Συνεντεύξεις

Μπάμπης Ψαράς: «Ηπιας μορφής τα κρούσματα που εντοπίζονται στα σχολεία»

Την κατάσταση όπως εξελίσσεται μέχρι σήμερα στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Ρόδο και στα υπόλοιπα νησιά με την πανδημία του κορωνοϊού, περιγράφει σήμερα σε συνέντευξή του προς τη «δ», ο διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου κ. Μπάμπης Ψαράς.
Όπως δηλώνει, υπάρχουν καθημερινά κρούσματα σε πολλά σχολεία αλλά είναι διαχειρίσιμα, ενώ από τους αρνητές – γονείς, που επιμένουν να μην στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο, ζητά να το ξανασκεφτούν…
• Κύριε Ψαρά, θα ήθελα να ξεκινήσουμε ζητώντας από εσάς να μας δώσετε μια εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στα Δωδεκάνησα, από το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς μέχρι και σήμερα. Εξελίσσεται ομαλά και μάλιστα εν μέσω πανδημίας;
Για να μιλήσουμε σχετικά με το σύνολο της λειτουργίας των σχολείων από το άνοιγμα μέχρι σήμερα, που κοντεύουμε στους τρεις μήνες, μπορούμε να πούμε ότι έχουμε ένα επαρκές δείγμα για το τρέχον σχολικό έτος, προκειμένου να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα. Ξεκινήσαμε τη λειτουργία του σχολικού έτους με έναν προγραμματισμό μέσα στο καλοκαίρι και με ένα μπαράζ διορισμών, μονίμων εκπαιδευτικών τον περασμένο Αύγουστο, που ακολουθήθηκε με έναν επίσης ικανοποιητικό αριθμό διορισμών αναπληρωτών εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων. Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν όλες οι σχολικές μας μονάδες, να έχουν επάρκεια στελεχιακού δυναμικού σε πάρα πολύ υψηλό επίπεδο.
Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα που είχαμε να αντιμετωπίσουμε, ήταν το κτηριολογικό. Δεν μπορώ να πω ότι βρισκόμαστε στο καλύτερο δυνατό σημείο που θα θέλαμε, όμως συγκριτικά με άλλες περιοχές είμαστε σε καλό επίπεδο. Όσα προβλήματα υπήρχαν –κυρίως στη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση- αντιμετωπίστηκαν με έναν προσωρινό χαρακτήρα των ΠΡΟΚΑΤ, που συμπλήρωσαν τις μόνιμες αίθουσες σε νηπιαγωγεία και δημοτικά με αποτέλεσμα, όλες οι ανάγκες και οι ειδικότητες να λειτουργούν επαρκώς (για όλες τις ηλικίες, προ-νήπια, νήπια και δημοτικά).
Η μεγάλη μας ανησυχία ήταν πώς θα λειτουργήσουμε με τον κορωνοϊό. Εδώ κι έναν μήνα περίπου όπου βλέπουμε αυξητικές τάσεις, έχουμε καταλήξει σε δύο συμπεράσματα: το ένα είναι ότι συγκριτικά με πέρσι, τα κρούσματα στις σχολικές μονάδες είναι περισσότερα (διότι η παραλλαγή Δέλτα έχει μεγαλύτερη κινητικότητα μέσα στο μαθητικό πληθυσμό) και το δεύτερο είναι ότι η ένταση, δεν είναι μεγάλη. Διαπιστώνω πως τους τελευταίους μήνες, σε στατιστικό επίπεδο, υπάρχει μεγαλύτερη κινητικότητα του ιού αλλά οι επιπτώσεις δεν είναι μεγάλες. Κι αυτό, γιατί υπάρχει μεγαλύτερη εμπειρία. Ο Δήμος Ρόδου (και οι δήμοι στα νησιά) φρόντισε να διαθέσει περισσότερα κονδύλια για τους καθαρισμούς και τις προσλήψεις καθαριστριών. Οι εκπαιδευτικοί είναι πιο έμπειροι στη διαχείριση τόσο της εφαρμογής των μέτρων στην καθημερινότητα, όσο και των κρουσμάτων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, η λειτουργία των σχολείων να μένει ανέπαφη από την ανάπτυξη των κρουσμάτων (αν και υπάρχει μια οριζόντια διασπορά σε όλες τις σχολικές μονάδες). Να σας δώσω ένα παράδειγμα: σε καθημερινή βάση, τα κρούσματα σε όλο το νομό, δεν είναι πάνω από δέκα. Βέβαια, αν το κάνουμε σε αναγωγή επί των ενεργών κρουσμάτων, ο αριθμός αλλάζει. Σε κάθε περίπτωση, τα σχολεία λειτουργούν κανονικά.
Επίσης, οφείλω να αναφέρω ότι φέτος έχουμε κλείσει μόνο ένα τμήμα. Μπορεί να άλλαξε το πρωτόκολλο αλλά παραμένει ένα γεγονός και δείχνει ότι η διαχείριση της πανδημίας μέσα στη σχολική μονάδα με τη συνεργασία όλων των δυνάμεων που έχουμε (στελεχών διοίκησης, εκπαιδευτικών, Τοπικής Αυτοδιοίκησης) είναι σε ένα πολύ ικανοποιητικό επίπεδο και διαχειρίσιμο.
• Πώς εισέρχονται στα σχολεία οι εκπαιδευτικοί; Είναι εμβολιασμένοι στα Δωδεκάνησα;
Κατ’ αρχήν εισέρχονται είτε με πιστοποιητικό εμβολιασμού, είτε με πιστοποιητικό νόσησης, είτε με αρνητικό Rapid Test. Ειδάλλως δεν περνάει κανείς –αυτό ισχύει και για το προσωπικό, για τις καθαρίστριες, τους ανθρώπους που έχουν κυλικεία κ.λπ. Σχετικά με τον εμβολιασμό, πάνω από το 82% των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στα Δωδεκάνησα, είναι εμβολιασμένοι.
• Με τους μαθητές που δεν φοιτούν στο σχολείο επειδή οι γονείς δεν στέλνουν τα παιδιά τους λόγω προσωπικών απόψεων για το θέμα της πανδημίας, τι γίνεται;
Πράγματι, υπάρχει ένα πολύ μικρό ποσοστό μαθητών που δεν φοιτούν στο σχολείο, ήδη, από πέρσι. Και φέτος έχουμε τα ίδια φαινόμενα, υπαιτιότητα των γονέων οι οποίοι αρνούνται να πειθαρχήσουν στη διαδικασία που ορίζει το πρωτόκολλο, τόσο σε σχέση με τον συστηματικό αυτοδιαγνωστικό έλεγχο (με self tests) που επιβάλλεται να γίνεται κάθε εβδομάδα, όσο και με τη χρήση της μάσκας. Η άρνηση στη χρήση μάσκας είναι περσινό πρόβλημα, δεν εμφανίστηκε φέτος. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι μετά την ανάδειξη του φαινομένου και σε όλη τη χώρα αλλά και στην περιοχή μας, παρά το γεγονός πως ο αριθμός είναι πολύ μικρός, για εμάς είναι ζήτημα. Και ένα παιδί να λείπει από το σχολείο, μας ανησυχεί. Έγινε κατανοητό πως το θεσμικό πλαίσιο είχε κάποιες αβλεψίες και δεν υπήρχε ρητή πρόβλεψη στους μηχανισμούς επιβολής του νόμου ώστε να λύσουν το πρόβλημα. Εμείς ως διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου, κάναμε όλες τις απαραίτητες ενέργειες και με τους διευθυντές είχαμε επικοινωνία και με τους συγκεκριμένους γονείς και τους θέσαμε ενώπιον των ευθυνών τους –διότι είναι μεν δικαίωμα η εκπαίδευση, αλλά είναι και υποχρέωση.
Οι 3-4 από τους πέντε, πηγαίνουν κάθε μεσημέρι και παίρνουν τα μαθήματα σε φωτοτυπίες (!) Δεν αρνούνται τα μαθήματα αλλά δεν θέλουν τα παιδιά να παρουσιάζονται. Ωστόσο, δεν είναι το ίδιο. Η αναπτυξιακή παρουσία των παιδιών συντελείται αποτελεσματικά και αποδοτικά όταν το παιδί είναι στο κοινωνικό πλαίσιο, στο σχολείο του. Ήδη έχουν ανακοινωθεί νέα μέτρα, αλλά αυτό αφορά στις αρχές που επιβάλλουν το νόμο.
• Εσείς ως εκπαιδευτικοί έχετε προσπαθήσει να μιλήσετε με τους γονείς;
Έχουμε μιλήσει κατ’ επανάληψη, έχουμε δεχθεί από…. φιλικές έως και εχθρικές συμπεριφορές και προσπαθούμε να τους εξηγήσουμε την υποχρέωση όλων όσοι εισέρχονται στις σχολικές μονάδες, να τηρούν ένα συγκεκριμένο πρωτόκολλο εισόδου. Εμείς κρατάμε ανοιχτές τις πόρτες της επικοινωνίας αλλά εκ των πραγμάτων, τα παιδιά από τις απουσίες θα μείνουν στάσιμα. Θα κληθούν να επαναλάβουν τη σχολική χρονιά. Είναι κρίμα να χάσει ένα παιδί ένα χρόνο φοίτησης.
Γι αυτό απευθύνω έκκληση τους γονείς που το κάνουν αυτό να το ξανασκεφτούν. Έχουν κάθε δικαίωμα να διατηρούν τις δικές τους απόψεις σχετικά με το πώς θα διαχειριστούν τα προσωπικά τους δεδομένα, σχετικά με το αν πιστεύουν ότι τα παιδιά κινδυνεύουν από μάσκες και self tests αλλά…. ας τα κρατήσουν για τον εαυτό τους.
Όπως η συντριπτική πλειονότητα των παιδιών βρίσκονται στο σχολείο, να στείλουν και τα δικά τους παιδιά.
• Τέτοιες περιπτώσεις, έχουν σημειωθεί και σε άλλα νησιά;
Ναι, εκτός από Ρόδο, στην Κω και στην Κάλυμνο. Θα αναλάβει η εισαγγελία να λύσει το ζήτημα. Εάν δεν δοθεί λύση, τα παιδιά θα πρέπει να συνεχίσουν το σχολείο τους, από την τάξη που έφυγαν.
• Σας έχουν αναφερθεί επιθετικές συμπεριφορές από γονείς προς τους εκπαιδευτικούς; Κάποιοι εμφανίζονταν με εξώδικα καθημερινά στα σχολεία.
Δεν μου έχουν αναφερθεί τέτοιες επιθετικές συμπεριφορές σε σημείο που να δημιουργηθεί ένταση ή να κληθεί η αστυνομία κ.λπ. Κάποια φραστικά επεισόδια σημειώνονταν. Τέτοια εξώδικα, έφερναν και σ’ εμένα. Ωστόσο, αυτά δεν είναι ικανά να ανατρέψουν τη θεμελιώδη υποχρέωση της Πολιτείας να φτιάχνει σχολεία, να στέλνει εκπαιδευτικούς, να προστατεύει τη δημόσια υγεία αλλά, ταυτόχρονα, δεν αναστέλλει και την απαίτηση της Πολιτείας από τους γονείς, να στέλνουν τα παιδιά στο σχολείο. Τα παιδιά πρέπει να είναι στο σχολείο και όχι στο σπίτι.
• Τα κρούσματα που αναφέρατε είναι σε ήπια μορφή;
Ναι, δεν έχουμε καμία νοσηλεία μέχρι σήμερα. Τα παιδιά είναι δυνατοί οργανισμοί απέναντι στον κορωνοϊό αλλά είναι και ισχυροί διακινητές του ιού. Γι αυτό και πρέπει να προστατέψουμε τους μεγάλους και κυρίως τους παππούδες και τις γιαγιάδες.
• Σε αυτές τις ηλικίες, δέχονται την μάσκα;
Και όμως, ναι! Τα παιδιά έχουν μια πολύ μεγάλη ικανότητα να μαθαίνουν, να προσαρμόζονται και να μας… βάζουν τα γυαλιά! Οι δικοί μας φόβοι ήταν μεγαλύτεροι. Τα παιδιά, πειθαρχούν μια χαρά!

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου