Στο αρχείο η υπόθεση για τις άγονες γραμμές

Να μη γίνει κατηγορία σε βάρος των κατηγορουμένων για την πράξη της απιστίας με περιουσιακή ζημία που υπερβαίνει το ποσό των 15.000 ευρώ κκ Ευστρατίου Γεώργη του Ευστρατίου, Ηρακλή Κουντουρέλλη του Χαραλάμπους, Κωνσταντίνου Κουτρόλου του Γεωργίου, και Βασιλείου Βουτζούλια του Θεοδώρου, μελών της επιτροπής αξιολόγησης του Υπουργείου Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής που επιλήφθηκαν του διαγωνισμού και της ανάθεσης του έργου της επιδοτούμενης γραμμής Ρόδος-Σύμη-Τήλος, Νίσυρος-Κως στην εταιρεία ΑΝΕ Σύμης αποφάσισε χθες, προς επιβεβαίωση της «δ», το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Ρόδου με το υπ’ αρίθμ. 26/2010 βούλευμα που εξέδωσε.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην απόφαση του δικαστικού συμβουλίου οι τέσσερις κατηγορούμενοι είναι μέλη της επιτροπής που συστήθηκε από τον Υπουργό Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Αριστοτέλη Παυλίδη, τον Δεκέμβριο του έτους 2005, για την ανάθεση των δρομολογίων για τις άγονες γραμμές της Δωδεκανήσου.
Όσον αφορά στις τυχόν ποινικές ευθύνες του τέως υπουργού η δικογραφία απεστάλη στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου προκειμένου να διαβιβασθεί στη Βουλή, ώστε να κριθεί αν συντρέχουν προϋποθέσεις για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής, πλην όμως μας επεστράφη με το με αριθ.1913/16.5.2007 έγγραφο του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου.
Με την με αριθ. πρωτ. ΔΜ/Φ.231.09/11152/2.12.2005 πρόσκληση ενδιαφέροντος προς τους πλοιοκτήτες του Υπουργού Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής με τη διαδικασία της ανοικτής διαπραγμάτευσης ζητήθηκε από την Ένωση Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας αυτή να ενημερώσει τους ενδιαφερόμενους πλοιοκτήτες να καταθέσουν έως 15-12-2005 τα απαραίτητα δικαιολογητικά πλοίου και πλοιοκτήτη και οικονομική προσφορά για εξυπηρέτηση 4 δρομολογιακών γραμμών για τις οποίες δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον στο διαγωνισμό της 15ης Ιουνίου 2005, καθώς και στην πρόσκληση ενδιαφέροντος με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης της 14ης Νοεμβρίου 2005, δεδομένου ότι για τα νησιά αυτά δεν υπήρχε τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση από 1.11.2005 που άρχιζε η νέα δρομολογιακή περίοδος.
Οι τέσσερις δρομολογιακές γραμμές ήταν: α) ΚΩΣ-ΝΙΣΥΡΟΣ-ΤΗΛΟΣ-ΣΥΜΗ-ΡΟΔΟΣ και επιστροφή δύο (2) δρομολόγια την εβδομάδα με ανταπόκριση στο λιμάνι της ΚΩ με Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο από και προς Πειραιά και με ανώτατο προσφερόμενο μίσθωμα ανά δρομολόγιο 17.000 ¤, β) ΡΟΔΟΣ-ΚΑΣΤΕΛΛΟΡΙΖΟ και επιστροφή δύο (2) δρομολόγια την εβδομάδα και με ανώτατο προσφερόμενο μίσθωμα 7.200 ¤.
Το ζητούμενο πλοίο θα έπρεπε να πληροί κατ’ ελάχιστο κάποιες προϋποθέσεις ήτοι να έχει μεταφορική ικανότητα 200 επιβατών, να έχει επιφάνεια για φόρτωση ix και φ/γ οχημάτων 300 τμ, να έχει ολικό μήκος άνω των 75 μ., να έχει ταχύτητα 20 ν.μ. Α.
Για την πρώτη γραμμή ΚΩΣ-ΝΙΣΥΡΟΣ-ΤΗΛΟΣ-ΣΥΜΗ-ΡΟΔΟΣ κατέθεσαν δικαιολογητικά και οικονομικές προσφορές οι εταιρείες α) ΑΝΕ ΣΥΜΗΣ με το Ε/Γ-Ο/Γ ΠΡΩΤΕΥΣ Ν.Π. 4007 με μίσθωμα 16.900 ¤ ανά δρομολόγιο. Για το εν λόγω πλοίο προσκομίσθηκε προσύμφωνο αγοράς του από την Ναυτική Εταιρεία Α. ΤΥΡΟΓΑΛΑΣ & ΣΙΑ Ν.Ε. η οποία είχε εγγράφως συναινέσει και επιβεβαιώσει ότι το πλοίο ήταν στο τελικό στάδιο πώλησης στην ΑΝΕ Σύμης, β) η ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ ΝΕ με το καταμαράν Ε/Γ-Ο/Γ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ ΕΞΠΡΕΣ Ν.Ρ 38 με μίσθωμα 10.500 ¤ ανά δρομολόγιο το οποίο είχε μήκος 40 μ. και επιφάνεια φόρτωσης οχημάτων 50 τμ. με δυνατότητα μεταφοράς 6 Ι.Χ.Ε οχημάτων ή 6 μικρών φορτηγών Ι.Χ.Φ οχημάτων συνολικού βάρους έξι (6) τόνων, γ) η G.A. FERRIES με τα Ε/Γ-Ο/Γ ΡΟΔΑΝΘΗ ή ΜΑΡΙΝΑ ή ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΑ με μίσθωμα 16.500 ¤ ανά δρομολόγιο, δ) η ΟΡΚΑ ΝΕ με το Ε/Γ-Ο/Γ ΑΘΗΝΑ Ν.Π. 11316 με μίσθωμα 17.000 ¤ ανά δρομολόγιο.
Για τη δεύτερη δρομολογιακή ΡΟΔΟΣ-ΚΑΣΤΕΛΛΟΡΙΖΟ και επιστροφή κατέθεσαν δικαιολογητικά και οικονομικές προσφορές α) η ΑΝΕ ΣΥΜΗΣ με το Ε/Γ-Ο/Γ ΠΡΩΤΕΥΣ με μίσθωμα 7.150 ¤ ανά δρομολόγιο, β) η ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ ΝΕ με το καταμαράν Ε/Γ-Ο/Γ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ ΕΞΠΡΕΣ Ν.Ρ με μίσθωμα 10.500 ¤ ανά δρομολόγιο, γ) η ΟΡΚΑ ΝΕ με το Ε/Γ-Ο/Γ ΑΘΗΝΑ με μίσθωμα 9.000 ¤ ανά δρομολόγιο.
Κατόπιν των ανωτέρω και ενόψει του ότι δύο μόνον από τις εταιρείες που κατέθεσαν δικαιολογητικά και επέδειξαν ενδιαφέρον για το διαγωνισμό, μπορούσαν να ανταποκριθούν στις ανάγκες και τις προδιαγραφές του διαγωνισμού, καθόσον η μεν Δωδεκάνησος ΝΕ παρόλο που το πλοίο της ήτο το πλέον σύγχρονο με ταχύτητα που κάλυπτε τις προδιαγραφές της προκήρυξης, όπως και τις ίδιες προδιαγραφές της προκήρυξης κάλυπτε και η μεταφορική του ικανότητα σε επιβάτες, εν τούτοις το μήκος ήτο 40μέτρων αντί του ζητούμενου 75μέτρων και η επιφάνεια του γκαράζ 50τμ. αντί του ζητούμενου των 300τμ.
Το πλοίο της Δωδεκάνησος ΝΕ είχε δυνατότητα μεταφοράς μόνο Ι.Χ.Ε οχημάτων ή μικρών φορτηγών, γεγονός που δεν εξυπηρετούσε σε καμία περίπτωση τις δομικές ανάγκες των επιδοτούμενων δρομολογίων σε εμπορικά φορτηγά και Ι.Χ.Ε αυτοκίνητα.
Στο δεύτερο δε δρομολόγιο η οικονομική προσφορά υπερέβαινε το όριο που έθετε ο διαγωνισμός.
Επίσης η τρίτη ενδιαφερόμενη εταιρεία G.A. FERRIES παρόλο που τα προσφερόμενα πλοία της κάλυπταν τις προδιαγραφές της προκήρυξης, η μη αποδοχή εκ μέρους της, της προσέγγισης ενός εκ των προβλεπομένων από την προκήρυξη προορισμών ήτοι της Σύμης κατέστησε αδύνατη εκ μέρους της επιτροπής την αξιολόγηση και συνακόλουθα την αποδοχή της πρότασης της.
Η αρμόδια επιτροπή του διαγωνισμού της οποίας μέλη ήταν οι κατηγορούμενοι έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα και όχι δεσμευτικό και κατόπιν εκτιμήσεως των ανωτέρω, σύμφωνα με το άρθρο 21 του Π.Δ. 394/1996, εισηγήθηκε στον Υπουργό την διαπραγμάτευση για τη μείωση των προσφερομένων μισθωμάτων των εταιρειών ΑΝΕ ΣΥΜΗΣ με το Ε/Γ-Ο/Γ ΠΡΩΤΕΥΣ και ΟΡΚΑ ΝΕ με το Ε/Γ-Ο/Γ ΑΘΗΝΑ και για τις δύο γραμμές και με την ΑΝΕ ΣΥΜΗΣ για τη δεύτερη γραμμή.
Η διαπραγμάτευση έγινε δια της γραπτής διαδικασίας, με έγγραφα που υπέγραψε ο κ. Υπουργός και η τελική βελτιωμένη προσφορά της ΑΝΕ ΣΥΜΗΣ με το Ε/Γ-Ο/Γ ΠΡΩΤΕΥΣ ήταν 15.000 ¤ ανά δρομολόγιο για την πρώτη γραμμή με ένα επιπλέον, χωρίς επιδότηση, δρομολόγιο την εβδομάδα από 1 Απριλίου έως 30 Οκτωβρίου 2006 ΡΟΔΟ-ΤΗΛΟ-ΝΙΣΥΡΟ και επιστροφή και 6500¤ ανά δρομολόγιο για τη δεύτερη γραμμή ΡΟΔΟΣ-ΚΑΣΤΕΛΛΟΡΙΖΟ.
Η εταιρεία ΟΡΚΑ ΝΕ με το Ε/Γ-Ο/Γ ΑΘΗΝΑ βελτίωσε προς το έλαττον την οικονομική της προσφορά και προσέφερε μίσθωμα 16.000 ¤.
Η ΑΝΕ ΣΥΜΗΣ προσκόμισε επίσης στις 9-1-06 το έγγραφο εθνικότητας του πλοίου ΕΓ-Ο/Γ ΠΡΩΤΕΥΣ με δήλωση εφοπλισμού από 4-01-06, δηλαδή πριν από τη κατακύρωση του διαγωνισμού που έγινε στις 10.01.2006 (κρίσιμος χρόνος) και πριν από την έναρξη των δρομολογίων που έγινε στις 18.01.2006, κατά τα άρθρα 105 και 106 του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου θεωρημένο από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά-Τμήμα Νηολογίων εκ του οποίου αποδεικνύονταν ότι έγινε η μεταβίβαση του και το πλοίο βρισκόταν στην απόλυτη εξουσίαση και εκμετάλλευση της εταιρείας έως 31-10-2006.
Με απόφαση του Υπουργού έγινε η κατακύρωση των αποτελεσμάτων της πρόσκλησης ενδιαφέροντος στην ΑΝΕ Σύμης, Εταιρία Λαϊκής Βάσης, για τις δύο δρομολογιακές γραμμές και άρχισε η τακτική ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των μικρών νησιών Σύμης, Τήλου, Νισύρου και Καστελλόριζου με την Κω και Ρόδο σε ανταπόκριση μεγάλων Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων από και προς Πειραιά, η οποία διαρκεί μέχρι και σήμερα.
Από τα ανωτέρω πρόεκυψε, όπως τονίζεται και στο βούλευμα, ότι ως μέλη της επιτροπής, οι κατηγορούμενοι άσκησαν τα καθήκοντά τους και δεν πρότειναν τη λιγότερο συμφέρουσα για το Δημόσιο προσφορά αλλά αυτή που από όλα τα έγγραφα προκύπτει ότι ανταποκρινόταν καλύτερα στις προϋποθέσεις του διαγωνισμού.
Τούτο άλλωστε παραδέχονται εμμέσως και οι μάρτυρες πρόεδροι των λοιπών εταιρειών οι οποίοι επιρρίπτουν την ευθύνη στον Υπουργό ο οποίος καθυστέρησε να προκηρύξει επαναληπτικό διαγωνισμό όταν ήδη από το καλοκαίρι του 2005 ο πρώτος είχε κηρυχθεί άγονος.
Αυτό είχε κατά τους ισχυρισμούς τους συνέπεια να προχωρήσει το Δεκέμβριο σε διαγωνισμό με απευθείας διαπραγμάτευση. Η επιτροπή όμως που συστάθηκε για να ελέγξει τις προσφορές επ’ ουδενί παρέβη τα καθήκοντά της και οι κατηγορούμενοι δεν προξένησαν ζημία σε βάρος του Δημοσίου.