Συνεντεύξεις

T. Xατζηλιαμής: «Η πανδημία του κορωνοϊού ενισχύει την αβεβαιότητα για την επανεκκίνηση του τουρισμού»

«Η πανδημία του κορωνοϊού ενισχύει την αβεβαιότητα για την επανεκκίνηση του τουρισμού».
Ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου, Τάσος Χατζηλιαμής, σε συνέντευξή του προς την «δημοκρατική», δηλώνει ότι λόγω της εμπειρίας που έχει αποκτηθεί κατά τη διάρκεια της περσινής σεζόν στη διαχείριση τέτοιων πρωτόγνωρων καταστάσεων και καθώς προχωρούν οι εμβολιασμοί κατά του κορωνοϊού στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, η νέα σεζόν ξεκινά από μία εντελώς διαφορετική βάση και όχι από το σημείο μηδέν, όπως συνέβη το 2020. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηλιαμή, η Ρόδος μπορεί να πετύχει και φέτος ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.
Κύριε Χατζηλιαμή, αντιλαμβανόμαστε ότι τα πράγματα παραμένουν ακόμη ρευστά… Ποια είναι όμως η εκτίμησή σας για την επανεκκίνηση της σεζόν;
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις του Υπουργού Τουρισμού, η σεζόν ανοίγει στις 14 Μαΐου. Εμείς από την πλευρά μας έχουμε ενημερώσει όλους τους τουρ οπερέιτορς γι’ αυτό το ενδεχόμενο, το οποίο και εισέπραξαν θετικά. Ζήτησαν όμως περισσότερες πληροφορίες και διευκρινίσεις για τις διαδικασίες εισόδου στη χώρα. Η Ένωσή μας έστειλε επιστολή στον υπουργό Τουρισμού, Χ. Θεοχάρη και περιμένουμε να λάβουμε τις σχετικές απαντήσεις, έτσι ώστε να ενημερώσουμε με τη σειρά μας τους συνεργάτες μας. Οι τουρ οπερέιτορς μας μεταφέρουν το έντονο ενδιαφέρον του κόσμου να ταξιδεύσει. Όμως οι εν δυνάμει επισκέπτες μας, θέλουν να γνωρίζουν όλες τις λεπτομέρειες για την είσοδό τους στη χώρα, εάν θα απαιτηθεί λ.χ. να έχουν ένα PCR τεστ 72 ώρες πριν την πτήση τους και τα επιπλέον κόστη που μπορεί να προκύπτουν, ενδεχομένως από ένα μοριακό τεστ κατά την άφιξή τους. Όσο πιο γρήγορα γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις, τόσο το καλύτερο.
• Συνεχίζει να είναι υποτονική η ροή των κρατήσεων;
Υπάρχει ζήτηση… και υπήρχε πολύ μεγαλύτερη το Φλεβάρη. Το τρίτο κύμα της πανδημίας που επελαύνει σε όλη την Ευρώπη είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση των κρατήσεων από όλες τις αγορές και όπως είναι φυσικό, οι χώρες που βρίσκονται σε δυσμενέστερη υγειονομική κατάσταση παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη πτώση. Δεν θα πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι η τρέχουσα εβδομάδα, είναι η εβδομάδα του Πάσχα των Καθολικών και ότι σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες βρίσκονται σε αυστηρό απαγορευτικό, πράγμα που σημαίνει ότι πολύς κόσμος δεν κατάφερε να περάσει τις γιορτές με τα συγγενικά του πρόσωπα. Είναι συνεπώς λογικό, λόγω των συγκυριών, η αγορά πακέτων διακοπών να έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα. Πιστεύω παρόλα αυτά, πώς μετά τις ημέρες του Πάσχα και όταν ανακοινωθεί η άρση των αυστηρότερων περιοριστικών μέτρων σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, θα αρχίσουμε να έχουμε αυξητικές τάσεις στις κρατήσεις όσο πλησιάζουμε προς τον Μάιο.
