«Σκεφτείτε καθαρά για να γίνει απλό» έλεγε ο Steve Jobs της Apple
Η καθαίρεση του αυτοκινήτου από την κορυφή των επιλογών του πολίτη αποτελεί
μονόδρομο για τη βελτίωση της εικόνας της πόλης. Κεντρικό ρόλο σε κάθε σχεδιασμόεπιβάλλεται επιτέλους να αποκτήσουν ο άνθρωπος, κάθε ηλικίας και μορφής κίνησης, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, και βέβαια η οδική ασφάλεια. Ακούγεται απίστευτο αλλά είναι πραγματικότητα:
Στο νησί μας κατά τη διάρκεια του τριμήνου τουριστικής αιχμής (Ιούλιος-Αύγουστος- Σεπτέμβριος) κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους περισσότερα από 25.000ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα. Υπολογίστε λοιπόν ότι το 4% , δηλαδή μόλις τα 900 από αυτά, καταφτάνουν μιαλογική ώρα, γύρω στις 10:00 π.μ. ή 18:00 μ.μ. για να επισκεφτούν τη ΜεσαιωνικήΠόλη (Μ.Π.), το σημαντικότερο και πιο επισκέψιμο αξιοθέατο του νησιού. Μπορεί κάποιος να υποδείξει έστω και ένα σημείο περιμετρικά της Μ.Π., όπουμπορούν να βρουν parking έστω και 10 αυτοκίνητα?
Η κατάσταση αυτή συνεπικουρούμενη από το χαμηλής ποιότητας και ασφάλειαςοδικόδίκτυο, μόνο απογοήτευση μπορεί να προκαλέσει σε πολίτες και επισκέπτες. Ενημερωτικά, από την Πλατεία Νεωρίων μέχρι την Πύλη Αγίου Αθανασίου
καταγράφονται σχεδόν καθημερινά περίπου 540 νόμιμα ή παράνομα σταθμευμένααυτοκίνητα. Η πλειοψηφία των οποίων ανήκει σε εργαζόμενους εντός των τειχώντουμνημείου. Η πολυσυζητημένη μελέτη «Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις της πόλης Ρόδου» δεν δίνει
ικανοποιητικές λύσεις στο ομολογουμένως τεράστιο πρόβλημα της πόλης. Συγκεκριμένα:
1
ον εστιάζει σε υπόγειους χώρους στάθμευσης σε Πλατείες Ρίμινι, Ελευθερίας, Αντιναυάρχου Ιωαννίδη και Ενυδρείο, που εκτός από ακριβές κατασκευές δεν δίνουντο επιθυμητό αποτέλεσμα όσον αφορά τη χωρητικότητα
2
ον δεν υποδεικνύει σύγχρονες πρακτικές για τη δέσμευση, έλεγχο και πληρωμήτωνθέσεων στάθμευσης . A. ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Λεωφορεία ΡΟΔΑ
1. Μηνιαίες κάρτες για μόνιμους κατοίκους
2. Εκπτωτικές κάρτες 50% για μαθητές, φοιτητές, ένοπλες δυνάμεις, συνταξιούχους, ΑΜΕΑ κ.λ.π
3. Προσαρμογή συχνότητας δρομολογίων ανάλογα με τις ώρες αιχμής. Αυτόματηακύρωση εισιτηρίου με ηχητικό σήμα, (βλέπε παράδειγμα Σεβίλλη)
4. Ένταξη των Δημόσιων Χερσαίων Μεταφορών στο City Pass, δηλαδή με είσοδομουσείων, ξεναγήσεων σε θεματικά αξιοθέατα της πόλης, εκπτώσεις σε χώρουςεστίασης, κλπ. Υπάρχουν πολύ καλές πρακτικές χρήσης Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σε Ευρωπαϊκέςπόλεις που μπορούν να υιοθετηθούν στον ΡΟΔΑ. (π.χ. Μπορντό, Σεβίλλη)
B. ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ
Όπως σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, η πόλη μπορεί να χωριστεί σε τέσσερις ζώνεςδιαφορετικού χρώματος: πράσινο, πορτοκαλί, κόκκινο και μαύρο. Στην πράσινη ζώνη η στάθμευση είναι ελεύθερη, και βρίσκεται στα περίχωρατηςπόλης, ενώ στην πορτοκαλί ζώνη η στάθμευση είναι επί πληρωμή και βρίσκεται γύρωαπό το διοικητικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο της πόλης. Εδώο μέγιστος χρόνοςστάθμευσης είναι 4 ώρες, με τιμή π.