• Μετά από 18 μήνες στασιμότητας και απουσίας συνεννόησης με τον Δήμο Ρόδου, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προχωρά αυτόνομα στην επικαιροποίηση της μελέτης για το πιο κρίσιμο οδικό έργο αποσυμφόρησης της πόλης • Επιπλέον παρεμβάσεις για την οδική ασφάλεια στη Ρόδου–Καλλιθέας, όπως η τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών στο σημείο του «Σκλαβενίτη», νέες πρόσβαση για τα βυτιοφόρα στις εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών και συνδέσεις με τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς της περιοχής
Πρωτοβουλία για την αναβίωση της Β’ φάσης της Περιμετρικής της Πόλεως Ρόδου ανέλαβε η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Την είδηση ανέφερε προ ημερών σε συνέντευξη Τύπου ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος.
«Αναθέσαμε ήδη τη μελέτη για την επικαιροποίηση και όπου χρειαστεί τροποποίηση του περιμετρικού δακτυλίου που θα “ανασάνει” τη Ρόδο, καθώς θα αποκλείσει διαμπερείς κινήσεις – το κυκλοφοριακό της πόλης μοιάζει πλέον με πυραμίδα», δηλώνει στην «δ» ο αναπληρωτής περιφερειάρχης Απόστολος Ασπράκης, ο οποίος παρακολουθεί στενά την εξέλιξη της μελέτης.
Η πρόβλεψη εκτείνεται στο πεδίο απέναντι από τη Ρόδου–Λίνδου, με δημιουργία νέου κόμβου (ροτόντας) που θα ξεκινά από τη Ρόδου–Καλλιθέας και θα βγαίνει μέσω των αμπελιών της ΚΑΙΡ, στο ύψος των εγκαταστάσεων OPEL. Με γέφυρα, λόγω του ανισόπεδου, ο δρόμος θα καταλήγει προς την περιοχή του Νοσοκομείου, συνδέοντας μακροπρόθεσμα το δίκτυο με τη Νέα Είσοδο της Πόλης, γνωστή ως «Μεσογειακή Χάραξη».
«Κάναμε υπομονή περιμένοντας εδώ και 18 μήνες τη συνεργασία με τον Δήμο Ρόδου για τη διάνοιξη της οδού Ευρώπης. Δυστυχώς, ο χρόνος τρέχει και δεν μπορούμε να μένουμε σε διαπιστώσεις. Δεν ανταποκρίθηκε ο Δήμος, και με εντολή του κ. Χατζημάρκου προχωράμε ως Περιφέρεια τις διαδικασίες», επισημαίνει ο κ. Ασπράκης, υπογραμμίζοντας ότι η Περιφέρεια έχει ήδη αναθέσει τη μελέτη «αναβίωσης» της Β’ φάσης της Περιμετρικής, ενώ ετοιμάζει και άλλες παρεμβάσεις για την οδική ασφάλεια στη Ρόδου–Καλλιθέας, όπως την τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών στο σημείο του «Σκλαβενίτη», νέες προσβάσεις για τα βυτιοφόρα στις εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών και συνδέσεις με τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς της περιοχής.
Το ιστορικό ενός έργου που «χάθηκε» σε φακέλους και προσφυγές
Η Περιμετρική Οδός της Ρόδου αποτελεί ένα από τα παλαιότερα και πλέον παραμελημένα έργα πολεοδομικής οργάνωσης του νησιού. Ο σχεδιασμός της ξεκίνησε ήδη από το 1987, με σκοπό να δημιουργηθεί ένας οδικός δακτύλιος που θα αποσυμφορούσε το κέντρο της πόλης και θα βελτίωνε την κυκλοφορία μεταξύ των νοτίων και βόρειων συνοικιών. Η αρχική μελέτη ανατέθηκε με απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ στο μελετητικό γραφείο «ΔΡΟΜΟΣ ΑΕΜ – Δημόπουλος, Ζέκκος, Τσιβίκης», με επιβλέπουσα αρχή τη Νομαρχία Δωδεκανήσου. Το συνολικό μήκος της οδού προέβλεπε 7,8 χιλιόμετρα, τα οποία χωρίστηκαν σε τέσσερα λειτουργικά τμήματα. Από αυτά, μόνο το πρώτο (Α’ Φάση) υλοποιήθηκε, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ο.Α.Λ.Α.Α., με στόχο τη σύνδεση του νέου λιμένα, της μαρίνας και του καρνάγιου Ρόδου. Τα υπόλοιπα τμήματα παρέμειναν στα χαρτιά. Η Β’ φάση, που θεωρείται το σημαντικότερο και πιο κρίσιμο τμήμα, προέβλεπε την κατασκευή του δρόμου από τον κόμβο Καλλιθέας έως την οδό Σεφέρη. Είχε ενταχθεί στο ΠΕΠ Νοτίου Αιγαίου 2000–2006 με προϋπολογισμό 13,2 εκατ. ευρώ, αλλά το έργο “πάγωσε” όταν ακυρώθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Όρων από το ΣτΕ το 2006, καθώς εκδόθηκε από μη αρμόδια υπηρεσία. Ακολούθησε απένταξη από το πρόγραμμα και ακύρωση της απαλλοτρίωσης το 2008. Έκτοτε, η υπόθεση έμεινε στο αρχείο, χωρίς κανείς να αναλάβει την πρωτοβουλία να την ανακινήσει. Ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος, ανατρέχοντας στην ιστορία του έργου, αποκάλυψε τον περασμένο Φεβρουάριο (Τηλεόραση «Κόσμος») ότι ήρθε σε επαφή με τον αρχικό μελετητή, ο οποίος, έκπληκτος, παραδέχθηκε ότι το έργο είχε εγκαταλειφθεί προ εικοσαετίας. «Ζήτησα τον φάκελο και ενημερώθηκα ότι είχε σταλεί πολλές φορές στον Δήμο Ρόδου χωρίς ανταπόκριση. Η Περιφέρεια έχει πλέον αντίγραφο και προχωράμε στην επικαιροποίησή του», δήλωσε ο κ. Χατζημάρκος. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν υπάρχουν πλέον δικαστικές εκκρεμότητες, γεγονός που επιτρέπει την πλήρη ωρίμανση και χρηματοδότηση του έργου. Η Περιφέρεια και οι τεχνικές της υπηρεσίες συνεργάζονται με αυτές του Δήμου σε επίπεδο στοιχείων, ωστόσο η πρωτοβουλία ανήκει πλέον καθαρά στην ΠΝΑι. Αν το έργο χαρακτηριστεί ως συνέχεια του επαρχιακού οδικού δικτύου, μπορεί εκ του νόμου να υλοποιηθεί εξ ολοκλήρου από την Περιφέρεια.
Ένα έργο με πολλαπλά οφέλη για τη Ρόδο
Η ολοκλήρωση της Β’ φάσης της Περιμετρικής δεν αφορά μόνο τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, αλλά και τη συνολική αναβάθμιση της καθημερινότητας στο νησί. Ο νέος άξονας θα περιορίσει τη διαμπερή κίνηση προς το κέντρο, θα μειώσει τα ατυχήματα και θα αναβαθμίσει την πρόσβαση προς νοσοκομείο, σχολεία και περιοχές ταχείας τουριστικής ανάπτυξης, όπως η Καλλιθέα. Η παρέμβαση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου δείχνει ξεκάθαρα τη βούληση να ξεμπλοκάρει έργα στρατηγικής σημασίας που επί χρόνια παραμένουν «ορφανά» λόγω διοικητικής αδράνειας. Το αν ο Δήμος Ρόδου θα ακολουθήσει αυτή τη φορά, δεν είναι καν ζητούμενο.