Την ενοχή του Ροδίτη (κατάγεται από την Κρεμαστή) πλοίαρχου του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» της εταιρείας Louis Cruises, του γενικού διευθυντή της πλοιοκτήτριας και διαχειρίστριας εταιρείας στον Πειραιά και του υποπλοίαρχου του Sea Diamond, αποφάσισε την Παρασκευή το Εφετείο Πειραιά μετά την έφεση που είχε ασκήσει η πλοιοκτήτρια στην περσινή απόφαση του Πρωτοδικείου Πειραιά.

Ειδικότερα, ο πλοίαρχος του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου τιμωρήθηκε με πέντε χρόνια φυλάκισης, για πρόκληση σοβαρής θαλάσσιας ρύπανσης, για διατάραξη της υδάτινης συγκοινωνίας, για παραμέληση διάσωσης ναυτιλιακών εγγράφων, για παραβίαση του κανονισμού αποφυγής συγκρούσεων, για ανθρωποκτονία εξ αμελείας και την πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια με αποτέλεσμα τη βύθιση πλοίου και το θάνατο ανθρώπων.

Επίσης καταδικάστηκε σε χρηματικό πρόστιμο 60.000 ευρώ ως αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης προς το Δήμο Θήρας και το Λιμενικό Ταμείο. Το Πρωτοδικείο Πειραιά (τον Ιούλιο 2013) είχε καταδικάσει τον πλοίαρχο σε ποινή φυλάκισης 12 ετών και δέκα μηνών με τις παραπάνω κατηγορίες από πρόθεση ή από ενσυνείδητη αμέλεια.

Ο Γενικός Διευθυντής Επιχειρήσεων Στόλου της εταιρείας Core Marine Limited (υπό την τεχνική διαχείριση της οποίας ήταν το Sea Diamond, ως θυγατρική της Louis Cruises) καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης τριών ετών, για το αδίκημα της πρόκλησης σοβαρής εξακολουθητικής θαλάσσιας ρύπανσης από αμέλεια. Επίσης καταδικάστηκε σε χρηματικό πρόστιμο 60.000 ευρώ ως αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης προς το Δήμο Θήρας και το Λιμενικό Ταμείο. Πρωτόδικα είχε καταδικαστεί σε οκτώ έτη για το ίδιο αδίκημα αλλά από πρόθεση.
Στον Ανθυποπλοίαρχο του Sea Diamond επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης 26 μηνών, για διατάραξη από αμέλεια υδάτινης συγκοινωνίας, πράξη από την οποία προέκυψε κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα, κίνδυνος για άνθρωπο και επήλθε θάνατος, για ανθρωποκτονία από αμέλεια, για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια με αποτέλεσμα την πρόκληση κοινού κινδύνου σε ξένα πράγματα, για παραβίαση κανονισμού προς αποφυγή συγκρούσεως από αμέλεια με αποτέλεσμα τη βύθιση πλοίου και το θάνατο ανθρώπων.

Για τους υπόλοιπους κατηγορούμενους το δικαστήριο αποφάσισε την αθώωσή τους.
Σε όλους τους κατηγορούμενους έγιναν δεκτά τα ελαφρυντικά του προτέρου εντίμου βίου και της ειλικρινούς μεταμέλειας μετά την πράξη.

Υπέρ της μετατροπής των βαρύτερων αδικημάτων της ενσυνείδητης αμέλειας ή από πρόθεση σε αμέλεια είχε ταχθεί στην πρότασή του και ο εισαγγελέας της έδρας.

Στελέχη της εταιρείας, σχολιάζοντας στο ΑΠΕ- ΜΠΕ την απόφαση του δικαστηρίου, ανέφεραν «ότι η πλοιοκτήτρια και διαχειρίστρια εταιρεία του Sea Diamond σέβονται απόλυτα τη σημερινή απόφαση του Εφετείου Πειραιά και αισθάνονται ικανοποίηση για την αθώωση των στελεχών τους».
Ανέφεραν επίσης, ότι είναι στη διάθεση των αρμοδίων αρχών προκειμένου να εξεταστεί από κοινού πλάνο αναβάθμισης των υπαρχόντων υποδομών και σωστικών μέσων στη Σαντορίνη, ώστε να αποφευχθεί παρόμοιο ναυτικό ατύχημα, με γνώμονα την ασφάλεια όχι μόνο των κρουαζιεροπλοίων αλλά όλων όσων επισκέπτονται το νησί.

Σημειώνεται ότι δεν έγιναν δεκτοί οι ισχυρισμοί της πλοιοκτήτριας για πρόκληση ναυαγίου από τη λανθασμένη χαρτογράφηση της περιοχής, αλλά για όλους τους κατηγορούμενους έγιναν δεκτά τα ελαφρυντικά του προτέρου εντίμου βίου και της ειλικρινούς μεταμέλειας μετά την πράξη. Υπέρ της μετατροπής των βαρύτερων αδικημάτων της ενσυνείδητης αμέλειας ή από πρόθεση σε αμέλεια είχε ταχθεί στην πρότασή του και ο εισαγγελέας της έδρας. Επίσης το Δικαστήριο δέχθηκε ότι υπάρχει σοβαρή και εξακολουθητική θαλάσσια ρύπανση.
Υπενθυμίζεται, ότι το πρωτόδικο δικαστήριο (Ιούλιος 2013) είχε καταδικάσει τον πλοίαρχο σε ποινή φυλάκισης 12 ετών και 2 μηνών για διατάραξη από ενσυνείδητη αμέλεια υδάτινης συγκοινωνίας, πράξη από την οποία προέκυψε κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα, κίνδυνος για ανθρώπους και επήλθαν θάνατοι, για ανθρωποκτονία από ενσυνείδητη αμέλεια κατά συρροή, παραμέληση διάσωσης εγγράφων και πολύτιμων πραγμάτων εν ώρα κινδύνου του πλοίου, για πρόκληση σοβαρής θαλάσσιας ρύπανσης από πρόθεση, για παραβίαση κανονισμού προς αποφυγή συγκρούσεως από ενσυνείδητη αμέλεια με αποτέλεσμα τη βύθιση πλοίου και το θάνατο ανθρώπων και για πρόκληση ναυαγίου από πρόθεση με αποτέλεσμα την πρόκληση κοινού κινδύνου σε ξένα πράγματα.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