Συνεντεύξεις

Νίκος Τσούλλος: Αναντιστοιχία αφίξεων και τουριστικών εσόδων

Υψηλές είναι οι προσδοκίες του επιχειρηματικού κόσμου της Ρόδου από την φετινή τουριστική σεζόν, η οποία παρουσιάζει ιδιαίτερη δυναμική.
Όπως δηλώνει σε συνέντευξή του στη «δ» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Δωδεκανήσου, Νίκος Τσούλλος, οι ρυθμοί των αφίξεων είναι ικανοποιητικοί. Υπάρχουν κλάδοι οι οποίοι σημειώνουν σημαντικές επιδόσεις. Υπάρχουν ωστόσο περιθώρια βελτίωσης σε επίπεδο εσόδων.
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Ν. Τσούλλου αναλυτικά:
• Κύριε Τσούλλο, η τουριστική σεζόν στη Ρόδο ξεκίνησε και συνεχίζεται δυναμικά. Συμβάλλει ο τουρισμός στην τόνωση της αγοράς;
Διανύουμε μία καλή, μία φυσιολογική σεζόν. Οι ρυθμοί είναι ικανοποιητικοί για την εποχή. Ξεκίνησε νωρίτερα απ’ ό,τι συνήθως με πολύ καλές προοπτικές και την τελευταία εβδομάδα διακρίνουμε μία κάμψη όσον αφορά στην εμπορική κίνηση, τουλάχιστον σε συγκεκριμένους κλάδους. Υπάρχουν ωστόσο και κλάδοι οι οποίοι βρίσκονται σε άνοδο, λόγω του τουρισμού, όπως ο κατασκευαστικός και ο βιοτεχνικός.
Η άνοδος αυτή αποδίδεται εν πολλοίς στην αδράνεια των δύο ετών του κορωνοϊού. Τώρα γίνονται προσπάθειες να καλυφθεί αυτό το κενό, να ολοκληρωθούν ανακαινίσεις κατοικιών, καταλυμάτων, ξενοδοχείων ή όποια άλλα πρότζεκτ έμειναν πίσω.
Πράγματι, η Ρόδος καταγράφει εντυπωσιακή άνοδο των τουριστικών αφίξεων στα τελευταία χρόνια. Παρόλα αυτά, η αύξηση του αριθμού των τουριστών δεν βρίσκεται σε αντιστοιχία με τα έσοδα που καταγράφονται στην αγορά. Χρειάζεται να υπάρξει μία μελέτη για το πώς θα αντιστοιχηθεί ο αριθμός των επισκεπτών με τα έσοδα της αγοράς και το όφελος των κατοίκων. Δεν πρέπει να στεκόμαστε μόνο στον αριθμό των επισκεπτών.
Ασφαλώς και είναι ιδιαίτερα σημαντικό που η Ρόδος παρουσιάζει ανοδική πορεία στις αφίξεις, όμως πρέπει να εστιάζουμε και στο πρακτικό αποτέλεσμα, στο πώς θα κινηθεί η αγορά σε πιο έντονους ρυθμούς. Θα πρέπει να μας απασχολήσει λίγο περισσότερο το πρακτικό αποτέλεσμα, το όφελος για τον τόπο.
• Ποιοι είναι οι κλάδοι των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που επωφελούνται περισσότερο από τον τουρισμό;
Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι η περσινή σεζόν ήταν ιδιαίτερη. Ήταν μία πολύ καλή σεζόν. Ήταν όμως η πρώτη χρονιά μετά την άρση των περιορισμών κατά της διασποράς του κορωνοϊού. Ο κόσμος θέλησε να βγει έξω, να ξοδέψει, να διασκεδάσει, να κοινωνικοποιηθεί, πράγμα που στερήθηκε λόγω της πανδημίας. Επίσης, όσοι δεν ταξίδεψαν κατά την διετία της πανδημικής κρίσης, είχαν εξοικονομήσει χρήματα που διέθεσαν για να περάσουν καλά.
Όπως προανέφερα, υπάρχουν κλάδοι που δεν έχουν άμεση σχέση με τον τουρισμό, όπως ο βιοτεχνικός που βρίσκεται σε άνοδο. Ωστόσο υπάρχουν επιχειρήσεις με άμεση εξάρτηση από τον τουρισμό οι οποίες παρουσιάζουν μειωμένα έσοδα σε σύγκριση με πέρυσι. Αυτό δεν σημαίνει ότι η σεζόν δεν είναι ικανοποιητική. Απλά -για την ώρα- καταγράφεται μία μικρή πτώση στα έσοδα, πράγμα που ενδέχεται να αλλάξει όσο πλησιάζουμε στην υψηλή περίοδο. Η κινητήριος δύναμη για τα νησιά μας και την οικονομία μας είναι ο τουρισμός και πάντα ελπίζουμε στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
• Έχουν εξισορροπηθεί τα λειτουργικά έξοδα;
Το ενεργειακό κόστος και τα λειτουργικά έξοδα έχουν εξισορροπηθεί σε ένα βαθμό με όλα τα προγράμματα που υπήρξαν και τη στήριξη της κυβέρνησης, ενώ στο μεταξύ οι τιμές έχουν υποχωρήσει ελαφρά.
Ωστόσο και πάλι, οι επιχειρήσεις -τουλάχιστον οι μικρομεσαίες -υφίστανται πίεση. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις και οι κλάδοι που έχουν άμεση εξάρτηση από τον τουρισμό, λειτουργούν σε εποχική βάση. Η εποχικότητα και ο περιορισμένος χρόνος λειτουργίας, των επιχειρήσεων, δεν βοηθούν στο να ισοσκελισθούν τα αυξημένα έξοδα και λειτουργικά κόστη.
• Υπάρχει κινητικότητα στην αγορά; Υπάρχουν λουκέτα και είσοδος νέων επιχειρήσεων;
Αυτό δεν θα σταματήσει ποτέ. Υπάρχει δυσκολία στο να σταθούν στα πόδια τους οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βρίσκονται σε γειτονιές εκτός του κέντρου της πόλης ή μακριά από τουριστικές περιοχές. Δεν είναι πλέον εύκολο να διατηρηθούν στη ζωή. Κάποιες από αυτές κλείνουν και μεταφέρονται στο κέντρο και κάποιες κλείνουν οριστικά.
Τα μικρομάγαζα της γειτονιάς, είτε πρόκειται για ψιλικατζίδικα, είτε για εμπορικά μέχρι και καφενεία έχουν την τάση να κλείνουν, πράγμα που μπορεί να παρατηρήσει κανείς κάνοντας μία βόλτα στις γειτονιές, στις συνοικίες και στα χωριά.
• Κλείνοντας, η ΟΕΒΕΔ διοργανώνει κάθε χρόνο μία σειρά από ενημερωτικά-εκπαιδευτικά σεμινάρια. Τι καινούργιο ετοιμάζετε;
Η Ομοσπονδία μας δίνει μεγάλη έμφαση στην εκπαίδευση. Έχουμε διοργανώσει μία σειρά από ενημερωτικά-εκπαιδευτικά σεμινάρια για διάφορους επαγγελματικούς κλάδους, για βιοτέχνες, εστιάτορες κλπ. Μέσα σε ένα περιβάλλον συνεχών προκλήσεων, η γνώση και η ενημέρωση αποτελούν ισχυρά όπλα.
Ολοκληρώσαμε ένα μεγάλο κύκλο σεμιναρίων και πλέον προετοιμάζουμε μία ειδική εκδήλωση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τη νησιωτικότητα στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι από όλη την Ελλάδα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου