«Οι ξενοδόχοι της Ρόδου γνωρίζουν καλά το ρητό που λέει “ο καλός καραβοκύρης στην φουρτούνα φαίνεται”. Για το λόγο αυτό κάνουν ό,τι μπορούν για να πάει μπροστά ο τουρισμός μας».
Αυτό δηλώνει μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στη «δ», ο τουριστικός πράκτορας και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΞΡ κ. Μανώλης Παλλάς.
«Πρέπει όλοι όμως να πιστέψουμε ότι ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων μας. Για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητη η συμβολή όλων των φορέων και των επαγγελματιών των κλάδων, όλοι μαζί και ο καθένας ξεχωριστά στον χώρο του και στον τομέα του. Θαύματα δεν γίνονται», δηλώνει ο κ. Μανώλης Παλλάς.
Σε ερώτηση σχετικά με την έκβαση της φετικής τουριστικής σεζόν ο κ. Παλλάς δηλώνει πως οι πρώτες ενδείξεις είναι θετικές.
«Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να πετύχουμε τον στόχο μας, ώστε στο τέλος να έχουμε θετικά αποτελέσματα, τόσο σε αριθμό επισκεπτών όσο και σε έσοδα», τονίζει ο κ. Παλλάς, που αναφέρεται και στην τουριστική εκπαίδευση.
Η συνέντευξη του κ. Μανώλη Παλλά, αναλυτικά:
• Πώς θα πάει η φετινή τουριστική σαιζόν καθώς τα μηνύματα δείχνουν να είναι θετικά για τη Ρόδο;
Ελπίζουμε τα πράγματα να πάνε καλύτερα. Εμείς όμως σαν επιχειρηματίες οφείλουμε να έχουμε και έχουμε συγκρατημένη αισιοδοξία. Βέβαια καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να πετύχουμε τον στόχο μας, ώστε στο τέλος να έχουμε θετικά αποτελέσματα, τόσο σε αριθμό επισκεπτών όσο και σε έσοδα.
• Ποιες είναι οι αγορές που δείχνουν ότι θα πάνε καλά;
Έχουμε τις παραδοσιακές αγορές, που χρόνια δείχνουν την προτίμησή τους στο νησί μας, αλλά έχουμε ανοίξει τις δραστηριότητές μας και σε νέες, αν μπορούμε έτσι να τις χαρακτηρίσουμε, αγορές, που δείχνουν μεγάλη προτίμηση για την χώρα μας γενικά και ειδικότερα για το νησί μας, αλλά και για τα νησιά της Δωδεκανήσου. Η ρώσικη αγορά είναι μια νέα δύναμη που μπήκε με καλές προοπτικές στην χώρα μας και στα νησιά μας, τα αποτελέσματα είναι θετικά και ελπίζουμε να είναι καλύτερα εφέτος. Αν παρατηρήσουμε δε τις δραστηριότητες και τα συνεχή ταξίδια της Υπουργού Τουρισμού, σε νέες αγορές, είναι βέβαιο ότι το εγχείρημα θα πετύχει και θα έχουμε θετικά αποτελέσματα.
• Πώς θα αναστραφεί το αρνητικό κλίμα που υπάρχει στη Γερμανία; Τι θα πρέπει να κάνει η Ρόδος για να κερδίσει ξανά το ενδιαφέρον των Γερμανών;
Πιστεύουμε και γνωρίζουμε ότι το κλίμα έχει αρχίσει να αντιστρέφεται στην Γερμανία και στην συνείδηση των Γερμανών. Όλα τα μηνύματα κινούνται σε θετική κατεύθυνση και εμείς σαν ΄Ενωση και μέσω του ΠΡΟΤΟΥΡ, προσπαθούμε προς τον σκοπό αυτό. Ήδη γίνεται μεγάλη προετοιμασία για την έκθεση στο Βερολίνο με μαζική συμμετοχή πολλών επιχειρήσεων και φορέων και επειδή συνήθως η έκθεση του Βερολίνου, είναι το βαρόμετρο των προβλέψεών μας, πιστεύουμε ότι θα επιστρέψουμε με θετικά συμπεράσματα και προσδοκίες.
• Δεν δείχνουν και τόσο θετικά τα μηνύματα από την Ιταλία. Πώς θα ξεπεραστεί το πρόβλημα;
Δεν είναι δυνατόν με προβλέψεις και με φημολογία να συζητήσουμε για την κάθε αγορά ξεχωριστά. Παραδοσιακά η ιταλική αγορά και λόγω γειτονίας και λόγω νοοτροπίας, είναι πολύ κοντά μας. Ας μην ξεχνάμε όμως και τον παράγοντα κρίση που μαστίζει την Ιταλία, όπως και την Χώρα μας. Από τον παράγοντα αυτόν και μόνο εξαρτώνται πολλά. Όλοι έχουν και έχουμε ανάγκη από διακοπές, όμως η κρίση που επικρατεί είναι ανασταλτικός παράγοντας για όλους μας.Ευχόμαστε γρήγορα να ξεπεραστεί.
• Η αγορά της Ρωσίας δείχνει να πηγαίνει καλά, μπορεί όμως να καλύψει τις απώλειες από τις άλλες αγορές;
Yποθετική βεβαίως η ερώτησή σας και κάπως έτσι θα είναι και η απάντησή μου. Βέβαια η αύξηση από μια αγορά δεν σημαίνει ότι μπορεί πλήρως να καλύπτει άλλες τυχόν απώλειες. Εμείς προσπαθούμε για γενική αύξηση των επισκεπτών από όλες τις αγορές. Δεν κρατούμε αριθμητήριο για να κάνουμε προσθέσεις και αφαιρέσεις, υποθετικές. Προσπάθεια είναι μία, συνεχώς να αυξάνεται η προσέλκυση τουριστών και να επιμηκύνουμε κατά το δυνατόν την τουριστική περίοδο. Κάθε χρόνο και λίγο περισσότερο στα πιο πάνω στοιχεία, είναι θετικό, αισιόδοξο και είναι επιτυχία μας.
• Toν πρώτο λόγο θα έχουν και φέτος οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Έχουν υποχρεωθεί οι ξενοδόχοι σε αιματηρές εκπτώσεις και προσφορές; Τι σημαίνει αυτό για τα ξενοδοχεία ειδικά τώρα που σοβεί η κρίση;
Οι επιχειρήσεις μας έχουν έσοδα και έξοδα, αν τα έξοδα είναι περισσότερα, τότε η επιχείρηση πάει για κλείσιμο. Δεν μπορεί να αντέξει για πολλά χρόνια. Ομως οι ξενοδόχοι της Ρόδου γνωρίζουν καλά το ρητό που λέει «ο καλός καραβοκύρης στην φουρτούνα φαίνεται». Για να συμβάλουμε να ξεπεραστεί η κρίση, μειώσαμε σημαντικά τις απαιτήσεις μας, θέσαμε τον τουρισμό της Ρόδου και τον τουρίστα πάνω από τα συμφέροντα των επιχειρήσεών μας, και με αυτόν τον τρόπο προσπαθούμε να συμβάλουμε στο να ξεπεραστεί η κρίση. Δεν απαξιούμε τίποτα. Ακόμα και αυτές οι κρατήσεις τις τελευταίες στιγμές πολλές φορές «σώζουν την παρτίδα». Γνωρίζουμε τις δυσκολίες, ζούμε τις αγωνίες προσπαθούμε συνεχώς. Πρέπει όλοι όμως να πιστέψουμε ότι ο τουρισμός της Ρόδου είναι υπόθεση όλων μας. Για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητη η συμβολή όλων των φορέων και των επαγγελματιών των κλάδων, όλοι μαζί και ο καθένας ξεχωριστά στον χώρο του και στον τομέα του. Θαύματα δεν γίνονται!!!
• Tι ζητούν οι ξενοδόχοι και οι τουριστικοί πράκτορες από το κράτος, ειδικά τώρα;
Όπως κάθε καλός νοικοκύρης κάνει τις προετοιμασίες του, όπως κάθε επιχείρηση φροντίζει για να έχει άριστη εικόνα της επιχείρησής του, το ίδιο πρέπει να κάνει και το κράτος.
Η τοπική αυτοδιοίκηση πρώτου και δευτέρου βαθμού, ο καθένας στον τομέα ευθύνης του, πρέπει να φτιάξει τα απαιτούμενα ώστε ο τουρίστας να δεί ότι κάτι άλλαξε, κάτι βελτιώθηκε. Ιδιαίτερη σημασία, στην καθημερινότητα, οδικό δίκτυο, καθαριότητα, παραλίες, φωτισμός κ.τ.λ., αν και θεωρούνται (αυταπόδεικτα), εν τούτοις πολλές φορές γίνονται στοιχεία κακής κριτικής.
Σοβαρά επίσης πρέπει να αντιμετωπισθεί το θέμα της VISA, από τις χώρες εκτός συνθήκης Σένγκεν και βεβαίως το καθεστώς ηρεμίας και εργασιακής ειρήνης που πρέπει να επικρατεί και βέβαια χωρίς την ύπαρξη πολιτικών εκρήξεων και κοινωνικής αναταραχής. Να μην βάζουμε δηλαδή μόνοι μας το χέρι μας να βγάζουμε τα μάτια μας.
• Ποια είναι η άποψή σας για την τουριστική εκπαίδευση ειδικά για την περιοχή μας;
Η τουριστική εκπαίδευση πρέπει να επαναπροσδιορισθεί γενικά. Δεν μπορεί πολλοί και διαφορετικοί φορείς να κάνουν τα ίδια πράγματα.Αυτά σε κεντρικό σχεδιασμό. Πρέπει να μπουν καινούργιες βάσεις για να έχουμε προοπτική και μέλλον.Τώρα όσον αφορά την περιοχή μας, γιατί αυτό είναι το ζητούμενο, θα πρέπει τόσο η ΑΣΤΕΡ όσο και η Β΄βάθμια που είναι στο ΘΕΡΜΑΙ να αποκτήσουν την παλαιά τους αίγλη. Ισως χρειάζεται στην μέση σχολή να μπούν και νέες ειδικότητες. Όσον αφορά την ΑΣΤΕΡ, όλοι θα πρέπει να καταλάβουν και να εκτιμήσουν την μεγάλη προσφορά της στον τόπο και στην Ελλάδα γενικότερα. Πρέπει να επανακτήσει την αίγλη της. Σχεδιάστηκε, δημιουργήθηκε και λειτούργησε το 1956 στα πρότυπα της Σχολής της Λωζάννης και οι απόφοιτοί της μέχρι σήμερα βρίσκονται σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης σε επίλεκτες θέσεις, έτσι θέλουμε να ξαναγίνει. Σε όλη την Ευρώπη υπάρχουν δύο κατευθύνσεις, τo Tourism Management και το Hotel Management. Ας κρατήσει η Σχολή το Hotel Management και ας πάρει το Υπουργείο Παιδείας το Τοurism. Πάντως ένα είναι το ζητούμενο, ότι πρέπει να μείνει και να αναβαθμιστεί, έτσι όπως την ξέραμε τόσα χρόνια. Εχει μεγάλα πλεονεκτήματα σαν Σχολή, έχει δικό της κτήριο, εργαστήρια, ξενώνες, τα πάντα. Δεν έχει να ζηλέψει τίποτα. Προσπάθεια και ανοικτά μυαλά χρειάζονται.
Τέλος, θα πρέπει να τονίσουμε τις μεγάλες προσπάθειες που καταβάλλει για όλα αυτά τα θέματα που συζητήσαμε ο πρόεδρός μας, ο κ. Αντώνης Β. Καμπουράκης με την συμπαράσταση των μελών του Δ.Σ. για όλα τα τρέχοντα θέματα και προβλήματα, και πίστεψέ με είναι πολλά την περίοδο αυτή λόγω και της κρίσης που έχουμε.
Όμως σε διαβεβαιώ ότι η Ενωση καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες για να αντεπεξέλθει στα δύσκολα προβλήματα της εποχής, και πιστέψτε ότι τελικά με την προσπάθεια όλων θα τα καταφέρουμε.