χ. 1,80 ευρώ την ώρα. Η κόκκινη ζώνη, που βρίσκεται στο υπερκέντρο της Ρόδου, είναι περιοχή με τηνυψηλότερη χρέωση, όπως π.χ. 3,50 ευρώ την ώρα, για παράδειγμα και μέγιστηδιάρκεια 2 ώρες. Τέλος, στη μαύρη ζώνη απαγορεύεται αυστηρά η στάθμευση. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ζώνες επί πληρωμή γίνονται δωρεάν από ΔευτέραέωςΣάββατο, από τις 23:00 έως τις 9:00 π.μ., καθώς και τις Κυριακές και τις αργίες. Η κατανόηση αυτών των ζωνών θα βοηθήσει να επιλέξει κανείς την καλύτερηεπιλογήστάθμευσης στη Ρόδο σύμφωνα με τις ανάγκες του. Εφαρμογές, όπως το “Parkimeter” στο Μπορντό, διευκολύνουν αφάντασταπολίτεςκαι επισκέπτες της πόλης. Σε αυτή τη διαδικτυακή εφαρμογή δίνεις τη διεύθυνσηπροορισμού, την ημέρα και τις ώρες στάθμευσης, π.χ. Τρίτη 30 Αυγούστου από11:00έως 12:30, και προτείνεται η βέλτιστη θέση στάθμευσης και η ενδεχόμενη χρέωση. Επίσης δίνει τη δυνατότητα κράτησης θέσης στάθμευσης, πληρώνοντας το τίμημααπότο κινητό ή το tablet. Το Parking σε περιοχές εμπορικού ή τουριστικού ενδιαφέροντος λύνεται σήμεραμεσύμμεικτες κατασκευές. Η επιλογή αυτή επικρατεί διότι κατά τον σχεδιασμό χώρωνστάθμευσης, η πτυχή της σχέσης κόστους / αποτελεσματικότητας είναι θεμελιώδουςσημασίας. Να λοιπόν μια ενδιαφέρουσα επενδυτική ευκαιρία…..πολύ ποιο αποδοτικήαπότην κατασκευή και άλλων κλινών στην πόλη. Μια επένδυση που απαιτεί τη σύμπραξηδημοσίου, που διαθέτει τα οικόπεδα, με ιδιώτες επιχειρηματίες που διαθέτουν τακεφάλαια και πλεονεκτούν στη διαχείριση. Το μέσο κόστος κατασκευής ενός πολυώροφου Γκαράζ ανέρχεται σε περίπου5.000ευρώ ανά θέση στάθμευσης. Εάν χρησιμοποιηθούν πολύ οικονομικές μέθοδοι
κατασκευής, αυτό το κόστος μπορεί να μειωθεί στα 3.000 €. Ωστόσο, τοπικές
συνθήκες, παράγοντες άνεσης και αισθητικής και το μέγεθος των πρόσθετων
εγκαταστάσεων, όπως π.χ. βενζινάδικα, πλυντήρια αυτοκινήτων, περίπτερακλπ., μπορούν να αυξήσουν αυτό το ποσό μέχρι 10.000 ευρώ ανά θέση στάθμευσης.
Οικονομικές αναλύσεις δείχνουν ότι οι σύμμεικτες κατασκευές είναι μακράν οι πιοοικονομικές. Ο χρόνος κατασκευής, που προκύπτει από τον υψηλό βαθμό
προκατασκευασμένων στοιχείων και η επακόλουθη απόδοση των κεφαλαιουχικώνεπενδύσεων δίνουν σαφή πλεονεκτήματα.Ενδεικτικά επισυνάπτω ορισμένες
κατασκευαστικές εταιρείες που παρέχουν ολοκληρωμένες λύσεις.
Ένα κτίριο στάθμευσης αυτοκινήτων 550 θέσεων απαιτεί οικόπεδο 32mX83mκαι στοιχίζει από 1.650.000 μέχρι 5.500.000 Ευρώ. Αν υποθέσουμε, λοιπόν, ότι κατά τη θερινή περίοδο η κάθε θέση στάθμευσης μπορεί
να αποφέρει συντηρητικά γύρω στα 30 Ευρώ την ημέρα, αυτό σημαίνει:
https://www.youtube.com/watch?v=HAqTuEes7Fk
550 θέσεις Χ 30 Ευρώ/ημέρα Χ 200 μέρες τον χρόνο = 3.300.000 ΕυρώΗ απόσβεση, δηλαδή, μιας τέτοιας επένδυσης μπορεί να ολοκληρωθεί μέσασε δύο- τρία χρόνια. Περιμετρικά της Μεσαιωνικής Πόλης υπάρχουν αρκετές επιλογές χωροθέτησηςτέτοιων κτιρίων. Υπεισέρχονται, βέβαια, περιορισμοί, γραφειοκρατικές διαδικασίεςκαι άλλες λεπτομέρειες που ίσως να αποκλείουν κάποιες από αυτές. Με γνώμονα όμως το δημόσιο συμφέρον μπορούν να υπερκεραστούν όλες οι
δυσκολίες. Αναλογιστείτε ότι 3 κτίρια parking αυτοματοποιημένης λειτουργίας
μπορούν να αποφέρουν έσοδα στα ταμεία του δήμου πάνω από 8-9 εκατομμύριαΕυρώ κάθε χρόνο.
Για την πύλη D’Amboise: πίσω από το πρώην ξενοδοχείο SOLEIL, μεταξύ τωνοδώνΕλ. Βενιζέλου και Ρήγα Φεραίου ή εναλλακτικά στο παλιό Νοσοκομείο με δημιουργίαπεζόδρομου μέσω Βασιλικής Έπαυλης
Για την πύλη Κόκκινης Πόρτας:
Στο βοηθητικό στάδιο, το οποίο μπορεί να μεταφερθεί σε άλλη περιοχή
Για την Πύλη Ιταλίας – Ακαντιάς
Στο εμπορικό λιμάνι – σημερινό καρνάγιο ή εναλλακτικά στο οικόπεδομεταξύβενζινοπωλείου Ριζόπουλου και «la teraza”
Δείτε την πρόταση σε pdf
Λαμβάνοντας τον γραπτό λόγο στην εφημερίδα σας θα ήθελα να εκφράσω την γνώμη μου και για άλλες λύσεις.
Πρώτη σκέψη .
Αρχικά μονοδρομηση παντού
αυτό συνεπάγεται Α μεγαλύτερα πεζοδρόμια Β περισσότερος οφελιμος χώρος για τα καταστήματα Γ. ασφάλεια για τους πεζους.
Δεύτερη σκέψη.
Να εξαφανιστούν ταμπέλες κολώνες φανάρια κλπ από το κέντρο της πόλης.
Ο τρόπος: να τοποθετηθούν με μπράτσα στα κτίρια.
Μείωση ατυχημάτων .
Έξτρα χώρος.
Τρίτη σκέψη:
Κλάδεμα δέντρων από χαμηλά μέχρι τα 5 μέτρα.
Στόχος: περισσότερο φως . ορατότητα.καθαριοτητα.ασφαλεια για τα οχήματα.
Τετάρτη σκέψη: όλοι οι στιλοι πάσσαλοι κολώνες κλπ παρόμοια στοιχεία να κατασκευαστούν με σπυροειδη βάση από ελατήρια.
Σκοπός η ελαχιστοποίηση ζημιών κατά την πρόσκρουση οχημάτων.
Αυτά για σήμερα.
Όλα λάθος.
Με 30 ευρώ πάρκιν είναι αποτυπωμένη η πρόταση πριν καν γίνει.
Η σωστή πρόταση: τρενάκια του δήμου να μεταφέρουν προσωπικό και καταστηματάρχες στην εργασία τους.θεση στάθμευσης τα χωράφια της παλιάς ΚΑΙΡ.
Δεύτερον: Οι εργαζόμενοι και τα καταστήματα να ανοίγουν κλιμακωτά 9 10 και 11 η ώρα αντίστοιχα για να μην γίνεται συνοστισμος.
Τρίτον το μέγιστο κόστος πάρκινγκ παντού να γίνει 3 ευρώ για 10 ώρες
να μπορεί να το αντιμετωπίσει ο κάθε εργαζόμενος.και 1 ευρώ το δρομολόγιο στο τρενάκι .
Τέταρτον όλες οι θέσεις στάθμευσης να γίνουν διαγώνιες
αποτέλεσμα εύκολη είσοδος και έξοδος και 2.3 περισσότερη χωρητικότητα οχημάτων.
Πέμπτον νησίδα σε κάθε δρόμο που έχει άνοδο και κάθοδο.
Σκοπός η ελαχιστοποίηση των τροχαίων δυστυχημάτων και η εξουδετέρωση της σφήνας από τα δυκικλα.Εκτον ώρες τροφοδοσίας καταστημάτων παλαιάς πόλης 6-8 πμ.προετοιμασια από την προηγούμενη μέρα.
Το πρόβλημα δημιουργείται κυρίως από τον υπέρμετρο αριθμό ενοικιαζομενων αυτοκινήτων. Θα έπρεπε λοιπόν να απαγορεύεται η είσοδος στον κεντρικό πυρήνα της πόλης στα ενοικιαζομενα και να υπάρξουν περιμετρικά χώροι στάθμευσης για αυτα.. Με την αύξηση δρομολογίων από μικρά λεωφορεία θα μπορούσαν να εξυπηρετήθουν οι τουρίστες. Δεν μπορεί οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού και οι εργαζόμενοι στο κέντρο να επωμιζονται καθημερινά αυτό το κόστος για πάρκινγκ και να εκτοπιζονται ουσιαστικά από το μέρος που ζούνε.
Παροπλισμένα πλοία που θα μπορούσαν να μετατραπούν σε πλατφόρμες στάθμευσης.
Ειλικρινά δεν ξέρω το κόστος της συντήρησης και της μετατροπής, σε ότι αφορά Το χώρο ελλιμενισμού με λίγη καλή θέληση κάτι θα μπορούσε να βρεθεί