Τοπικές Ειδήσεις

Κυκλοφοριακή… ανάσα από τη δημοτική αρχή ζητούν οι Ροδίτες!

• Οι πολίτες αξιολογούν τα προβλήματα και προτείνουν λύσεις • Στη «δ» μιλούν: Μιχάλης Καβουκλής, Μιχάλης Ζησιμάτος, Σπύρος Τσιρακάκης, Νίκος Τριπολίτης, Γιώργος Καταξενός, Νίκος Κουτρομάνος, Χρήστος Μιστιλιάδης, Βασίλης Καρνάβας και Μιχάλης Μπαριανάκης

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης είναι το μείζον θέμα που θα πρέπει να αντιμετωπίσει η δημοτική αρχή Ρόδου, όπως συνηγορούν όλοι οι συμπολίτες μας που κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα «Ποιο θεωρείτε το μεγαλύτερο πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπίσει η δημοτική αρχή Ρόδου το 2026;». Το κυκλοφοριακό «έμφραγμα» στο κέντρο της πόλης, με το ατελείωτο μποτιλιάρισμα, σε συνδυασμό με την έλλειψη χώρων στάθμευσης είναι ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί τους χιλιάδες οδηγούς σε καθημερινή βάση, ενώ το πρόβλημα γίνεται διπλά εντονότερο την καλοκαιρινή περίοδο αφού το οδικό δίκτυο επιφορτίζεται και με τα χιλιάδες ενοικιαζόμενα οχήματα. Η κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση στη Ρόδο και η έλλειψη χώρων στάθμευσης ζητούν διαχρονικά λύσεις και σήμερα καθίσταται αναγκαία όσο ποτέ.
Δρόμοι με διπλοπαρκαρισμένα οχήματα, ατελείωτη κίνηση, μποτιλιαρισμένοι οδοί, κόρνες και έντονα νεύρα. Αυτή είναι η εικόνα σε καθημερινή βάση χειμώνα-καλοκαίρι, με τo παρκάρισμα να θεωρείται… είδος προς εξαφάνιση. Ο υψηλός αριθμός οχημάτων ανά κάτοικο, η έλλειψη χώρων στάθμευσης, η αυξημένη κυκλοφορία και οι συχνές παραβάσεις, όπως το διπλοπαρκάρισμα, επιδεινώνουν σημαντικά το φαινόμενο, κάνοντας το παρκάρισμα μια πραγματική δοκιμασία. Οι πολίτες ζητούν επιτακτικά πλέον τον σχεδιασμό νέων χώρων στάθμευσης. Οι πολίτες της Ρόδου αξίζουν μια πόλη λειτουργική, βιώσιμη και ανθρώπινη.
Στη «δ» μιλούν Μιχάλης Καβουκλής, Μιχάλης Ζησιμάτος, Σπύρος Τσιρακάκης, Νίκος Τριπολίτης, Γιώργος Καταξενός, Νίκος Κουτρομάνος, Χρήστος Μιστιλιάδης, Βασίλης Καρνάβας και Μιχάλης Μπαριανάκης.


