Καθώς πλησιάζει η κορύφωση της περιόδου των προσφορών της Black Friday και της Cyber Monday, οι καταναλωτές δείχνουν ενδιαφέρον για αγορές αλλά προσπαθούν να είναι προσεκτικοί. Οι εκπτωτικές αυτές ημέρες, δημιουργούν ένα τεράστιο κύμα διαφημιστικών προβολών, πολύ νωρίτερα από τις συγκεκριμένες ημέρες (28 Νοεμβρίου για την Black Friday και 1η Δεκεμβρίου για την Cyber Monday) με στόχο να κάνουν τον καταναλωτή να αγοράσει διάφορα προϊόντα σε καλύτερες τιμές, αλλά τα τελευταία χρόνια, φαίνεται να έχουν χάσει την ουσία.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, κ. Κώστας Σπανός: «Η Black Friday είναι μια εμπορική πρακτική η οποία δεν αφορά σε επίσημη εκπτωτική περίοδο. Αποτελεί μια προωθητική ενέργεια η οποία ξεκίνησε πριν από λίγα χρόνια στην Ελλάδα, με τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη. Αυτή την στιγμή, έχει απλωθεί σε όλο το φάσμα των εμπορικών δραστηριοτήτων με αποτέλεσμα να περιμένουν όλη την ‘Μαύρη Παρασκευή’ –η οποία ωστόσο, επεκτάθηκε σε εβδομάδα, μετά σε 15νθήμερα κι έφτασε να κρατάει έναν ολόκληρο… μήνα. Ξεκινώντας σχεδόν από τις αρχές Νοεμβρίου, βλέπουμε διάφορα καταστήματα να κάνουν προσφορές και εκπτώσεις, στο πλαίσιο των προωθητικών ενεργειών –οι οποίες, σύμφωνα με το νόμο, έχουν απελευθερωθεί πλήρως για όλη την διάρκεια του έτους. Το ό,τι ξεκινάει νωρίς, είναι αποκλειστική ευθύνη των μεγάλων αλυσίδων και εταιρειών που ακολουθούν αυτή την τακτική προώθησης των προϊόντων τους, με συνεχόμενες αναρτήσεις στο διαδίκτυο για εκπτώσεις (είτε σε συγκεκριμένα προϊόντα, είτε σε ομάδες προϊόντων κ.ο.κ.) ώστε να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες –είτε στα διαδικτυακά είτε στα φυσικά καταστήματα.
Από εκεί και πέρα, εμείς σαν ΕΣΡ προτρέπουμε όλους να συμμετέχουν σε αυτή την προωθητική ενέργεια. Είναι μια ευκαιρία για τον καταναλωτή να κάνει κάποιες (στοχευμένες) αγορές σε καλύτερες τιμές, μιας και τα καταστήματα της Ρόδου, προσφέρουν ευκαιρίες. Πριν τις αγορές, είναι καλό να γίνεται μια έρευνα αγοράς, γιατί μπορεί ο κάθε καταναλωτής, να βρει ακόμη καλύτερες τιμές. Βέβαια, τώρα πια η Black Friday δεν είναι όμοια με την ημέρα που ξεκίνησε. Δηλαδή δεν αναμένουμε τεράστιες ‘ουρές’ έξω από τα καταστήματα καθώς οι προσφορές και οι εκπτώσεις έχουν ξεκινήσει ήδη».
Την ίδια ώρα, η εποχή του κορωνοϊού βοήθησε στην αλλαγή λειτουργίας του εμπορίου, το οποίο ψηφιοποιήθηκε μέσα σε περίπου ενάμιση χρόνο. Ο κόσμος έμαθε να ψωνίζει από το κινητό του τηλέφωνο, εκτοξεύοντας τις ηλεκτρονικές αγορές σε πωλήσεις. Αυτή την στιγμή το 30% του συνολικού λιανεμπορίου γίνεται μέσα από ηλεκτρονικά καταστήματα, με σημειωθέντα τζίρο άνω των 7δις ευρώ, πανελλαδικά.
«Ως επί το πλείστον (και στην Ρόδο) παρουσιάζεται το γεγονός πως οι εταιρείες αποφεύγουν να στοκάρουν προϊόντα ενώ την ίδια ώρα, πάνω από 3.000 δέματα καθημερινά έρχονται στο νησί, μέσα από εταιρείες κούριερ. Γι αυτό το τελευταίο διάστημα, παρατηρούμε μεγάλες θυρίδες εταιρειών κούριερ να βρίσκονται σε διάφορα σημεία της πόλης. Είναι ωστόσο, μια φυσική εξέλιξη: όταν ο καταναλωτής έχει το κατάστημα στο χέρι του, μέσα από το κινητό του τηλέφωνο, είναι πολύ πιο εύκολο να κάνει τις αγορές του απ όπου κι αν βρίσκεται ή να κάνει μεγαλύτερη έρευνα για να βρει αυτό που τον ενδιαφέρει. Δεν χρειάζεται να πάει κάπου για να ψωνίσει οπότε είναι πιο εύκολο» -λέει ο κ. Σπανός.
Ωστόσο, οι εκατοντάδες πλατφόρμες πωλήσεων δεν αποτελούν πάντα εγγύηση για προϊόντα ποιότητας ούτε έχουν όλες, τις προδιαγραφές ασφάλειας. Ειδικά η δυναμική είσοδος από την ασιατική αγορά που πολύ φτηνά προϊόντα, δημιουργεί τεράστιο και αθέμιτο ανταγωνισμό στην ευρωπαϊκή αγορά λόγω της έλλειψης δασμών. Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βρίσκονται μπροστά σε μια από τις μεγαλύτερες τελωνειακές αλλαγές των τελευταίων χρόνων, αποφασίζοντας την επιβολή τελών/δασμών στα προϊόντα που κατακλύζουν την Ευρώπη από πλατφόρμες τρίτων χωρών προκειμένου να προστατέψουν την επιχειρηματικότητα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που είδαν την δημοσιότητα, παρατηρείται στην ελληνική αγορά μια σημαντική μεταβολή με διπλασιασμό των διαδικτυακών αγορών έναντι της επισκεψιμότητας στα φυσικά εμπορικά καταστήματα.
Μόνον το τελευταίο 12μηνο σημειώθηκε επέλαση των κινεζικών πλατφορμών με ένα «δίδυμο e-shops» να κατακτά πάνω από το 20% του μεριδίου των διαδικτυακών πωλήσεων απευθυνόμενο σε 2,75 εκατ. Έλληνες με τιμές χαμηλότερες της αγοράς έως και -70%. Τα δέματα από Κίνα “C2c – China to customer” έχουν τριπλασιαστεί σε αριθμό φτάνοντας ημερησίως τα 80.000 και σε αξία τα 2,5 εκατ. ευρώ, κατακλύζοντας την ελληνική αγορά και μειώνοντας τις πωλήσεις των ελληνικών μικρών και ΜμΕ εμπορικών καταστημάτων κατά τουλάχιστον -15%.
Όπως αναφέρουν οι έμποροι, είναι γεγονός πως τα δεδομένα έχουν αλλάξει και από τη βόλτα στις βιτρίνες, έχουμε περάσει στην εποχή της περιήγησης στις οθόνες των κινητών μας τηλεφώνων. Ως εκ τούτου, είναι θεμιτό οι μικρές και μεγαλύτερες ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις να προσπαθούν να πάρουν καλύτερη θέση στις εκπτωτικές περιόδους με μεγάλες προσφορές, ώστε να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια της προβολής των προσφορών τους για να διατηρήσουν και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Οι καταναλωτές δεν έχουν παρά να εκμεταλλευτούν τη συγκεκριμένη περίοδο πριν τις γιορτές ως ευκαιρία για τις διαδικτυακές και φυσικές αγορές τους, κατά προτίμηση, από ελληνικά εμπορικά καταστήματα και e-shops, παρά από τρίτες χώρες.
Eρχονται η Black Friday και η Cyber Monday
















