Δυνατότητα εισαγωγής στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια θα έχουν οι απόφοιτοι του διεθνούς απολυτηρίου (International Baccalaureate, IB), μέσω του προγράμματος που θα οργανωθεί για πρώτη φορά από την επόμενη σχολική χρονιά σε 13 ελληνικά δημόσια σχολεία. Αυτό σχεδιάζεται, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», από το υπουργείο Παιδείας. Οι προετοιμασίες για την εισαγωγή του διεθνώς αναγνωρισμένου προγράμματος στην ελληνική δημόσια εκπαίδευση έχουν ήδη ξεκινήσει από ομάδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σε συνεργασία με Ελληνες ειδικούς αλλά και στελέχη του Οργανισμού Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate Organisation, IBO).
Ενδεικτικά, έχουν έλθει εμπειρογνώμονες του IBO στην Ελλάδα, έχουν ξεκινήσει οι επιμορφώσεις των καθηγητών και έχουν επιλεγεί τα μαθήματα τα οποία θα προσφέρονται στους μαθητές. Βεβαίως, κρίσιμος παράγοντας για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι ο αριθμός των μαθητών που θα επιλέξουν το πρόγραμμα.
Το ΙΒ είναι διετές πρόγραμμα σπουδών για τους μαθητές των τελευταίων τάξεων του λυκείου, προκειμένου να τους προετοιμάσει για εξειδικευμένες σπουδές σε ξένα ΑΕΙ και είναι ισότιμο και αντίστοιχο του ελληνικού απολυτηρίου του γενικού λυκείου. Τα μαθήματά του διδάσκονται στα αγγλικά.
Στελέχη του IBO βρίσκονται αυτή την περίοδο στην Ελλάδα και επισκέπτονται τα 13 Πρότυπα, Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία, τα οποία έχει προγραμματιστεί από το υπουργείο Παιδείας να εφαρμόσουν πιλοτικά, για πρώτη φορά στη χώρα μας, από το επόμενο σχολικό έτος 2026-2027 το πρόγραμμα του IB, παράλληλα με το συμβατικό πρόγραμμα που οδηγεί σε απολυτήριο και Πανελλαδικές Εξετάσεις για τα δημόσια και μη κρατικά ΑΕΙ.
Από τις αρχές Νοεμβρίου, εντεταλμένοι εκπρόσωποι του IBO έχουν ήδη επισκεφθεί σχολεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Αττικής. «Συζητούν με εκπαιδευτικούς, βλέπουν τις ανάγκες των σχολείων σε εξοπλισμό και προσωπικό, παίρνουν τις απόψεις των μαθητών και των γονιών και τους εξηγούν τη φιλοσοφία του προγράμματος και τις δυνατότητες που προσφέρει», ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», ο πρόεδρος του ΙΕΠ Σπύρος Δουκάκης. Ο ίδιος είναι και επικεφαλής της ομάδας που σχεδιάζει την εφαρμογή του προγράμματος, όχι μόνο λόγω της θεσμικής του ιδιότητας, αλλά και επειδή έχει εργαστεί σε πολύ γνωστό ιδιωτικό σχολείο με πρόγραμμα IB. Aλλωστε, στην ομάδα μετέχει και εκπρόσωπος ελληνικού ιδιωτικού σχολείου, το οποίο έχει μακρά πείρα στην υλοποίηση του IB.
Τα 13 λύκεια που έχουν προεπιλεγεί είναι 7 Πρότυπα, 1 Πειραματικό, 4 Μουσικά και 1 Καλλιτεχνικό, σε Αττική, Θεσσαλονίκη και στο Ηράκλειο Κρήτης. Δεν είναι βέβαιο ότι τελικά το IB θα οργανωθεί και στα 13 λύκεια, καθώς απαιτείται πιστοποίησή τους. Παράμετροι γι’ αυτό είναι οι υποδομές και το προσωπικό. Τα υποψήφια σχολεία, μέσα από τη διαδικασία κάλυψης των προϋποθέσεων για την πιστοποίησή τους ως ΙΒ σχολεία (όπως η ύπαρξη βιβλιοθήκης ή πρόσβασης σε ψηφιακές βιβλιοθήκες, η ανανέωση των εργαστηρίων και της ασφάλειάς τους, η τακτική επίσκεψη ψυχολόγου και η ένταξη σε προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού και συμβουλευτικής πανεπιστημιακών σπουδών), θα έχουν την ευκαιρία να βελτιώσουν συνολικά το σχολικό περιβάλλον και την καθημερινή σχολική ζωή όλων των μαθητών.
Οι μαθητές που φοιτούν σήμερα στην Α΄ Λυκείου των 13 σχολείων θα πρέπει να δηλώσουν εάν επιθυμούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα IB μετά τις 10 Φεβρουαρίου 2026, όταν θα τους έχουν ανακοινωθεί και οι βαθμοί του πρώτου τετραμήνου. Θα έχει προηγηθεί από το ΙΕΠ ενημέρωση στους μαθητές και στους γονείς τους για το πρόγραμμα.
«Κάθε μαθητής έχει τη δυνατότητα και την ευελιξία να διαλέξει τα μαθήματα εκείνα τα οποία θα τον βοηθήσουν για τις μελλοντικές του σπουδές. Προσφέρονται μαθήματα όπως ψυχολογία, πληροφορική, φιλοσοφία, μουσική, τέχνες, θέατρο κ.ά. Κατά τη διάρκεια της διετίας, κάθε μαθητής θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει ερευνητικές εργασίες, προγράμματα εθελοντισμού και άλλων δραστηριοτήτων. Η αξιολόγηση των παιδιών γίνεται μέσα από εργαστήρια, εργασίες, προφορικές και γραπτές εξετάσεις που οργανώνονται από τον IBO», τόνισε, μιλώντας στην «Κ» για το θέμα, ο κ. Γιώργος Καρτάλης, διευθύνων σύμβουλος της Σχολής Μωραΐτη και συντονιστής του προγράμματος IB της σχολής, που το 1984 έγινε το πρώτο ελληνικό σχολείο που πήρε την άδεια για οργάνωση IB στη χώρα μας.
Πόσοι μαθητές θα επιλέξουν το νέο πρόγραμμα, που είναι ξένο στην ελληνική πραγματικότητα, είναι στα αγγλικά και προσφέρει τη δυνατότητα μόνο για σπουδές σε ξένα πανεπιστήμια και σε ελληνικά μη κρατικά ΑΕΙ; Από τον αριθμό των μαθητών θα εξαρτηθεί και η επιτυχία του πρώτου βήματος του IB στα δημόσια σχολεία της χώρας μας.
Από την άλλη, πάντως, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει να δώσει τη δυνατότητα στους κατόχους του IB να διεκδικήσουν θέση και στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια. Το σχέδιο αυτό ενισχύει και το γεγονός ότι στο πρόγραμμα IB υπάρχουν τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και της Ιστορίας, τα οποία είναι απαραίτητα ώστε το IB να θεωρείται ισότιμο με το απολυτήριο από το συμβατικό πρόγραμμα των γενικών λυκείων.
Συγκεκριμένα, οι κάτοχοι του IB θα διεκδικούν (χωρίς συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις) ένα ποσοστό θέσεων –οι πληροφορίες μιλούν για 2%-3%– στα δημόσια ελληνικά ΑΕΙ καθ’ υπέρβασιν του αριθμού των εισακτέων μέσω Πανελλαδικών Εξετάσεων. Δηλαδή, εάν στους υποψηφίους των Πανελλαδικών δοθούν 100 θέσεις σε μία σχολή, επιπλέον των 100 θα δοθούν 2 (ή 3, ανάλογα με την τελική απόφαση) θέσεις, τις οποίες θα διεκδικούν οι κάτοχοι IB. Το τελικό ποσοστό θα εξαρτηθεί και από τον αριθμό των θέσεων που μένουν κενές μέσω των Πανελλαδικών λόγω της ύπαρξης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Eνα επιχείρημα υπέρ της δυνατότητας οι κάτοχοι του IB να μπορούν να εισαχθούν στα δημόσια ΑΕΙ είναι ότι το IB γίνεται δεκτό στα ιδιωτικά ΑΕΙ που λειτουργούν από φέτος στην Ελλάδα.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Παιδείας, τα λύκεια τα οποία θα λάβουν την πιστοποίηση για την οργάνωση ΙΒ, θα έχουν ανακοινωθεί έως τον Μάιο του 2026. Από τις δηλώσεις των μαθητών θα εξαρτηθεί και πόσα μαθήματα θα διδαχθούν στα δημόσια προγράμματα IB.
Παράλληλα, πάντως, έχουν αρχίσει και οι επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών, που έχουν δηλώσει ενδιαφέρον να διδάξουν στο πρόγραμμα IB. Hδη, έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση επιμόρφωσης συνολικά 188 εκπαιδευτικών και συμβούλων εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την πιστοποίησή τους ως εκπαιδευτικών του IB. Η πιστοποίηση αυτή είναι διεθνής, δηλαδή προσφέρει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να διδάξουν σε όλα τα προγράμματα IB στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Aμεσα θα ξεκινήσει ο δεύτερος κύκλος επιμόρφωσης. Σύμφωνα με τον κ. Δουκάκη, θα υπάρχουν τρεις εκπαιδευτικοί διαθέσιμοι για να διδάξουν κάθε μάθημα σε κάθε δημόσιο λύκειο που θα οργανώσει IB, και αυτό για την περίπτωση που κάποιος εκ των τριών αποχωρήσει από το σχολείο για έκτακτους λόγους τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Πηγή: kathimerini.gr















