Συνεντεύξεις

«Αναμένονται 15.000 επιπλέον λουκέτα και απώλεια 28.000 θέσεων μισθωτής απασχόλησης»

Συνέντευξη στη
Μαρία Χονδρογιάννη
«Κάθε πέρσι και καλύτερα είναι για την πραγματική οικονομία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις η κατάσταση. Μία στις πέντε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που μέχρι τώρα άντεξαν, διατρέχουν υψηλό κίνδυνο να διακόψουν τη λειτουργία τους μέχρι το τέλος του έτους. Αναμένουμε δηλαδή 15.000 επιπλέον λουκέτα και απώλεια 28.000 θέσεων μισθωτής απασχόλησης».
Στο γεγονός ότι ο φετινός χειμώνας  προδιαγράφεται εξαιρετικά δύσκολος για τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ κ. Γιώργος Καββαθάς.
«Η έλλειψη προοπτικής και ελπίδας καταγράφεται και σε σχετικό ερώτημα της έρευνας του ΙΝΕ ΓΣΕΒΕΕ για την πολιτική κατάσταση, όπου το 72,5% των επιχειρηματιών θεωρούν ότι κανένα από τα υφιστάμενα πολιτικά κόμματα δεν εκφράζει τα συμφέροντά τους. Ποσοστό που αυξήθηκε κατά 12% σε σχέση με την έρευνα του Ιουλίου του 2013», δηλώνει ο κ. Γιώργος Καββαθάς.
Σε ερώτηση σχετικά με την απεμπλοκή της Ελλάδας από τη στενή επιτήρηση και το ΔΝΤ, ο κ. Καββαθάς δηλώνει:
«Όλη η συζήτηση γίνεται για το εάν θα φύγει το ΔΝΤ. Κανείς δεν έχει εξηγήσει επαρκώς εάν τελικά θα καλύπτουν οι αγορές τις δανειακές μας ανάγκες, στην περίπτωση που απεμπλακούμε εντελώς από οποιασδήποτε μορφής επιτήρηση της οικονομίας μας. Θεωρώ ότι εάν το πρόβλημα αποπληρωμής του δημοσίου χρέους δεν συνδεθεί με κάποια ρήτρα ανάπτυξης, θα παραμείνουμε στην δεινή θέση που βρισκόμαστε για πολλά χρόνια».
Ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ αναφέρεται και στην ανάγκη αναβάθμισης της λειτουργίας των Επιμελητηρίων.
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Καββαθά, αναλυτικά:

• Πώς εξελίσσεται τώρα η κατάσταση της οικονομίας; Θα είναι βαρύς και ο φετινός χειμώνας και πως θα αντέξουν οι επιχειρήσεις στις πιέσεις;
Κάθε πέρσι και καλύτερα είναι για την πραγματική οικονομία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις η κατάσταση. Αυτό επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για το κλίμα στις ΜμΕ. Σύμφωνα με την έρευνα δύο στις τρεις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είχαν περαιτέρω πτώση του τζίρου, που για το διάστημα Ιούλιος 2013- Ιούλιος 2014 αντιστοιχούσε σε μείωση κατά 20%, ενώ από την έναρξη της κρίσης υπολογίζεται ότι ο τζίρος μειώθηκε κατά 74%. Μία στις πέντε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που μέχρι τώρα άντεξαν, διατρέχουν υψηλό κίνδυνο να διακόψουν τη λειτουργία τους μέχρι το τέλος του έτους. Αναμένουμε δηλαδή 15.000 επιπλέον λουκέτα και απώλεια 28.000 θέσεων μισθωτής απασχόλησης. Άρα και δεδομένου ότι ουσιαστικά καμία σημαντική ελάφρυνση δεν έχει γίνει ή αναμένεται να γίνει στα ζητήματα που επηρεάζουν την λειτουργία της πραγματικής οικονομίας, όπως πχ η υπερφορολόγηση, ο χειμώνας προδιαγράφεται εξαιρετικά δύσκολος για την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.
Άλλωστε η έλλειψη προοπτικής και ελπίδας καταγράφεται και σε σχετικό ερώτημα της παραπάνω έρευνας για την πολιτική κατάσταση, όπου το 72,5% των επιχειρηματιών θεωρούν ότι κανένα από τα υφιστάμενα πολιτικά κόμματα δεν εκφράζει τα συμφέροντά τους. Ποσοστό που αυξήθηκε κατά 12% σε σχέση με την έρευνα του Ιουλίου του 2013.
• Θεωρείτε πως πήγε καλά το stress test των τραπεζών και πώς θα επιδράσει αυτό θετικά στην αγορά;
Οι απόψεις για το εάν πήγε καλά ή όχι το stress test των τραπεζών διίστανται. Οι επίσημοι φορείς λένε ότι τα πήγαν καλά. Αυτό θα επιβεβαιωθεί μόνο εάν οι τράπεζες ανοίξουν την στρόφιγγα της ρευστότητας, ενισχύοντας την πραγματική οικονομία. Δεδομένου όμως του τρόπου που διεξάγονται τα stress test, διατηρώ μεγάλες αμφιβολίες εάν κάτι τέτοιο θα συμβεί.
• Πόσο εύκολη είναι τελικά η απεμπλοκή της Ελλάδας από τα μνημόνια καθώς δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν πως η επιτήρηση θα συνεχίσει να είναι στενή; Που οδηγεί ο οδικός χάρτης εξόδου;
Το μνημόνιο ήρθε στην χώρα μας όταν σταμάτησαν οι αγορές να μας δανείζουν, θεωρώντας ότι το δημόσιο χρέος ήταν μη βιώσιμο. Το 2010 που μπήκαμε στο μνημόνιο το δημόσιο χρέος αντιστοιχούσε στο 126% του ΑΕΠ. Σήμερα και παρά το κούρεμα που έγινε το 2012 το δημόσιο χρέος έχει εκτιναχθεί στο 174% του ΑΕΠ. Όλη η συζήτηση γίνεται για το εάν θα φύγει το ΔΝΤ. Κανείς δεν έχει εξηγήσει επαρκώς εάν τελικά θα καλύπτουν οι αγορές τις δανειακές μας ανάγκες, στην περίπτωση που απεμπλακούμε εντελώς από οποιασδήποτε μορφής επιτήρηση της οικονομίας μας. Θεωρώ ότι εάν το πρόβλημα αποπληρωμής του δημοσίου χρέους δεν συνδεθεί με κάποια ρήτρα ανάπτυξης θα παραμείνουμε στην δεινή θέση που βρισκόμαστε για πολλά χρόνια. Και αυτό είναι μια διαδικασία που προϋποθέτει συγκεκριμένες προτάσεις από την Ελληνική κυβέρνηση, θεμελίωση συμμαχιών με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και κυρίως αναδιάταξη των συμφερόντων που αναπαράγονται από το πολιτικό σύστημα.
• Ποια είναι η άποψή σας για τις ρυθμίσεις των κόκκινων δανείων; Γιατί κάνει λόγο για γκρίζες ζώνες η ΓΣΕΒΕΕ;
Κατ’ αρχάς μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει κανένα επίσημο σχέδιο νόμου από την Κυβέρνηση για τα κόκκινα δάνεια. Το σχέδιο, όμως, που έχει δει το φως της δημοσιότητας έχει αρκετά σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης. Εκείνο όμως που είναι άξιο λόγου αφορά την δυνατότητα που δίνεται στις Τράπεζες να επιλέξουν εάν θα ρυθμίσουν κάποιο δάνειο ή όχι ακόμα και εάν πληροί όλες τις υπόλοιπες προϋποθέσεις. Αυτό εάν τελικά αποτυπωθεί στο επίσημο κείμενο καθιστά την προσπάθεια ρύθμισης των κόκκινων δανείων κενό γράμμα. Φοβάμαι ότι όλη η συζήτηση για τα κόκκινα δάνεια έχει ανοίξει για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους.
• Θα υπάρξουν επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία σε περίπτωση που διενεργηθούν νωρίτερα οι εθνικές εκλογές; Πως είδατε το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού;
Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιος που μπορεί με ασφάλεια να προβλέψει τις επιπτώσεις από ενδεχόμενες πρόωρες εθνικές εκλογές. Η συζήτηση αυτή κινείται από την καταστροφή έως την έξοδο από την κρίση. Νομίζω ότι η αλήθεια είναι κάπου στην μέση.