Γνωρίζουμε και περιμένουμε ότι θα κυριαρχούν οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, οπότε όσο πλησιάζουμε προς την πιθανή ημερομηνία του opening, τόσο περισσότερες κρατήσεις θα έχουμε.
• Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, υπήρξε κατακόρυφη αύξηση στις τουριστικές κρατήσεις από το Ην. Βασίλειο έπειτα από την ανακοίνωση του οδικού χάρτη από τον Μπόρις Τζόνσον για την έξοδο από την καραντίνα. Τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή με την Βρετανική αγορά;
Η Βρετανική αγορά τράβηξε χειρόφρενο… και αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στις ανακοινώσεις της κυβέρνησης του Ην. Βασιλείου δια στόματος Μπόρις Τζόνσον για την επιβολή προστίμου 5000 λιρών σε όποιον επιχειρήσει ταξίδι αναψυχής στο εξωτερικό μέχρι τις 30 Ιουνίου. Αναμένουμε όμως τις νεότερες ανακοινώσεις του Τζόνσον νωρίτερα από τις 12 Απριλίου που είχε ανακοινωθεί αρχικά. Εκτιμούμε ότι θα υπάρξουν κάποια μέτρα ελάφρυνσης και ότι θα αναθεωρηθεί ακόμη και το μέτρο της επιβολής προστίμου, προκειμένου να επιτραπούν τα διεθνή ταξίδια ακόμη και από το Μάιο και εκτιμώ πώς η ζήτηση θα είναι δεδομένη.
• Οι Γερμανοί φαίνεται να τηρούν ακόμη στάση αναμονής ενώ δημοσιεύματα θέλουν την Ελλάδα να συγκαταλέγεται στους προορισμούς της πρώτης τους επιλογής. Ποια είναι η εκτίμησή σας για τη συγκεκριμένη αγορά και ποια είναι τα μηνύματα που λαμβάνετε από τις υπόλοιπες αγορές;
Σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα των τουριστικών οργανισμών, η Ελλάδα και η Ισπανία σημειώνουν την υψηλότερη ζήτηση στην γερμανική αγορά. Αναμένεται όμως ζήτηση για Αίγυπτο και Τυνησία. Ωστόσο, κατά την προσωπική μου άποψη, οι Γερμανοί θα επιλέξουν να κάνουν διακοπές σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μιλάμε βέβαια για μεγάλη δεξαμενή τουριστών και προφανώς κάποιοι θα προτιμήσουν την Αίγυπτο ή την Τουρκία. Η Ελλάδα και ασφαλώς η Ρόδος θα καρπωθούν την περσινή επιτυχία που σημειώθηκε στον τουρισμό. Εκτιμώ λοιπόν ότι θα υπάρξει ζήτηση ακόμη και αν απαιτηθεί PCR test 72 ωρών για την είσοδο στη χώρα. Ο παράγοντας της ασφάλειας θα είναι καθοριστικός για τους ευρωπαίους κατά την επιλογή του προορισμού των θερινών τους διακοπών. Η Πολωνική αγορά ήταν η τρίτη στη γενική κατάταξη των περσινών τουριστικών αφίξεων. Επεκτάθηκε σε μία δύσκολη σεζόν και περιμένουμε ότι και φέτος θα έχουμε τη στήριξη της συγκεκριμένης αγοράς… Γενικώς διαφαίνεται ότι θα εδραιωθεί στις πέντε βασικές αγορές για τη Ρόδο. Δεν αποκλείω μάλιστα να αποκτήσει τη δυναμική της γερμανικής αγοράς σε λίγα χρόνια, ενώ και η Τσεχία ανεβαίνει. Η Ρόδος αποτελεί εξαιρετικά δημοφιλή προορισμό θερινών διακοπών για τους Τσέχους, πολύ περισσότερο από την Κρήτη ή τα Επτάνησα. Δυστυχώς έχουν σταματήσει οι κρατήσεις από την Ιταλία και από τη Γαλλία, πράγμα που έχει να κάνει με την επιδημιολογική κατάσταση των δύο χωρών. Από τη Ρουμανία συνεχίζουν όμως να έρχονται κρατήσεις διαρκώς, πράγμα που αν μη τι άλλο φανερώνει το ενδιαφέρον που επικρατεί στη συγκεκριμένη αγορά για τη Ρόδο. Δεν μιλάμε προφανώς για σωρεία κρατήσεων, αλλά για μία καθημερινή ροή κρατήσεων…
