ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Θερινή καταιγίδα φόρων αδειάζει τα πορτοφόλια

news room 1 λεπτό ανάγνωση
344
Κάτι τρέ­χει με τους φό­ρους. Οι μι­σθω­τοί και οι συ­ντα­ξιού­χοι ήδη δια­πί­στω­σαν μεί­ω­ση μι­σθών και συ­ντά­ξε­ων λόγω της αυ­ξη­μέ­νης πα­ρα­κρά­τη­σης, οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες υπο­βάλ­λουν τη φο­ρο­λο­γι­κή δή­λω­σή τους και βλέ­πουν ότι το συ­νο­λι­κό ποσό που κα­λού­νται να πλη­ρώ­σουν εφέ­τος είναι πολύ υψη­λό­τε­ρο λόγω των νέων αυ­ξη­μέ­νων πο­σο­στών προ­κα­τα­βο­λής φόρου, ενώ πάνω από 600.000 ιδιο­κτή­τες ακι­νή­των θα πλη­ρώ­σουν πα­ρα­πά­νω ΕΝΦΙΑ. Και όλα αυτά εν μέσω αύ­ξη­σης της ει­σφο­ράς αλ­λη­λεγ­γύ­ης, των έμ­με­σων φόρων και της συρ­ρί­κνω­σης των ει­σο­δη­μά­των.
Το στοί­χη­μα που πάει να κερ­δί­σει το υπουρ­γείο Οι­κο­νο­μι­κών, δη­λα­δή αυτό της αύ­ξη­σης των εσό­δων, φα­ντά­ζει αρ­κε­τά φι­λό­δο­ξο, αν δεν κα­τα­φέ­ρουν οι αρ­μό­διες υπη­ρε­σί­ες να πα­τά­ξουν τη φο­ρο­δια­φυ­γή και να ει­σπρά­ξουν ση­μα­ντι­κό μέρος των λη­ξι­πρό­θε­σμων οφει­λών (σε σύ­νο­λο 90 δισ. ευρώ ει­σπρά­ξι­μα θε­ω­ρού­νται μόλις τα 15 δισ. ευρώ).
Εκρη­κτι­κό μείγ­μα
Η ση­μα­ντι­κή μεί­ω­ση του αφο­ρο­λο­γή­του ει­δι­κά για όσους έχουν από δύο παι­διά και κάτω, σε συν­δυα­σμό με τις αλ­λα­γές στην κλί­μα­κα φο­ρο­λο­γί­ας ει­σο­δή­μα­τος, την ει­σφο­ρά αλ­λη­λεγ­γύ­ης, η οποία από έκτα­κτη γί­νε­ται πλέον μό­νι­μη, τη με­γά­λη αύ­ξη­ση των φο­ρο­λο­γι­κών συ­ντε­λε­στών για όσους ει­σπράτ­τουν ενοί­κια και άλλες φο­ρο­λο­γι­κές πα­ρεμ­βά­σεις απο­τε­λούν ένα εκρη­κτι­κό φο­ρο­λο­γι­κό μείγ­μα όχι μόνο για τους επαγ­γελ­μα­τί­ες και τους ει­σο­δη­μα­τί­ες, οι οποί­οι φαί­νε­ται να είναι οι πρώ­τοι που πλήτ­το­νται από τη φο­ρο­λο­γία, αλλά και για τους μι­σθω­τούς και τους συ­ντα­ξιού­χους.
Και να σκε­φθεί κα­νείς ότι ακόμη δεν έχουν αρ­χί­σει να πλη­ρώ­νο­νται οι φόροι του 2015. Η πρώτη δόση θα πρέ­πει να κα­τα­βλη­θεί ως τις 29 Ιου­λί­ου και οι υπό­λοι­πες δύο στα τέλη Σε­πτεμ­βρί­ου και Νο­εμ­βρί­ου.
Οσοι φο­ρο­λο­γού­με­νοι έχουν ει­σο­δή­μα­τα από μισθό ή σύ­ντα­ξη δια­πί­στω­σαν στα τέλη Ιου­νί­ου μειω­μέ­νες απο­δο­χές λόγω αυ­ξη­μέ­νης πα­ρα­κρά­τη­σης φόρου.
Μι­σθω­τός έγ­γα­μος χωρίς παι­διά με μισθό 850 ευρώ έλαβε στο τέλος του μήνα 19 ευρώ λι­γό­τε­ρα λόγω αυ­ξη­μέ­νης πα­ρα­κρά­τη­σης αλλά και αύ­ξη­σης των ασφα­λι­στι­κών ει­σφο­ρών. Μά­λι­στα ο συ­γκε­κρι­μέ­νος μι­σθω­τός όταν θα υπο­βά­λει φο­ρο­λο­γι­κή δή­λω­ση το 2017 θα κλη­θεί να πλη­ρώ­σει και πρό­σθε­το φόρο γιατί η αυ­ξη­μέ­νη πα­ρα­κρά­τη­ση δεν υπο­λο­γί­στη­κε ανα­δρο­μι­κά από 1ης Ια­νουα­ρί­ου αλλά από τη μι­σθο­δο­σία του Ιου­νί­ου.
