Πολιτιστικά

«Ιστοριοδρομίες Ρόδου»

Στις 30 Ιουνίου 2021 παρουσιάστηκε από τους εκπαιδευτικούς Μαλώτρα Θεοδόσιο και Πελεκάνου Παναγιώτα το επιτραπέζιο εκπαιδευτικό παιχνίδι «Ιστοριοδρομίες Ρόδου» στον Δήμο Ρόδου, με την υποστήριξη του Κου Καρίκη Σ., Αντιδημάρχου Παιδείας, Πολιτισμού και Μετανάστευσης, παρουσία φορέων που εμπλέκονται στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό.

 

Η ιδέα

Όλα ξεκίνησαν στη γιορτή του Πολυτεχνείου του 2019. Στη γιορτή αυτή οι εκπαιδευτικοί του Δημοτικού σχολείου Καλαβαρδών ετοίμασαν μεταξύ άλλων κι ένα αφιέρωμα στον Νικηφόρο Μανδηλαρά. Η προϊσταμένη του σχολείου, κυρία Γιόλα Πελεκάνου, προλογίζοντας το αφιέρωμα είπε περίπου τα παρακάτω: «Πολλές φορές η Ιστορία ενός τόπου φαίνεται μέσα από τα ονόματα των οδών του τόπου. Όλοι μας έχουμε περπατήσει στην οδό Μανδηλαρά, αλλά πόσοι από εμάς αναρωτηθήκαμε ποιος είναι ο Νικηφόρος Μανδηλαράς;». Τότε, δημιουργήθηκαν ενοχές στον εκπαιδευτικό του ολοήμερου προγράμματος, Θεοδόση Μαλώτρα, ο οποίος ούτε γνώριζε ποιος ήταν ο Νικηφόρος Μανδηλαράς, ούτε αναρωτήθηκε ποτέ ποιος ήταν ο Νικηφόρος Μανδηλαράς. Αναζήτησε τους λόγους της άγνοιάς του, της έλλειψης ενδιαφέροντος και κατέληξε στο ότι κανείς δε του έδωσε το ερέθισμα για τέτοιες αναζητήσεις και δημιουργήθηκε μέσα του η υποχρέωση και να μάθει ο ίδιος περισσότερα για την τοπική ιστορία, αλλά και να δώσει ερεθίσματα στους μαθητές του να ασχοληθούν με την τοπική ιστορία και να κάνουν σχετικές αναζητήσεις.

 

Αυτή η υποχρέωση έδεσε λίγο αργότερα με την ανάγκη εύρεσης ενός εναλλακτικού τρόπου διδασκαλίας της κυκλοφοριακής αγωγής, στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος που δίδασκε ο εκπαιδευτικός, Θεοδόσης Μαλώτρας. Το αποτέλεσμα αυτής της αναζήτησης ήταν η έμπνευση αυτού του πρωτότυπου παιχνιδιού, το οποίο δημιουργήθηκε σε συνεργασία των εκπαιδευτικών του σχολείου, κυρίας Πελεκάνου και κυρίου Μαλώτρα.

 

Κίνητρο δημιουργίας/Περιεχόμενο του παιχνιδιού

Το παιχνίδι συνδυάζει την τοπική ιστορία με την κυκλοφοριακή αγωγή, τα οποία αποτελούν πλέον σημαντικό κομμάτι της διδακτικής των εκπαιδευτικών. Περπατώντας στους δρόμους της πόλης της Ρόδου, οι ονομασίες των δρόμων διατρέχουν μεγάλο μέρος της τοπικής, αλλά και γενικότερα της ελληνικής Ιστορίας. Στους δρόμους της πόλης, ο Θουκυδίδης συναντιέται με τον Θ.Σοφούλη, η 7η Μαρτίου με την Ηρώων Πολυτεχνείου, η Κως με την Κάσο και τα άλλα νησιά της Δωδεκανήσου. Ταυτόχρονα, τα παιδιά σε αυτό το παιχνίδι εξοικειώνονται με τα σήματα και τον Κ.Ο.Κ.. Γενικότερα, στη διάρκεια του παιχνιδιού τα παιδιά καλούνται να γνωρίζουν, όχι μόνο πρόσωπα, νησιά, γεγονότα, αλλά και τη σήμανση των δρόμων. Επομένως, με τρόπο διασκεδαστικό μπορεί το παιχνίδι να προσφέρει κίνητρο και γνώση σε παιδιά, αλλά και ενήλικες, εκπαιδευτικούς και γονείς, οι οποίοι μπορούν να παίξουν μαζί σε μια δράση του σχολείου.

 

Το παιχνίδι μπορεί να αξιοποιηθεί αυτόνομα, να παιχτεί σε συνδυασμό με τη διδακτική της Ιστορίας, την Κυκλοφοριακή Αγωγή, αλλά και άλλων αντικειμένων, σύμφωνα με την αρχή της Διαθεματικότητας, να αποτελέσει την κεντρική ιδέα σε μια δράση, σε ένα Πρόγραμμα στα σχολεία της Α/θμιας αλλά και της Β/Θμιας Εκπαίδευσης.

 

Στόχος της παρουσίασης ήταν να γνωρίσουν το παιχνίδι αρμόδιοι των τοπικών αρχών, Δήμου και Περιφέρειας, καθώς και φορείς της Εκπαίδευσης, και να συμβάλλουν να αξιοποιηθεί αυτό το παιχνίδι όχι μόνο στο σχολείο των Καλαβαρδών, αλλά σε όλα τα σχολεία της Ρόδου και της Δωδεκανήσου γενικότερα, ώστε μικροί και μεγάλοι να γνωρίσουν σημαντικά κομμάτια της ιστορίας μας και να καταστούν ιστορικά εγγράμματοι.

 

Στη συνάντηση αυτή ο Κος Καρίκης δεσμεύτηκε ότι θα υποστηρίξει την αναπαραγωγή του παιχνιδιού, ώστε να διανεμηθεί στις σχολικές μονάδες του νησιού μας.

Οι εκπαιδευτικοί ΠΕ70

Μαλώτρας Θεοδόσιος-Σάκης

Πελεκάνου Παναγιώτα-Γιόλα

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου