Βουτιά από 15% έως 60% στις πωλήσεις παρά τις εκπτώσεις

Οι θερινές εκπτώσεις ολοκληρώθηκαν με πτώση των πωλήσεων σε ορισμένες περιοχές μέχρι και 60% και οι έμποροι ετοιμάζονται για 10ήμερα φθινοπωρινών προσφορών, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ.
Πιο συγκεκριμένα, η εικόνα της κίνησης της καλοκαιρινής αγοράς και των εκπτώσεων δεν ήταν ίδια σε όλες τις περιοχές της χώρας. Μπορούμε με σχετική ασφάλεια να διακρίνουμε τέσσερις γεωγραφικές ζώνες ή «ταχύτητες» κατανάλωσης.
Στην πρώτη, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, καταγράφεται μία σταθερή μείωση της τάξεως του 15%-20%. Στη δεύτερη στην ηπειρωτική χώρα, μία μέση μείωση 25%-35%. Και δυστυχώς στις παραμεθόριες ακριτικές περιοχές μία καταλυτική και μεγάλη μείωση 40%-60%. Οριακή μείωση 5%-10% παρατηρήθηκε στις περισσότερες νησιωτικές περιοχές και σαφής σταθεροποίηση του τζίρου στα περυσινά επίπεδα σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς.
Παρ’ όλα αυτά, σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο των εκπτώσεων, το 2012 όπου ο μέσος όρος μείωσης σε σύγκριση με το 2011 κυμάνθηκε στο -29%, οι εφετινές εκπτώσεις παρουσίασαν οριακή βελτίωση, καταγράφοντας χαμηλότερο μέσο όρο μείωσης 25%.

Η ΑΚΡΙΒΕΙΑ
Η εσωτερική υποτίμηση όχι μόνο δεν κατάφερε, αλλά απέτυχε να μειώσει τις τιμές κυρίως σε τρόφιμα και βασικά αγαθά, κάτι που το έχουμε όλοι ανάγκη, σημειώνεται στην ανακοίνωση της ΕΣΕΕ.
Η Ενωση υπογραμμίζει ότι την τελευταία τριετία οι τιμές τροφίμων και αγαθών πρώτης ανάγκης δείχνουν «ακαμψία», η οποία οφείλεται αφενός στην απροθυμία των μεγάλων και αφετέρου στην αδυναμία των μικρών εμπόρων. Κάποιοι που μπορούν να μειώσουν τις τιμές δεν θέλουν και κάποιοι που δεν μπορούν αναγκάζονται να το κάνουν, καταλήγοντας όμως στο ίδιο λάθος και τη στρέβλωση των τιμών στην αγορά.
Υποστηρίζει ότι υπάρχουν παράγοντες που το ελληνικό εμπόριο δεν μπορεί να ελέγξει στη διαμόρφωση των τιμών, αλλά και ενέργειες που δεν έκανε με το σωστό τρόπο, στον σωστό χρόνο. «Ολοι αργήσαμε να αντιδράσουμε στην ακρίβεια. Από το 2010 και μετά έπρεπε να αντιμετωπίσουμε διαφορετικά τις εξελίξεις πριν φτάσουμε σε μείωση του εισοδήματος κατά 26%, σε μείωση της κατανάλωσης κατά 27%, του ΑΕΠ κατά 23% και αντίστοιχα να μην επιτρέψουμε την ακρίβεια στα τρόφιμα να διατηρηθεί με αυξήσεις τριετίας 3%», όπως αναφέρεται και προστίθεται στην ίδια ανακοίνωση ότι: «Το γιατί δεν πέφτουν οι τιμές, το ξέρουμε, το τι πρέπει να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση, το γνωρίζουμε, αυτό όμως που αναζητούμε είναι τι μπορούμε να κάνουμε και με ποιο τρόπο, ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα. Αναφορικά με τα ελληνικά προϊόντα και το κίνημα “καταναλώνω ό,τι παράγω”, που ιδρύσαμε όλοι οι φορείς θα πρέπει να αναρωτηθούμε: Πόσο αυξήσαμε την αγροτική μας παραγωγή το διάστημα της τριετούς μνημονιακής περιόδου;».
ΠΟΣΟΣΤΑ ΜΕΙΩΣΗΣ
ΤΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ
Οπως σημειώνεται σε ανακοίνωση της ΕΣΕΕ: «Η αυξημένη κίνηση από την αυξανόμενη τουριστική κίνηση ωφέλησε τελικά τα εμπορικά καταστήματα λιανικής κυρίως στις τουριστικές περιοχές της χώρας και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από τις αγορές των δημοφιλών νησιωτικών προορισμών. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του οκταμήνου φαίνεται να μην μπαίνει ούτε εφέτος “φρένο” στην “κατρακύλα” του λιανικού εμπορίου και στην “καθίζηση” των λιανικών πωλήσεων κατά τουλάχιστον 20%».
Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ στην Αθήνα η μείωση ήταν 15% έως 20%, στη Θεσσαλονίκη 20% έως 30%, στον Πειραιά 20% έως 40%.