Τη συνδρομή του υπουργού Εσωτερικών κ. Γ. Μιχελάκη, με τον οποίο θα επιδιώξουν να έχουν σήμερα συνάντηση στην Αθήνα, θα ζητήσουν ο δήμαρχος Ρόδου κ. Στάθης Κουσουρνά, υπηρεσιακοί παράγοντες και αντιπροσωπεία των 57 συμβασιούχων της ΔΕΥΑ Ιαλυσού, για να αποφευχθεί η απόλυσή τους από την επιχείρηση μετά και την άκρως επιβαρυντική έκθεση του ΑΣΕΠ.

Ο δήμαρχος, που επισκέφτηκε χθες τον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Κ. Μπούτσικο, θεωρεί ότι υπάρχει έδαφος για την επίλυση του προβλήματος, που έχει ανακύψει, αν υπάρξει πολιτική βούληση, επισημαίνοντας μάλιστα ότι σε ανάλογη περίπτωση στο Δήμο Διρφυών – Μεσσαπίων υπήρξε θετική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Στόχος είναι να υπάρξει ανάλογη γνωμοδότηση και για τους συμβασιούχους της ΔΕΥΑΙ.

Σύμφωνα συγκεκριμένα με την υπ’ αριθμ. 194/2013 γνωμοδότησή του, το Στ’ Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, έδωσε λύση στο ερώτημα αν κατά την έκδοση πράξης κατάταξης του μεταφερόμενου προσωπικού από λυθείσες δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις σε συσταθείσες προς αυτό θέσεις στον Δήμο ή νέο ν.π.δ.δ. αυτού μπορεί να ελεγχθεί η νομιμότητα των συμβάσεων εργασίας αορίστου χρόνου, που είχε συνάψει το προσωπικό αυτό με τις λυθείσες δημοτικές επιχειρήσεις».
Το δημοτικό συμβούλιο Διρφυών – Μεσσαπίων, με τις 61/28-2-2011 και 62/28-2-2011 αποφάσεις του, αποφάσισε τη λύση τηςΔΕΥΑ Μεσσαπίων και των κοινωφελών επιχειρήσεων (ΔΗΚΕΜΕ και ΔΗΚΕΔΙ) και τη μεταφορά προσωπικού ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στον Δήμο και στο υπό σύσταση νέο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου του Δήμου, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 6 του άρθρου 26 του Ν. 3938/2011.
Το μεταφερόμενο προσωπικό είχε προσληφθεί από τις επιχειρήσεις με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, ως επί το πλείστον στο πλαίσιο προγραμμάτων του ΟΑΕΔ για την απασχόληση ανέργων και ΑΜΕΑ, και συνέχισε να απασχολείται μετά τη λήξη των προγραμμάτων είτε με αποφάσεις των οικείων Διοικητικών Συμβουλίων για τη μετατροπή των συμβάσεων σε αορίστου χρόνου, είτε χωρίς καμία απόφαση.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου του, ν. 2527/1997, όπως ίσχυαν κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, οι επιχειρήσεις Ο.Τ.Α., υπάγονταν, ήδη στο σύστημα προσλήψεων του ν.2190/1994, δηλαδή όφειλαν να προσλαμβάνουν το προσωπικό με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου κατόπιν προκήρυξης και υπό τον έλεγχο του ΑΣΕΠ. Επιπλέον, για τη μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου του προσωπικού των επιχειρήσεων των ΟΤΑ σε αορίστου χρόνου, εφαρμόστηκε η αποκλειστική διαδικασία του π.δ. 164/2004, με τελικώς αποφασίζον όργανο το ΑΣΕΠ.
Στη συνέχεια, από τα αρμόδια όργανα αποφασίσθηκε η σύσταση των προσωρινών προσωποπαγών θέσεων και εκκρεμεί η κατάταξη του μεταφερόμενου προσωπικού στις θέσεις αυτές.
Στο πλαίσιο ελέγχου της νομιμότητας των προσλήψεων του μεταφερόμενου προσωπικού το ΑΣΕΠ διαπίστωσε ότι οι συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου που συνήψαν οι εργαζόμενοι στις δημοτικές επιχειρήσεις ΔΕΥΑΜ και ΔΗΚΕΜΕ είναι άκυρες, αφού δεν προσλήφθησαν με τις διαδικασίες ΑΣΕΠ σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2190/1994 και, ως εκ τούτου, οι οποιεσδήποτε αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων των επιχειρήσεων είναι παράνομες, υποδεικνύοντας πειθαρχικές και ποινικές ευθύνες των τότε διοικήσεων των επιχειρήσεων.

Επιπλέον, το Μονομελές Πρωτοδικείο Χαλκίδας, με την υπ’ αριθ. 137/2011 απόφασή του, έκρινε, ότι οι συμβάσεις που συνήψαν οι ενάγοντες συμβασιούχοι της ΔΗΚΕΜΕ «χαρακτηρίζονται μεν από τα μέρη ως συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου, πλην όμως, ως τέτοιες είναι άκυρες, αφού οι επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α. υπάγονται στο σύστημα προσλήψεων του ν. 2190/1994, ο οποίος δεν εφαρμόστηκε γι’ αυτούς, αφού δεν προσελήφθησαν από το ΑΣΕΠ κατόπιν διενέργειας διαγωνισμού.
Τα ανωτέρω συμπίπτουν με τα όσα έγιναν και στη ΔΕΥΑ Ρόδου με τους υπαλλήλους της ΔΕΥΑ Ιαλυσού και το νομικό συμβούλιο του κράτους έχει ήδη κρίνει ότι για τη νομιμότητα της μεταφοράς του προσωπικού αρκεί το πραγματικό γεγονός της απασχόλησης του στη λυθείσα κοινωφελή επιχείρηση με σχέση εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου, ανεξαρτήτως του αν έχουν τηρηθεί οι νόμιμες διαδικασίες για την πρόσληψη ή μεταφορά του αυτήν, αφού τέτοια προϋπόθεση δεν τάσσεται ρητά ούτε, άλλωστε, συνάγεται από το σκοπό του νόμου, που συνίσταται στη διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας του προσωπικού των κοινωφελών επιχειρήσεων που λύονται στα πλαίσια εφαρμογής του ν. 3852/2010 και την τακτοποίηση των εργαζομένων σ’ αυτές.
Εχει κριθεί έτσι και η δημοτική αρχή του Δήμου Ρόδου ευελπιστεί ότι θα επεκταθεί και στη ΔΕΥΑΡ ότι ο δήμαρχος και ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΥΑΡ δεν νομιμοποιούνται να αρνηθούν την έκδοση και δημοσίευση των πράξεων κατάταξης σε συσταθείσες προσωποπαγείς θέσεις του Δήμου και του ν.π.δ.δ. του προσωπικού, που με αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου, μεταφέρθησαν από τις λυθείσες ΔΕΥΑ.

Αν ληφθεί όμοια απόφαση δεν πρόκειται να ανακύψουν και ποινικές ευθύνες σε βάρος των μελών του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΥΑΡ, που απειλούνται και με καταλογισμούς, μετά και την έκθεση ελέγχου του Επιθεωρητή του ΑΣΕΠ κ. Κωνσταντίνου Σιδερή περί της ύπαρξης δόλου από πλευράς του προέδρου και των μελών του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΥΑΡ κατά τη μεταφορά του προσωπικού της πρώην ΔΕΥΑΙ στη νέα ΔΕΥΑΡ.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