Ο Μιχάλης Καβουκλής, πολιτικός επιστήμονας και πρόεδρος του Σπιτιού της Ευρώπης στη Ρόδο, επισημαίνει ότι «το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει η Δημοτική Αρχή για το 2026 είναι το κυκλοφοριακό στο κέντρο της πόλης. Και δεν είναι τόσο η έλλειψη ή ο κακός σχεδιασμός και λειτουργία των υποδομών κυκλοφορίας και μετακίνησης, όσο η τραγική νοοτροπία των πολιτών, επισκεπτών και των επιχειρήσεων όσον αφορά στο parking, την κυκλοφορία, τον σεβασμό του Κ.Ο.Κ., την αρμονική λειτουργία του κέντρου. Υπάρχει μια μεγάλη απροθυμία του κόσμου να «συμβιβαστεί», να «ξεβολευτεί» με οποιεσδήποτε νέες ρυθμίσεις, αλλαγές. Π.χ. η διστακτικότητα των πολιτών να χρησιμοποιούν τον χώρο στάθμευσης στο λιμάνι της Ακαντιάς, που είναι κατανοητό, γιατί το χειμώνα τα αμάξια είναι έρμαια στις καιρικές συνθήκες, και το καλοκαίρι υπάρχει η έντονη φοβία για «σαρδελοποίηση» στο λεωφορειάκι που πηγαινοέρχεται από το κέντρο (το έχω χρησιμοποιήσει πολλές φορές και ήταν πάντα ευχάριστη εμπειρία). Ανακεφαλαιώνοντας: το κυκλοφοριακό που θα γίνεται όλο και χειρότερο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα και ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος οι γενναίες αποφάσεις, με πολιτικό κόστος, που απαιτούνται για να επιλυθεί».


Ο Μιχάλης Ζησιμάτος, επιχειρηματίας, εκπρόσωπος Τύπου του Σωματείου Εστίασης και Συναφών Επαγγελμάτων Δωδεκανήσου, επισημαίνει ότι «ως επιχειρηματίας του τουρισμού και ειδικά της εστίασης, αλλά και ως απλός πολίτης του νησιού, διακρίνω τα παρακάτω σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τόπος μας. Η Ρόδος ως δυναμικός πόλος τουρισμού και ανάπτυξης, αντιμετωπίζει σοβαρές παρενέργειες. Είναι από τα σημαντικότερα νησιά για τον ελληνικό τουρισμό — και τουριστικό μοντέλο (πολύ εξάρτημα από “ήλιο και θάλασσα”, all-inclusive, μαζικός τουρισμός) δημιουργεί πίεση σε υποδομές, περιβάλλον, ποιότητα ζωής. Η τοπική οικονομία και κοινωνία ίσως δεν επωφελούνται πάντα ισόρροπα από τα μεγάλα θερινά κύματα τουριστών, ενώ διατηρούνται προβλήματα υποδομών και διαχείρισης. Ένα παράδειγμα, είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση, που όσο πάει και χειροτερεύει. Ας μην ξεχνάμε τις ατελείωτες ουρές ακόμα και στον άξονα Ρόδου Λίνδου το περασμένο καλοκαίρι. Για δε, την πόλη μας, νομίζω πως η κατάσταση πλέον είναι τραγική, όπως και ο άξονας Ιαλυσού- πόλεως Ρόδου. Υπερβολικά πολλά οχήματα πλέον, το οδικό μας δίκτυο δεν αντέχει. Μετά, είναι η ποιότητα των τουριστών, με πολύ χαμηλό μέσο όρο χρημάτων που ξοδεύουν στην αγορά μας. Το all inclusive δυστυχώς βασιλεύει. Κατόπιν, πιστεύω πως οι υδάτινοί μας πόροι έχουν φθάσει στα όριά τους. Η σύνδεση του φράγματος με το δίκτυο της νότιας Ρόδου, πιστεύω θα βοηθήσει αρκετά στο μέλλον. Οι φυσικοί μας πόροι, δεν είναι ανεξάντλητοι πλέον. Πόσο ακόμη θα μας φθάνει η ενέργεια, το νερό, πόσα σκουπίδια και χωματερές θα αντέξει ακόμη αυτό το νησί. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή και ιδιαίτερο σχεδιασμό η δύσκολη χρονιά που έρχεται».
Ο Σπύρος Τσιρακάκης, επιχειρηματίας και μέλος του Δ.Σ. Τμήματος Υπηρεσιών του ΕΒΕΔ, τονίζει ότι για ένα νησί με τις ιδιαιτερότητες που έχει η Ρόδος υπάρχουν αρκετά προβλήματα που θα μπορούσαμε να εντάξουμε στις πρώτες θέσεις. «Ένα πρόβλημα που επιδρά στη ζωή και στην ψυχολογία ενός πολίτη σε όλες τις πόλεις είναι το κυκλοφοριακό. Στο νησί μας χρόνο με το χρόνο αυξάνεται ο αριθμός των τροχοφόρων καθώς μεγαλώνουν οι ανάγκες των πολιτών αλλά και των εκατομμύριων επισκεπτών μας, ειδικά τους θερινούς μήνες. Πιστεύω όμως ότι είναι ένα πρόβλημα που πρέπει να μπει στις υψηλές προτεραιότητες με πολύ μεγάλο βαθμό δυσκολίας λόγω της πολυπλοκότητας που έχει! Δεν πρέπει να ξεχνάμε όταν μιλάμε για κυκλοφοριακό ότι πλέον εμφανίζεται και εκτός των ορίων της πόλης με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής».