• Ποια είναι η γνώμη σας για το πιλοτικό πρόγραμμα φιλοξενίας Ολλανδών τουριστών στη Ρόδο, ή αλλιώς το ασφαλές «μπαλόνι διακοπών» σε πολυτελές ξενοδοχείο;
Το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα, μεταφέρει ένα μήνυμα αισιοδοξίας ότι είμαστε εδώ, ότι ξεκινάμε… Δεν είναι βέβαια αυτό το τουριστικό μοντέλο που επιθυμούμε και που περιμένουμε να έχουμε. Είναι όμως ένα project που προβάλλει τη Ρόδο στις τουριστικές αγορές. Η Ρόδος πρωτοπορεί ανέκαθεν και δεν θα μπορούσε να μη συνεχίσει να πρωτοπορεί κάτω από αυτές τις συνθήκες. Γι’ αυτό το πείραμα, όπως χαρακτηρίζεται από κάποιες πλευρές, έκαναν αίτηση 30.000 άτομα και σε αυτό το νούμερο θα πρέπει να σταθούμε για να καταλάβουμε πόσο μεγάλη είναι η προσμονή των διακοπών. Ένα τέτοιο πείραμα-ένα τέτοιο πιλοτικό πρόγραμμα αν προτιμάτε-δεν μπορεί να γίνει trend, γιατί πολύ απλά δεν θα υπάρχει λόγος να συμβεί κάτι τέτοιο. Όλοι γνωρίζουμε πώς επίκειται πειρασμός των κρουσμάτων είτε με τους εμβολιασμούς είτε με την ανοσία της αγέλης… Είναι ένα project που εξυπηρετεί περισσότερο λόγους επικοινωνιακούς και έτσι πρέπει να το αντιμετωπίζουμε.
• Θα μπορούσε τελικά να ξεκινήσει στη Ρόδο η σεζόν πριν τα μέσα Μαΐου με τουρίστες από το Ισραήλ όπου έχει εμβολιασθεί μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού;
Θα ήταν εφικτό… Φαντάζομαι ότι υπάρχει ζήτηση και μιλάμε όντως για μία χώρα όπου μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού έχει εμβολιασθεί. Για την υποδοχή των Ισραηλινών, απαραίτητη προϋπόθεση είναι όμως το άνοιγμα του κλάδου της εστίασης και της αγοράς γενικότερα… Οι Ισραηλινοί έχουν συγκεκριμένες συνήθειες. Τους αρέσει να βγαίνουν, να διασκεδάζουν, να πηγαίνουν σε εστιατόρια, να κάνουν αγορές. Εάν όλες αυτές οι επιχειρήσεις είναι κλειστές, δεν θα είναι και τόσο ελκυστικός ο προορισμός…
• Τελικά ποια είναι η εκτίμησή σας για τη σεζόν; Πώς πιστεύετε ότι θα εξελιχθούν τα πράγματα;
Τα δύσκολα είναι πίσω μας. Πέρυσι, χωρίς να υπάρχει καμία εμπειρία στη διαχείριση τέτοιων πρωτόγνωρων καταστάσεων, στην εφαρμογή υγειονομικών πρωτοκόλλων τα καταφέραμε πάρα πολύ καλά. Γνωρίζουμε πλέον πώς να δουλεύομε με δύσκολα πρωτόκολλα και γνωρίζουν και οι πελάτες μας τι έχουν να περιμένουν. Ξεκινάμε από μία εντελώς διαφορετική βάση. Και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πέρυσι δεν υπήρχαν καν τα εμβόλια στον ορίζοντα, ενώ φέτος ένα ποσοστό των τουριστών και του ντόπιου πληθυσμού και των επισκεπτών μας θα έχει εμβολιασθεί. Κοντολογίς αν πέρυσι ανοίξαμε χωρίς εμβόλια, χωρίς εμπειρία στην εφαρμογή των πρωτοκόλλων, φέτος έχουμε τη δυνατότητα να τα πάμε ακόμη καλύτερα, καθώς βρισκόμαστε πολύ πιο μακριά από το σημείο… μηδέν απ΄ όπου ξεκινήσαμε το 2020. Τον Αύγουστο εκτιμώ ότι θα φθάσουμε σε επίπεδα που θα μας θυμίζουν τις προηγούμενες εποχές. Από το 2022 μπορούμε όμως να ελπίζουμε στην επιστροφή στην κανονικότητα.
• Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου;
Η Ένωση Τουριστικών Γραφείων έχει μετεξελιχθεί σε Ένωση Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου. Επεκτείναμε τη δράση μας σε όλα τα νησιά του νομού και συμπεριλάβαμε πρόσφατα και τους ναυτικούς πράκτορες στους κόλπους μας. Σχεδόν 50 Επιχειρήσεις απαρτίζουν πλέον την Ένωσή μας. Έχουμε στείλει επιστολές στους υπουργούς εργασίας, Ναυτιλίας και Τουρισμού για θέματα που αφορούν άμεσα τον κλάδο μας. Έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας, όχι μόνο στα υπουργεία αλλά και σε τοπικούς φορείς στην Περιφέρεια, στους δήμους, στις Ενώσεις Ξενοδόχων Ρόδου και Κω. Συστρατευόμαστε γενικώς με όλους τους τοπικούς φορείς σε κάθε προσπάθεια για την προώθηση και προαγωγή του τουρισμού και θα συνεισφέρουμε με την εμπειρία μας όπου και όπως μπορούμε.
Μιας και αναφερθήκατε στις συνέργειες και στις συνεργασίες, ποια είναι η γνώμη σας για την πρωτοβουλία κοινής εκπροσώπησης των τοπικών φορέων, όπου συμμετέχει και η Ένωσή σας;
Ανέκαθεν λέγαμε ότι ο προορισμός χρειάζεται μία φωνή, να μη λέει ο καθένας τα δικά του… Αυτή η ανάγκη αναδείχθηκε περίτρανα με το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού. Η πρωτοβουλία κοινής εκπροσώπησης ήρθε να καλύψει αυτό το κενό και πλέον έχουμε μία ενιαία φωνή. Όταν κάποιος συνεργάτης μας χρειάζεται κάποια πληροφόρηση, ξέρει πού να απευθυνθεί. Οποιοδήποτε εγχείρημα προς αυτή αυτή την κατεύθυνση είναι πάρα πολύ σημαντικό.
Γενικότερα έχω να σημειώσω ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου εφαρμόζει όλες τις σύγχρονες πρακτικές του τουριστικού μάρκετινγκ και χαιρόμαστε που η Ένωσή μας είχε την ευκαιρία να καταθέσει και τις δικές της προτάσεις. Ακολουθείται από την ΠΝΑι μία στοχευμένη στρατηγική η οποία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων συνεργασίες με δυνατούς παίκτες, τουρ οπερέιτορς κλπ ή πρωτοποριακές καμπάνιες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όλα τα μέσα που θα χρησιμοποιούσε μία κορυφαία εταιρεία μάρκετινγκ τα χρησιμοποιεί η Περιφέρεια και το αποτέλεσμα όλων των δράσεων είναι εμφανές. Πιστεύω πώς και τα αποτελέσματα που θα δούμε από εδώ και έπειτα, θα είναι εξαιρετικά.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου