοχή ώστε ο μαθητής να εντοπίσει τα σημεία που πρέπει να αναφέρει στην απάντησή του. Η εκφώνηση της δεύτερης πηγής ίσως μπερδέψει λίγο τους μαθητές, όμως τα παραθέματα θα τους παραπέμψουν στο σωστό απόσπασμα του σχολικού βιβλίου.
Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι ένας σταθμός για τα παιδιά μας, το ταξίδι όμως για εκείνους συνεχίζεται. Μέσα από όλη αυτήν τη διαδικασία εκείνοι τελικά διδάσκουν σε εμάς την επιμονή και την υπομονή. Εύχομαι επιτυχία σε όλους τους μαθητές».
– Σταύρος Πρωτογεράκης, φυσικός
«Η εκτίμησή μου για τα σημερινά θέματα στο μάθημα της Φυσικής: Σαφώς πιο διαχειρίσιμα από τα θέματα των τελευταίων ετών, πράγμα που αντανακλάστηκε και στα πρόσωπα των μαθητών κατά την έξοδό τους από το εξεταστικό κέντρο.
Θέμα Α: Οι μικρές ασάφειες δεν πρόκειται να απασχολήσουν την πλειονότητα των μαθητών, δυστυχώς όμως υπήρχαν (Α1 και Α2). Ωστόσο μαθητές με μεγάλο βάθος σκέψης ενδεχομένως προβληματίστηκαν (περισσότερο από τους θεματοδότες).
Θέμα Β: Εύκολο στο σύνολό του. Η αιτιολόγηση στο Β2 ενδεχομένως θα κοστίσει σε μόρια.
Θέμα Γ: Ένας καλώς προετοιμασμένος μαθητής δεν είχε πρόβλημα.
Θέμα Δ : Όχι υπερπαραγωγή σαν των τελευταίων τριών ετών αλλά mini- υπερπαραγωγή! Το Δ1 δύσκολο, αλλά δινόταν η απάντηση ώστε να μπορεί κάποιος να συνεχίσει.
Συνολικά ήταν ένα απαιτητικό θέμα αλλά στο πλαίσιο των δυνατοτήτων ενός υποψηφίου που είχε προετοιμαστεί σοβαρά.
Συνολική εκτίμηση : Θέματα που ήταν καλύτερα από τα αντίστοιχα των τελευταίων ετών και επέτρεψαν στα παιδικά πρόσωπα να είναι χαμογελαστά στο τέλος της εξέτασης. Μακάρι να συνεχιστεί η βελτίωση και τις επόμενες χρονιές και το μάθημα της Φυσικής να πάψει να αποτελεί τον μπαμπούλα των μαθητών.
Εύχομαι το καλύτερο δυνατό για κάθε παιδί που διαγωνίστηκε!»
– Φιλήμονας Ασπρής, χημικός
«Τα θέματα της φυσικής φέτος είχαν καλύτερη διαβάθμιση από πέρσι με κατανοητές εκφωνήσεις και καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό όλο το εύρος της ύλης. Αν και ο βαθμός δυσκολίας γενικά κρίνεται μέτριος ωστόσο πρέπει να τονίσουμε ότι ναι μεν παίζει πρωταρχικό ρόλο η καλή προετοιμασία, αλλά εξίσου σημαντική είναι η καλή ψυχολογία του μαθητή που καθορίζει και την ψυχραιμία του κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
Ειδικότερα:
Το θέμα Α κρίνεται εύκολο για όλους του υποψήφιους.
Το θέμα Β περιείχε ερωτήματα βατά και δουλεμένα από τους περισσότερους υποψήφιους, όμως χρειαζόταν προσοχή στις αιτιολογήσεις.
Το θέμα Γ ήταν ένας συνδυασμός 3 ενοτήτων του ηλεκτρομαγνητισμού, μέτριας δυσκολίας, και εδώ ακριβώς χρειαζόταν ψυχραιμία γιατί ίσως κάποιοι μαθητές βλέποντας το σχήμα να κλονίστηκαν.
Το θέμα Δ ήταν πιο απαιτητικό, συνδυάζοντας τα κεφάλαια του στερεού σώματος και των ταλαντώσεων για καλά προετοιμασμένους μαθησιακά και ψυχολογικά μαθητές».
– Μάρα Κάκκαρη, φιλόλογος
«Τα θέματα στο μάθημα της Ιστορίας της ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών εκτιμώνται ως διαχειρίσιμα. Καλύπτουν σημεία από όλα τα κεφάλαια της εξεταστέας ύλης, δεν παρουσιάζουν δυσνόητες διατυπώσεις, δεν απαιτούν συνδυαστικές τοποθετήσεις και αντιμετωπίζονται στον διαθέσιμο χρόνο. Προσεκτικότερη προσέγγιση χρειάζονται οι εκφωνήσεις στα θέματα στη Β΄ΟΜΑΔΑ, καθώς τα δεύτερα υποερωτήματα διασαφηνίζουν τα όρια της απάντησης στα πρώτα υποερωτήματα. Όλα τα καλά σε όλα τα παιδιά!».
– Χρήστος Μπάρδος, εκπαιδευτικός φροντιστής
«Τα θέματα συνολικά για τις εξεταστέες ημέρες: η προσωπική μου άποψη είναι ότι ήταν διαβαθμισμένα μέχρι το 16/20. Τις υπόλοιπες 4 μονάδες για να τις πάρουν τα παιδιά, θα έπρεπε να ήταν όχι μόνον καλά προετοιμασμένα αλλά να χρησιμοποιήσουν και τις γνώσεις τους από τις 3 τάξεις του Λυκείου. Η προετοιμασία των πανελλαδικών διαρκεί 3 χρόνια. τα δυσκολότερα θέματα ήταν το Δ της χημείας, το Δ της φυσικής, το Δ των μαθηματικών και το άγνωστο κείμενο στα αρχαία. Όλα τα υπόλοιπα ήταν γενικώς, βατά. Να θυμίσω ότι οι πανελλαδικές είναι ένα ψυχοφθόρο σύστημα το οποίο κάποια στιγμή πρέπει να επανεξεταστεί, γιατί δεν μπορούμε να κρίνουμε την ποιότητα των παιδιών σε 4 εξεταζόμενα μαθήματα μέσα σε λίγες ώρες. Αυτό που θέλω να πω στα παιδιά που δίνουν εξετάσεις είναι ότι οι πανελλαδικές αποτελούν την πρώτη μάχη που δίνουν στη ζωή τους. Δεν έχει τελειώσει κάτι. Να δώσουν εξετάσεις με θάρρος και να μάθουν να αγωνίζονται, να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες και τους φόβους τους. Οι εξετάσεις δεν καθορίζουν την πορεία τους στη ζωή και την επιτυχία τους. Είναι μια μάχη που πρέπει να δώσουν. Κι αν δεν πετύχουν, δεν σημαίνει ότι έφτασε το τέλος».
Τι είπαν οι μαθητές από τα Λύκεια της πόλης μας
– Ειρήνη Αντωνίου, Οικονομία (Καζούλλειο)
«Γενικά τα θέματα ήταν εύκολα. Θα έλεγα ότι περιμέναμε να ήταν δυσκολότερα. Οι καλά διαβασμένοι θα έγραψαν, άνετα».
– Σταυρούλα Καρακατσάνη, Ιστορία (Καζούλλειο)
«Τα θέματα ήταν μέτριας δυσκολίας. Αν ήσουν καλά προετοιμασμένος, θα έγραφες σίγουρα. Σχετικά, βατά».
– Μιχαήλ Άγγελος Καραμιχάλης, Οικονομία (Καζούλλειο)
«Έπεσε ό,τι μας είχαν πει ότι ήταν για sos. Γενικά ήταν αρκετά εύκολα ακόμη κι αν δεν είχες διαβάσει πολύ».
– Κέλλυ Εμμανουηλίδη, Ιστορία (Βενετόκλειο)
«Τα θέματα ήταν σχετικά βατά. Δεν αντιμετώπισα μεγάλη δυσκολία. Αν είχες κάνει καλή προετοιμασία δεν ήταν δύσκολα».
– Ματίνα Βασιλάκη, Ιστορία (Βενετόκλειο)
«Έπεσε ό,τι μας είχαν πει ότι ήταν για sos. Γενικά ήταν αρκετά εύκολα και ειδικότερα για όσους προετοιμάζονταν όλο τον χρόνο».
– Νάντια Παπαθεοδώρου, Ιστορία (Βενετόκλειο)
«Γενικά εύκολα τα θέματα. Θα έλεγα μέτριας δυσκολίας ειδικά αν κάποιος είχε κάνει καλή προετοιμασία δεν θα είχε δυσκολία».
– Ευαγγελία Διακομιχάλη, Ιστορία (Βενετόκλειο)
«Θα έλεγα ότι ήταν αναμενόμενα τα θέματα. Τα περιμέναμε δεν μας δυσκόλεψαν».
– Λιάνα Μάνου, Οικονομία (Καπνοβιομηχανία)
«Πολύ βατά τα θέματα. Γενικά τα βρήκα εύκολα ειδικά για όσους είχαν κάνει καλή προετοιμασία».
– Άννα Μάνου, Οικονομία (Καπνοβιομηχανία)
«Δεν έπεσε κάτι πολύ δύσκολο. Μπορέσαμε να γράψουμε άνετα».
– Χαρά Νικόλη, Ιστορία (Καπνοβιομηχανία)
«Τα θέματα ήταν μέτριας δυσκολίας. Αν κάποιος είχε διαβάσει και είχε κάνει καλή προετοιμασία δεν θα είχε πρόβλημα».
– Κωνσταντίνα Αγγελίτση, Ιστορία (Καπνοβιομηχανία)
«Τα θέματα ήταν μέτριας δυσκολίας. Αν κάποιος είχε διαβάσει θα έγραψε καλά».
– Μαρία Μητσού, Οικονομία, (Καζούλλειο)
«Γενικά τα θέματα ήταν βατά. Πιστεύω ότι ήταν μέτριας δυσκολίας. Αν κάποιος είχε κάνει καλή προετοιμασία, θα γράψει καλό βαθμό».
Πότε ξεκινάνε τα ειδικά μαθήματα των Πανελλαδικών
Οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα διεξαχθούν από τις 14 έως και τις 25 Ιουνίου 2025. Παρομοίως, η διεξαγωγή των Υγειονομικών Εξετάσεων και Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) από τις 16 έως και τις 27 Ιουνίου.