«Ο πρωτογενής τομέας των νησιών μας μπορεί με ένα καλό σχεδιασμό και αξιόπιστες συνεργασίες να μετατραπεί σε μια σημαντικότατη πηγή οικονομικής ευμάρειας για την τοπική κοινωνία».
Αυτό δηλώνει, σε συνέντευξη του στη «δ», ο διευθυντής της ΕΑΣΔ κ. Γιώργος Κριτσωτάκης με αφορμή την έναρξη της προσπάθειας για την προώθηση των προϊόντων που παράγονται στα νησιά μας .
«Τα επώνυμα δωδεκανησιακά αγαθά αποτελούν μόνο ένα μικρό κομμάτι του συνόλου των επωνύμων προϊόντων που διακινούνται στα νησιά μας. Αυτό πρακτικά μεταφράζεται στην ανάγκη βελτίωσης της τροφοδοτικής αλυσίδας του πρωτογενή τομέα από την παραγωγή, την μεταποίηση, την προβολή και την διάθεση», δηλωνει ο κ. Γιώργος Κριτσωτάκης και προσθέτει πως οι συνεργασίες που χτίζει αυτή την περίοδο η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Δωδεκανήσου με τους εμπλεκόμενους ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς μπορούν να αποτελέσουν την απάντηση για την αναβάθμιση και την ποιοτική αναγνώριση των δωδεκανησιακών προϊόντων στην αντίληψη των καταναλωτών.
Σε ερώτηση σχετικά με την στήριξη που ζητήθηκε από τη ΕΑΣΔ για την προώθηση των τοπικών προϊόντων ο κ. Γ. Κριτσωτάκης, δηλώνει:
«Η Ένωση δεν διεκδικεί τον ηγετικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια αλλά λόγω του θεσμικού της ρόλου και του ονόματός της είναι πιο εύκολο να προχωρήσει και να προστατέψει τις ισότιμες συνεργασίες που έχει ξεκινήσει να χτίζει με τον ιδιωτικό και τον δημόσιο φορέα».
Η συνέντευξή του κ. Γιώργου Κριτσωτάκη, αναλυτικά:
• Ποιο ήταν το αντικείμενο της παρουσίασης που κάνατε πριν από λίγες ημέρες στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου;
Σε συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και κάποιες καταξιωμένες ιδιωτικές μεταποιητικές μονάδες έχουμε ξεκινήσει μια συλλογική προσπάθεια στήριξης του πρωτογενή τομέα των νησιών της Δωδεκανήσου με περισσότερο εμπορικό πλέον προσανατολισμό και τους κανόνες αγοράς.
Η ανάδειξη της υψηλής ποιότητας των δωδεκανησιακών προϊόντων και η καθιέρωσή τους προϋποθέτει την τοποθέτησή τους στην αγορά με μια συγκεκριμένη ταυτότητα. Στην παρουσίαση εξηγήσαμε το όνομα που προτείνουμε, γιατί το επιλέξαμε, τους στόχους που έχουμε θέσει, το σχεδιασμό μας για την επίτευξη των στόχων μέσα στα επόμενα χρόνια.
Μου δόθηκε η αίσθηση ότι αυτή τη συνεργασία την έχει αγκαλιάσει ήδη το σύνολο των περιφερειακών συμβούλων και θα δουλέψουμε μαζί.
Ο πρωτογενής τομέας των νησιών μας μπορεί με ένα καλό σχεδιασμό και αξιόπιστες συνεργασίες να μετατραπεί σε μια σημαντικότατη πηγή οικονομικής ευμάρειας για την τοπική κοινωνία.
Με την στοχευμένη προώθηση της τοπικής παραγωγής δημιουργείς ένα επιπλέον πόλο ανάπτυξης δίπλα στην τουριστική οικονομία και προκρίνεις τον ορθολογιστικό καταμερισμό των χρημάτων στα διαφορετικά στρώματα της κοινωνίας ενισχύοντας ποικιλοτρόπως την αγοραστική δύναμη των ντόπιων πολιτών. Τέτοιες δράσεις δεν στηρίζουν μόνο τους παραγωγούς αλλά και τους ιδιώτες μεταποιητές, συνεταιριστές και πλήθος εργαζομένων αφού στοχεύεις στην αναβάθμιση και ποιοτική αναγνώριση των δωδεκανησιακών αγαθών, δηλαδή των προϊόντων που παράγουμε εμείς οι ίδιοι.
• Τι έδειξε η έρευνα που διενήργησε η ΕΑΣΔ για τα τοπικά προϊόντα; Έχουν διείσδυση στις τοπικές επιχειρήσεις; Αν όχι, τι θα πρέπει να γίνει ακόμη;
Είμαστε σε καθημερινή σχεδόν επικοινωνία με παραγωγούς από διάφορα νησιά της Δωδεκανήσου. Η αδυναμία διάθεσης των τοπικά παραγόμενων προϊόντων ή η αδυναμία διάθεσής τους σε ικανοποιητικές τιμές είναι από μόνη της μια σοβαρότατη ένδειξη της περιορισμένης διείσδυσης των δικών μας αγαθών στην δική μας αγορά ακόμα και κατά την περίοδο που οι ανάγκες των νησιών εκτοξεύονται λόγω του τουρισμού. Σε παρόμοια συμπεράσματα οδήγησε και η έρευνα αγοράς που έκανε η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Δωδεκανήσου σε διάφορα σημεία λιανικής πώλησης.
Τα επώνυμα δωδεκανησιακά αγαθά αποτελούν μόνο ένα μικρό κομμάτι του συνόλου των επωνύμων προϊόντων που διακινούνται στα νησιά μας. Αυτό πρακτικά μεταφράζεται στην ανάγκη βελτίωσης της τροφοδοτικής αλυσίδας του πρωτογενή τομέα από την παραγωγή, την μεταποίηση, την προβολή και την διάθεση. Νομίζω ότι οι συνεργασίες που χτίζει αυτή την περίοδο η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Δωδεκανήσου με τους εμπλεκόμενους ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς μπορούν να αποτελέσουν την απάντηση για την αναβάθμιση και την ποιοτική αναγνώριση των δωδεκανησιακών προϊόντων στην αντίληψη των καταναλωτών.
Η ποιοτική καθιέρωση των δωδεκανησιακών αγαθών με σύγχρονους εμπορικούς όρους θα έχει κλιμακωτά οφέλη για τον παραγωγό, τον ιδιώτη μεταποιητή, τον ιδιώτη έμπορο. Ο λόγος για παράδειγμα που το κρητικό ελαιόλαδο αποτελεί από μόνο του πετυχημένο εμπορικό brand οφείλεται στο ό,τι οι εκεί Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών ξεκίνησαν αρκετό καιρό πριν την συντεταγμένη προσπάθεια συνεργασιών με τους δημόσιους φορείς και τον ιδιωτικό τομέα του νησιού και εξειδικεύτηκαν όλοι σε κάποιο τμήμα της τροφοδοτικής αλυσίδας των ελαιοκομικών προϊόντων. Το ίδιο θα χτίσουμε και εδώ.
• Τι είναι το “ΡΩ – /rho/”? Γιατί επιλέχθηκε αυτή η ονομασία;
Το πρώτο μπουκάλι ελαιολάδου “ΡΩ – /rho/” που τυποποιήθηκε με το σήμα της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Δωδεκανήσου το δωρίσαμε στον Δήμο Μεγίστης και το παραδώσαμε στο δήμαρχο Γιώργο Αχλαδιώτη, στο Καστελόριζο.
“ΡΩ – /rho/” είναι η νέα ταυτότητα που προτείνουμε για τα δωδεκανησιακά αγαθά. Θέλαμε να βρούμε το όνομα που θασυνέδεε όλα τα νησιά και το πιο σημαντικό, θα μπορούσε να αγαπηθεί από όλους τους πολίτες της Δωδεκανήσου. Είναι το όνομα που προκαλεί την συναισθηματική ταύτιση με τα σύμβολα του τόπου μας και την σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας, ενώ θεωρώ ότι προβάλλει με δυναμική εξωστρέφεια τη γεωγραφική ταυτότητα του συνολικότερου σύμπλεγματος των νησιών της Δωδεκανήσου.
Μας εκφράζει επίσης το ολιστικό μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης όπως το είχε υιοθετήσει κατά προτεραιότητα η κυρά της ΡΩ, που σημαίνει ότι παράγουμε τα δικά μας προϊόντα, καταναλώνουμε τα δικά μας προϊόντα, στηριζόμαστε στα δικά μας πόδια, θεμελιώνουμε την οικονομία και την κοινωνία μας.
Αισθάνομαι ότι έχει την προοπτική να γίνει ένα πολύ πετυχημένο brand.
• Σε ποια προϊόντα έχει δοθεί η ονομασία “ΡΩ – /rho/”;
Έχουμε τοποθετήσει ήδη σε μερικά καταστήματα ελαιόλαδο, μέλι και μελεκούνια. Στόχος μας είναι μέχρι την επόμενη περίοδο να έχουμε τυποποιήσει και κάποια παραδοσιακά γλυκά από ντόπιες πρώτες ύλες, ποτά, αρτοσκευάσματα και ζυμαρικά. Κάτω από την ομπρέλα του “Ρω – /rho/” μπορούν να μπουν όλα τα προϊόντα που παράγονται ή τυποποιούνται στα νησιά της Δωδεκανήσου με την προϋπόθεση ότι τηρούν κάποια συγκεκριμένα standard βέλτιστης ποιότητας προκειμένου να κρατήσουμε το brand υψηλό. Είναι προτεραιότητα να δημιουργήσουμε και να συντηρήσουμε ένα ισχυρό brand. Αυτό θα μας επιτρέψει να διεκδικήσουμε υψηλότερη τιμή ώστε να αποδώσουμε και περισσότερο στην τοπική οικονομία. Η Ενωση συνεργάζεται με σημαντικά κανάλια διανομής προκειμένου να προωθήσει τα δωδεκανησιακά προϊόντα εντός και εκτός των νησιών μας.
• Υπάρχουν επιτυχημένα μοντέλα προώθησης επώνυμων τοπικών προϊόντων από Ενώσεις Συνεταιρισμών;
Η καθιέρωση ενός συγκεκριμένου εμπορικού ονόματος και σήματος αποτελεί θεμελιακό στοιχείο για την περαιτέρω προώθηση, εμπορική αναγνωρισιμότητα και την πιστοποίηση αξίας που διεκδικούμε στα προϊόντα μας.
Στις χώρες του εξωτερικού έχουμε πολλά παραδείγματα επιτυχημένων συνεταιριστικών εγχειρημάτων, όπως η Nounou, Nestle, Chiquita. Στην Ελλάδα θα αναφέρω τα Santo στη Σαντορίνη και τα Mastiha Shop στη Χίο διότι είναι δύο παραδείγματα που ταιριάζουν περισσότερο σε εμάς. Και στις δύο περιπτώσεις η επιτυχία ξεκίνησε με επιτυχημένες συνεργασίες των συνεταιρισμών με τους εκεί δημόσιους φορείς και τον ιδιωτικό τομέα. Νομίζω ότι ελάχιστοι επισκέπτονται σήμερα αυτά τα δύο νησιά χωρίς να δοκιμάσουν ένα τουλάχιστον προϊόν από τα Santo ή τα Mastiha Shop κάτι που θα επιτύχουμε και εμείς εδώ με τα δωδεκανησιακά προϊόντα. Επιπλέον, είναι επωνυμίες που έχουν καταφέρει να έχουν ζήτηση και εκτός τουριστικής περιόδου ενώ έχει χτιστή επάνω τους ένα σημαντικότατο κομμάτι της τοπικής οικονομίας καθ’ όλη την διάρκεια του έτους.
• Πώς μπορούν να στηρίξουν οι φορείς της περιοχής μας την ΕΑΣΔ στην προσπάθεια της αυτή;
Το όλο εγχείρημα, για το οποίο δουλεύουν ήδη αρκετοί άνθρωποι εντός και εκτός της Ένωσης, δεν αφορά την στήριξη της ΕΑΣΔ αλλά την αναβάθμιση ολόκληρου του πρωτογενή τομέα και την αναγνώριση των ποιοτικών χαρακτηριστικών των δωδεκανησιακών προϊόντων.
Η Ένωση δεν διεκδικεί τον ηγετικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια αλλά λόγω του θεσμικού της ρόλου και του ονόματός της είναι πιο εύκολο να προχωρήσει και να προστατέψει τις ισότιμες συνεργασίες που έχει ξεκινήσει να χτίζει με τον ιδιωτικό και τον δημόσιο φορέα. Επίσης, η Ένωση είναι πιο εύκολο να προβάλει, να διαφημίσει και να διαθέσει τα προϊόντα σε κανάλια διανομής που είναι απαγορευτικά για τον ιδιώτη. Αντιστρόφως, οι ιδιωτικές μεταποιητικές μονάδες λόγω της εξειδίκευσης που έχουν μπορούν να κρατήσουν χαμηλό το συνολικό λειτουργικό κόστος της μεταποίησης κάτι που τελικά προσθέτει στην αξία του προϊόντος. Παρομοίως, οι τοπικές ιδιωτικές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου μπορούν να συμβάλουν στην καλύτερη τοποθέτηση των ΡΩ – /rho/, αφού το κέρδος από την πώληση επιστρέφει ξεκάθαρα στην κοινωνία τους και στα παιδιά τους.
Ιδιαίτερα, θα ήθελα να ευχαριστήσω την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου που αισθάνομαι ότι την προώθηση του πρωτογενή τομέα και του ΡΩ – /rho/ την αντιμετωπίζει και σαν ένα δικό της στοίχημα. Η ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο που απαιτεί μια ευρύτερη συστράτευση. Είμαστε ευγνώμων διότι έχουμε συναντήσει ανθρώπους που το κατανοούν και έχουν την ψυχή και την διάθεση να μοχθήσουν για να το υποστηρίξουν.
• Έχει προχωρήσει η διαδικασία της συνένωσης των συνεταιρισμών που λειτουργούν στη Ρόδο και τα νησιά μας; Είναι πραγματικά δύσκολες οι συνθήκες διεξαγωγής των εκλογών της ΕΑΣΔ;
Ο νόμος 4015/2011 προκρίνει τις συγχωνεύσεις και μετατροπές Συνεταιρισμών και Ενώσεων ώστε να δημιουργηθούν πολύ μεγάλα συνεταιριστικά σχήματα. Ωστόσο, κατά την υλοποίηση παρουσιάστηκαν κάποια λειτουργικά προβλήματα με αποτέλεσμα να έχει δοθεί μέχρι σήμερα τρεις φορές παράταση. Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση που έχουμε κάποια άρθρα του νόμου επανεξετάζονται και αναμένεται να δοθούν νέες διευκρινήσεις από το αρμόδιο υπουργείο. Ο τρόπος και ο χρόνος που θα διεξαχθούν οι εκλογές εξαρτάται από αυτό.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/g-kritsotakis-proedros-easdsillogiki-prospathia-stirixis-tou-protogenous-tomea-sta-dodnisa/