Ση­μα­ντι­κές μειώ­σεις δια­πί­στω­σαν όμως και οι συ­ντα­ξιού­χοι. Για πα­ρά­δειγ­μα, συ­ντα­ξιού­χος με κύρια σύ­ντα­ξη 795 ευρώ δια­πί­στω­σε όταν πήγε στο ΑΤΜ ότι ήταν μειω­μέ­νη κατά 17 ευρώ.
Ει­δι­κά εφέ­τος χι­λιά­δες φο­ρο­λο­γού­με­νοι που είχαν μεί­ω­ση στα ει­σο­δή­μα­τά τους το 2015 θα δια­πι­στώ­σουν ότι πιά­νο­νται στη δα­γκά­να των τεκ­μη­ρί­ων. Αυτό διότι μπο­ρεί κά­ποιος να δη­λώ­σει π.χ. πραγ­μα­τι­κά ει­σο­δή­μα­τα 10.000 ευρώ και ταυ­τό­χρο­να το ει­σό­δη­μα που προ­κύ­πτει με βάση τα τεκ­μή­ρια, αν πλη­ρώ­νει ενοί­κιο, αν στέλ­νει το παιδί του στο φρο­ντι­στή­ριο κ.τ.λ., να υπερ­βαί­νει τις 10.000 ευρώ και να φο­ρο­λο­γη­θεί επί πλα­σμα­τι­κού ει­σο­δή­μα­τος.
Τι μπο­ρεί να κάνει ο φο­ρο­λο­γού­με­νος σε αυτή την πε­ρί­πτω­ση; Κατ’ αρχάς θα πρέ­πει να γνω­ρί­ζει το τεκ­μαρ­τό ει­σό­δη­μα που θα του προ­κύ­ψει με βάση την οι­κο­γε­νεια­κή του κα­τά­στα­ση και τα πε­ριου­σια­κά στοι­χεία του. Εφό­σον γνω­ρί­ζει π.χ. ότι ξε­περ­νά το τεκ­μαρ­τό ει­σό­δη­μα το πραγ­μα­τι­κό κατά 5.000 ευρώ θα πρέ­πει να συ­μπλη­ρώ­σει στους αντί­στοι­χους κω­δι­κούς περί ανά­λω­σης κε­φα­λαί­ου πα­λαιο­τέ­ρων ετών (κω­δι­κοί 787-788) αυτό το ποσό. Οχι υψη­λό­τε­ρο, γιατί μπο­ρεί να χρεια­στεί και τα υπό­λοι­πα χρό­νια να επι­κα­λε­στεί ανά­λω­ση κε­φα­λαί­ου για να γλι­τώ­σει τα τεκ­μή­ρια.
Ως τις 15 Ιου­λί­ου (τε­λευ­ταία προ­θε­σμία υπο­βο­λής των εφε­τι­νών φο­ρο­λο­γι­κών δη­λώ­σε­ων) πε­ρισ­σό­τε­ροι από 1.300.000 φο­ρο­λο­γού­με­νοι θα πρέ­πει να υπο­βά­λουν το έντυ­πο της Εφο­ρί­ας αν δεν θέ­λουν να είναι εκ­πρό­θε­σμοι και να πλη­ρώ­σουν πρό­στι­μο 100 ευρώ συν προ­σαύ­ξη­ση 0,73% για κάθε μήνα κα­θυ­στέ­ρη­σης υπο­βο­λής.
Τε­λευ­ταία προ­θε­σμία
Ο ανα­πλη­ρω­τής υπουρ­γός Οι­κο­νο­μι­κών κ. Τρύ­φων Αλε­ξιά­δης δή­λω­σε χθες ότι άλλη πα­ρά­τα­ση δεν πρό­κει­ται να δοθεί και αυτό διότι θα πρέ­πει αμέ­σως μετά την ολο­κλή­ρω­ση υπο­βο­λής των δη­λώ­σε­ων να ξε­κι­νή­σει η εκ­κα­θά­ρι­ση των δη­λώ­σε­ων ΕΝΦΙΑ. Εντός του Αυ­γού­στου – εκτός απρο­ό­πτου το πρώτο 15ήμερο – θα αναρ­τη­θούν στο Taxisnet τα εκ­κα­θα­ρι­στι­κά ση­μειώ­μα­τα με τα ποσά του ΕΝΦΙΑ.
Βάσει του προ­γραμ­μα­τι­σμού του υπουρ­γεί­ου Οι­κο­νο­μι­κών, ο ΕΝΦΙΑ του 2016 θα πρέ­πει να εξο­φλη­θεί σε πέντε μη­νιαί­ες δό­σεις, κα­θε­μία από τις οποί­ες θα λήγει την τε­λευ­ταία ερ­γά­σι­μη ημέρα των μηνών Αυ­γού­στου, Σε­πτεμ­βρί­ου, Οκτω­βρί­ου, Νο­εμ­βρί­ου και Δε­κεμ­βρί­ου 2016. Αν όμως στο υπουρ­γείο Οι­κο­νο­μι­κών δεν κα­τα­φέ­ρουν να εκ­δώ­σουν τα εκ­κα­θα­ρι­στι­κά εντός του Αυ­γού­στου, η πρώτη δόση θα πλη­ρω­θεί τον Σε­πτέμ­βριο και η τε­λευ­ταία τον Δε­κέμ­βριο. Αυτό ση­μαί­νει ότι θα «πέσει» όλος ο ΕΝΦΙΑ σε τέσ­σε­ρις δό­σεις.


Πε­ρι­κο­πές σε ΕΚΑΣ – με­ρί­σμα­τα – επι­κου­ρι­κές
Ψυ­χρο­λου­σία για τους συ­ντα­ξιού­χους

Το πρώτο σοκ πε­ρί­με­νε τους συ­ντα­ξιού­χους κατά την πλη­ρω­μή της σύ­ντα­ξης του Ιου­λί­ου – την προη­γού­με­νη εβδο­μά­δα – καθώς έγινε η πρώτη πε­ρι­κο­πή στο ΕΚΑΣ για πε­ρί­που 144.000 συ­ντα­ξιού­χους, ενώ ακο­λού­θη­σε η ψυ­χρο­λου­σία των συ­ντα­ξιού­χων του Δη­μο­σί­ου (285.000 άτομα) που έλα­βαν μειω­μέ­νο μέ­ρι­σμα – από 11% ως και 63% – από το Με­το­χι­κό Τα­μείο Πο­λι­τι­κών Υπαλ­λή­λων.
Το σοκ ήταν με­γα­λύ­τε­ρο καθώς άλ­λα­ξε η ημε­ρο­μη­νία κα­τα­βο­λής της επι­κου­ρι­κής σύ­ντα­ξης με απο­τέ­λε­σμα τα ποσά που πι­στώ­θη­καν στους λο­γα­ρια­σμούς των συ­ντα­ξιού­χων να εμ­φα­νί­ζουν τε­ρά­στιες απο­κλί­σεις.
Οι επι­κου­ρι­κές συ­ντά­ξεις θα πι­στω­θούν αυτή την εβδο­μά­δα, αλλά και αυτές θα πε­ρι­κό­πτο­νται, εφό­σον το συ­νο­λι­κό ποσό  (κύ­ριας και επι­κου­ρι­κής) ξε­περ­νά τα 1.300 ευρώ μει­κτά, ήτοι 1.180 κα­θα­ρά. Οι πε­ρι­κο­πές που θα κυ­μαί­νο­νται από 4% ως 40%, ανά­λο­γα με το ύψος της επι­κου­ρι­κής, θα εμ­φα­νι­σθούν στις συ­ντά­ξεις του Σε­πτεμ­βρί­ου, αλλά θα είναι ανα­δρο­μι­κές από την 1η Ιου­λί­ου 2016.
Ακο­λου­θούν μειώ­σεις ως και 15% στα εφά­παξ βοη­θή­μα­τα με τον νέο τρόπο υπο­λο­γι­σμού τους, μειώ­σεις στις συ­ντά­ξεις χη­ρεί­ας, αλλά και στις κύ­ριες συ­ντά­ξεις που ξε­περ­νούν τα 2.000 ευρώ.
Το ΙΚΑ σε εγκύ­κλιό του ανα­φέ­ρει ότι τα ποσά ΕΚΑΣ που έχουν κα­τα­βλη­θεί σε μη δι­καιού­χους κατά τον μήνα Ιού­νιο θα πα­ρα­κρα­τη­θούν σε ισό­πο­σες μη­νιαί­ες δό­σεις από τις συ­ντά­ξεις που κα­τα­βάλ­λο­νται κατά το τρέ­χον έτος, με τε­λευ­ταία τη σύ­ντα­ξη μηνός Δε­κεμ­βρί­ου 2016.

Στην ίδια εγκύ­κλιο το­νί­ζε­ται ότι με ανά­λο­γη δια­δι­κα­σία, με μη­νιαί­ες δό­σεις ως το τέλος του έτους, που όμως δεν θα υπερ­βαί­νουν τα 80 ευρώ τον μήνα, θα γίνει η πα­ρα­κρά­τη­ση των τυχόν αχρε­ω­στή­τως κα­τα­βλη­θέ­ντων ποσών ΕΚΑΣ που αφο­ρούν το χρο­νι­κό διά­στη­μα από 1/1/2016 ως 31/5/2016, με τα ει­σο­δη­μα­τι­κά κρι­τή­ρια που προ­βλέ­πο­νταν για το έτος 2015.

Το ΒΗΜΑ

Πώς σας φάνηκε το άρθρο;

Ένα πάτημα, χωρίς λογαριασμό. Μία ψήφος ανά συσκευή.

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.