Όσον αφορά το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού ακολουθεί την πεπατημένη των προϋπολογισμών των προηγούμενων ετών. Καμία αλλαγή της οικονομικής πολιτικής δεν προδιαγράφει. Με εξαίρεση κάποιες ελάχιστες φοροελαφρύνσεις παραμένει στο πνεύμα της αυστηρής λιτότητας που υπαγορεύεται άλλωστε από το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (2015-2018).
• Ποια είναι η θέση σας για το θεσμό των Επιμελητηρίων καθώς δεν έχει ανοίξει πλήρως τα χαρτιά της η κυβέρνηση για το θέμα;
Ξεκινώντας από την πτυχή της λειτουργίας των Επιμελητηρίων ως θεσμοθετημένων συμβούλων της κυβέρνησης, θεωρούμε ότι τα Επιμελητήρια με βάση την πληροφόρηση που συλλέγουν, μπορούν να προσφέρουν την απαραίτητη γνώση στην κυβέρνηση σχετικά με τα επιμέρους πεδία παρέμβασης της κυβερνητικής πολιτικής. Αυτό που χρειάζεται είναι η συστηματοποίηση των δεδομένων που είναι καταγεγραμμένα στα Μητρώα αλλά και με την ενσωμάτωση των υπηρεσιών του Γ.Ε.ΜΗ. σε αυτά τα Μητρώα. Αυτή η αναβάθμιση αποκτά επείγοντα χαρακτήρα δεδομένου ότι σήμερα δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια πόσες επιχειρήσεις λειτουργούν στην Ελλάδα. Επίσης, δεν γνωρίζουμε παρά ελάχιστα σχετικά με τη διάρθρωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Στοιχεία που είναι απαραίτητα τόσο για το σχεδιασμό ενός ρυθμιστικού πλαισίου όσο και για την υλοποίηση της οικονομικής πολιτικής εν γένει. Αντίθετα, αυτή τη στιγμή από τα Επιμελητήρια γνωρίζουμε όχι μόνο τις ροές των επιχειρήσεων – ανοίγματα και κλεισίματα – αλλά και πληροφορίες σχετικά με το τι είδους επιχειρήσεις ανοίγουν και τι είδους επιχειρήσεις κλείνουν (κλάδος οικονομικής δραστηριότητας, νομική μορφή, επίπεδο / μέγεθος απασχόλησης, κλπ.). Η πληροφόρηση αυτή πρέπει να συστηματοποιηθεί και να αξιοποιηθεί με τον πλέον πρόσφορο τρόπο.
Παράλληλα τα Επιμελητήρια κατά την άσκηση της δημόσιας λειτουργίας τους καλούνται να παρέχουν χρήσιμες και συχνά καίριας σημασίας υπηρεσίες στις επιχειρήσεις-μέλη τους. Με άλλα λόγια, είναι ή οφείλουν να είναι και αξιόπιστοι σύμβουλοι και αρωγοί για τις επιχειρήσεις που είναι μέλη τους. Και στο σημείο αυτό αναδεικνύεται με τρόπο σαφή και κατηγορηματικό η ανταποδοτικότητα των τελών που καταβάλλουν οι επιχειρήσεις στα Επιμελητήρια. Κατά συνέπεια θα πρέπει άμεσα να επαναθεσμοθετηθεί η υποχρεωτικότητα της συνδρομής προς τα Επιμελητήρια, ως είχε.
Από θεσμική άποψη, η αναβάθμιση της λειτουργίας των Επιμελητηρίων μπορεί να συμβάλει στην αποσυγκέντρωση ως προς τη λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών και κατ’ επέκταση σε μείωση του κόστους κατά την παροχή των υπηρεσιών αυτών. Επιπροσθέτως τα Επιμελητήρια μπορούν να προχωρήσουν στη διαμόρφωση υποδομών για την επιχειρηματική δραστηριότητα, όπως για παράδειγμα θερμοκοιτίδες νεοφυών επιχειρήσεων, συστάδες επιχειρηματικής δραστηριότητας, συνεργασίες με ερευνητικά κέντρα, κλπ., συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στην αναγκαία αναπτυξιακή πορεία της χώρας μας.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου