Επικίνδυνο το κτήριο του κεντρικού ταχυδρομείου!

Νέο έγγραφο “βόμβα” της Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου Ρόδου θέτει προ των ευθυνών τους το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το ιστορικό κτήριο του ταχυδρομείου στην πόλη της Ρόδου.
Ο προϊστάμενος της υπηρεσίας κ. Γιώργος Χατζάκης ζητά άμεσα και κατά προτεραιότητα από το Υπουργείο Οικονομικών να προβεί στις κατά νόμον ενέργειες με την υποβολή και έγκριση «λήψης μέτρων προστασίας» καθώς και στην υποβολή και έγκριση της «εξειδικευμένης στατικής μελέτης» για την αναγκαία και άμεση επέμβαση προς άρση της επικινδυνότητας του κτηρίου το οποίο κρίνεται «κοινώς ετοιμόρροπο» και χρήζει προηγουμένως των ανάλογων εγκρίσεων του Υπουργείου Πολιτισμού αναλαμβάνοντας τη σχετική ευθύνη για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Για το θέμα έχει προκληθεί ήδη παρέμβαση του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Κ. Μπούτσικου μετά τη δημοσιοποίηση από τη “δ” της έκθεσης για την επικινδυνότητα του κτηρίου στο οποίο στεγάζονται οι κεντρικές υπηρεσίες των ΕΛΤΑ και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου.
Σημειώνεται ότι με έγγραφό της η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων είχε ενημερώσει αρμοδίως από τον Ιούνιο του 2005 για την επικινδυνότητα του κτηρίου και για την ανάγκη εκπόνησης και υλοποίησης μελέτης για την αποκατάστασή του, με επείγοντα μάλιστα χαρακτήρα.
Στο έγγραφο του κ. Χατζάκη με ημερομηνία 21 Αυγούστου 2013 αναφέρονται τα εξής:
“ΘΕΜΑ: Επικινδυνότητα κτηρίου Ταχυδρομείου
Σχετ:
Ι.Το με υπ’αριθμ. πρωτ. Οικ. 101/01.02.2013 έγγραφο τμήματος ΠΕΧΩΣΧ Δωδ/σου Α.Δ.Α.
«Διενέργεια αυτοψίας επικινδύνου κτηρίου που στεγάζεται το ταχυδρομείο»
2. Το με υπ’αριθμ. πρωτ. 1321/29.03.2013 έγγραφο – έκθεσή μας «Επικινδυνότητα κτηρίου Ταχυδρομείου»
3.Ν. 4067/2012 (ΦΕΚ 79/Α/2012) ΝΟΚ άρθρο 4 παρ. 4β όπως ισχύει με το 4.Ν.4178/2013 (ΦΕΚ174/Α/8-8-13) άρθ.48 παρ.4β Π.Δ. της 13/22 Απρίλιος 1929 «Περί επικινδύνων οικοδομών»
5.Το με υπ’αριθμ. πρωτ. Οικ. 43082/19.07.2013 έγγραφο Δ/νσης Ο.Κ.Κ. Γεν. Δ/νσης Πολεοδομίας ΥΠΕΚΑ «Τροποποιήσεις του Π.Δ 13/22.04.1929»
6.Το με υπ’αριθμ. πρωτ. 44721/30.07.2013 έγγραφο της Δ/νσης Ο.Κ.Κ. Γεν. Δ/νσης Πολεοδομίας ΥΠΕΚΑ «Τροποποιήσεις του Αρχαιολογικού Νόμου 3028/2002»
Η Δ/νσή μας κατ’ εφαρμογήν των διατάξεων του Π.Δ. 13/22.04.1929 και μετά από το 1° σχετικό έγγραφο του Τμήματος ΠΕΧΩΣΧ Δωδ/σου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, που αφορούσε την επικινδυνότητα κτηρίου των ΕΛΤΑ, κοινοποίησε το υπ’αριθμ. πρωτ. 1321/29.03.2013 έγγραφο – έκθεσή μας στις αρμόδιες Κρατικές Υπηρεσίες, τόσο του Υπουργείου Οικονομικών διά της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου μέσω ΕΤΑΔ, ως ιδιοκτήτριας του ακινήτου, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού διότι χαρακτηρίσθηκε ως έργο τέχνης και ιστορικό διατηρητέο μνημείο δια της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Εργων Ν. Δωδ/σου καθώς και στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου που στεγάζεται στον Α’ ορόφο και ενδιαφερόμενη δια του Τμήματος ΠΕΧΩΣΧ Δωδ/σου, όπου διατυπώνεται η άποψη πως «χρειάζεται ειδικής κρατικής προστασίας».
Με το υπ’αριθμόν 2, λοιπόν σχετικό έγγραφο – έκθεση, η ΥΔΟΜ θεώρησε την κατασκευή «ως επικίνδυνη από στατικής και δομικής άποψης» (κοινώς ετοιμόρροπη). Κρίθηκε αναγκαία η άμεση επέμβαση με δημόσιο χαρακτήρα κτήριο, από τους κρατικούς φορείς του Υπουργείου Οικονομικών ως καθ’ ύλην αρμόδιο αφού στεγάζει τόσο στο ισόγειο άλλες Κρατικές Υπηρεσίες, όπως οι Κεντρικές Υπηρεσίες των ΕΛΤΑ και στον Α’ όροφο το Τμήμα ΠΕΧΩΣΧ Δωδ/σου, Δημόσιες Υπηρεσίες κοινωφελούς χαρακτήρα, με συναλλασσόμενο κοινό. Μάλιστα, προτείνεται η «λήψη μέτρων προστασίας», καθώς και όποιες άλλες απαιτήσεις προκύψουν μετά από λεπτομερή αποτύπωση και «εξειδικευμένη στατική μελέτη». Παράκληση δε της Δ/νσης μας, ήτο, με αποδέκτες τα Υπουργεία και τις Κρατικές Υπηρεσίες και όχι προς ιδιώτες, λόγω της άμεσης επικινδυνότητας κατ’ εφαρμογήν των εν ισχύει διατάξεων, «κοινώς ετοιμόρροπου κτίσματος» η απαίτηση μέσα σε «εύλογα σύντομο χρονικό διάστημα» να εφαρμοσθούν προς άρση του κινδύνου, τα απαραίτητα μέτρα και εγκεκριμένες μελέτες αφού προσκομισθούν εκ του νόμου οι προβλεπόμενες εγκρίσεις-αδειοδοτήσεις.
Παρά το γεγονός ότι σε εύλογο χρονικό διάστημα η εξειδικευμένη ομάδα εργασίας (κλιμάκιο) του Υπουργείου επιλήφθηκε της σοβαρής υπόθεσης και επισκέφτηκε την Υπηρεσία μας, όμως εγγράφως ουδέποτε μέχρι σήμερα υπεβλήθηκε ένσταση με τυχόν αντιρρήσεις επί της έκθεσης αυτοψίας της Υπηρεσίας, ούτε και εξειδικευμένη μελέτη αντιμετώπισης της επικινδυνότητας του κτηρίου έτσι όπως περιγράφεται στην έκθεσή μας.
Πολύ δε περισσότερο, κατ’εφαρμογήν της παραγράφου 4β του άρθρου 4 του Ν.Ο.Κ, όπως ισχύει σήμερα (σχετ.3) περί επικίνδυνων κτισμάτων, το Υπουργείο όφειλε να ορίσει κατ’ αρχήν επιβλέποντες μηχανικούς, προφανώς με επισυναπτόμενη τεχνική έκθεση προκειμένου η Υπηρεσία μας στη συνέχεια να επιβάλει την λήψη μέτρων προστασίας, πράγμα το οποίο ουδέποτε υπεβλήθη.
Η Δ/νσή μας, δεν είναι δυνατόν να καθορίσει λεπτομερώς τα εφαρμοστέα προς άρσιν του κινδύνου μέτρα καθώς και την έκτασιν τους ως μη έχοντας εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό και τεχνικά μέσα επ’αυτού ειδικότερα δε για έργα τέχνης και ιστορικά μνημεία, τα οποία απαιτήθησαν από τις αρμόδιες Κρατικές Αρχές- οι οποίες αν και παρήλθε το εύλογο σύντομο χρονικό διάστημα που ετέθη υπ’όψιν τους, με δική τους ευθύνη δεν ανταποκρίθηκαν έγκαιρα, ούτε και σε απλή ενημέρωση για τις όποιες ενέργειες έχουν προβεί ή πρόκειται να προβούν επί της προβλεπόμενης διαδικασίας για την αποτροπή και ασφάλεια τυχόν κινδύνων σε «κοινώς ετοιμόρροπου», σύμφωνα με την έκθεσή μας, δημόσιου κτηρίου. Σύμφωνα δε με το 2ο σχετικό έγγραφο – έκθεση, το οποίο αποστείλαμε και στο ΥΠ. Πολιτισμού & Αθλητισμού, ζητήσαμε από το Υπουργείο Οικονομικών να εφαρμοσθούν προς άρση του κινδύνου τα απαραίτητα μέτρα και εγκεκριμένες μελέτες αφού προσκομισθούν εκ του νόμου οι προβλεπόμενες εγκρίσεις – αδειοδοτήσεις.
Αυτή η επισήμανση-επιβεβαιώνεται πλήρως ως προς την νομιμότητα των ενεργειών και των διαδικασιών που απαιτούνται, με το 44721/20.07.2013 έγγραφο της Δ/νσης Ο.Κ.Κ. της Γεν. Δ/νσης Πολεοδομίας του ΥΠΕΚΑ με θέμα «Τροποποιήσεις του Αρχαιολογικού Νόμου 3028/2002», σύμφωνα με τις οποίες:
«Για τις περιπτώσεις επικινδύνως ετοιμόρροπων κτισμάτων τα οποία βρίσκονται πλησίον αρχαίου ή κηρυγμένου νεωτέρου μνημείου (Ν. 3028/02, άρθρο 10 παρ. 3) ή εμπίπτουν σε αρχαιολογικό χώρο ή ιστορικό τόπο (Ν. 3028/02 , άρθρο 14 παρ. 2γ άρθρο 16) το πρωτόκολλο επικινδύνου ετοιμόρροπου κατά τις διατάξεις του άρθρου 7 του Π.Δ. 13/22.04.1929 (Κ.Β.Π .Ν άρθρο 428, ΦΕΚ 580Δ/1999) θα πρέπει να κοινοποιείται άμεσα στην εκάστοτε αρμόδια Υπηρεσία του ΥΠ.ΠΟ.Α για έγκριση. Η εκτέλεσή του είναι δυνατή μόνο μετά την προβλεπόμενη έγκριση των υπηρεσιών του ΥΠ.ΠΟ.Α, οι οποίες έχουν και την σχετική ευθύνη μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους. Επισημαίνουμε ότι τα ανωτέρω ισχύουν ομοίως και για τις εκθέσεις επικινδύνου του άρθρου 4 του Π.Δ 13/22.04.1929 (Κ.Β.Π.Ν άρθρο 425 και 426) εφόσον το κτίσμα εμπίπτει σε περιοχή ή ζώνη ελεγχόμενη από το ΥΠ.ΠΟ.Α βάσει των διατάξεων του Ν. 3028/2002» ,όπως εν προκειμένω.
Ως εκ τούτου, λαμβάνοντας υπ’όψιν τις διατάξεις που αφορούν «τροποποίηση του Αρχαιολογικού Νόμου 3028/2002» η Υπηρεσία μας ορθώς και νομίμως ενήργησε κοινοποιώντας την έκθεσή μας προς το ΥΠ.ΠΟ – Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Ν. Δωδ/σου για τις κατά νόμον εγκρίσεις, η οποία οφείλει πλέον κατ’ εφαρμογήν του 6 σχετικού εγγράφου του ΥΠΕΚΑ να χορηγήσει την προβλεπόμενη έγκριση αναλαμβάνοντας την σχετική ευθύνη μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους.
Μετά τα παραπάνω σχετικά, παρακαλούμε όπως, άμεσα και κατά προτεραιότητα το Υπουργείο Οικονομικών διά της ιδιοκτήτριας Εταιρείας προβεί στις κατά νόμον ενέργειες με την υποβολή και έγκριση «λήψης μέτρων προστασίας» καθώς και στην υποβολή και έγκριση της «εξειδικευμένης στατικής μελέτης» για την αναγκαία και άμεση επέμβαση προς άρση της επικινδυνότητας του κτηρίου το οποίο κρίνεται «κοινώς ετοιμόρροπο» και χρήζει προηγουμένως των ανάλογων εγκρίσεων του Υπουργείου Πολιτισμού αναλαμβάνοντας τη σχετική ευθύνη για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Επίσης, επισημαίνεται ότι, θα πρέπει να κριθεί δεόντως τυχόν εκκένωση του κτηρίου, ως εκ του νόμου προβλέπεται, αφού δεν προηγήθηκε άμεσα και κατά προτεραιότητα η λήψη των αναγκαίων μέτρων που να παρέχει επί του παρόντος την πλήρη ασφάλεια τόσο των διερχομένων, όσο και του κοινού- συναλλασσομένων πολιτών-, καθώς επίσης των εργαζομένων, στους χώρους του κτηρίου.

Επιφυλασσόμαστε δε για περαιτέρω ενέργειες στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων που μας παρέχει ο νόμος και οι ισχύουσες διατάξεις και με πνεύμα συνεργασίας σε επίπεδο Υπηρεσιών διατυπώνουμε την εκ νέου παράκληση στις Αρμόδιες Δημόσιες Αρχές στις οποίες απευθύνεται και κοινοποιείται το παρόν έγγραφο, να επιληφθούν με πλήρη υπευθυνότητα και εγκαίρως, σε ενέργειες οι οποίες τους αντιστοιχούν προς αποφυγήν δυσάρεστων συνεπειών για την δημόσια ασφάλεια και υγεία”.