Ο Νίκος Τριπολίτης, ιδρυτής της γραμματείας στήριξης ανέργων ευπαθών ομάδων Ρόδου κι επίτιμος πρόεδρος του Σωματείου Οικοδόμων Ρόδου, αναφέρει ότι το κυκλοφοριακό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπίσει η δημοτική αρχή Ρόδου. «Για μένα το κυκλοφοριακό χάος στην πόλη μας είναι το πρώτο και το σοβαρότερο πρόβλημα για την δημοτική αρχή… Επίσης, θα πρέπει να λειτουργήσει τα περιβόητα Τοπικά Συμβούλια κάθε συνοικίας, να αφουγκράζεται τα προβλήματα κάθε γειτονιάς, να τα επιλύει..», σημειώνει χαρακτηριστικά.


Ο Γιώργος Καταξενός, πρόεδρος του Φιλανθρωπικού Συλλόγου Κρεμαστής «Παναγιά η Ελεημονήτρια» υποστηρίζει ότι το πρώτο και μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στην πόλη, είναι το κυκλοφοριακό και η έλλειψη πάρκινγκ. «Είναι πρακτικά αδύνατο για έναν πολίτη που κατεβαίνει για δουλειές να βρει θέση στάθμευσης στο κέντρο. Η λύση του πάρκινγκ στα σφαγεία μπορεί να λειτουργήσει, αλλά χρειάζεται ενίσχυση: καλύτερες υποδομές, συχνότερα δρομολόγια, μεγαλύτερη διαδρομή και πρόσθετες στάσεις. Κάποτε είχαν συζητηθεί υπόγεια πάρκινγκ, τι απέγιναν οι μελέτες αυτές; Η διαδρομή από Κρεμαστή προς την πόλη έχει γίνει καθημερινό μαρτύριο. Μια διαδρομή 15 λεπτών μετατρέπεται σε 45 λόγω της κίνησης. Ο κυκλικός κόμβος της Φανερωμένης βοήθησε, αλλά το πρόβλημα παραμένει. Στην Κρεμαστή, το παράνομο παρκάρισμα και στις δύο πλευρές του κεντρικού δρόμου δημιουργεί καθημερινό μποτιλιάρισμα και έντονη ένταση μεταξύ των οδηγών. Η λύση είναι ξεκάθαρη: σοβαρή αστυνόμευση και κάμερες με αυστηρά πρόστιμα. Δεν υπάρχει ζήτημα προσωπικών δεδομένων, εδώ μιλάμε για εφαρμογή του ΚΟΚ και προστασία της οδικής ασφάλειας. Ταυτόχρονα, οι γύρω δρόμοι προς και από την εκκλησία της Κρεμαστής, όπου βρίσκονται το Γυμνάσιο, το Κοιμητήριο, καταστήματα, σούπερ μάρκετ και η λαϊκή, δημιουργούν ένα διαρκές κυκλοφοριακό κομφούζιο. Απαιτείται άμεσα μια σοβαρή μελέτη από ειδικούς. Δεν βλέπει κανείς από τους διοικούντες το καθημερινό αυτό πρόβλημα; Υπάρχουν όμως και άλλα σοβαρά ζητήματα που χρειάζονται άμεση αντιμετώπιση, όπως η καθαριότητα και το νερό. Σε πολλές περιοχές της Κρεμαστής τα σκουπίδια μένουν ημέρες αμάζευτα, δημιουργώντας θέματα υγιεινής. Όσο για το νερό, το πρόβλημα είναι σοβαρό και πρέπει να αντιμετωπιστεί με τη μέγιστη υπευθυνότητα, χωρίς εγωισμούς και προσωπικές αντιπαραθέσεις, από όπου κι αν προέρχονται. Εξίσου σημαντικό ζήτημα είναι και η διάβρωση των ακτών, που επιδεινώνεται συνεχώς και απαιτεί συντονισμένη δράση. Υπάρχει όμως και ένα στολίδι της Κρεμαστής που παραμένει εγκαταλελειμμένο: το Κάστρο, το μοναδικό μνημείο του χωριού και ένα δυνητικά εξαιρετικό τουριστικό αξιοθέατο. Γνωρίζω ότι υπάρχουν προχωρημένες μελέτες για την αναπαλαίωσή του. Γιατί δεν υλοποιούνται; Επίσης, ο παραλιακός και ο παραποτάμιος δρόμος χρειάζονται άμεσα μελέτες ανάπλασης. Είναι ντροπή να παρουσιάζουμε εικόνα εγκατάλειψης σε επισκέπτες και τουρίστες. Αυτή η εικόνα δεν τιμά κανέναν. Αυτά ήθελα να επισημάνω και ευελπιστώ ότι θα ληφθούν σοβαρά υπόψη από τον Δήμαρχο, τον Περιφερειάρχη, τους Βουλευτές, τον Αστυνομικό Διευθυντή».


Ο Νίκος Κουτρομάνος, απόστρατος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού, Πλοίαρχος (Ε) ε.α, απαντά: «πιστεύω πως εκφράζοντας και τη γνώμη των περισσότερων συμπολιτών μας από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλοι όσοι ζουν ή και επισκέπτονται την πόλη της Ρόδου, είναι τόσο το κυκλοφοριακό όσο και εκείνο της στάθμευσης, δύο προβλήματα που χειροτερεύουν χρόνο με τον χρόνο! Χωρίς να είμαι ειδικός συγκοινωνιολόγος μια λύση θα μπορούσε να είναι τόσο η είσοδος όσο και στάθμευση στο κέντρο της πόλης να γίνουν ελεγχόμενες. Μαζί με πρωτοβουλίες που υφίστανται ήδη όπως η ελεύθερη στάθμευση στο εμπορικό λιμάνι μαζί με την δωρεάν μεταφορά προς το κέντρο. Εννοείται πώς η δυνατότητα επέκτασης και στην δυτική πλευρά της πόλης θα βοηθούσε έτι περισσότερο. Τέλος, όπως ακούγεται εδώ και εκεί, συμφωνώ με την άποψη των συμπολιτών μας να εξεταστεί η δυνατότητα μονοδρόμησης περιμετρικά της Παλιάς Πόλης έτσι ώστε να υφίσταται συνεχής ροή των οχημάτων αποφεύγοντας έτσι τη συμφόρηση ειδικά με τα τουριστικά λεωφορεία όπως για παράδειγμα παρατηρείται στην πλατεία Σύμης τους καλοκαιρινούς μήνες. Βέβαια οι προτεινόμενες λύσεις χρειάζονται μελέτες από τους ειδικούς γιατί όπως είναι αναμενόμενο θα επηρεάσουν και την ροή των κάθετων οδών για την είσοδο και έξοδο από το κέντρο της πόλης. Πέραν των ανωτέρω όσα μέτρα και να λαμβάνουν οι υπεύθυνες αρχές σε σχέση με το κυκλοφοριακό, θέλω να τονίσω και την ευθύνη όλων ημών οι οποίοι θα πρέπει να σκεπτόμαστε σοβαρά κάθε φορά που αποφασίζουμε να μετακινηθούμε εντός του κέντρου με τα οχήματά μας ειδικά σε ώρες αιχμής χρησιμοποιώντας τις υπάρχουσες εναλλακτικές λύσεις. Σίγουρα θα είναι για το καλό όλων μας. Και στο τέλος ας περπατήσουμε και λίγο παραπάνω καλό θα μας κάνει»!


Ο Χρήστος Μιστιλιάδης, δημοσιογράφος στο ίδιο μήκος κύματος τονίζει από την πλευρά του ότι «το μεγαλύτερο πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπίσει η δημοτική αρχή της Ρόδου το 2026 είναι χωρίς αμφιβολία το κυκλοφοριακό. Το νησί έχει πλέον επιβαρυνθεί με έναν αριθμό οχημάτων που ξεπερνά τις δυνατότητες του οδικού του δικτύου. Οι ανεξέλεγκτες εισαγωγές αυτοκινήτων από τις εταιρείες rent-a-car, σε συνδυασμό με την έλλειψη οργανωμένων χώρων στάθμευσης, έχουν δημιουργήσει μια καθημερινότητα όπου τόσο οι κάτοικοι όσο και οι επισκέπτες κινούνται με δυσκολία, ταλαιπωρία και απώλεια χρόνου. Το κυκλοφοριακό, όμως, δεν είναι απλώς θέμα μετακίνησης· επηρεάζει την ποιότητα ζωής, την εικόνα του νησιού, την εμπειρία του τουρίστα, αλλά και τη λειτουργία της τοπικής οικονομίας. Η Ρόδος του σήμερα υποδέχεται αριθμούς επισκεπτών που αντιστοιχούν σε μια μικρή πόλη, ενώ οι υποδομές παραμένουν σχεδόν ίδιες με δεκαετίες πριν. Αυτό δημιουργεί ένα πρόβλημα που πλέον είναι δομικό και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με αποσπασματικά μέτρα. Χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας: έλεγχος και ορθολογική ρύθμιση του στόλου των rent-a-car, περιφερειακά πάρκινγκ με σύγχρονη μεταφορά προς το κέντρο, ενίσχυση και εκσυγχρονισμός των δημόσιων συγκοινωνιών, καθώς και νέες λύσεις για πεζούς, ποδήλατο και μικροκινητικότητα. Αν η Ρόδος θέλει πραγματικά να κάνει το επόμενο βήμα και να λειτουργεί ως μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη – για τους κατοίκους της πρώτα και για τους επισκέπτες της έπειτα – τότε το κυκλοφοριακό είναι το πρώτο και βασικό ζήτημα που πρέπει να λυθεί με πολιτική βούληση, σχέδιο και αποφασιστικότητα», όπως επισημαίνει.


Ο Βασίλης Καρνάβας, ο οποίος έχει διατελέσει δημοτικός σύμβουλος Ρόδου (επί δημαρχίας Στάθη Κουσουρνά) δηλώνει ότι μια ομολογουμένως πολύ δύσκολη αποστολή περιμένει την δημοτική αρχή το 2026 σε πολλά και δύσκολα μέτωπα μιας και είναι η χρονιά που δεν θα έχει πλέον την περίοδο χάριτος που πάντα ακολουθεί το τίτλο της… νέας δημοτικής αρχής. «Ο καταυλισμός παραμένει στη θέση του με πολλά από τα προβλήματα που δημιουργούνται από αυτόν να βρίσκονται καθημερινά στο προσκήνιο… Το κυκλοφοριακό της πόλης μας με την δυσκολία που φέρνει κάνει την πόλη και το νησί προβληματικό όσον αφορά στην καθημερινότητα. Πολλά είναι ακόμα τα θέματα που αφορούν στην καθημερινότητα όπως τα βιώνει ο πολίτης και τα ζει. Δύσκολα μπορεί κανείς να ξεχωρίσει ένα διότι όλα με τον δικό τους τρόπο αποτελούν μοναδική πρόκληση για άμεση επίλυση και όχι απλά μια επιφανειακή επίλυση. Ο δήμος και το νησί της Ρόδου δεν είναι καθόλου εύκολη περίπτωση μιας και παρουσιάζει πολλές και ιδιότυπες καταστάσεις με την περιβόητη εποχιακή του λειτουργία και τους δημότες δικαιωματικά να ζητούν υπηρεσίες και έργα που θα κάνουν το νησί αυτό και την πόλη αυτή ανθρώπινη. Για να απαντήσω όμως στο ερώτημα σας μιας και θέλετε να ξεχωρίσω κάτι θα σας πω κάτι που ίσως εκπλήξει αλλά για εμένα είναι το βασικότερο, αναφέρομαι στην σχέση που πρέπει να κτιστεί ανάμεσα στον πολίτη και την δημοτική αρχή για να πιάσουμε επιτέλους άκρη στον φαύλο κύκλο που δημιουργούν τα πολλά θέματα που υπάρχουν. Ο Ροδίτης πρέπει να νιώσει ότι υπάρχει μια παράταξη μέσα στο Δημαρχείο που κάνει αυτό το πρέπει με σχέδιο και πολιτικές που ΜΟΝΟ ΠΑΡΑΤΑΞΙΑΚΕΣ αποφάσεις μπορεί να εμπνεύσουν τότε μπορεί και οφείλει να συμμετέχει διότι θα αρχίσει να βλέπει συλλογική λειτουργία και μια πολιτική προτεραιοτήτων από αυτούς που τον διοικούν», σημειώνει καταλήγοντας.


Ο Μιχάλης Μπαριανάκης, πρώην αυτοδιοικητικός, επισημαίνει ότι «έχουν συσσωρευτεί πάρα πολλά προβλήματα: όπως οι δρόμοι στο κέντρο με τις πλακοστρώσεις θυμίζουν σε πολλά σημεία βομβαρδισμένο τοπίο, θέλουν άμεσα αντικατάσταση. Επίσης το συγκοινωνιακό, χρόνο με τον χρόνο τα προβλήματα λόγω της μεγάλης επισκεψιμότητας που έχουμε την τουριστική περίοδο είναι μεγάλα και δυστυχώς μόνο το συζητάμε και παρεμβάσεις δεν έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Ακόμη στο κέντρο είναι γνωστό ότι χώροι πάρκινγκ δεν υπάρχουν!!! Και όμως μπορεί να βρεθούν γιατί υπάρχουν χώροι που δεν έχουν αξιοποιηθεί σωστά για να γίνουν, με αποτέλεσμα ώρες αιχμής να δυσκολεύεται πολύ η μετακίνηση για όλους μας. Είναι γνωστό επίσης, ότι στην Παλιά Πόλη πρέπει να υπάρξουν παρεμβάσεις όπως η καθαριότητα, και ν’ αλλάξει η εικόνα με τα εγκαταλελειμμένα κτήρια που τα περισσότερα είναι ιδιοκτησία του ΤΑΙΠΕΔ. Σ’ αυτό πρέπει να συμβάλουν όλες οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες, αλλά όλοι όσοι δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στο μνημείο γιατί πρέπει για να έχει καλύτερη εικόνα ο επισκέπτης και να προσαρμοστούν με τη νομιμότητα! Δεν φτάνει μόνο η αστυνόμευση αλλά πρέπει να συμβάλουμε όλοι μαζί για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα που θέλει και πρέπει».

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου