Απερρίφθη η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά τουρκικής εταιρείας

Το Μονομελές Πρωτοδικείο Κω απέρριψε την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων της Κοινοπραξίας Πλοίων Κω κατά της τούρκικης πλοιοκτήτριας εταιρείας TUGAY TURIZM SEYAHAT VE TICARET A.S., την οποία κατηγορούν για αθέμιτο και παράνομο ανταγωνισμό για τους πλόες από Κω προς λιμάνια της γείτονος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από την πλευρά της Κοινοπραξίας γίνεται λόγος για εσφαλμένη εφαρμογή και ερμηνεία της νομοθεσίας και διερευνάται ο τρόπος ανατροπής της απόφασης.
Παράλληλα, αίσθηση προκαλεί η εν λόγω απόφαση του Μονομελούς, διότι, το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχει μία «κινητικότητα» για το συγκεκριμένο θέμα σε επίπεδο Υπουργείου, μετά από αλλεπάλληλες παρεμβάσεις πολιτικών παραγόντων της Δωδεκανήσου.
Εν πάση περιπτώσει, θεωρείται δεδομένο πλέον ότι, η απόφαση ανοίγει διάπλατα το δρόμο στους Τούρκους πλοιοκτήτες, ενώ δημιουργεί εντυπώσεις αλλά και καταστάσεις οι οποίες με τη σειρά τους δυσκολεύουν περισσότερο τη θέση των Κώων πλοιοκτητών.
Στην υπ’ αριθμ. 583 / 2013 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Κω αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
“Η πρώτη καθής η αίτηση είναι πλοιοκτήτρια εταιρεία του υπό τουρκικής σημαίας πλοίου AKCAKOCA (ΙΜΟ 9110418) με κεντρικό ναυτικό πράκτορα και εκπρόσωπό της στην ημεδαπή τον δεύτερο καθού η αίτηση. Το συγκεκριμένο πλοίο, σύμφωνα με το από 15-5-2013 έγγραφο του δεύτερου καθού η αίτηση προς το Λιμεναρχείο Κω, εκτελεί απλούς διεθνείς δρομολογιακούς πλόες απο τη Κω προς την Αλικαρνασσό (BODRUM) Τουρκίας με ώρες αναχώρησης από το λιμένα της Κω στις 9.30 (πλην Δευτέρας) και από την Αλικαρνασσό (BODRUM) στις 17.00 (εκτός Δευτέρας). Οι επιβάτες μεταφέρονται έναντι απλού εισιτηρίου, τιμής 10 ευρώ και με την άφιξή τους στο λιμένα προορισμού αποβιβάζονται οριστικά, με την έννοια της ολοκλήρωσης της σύμβασης θαλάσσιας μεταφοράς που έχουν συνάψει με την πλοιοκτήτρια εταιρία, όπως αυτή αποδεικνύεται και από το εκδοθέν εισιτήριο. Επιβάτες που επιθυμούν να επιστρέφουν αυθημερόν στη Κω με το ίδιο πλοίο οφείλουν να εφοδιασθούν με εισιτήριο επιστροφής, που δύνανται να αγοράσουν είτε από τη Κω κατά την αναχώρησή τους είτε από την Τουρκία, κατά την εκεί άφιξή τους, ενώ με το εν λόγω πλοίο μπορεί να ταξιδέψει και κάθε άλλος ενδιαφερόμενος από Τουρκία. Κάθε φορά δε αυτοί (επιβάτες) καταχωρούνται σε «one way passengers list», δηλαδή σε κατάλογο επιβατών απλής διαδρομής.
Από το ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι το συγκεκριμένο πλοίο δεν εκτελεί κυκλικό ταξίδι, κατά την έννοια της διάταξης του άρθρου 165 παρ.5 ΚΔΝΔ, όπως ισχύει, αφού δεν προσεγγίζει σε περισσότερους λιμένες, αλλά ενώνει συγκοινωνιακά δύο μόνον προορισμούς (Κω-Αλικαρνασσό), η δε μεταφορά των επιβατών γίνεται με απλό και όχι ενιαίο (συνεχείας) εισιτήριο, γεγονός που δεν τους δεσμεύει να επιλέξουν το συγκεκριμένο μέσο για την επιστροφή τους στη Κω. Περαιτέρω, οι επιβάτες πέραν της θαλάσσιας μεταφοράς δεν απολαμβάνουν και έτερων παροχών που αποσκοπούν στην θαλάσσια αναψυχή τους και τη ψυχαγωγία τους ως περιηγητών (όπως τροφοδοσία, δια χερσαίων μέσων μεταφορά, ξενάγηση κτλ). Αναφορικά δε, με την συγκεκριμένη προϋπόθεση, δηλαδή την έννοια του κυκλικού περιηγητικού ταξιδιού του άρθρου 165 παρ.5 ΚΔΝΔ, ελλείψει ορισμού στον ίδιο νόμο, δύναται να αντληθεί ερμηνευτικό επιχείρημα από την διάταξη του άρθρου 1 του ΠΔ 122/1995 (που αφορά μόνον σε πλόες μεταξύ ελληνικών λιμένων), σύμφωνα με την οποία στην έννοια των θαλάσσιων περιηγητικών ταξιδιών περιλαμβάνονται τα κυκλικά ταξίδια μεταξύ του αφετήριου και ενός ή περισσοτερών ελληνικών λιμένων με σκοπό τη θαλάσσια αναψυχή και περιήγηση των μεταφερόμενων επιβατών, ενώ και στην με αριθμό 1113.200.2-1/17/2006 εγκύκλιο του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας αναφέρεται ότι «…1) δεν επιτρέπεται σε πλοία υπό τουρκική σημαία ή άλλη σημαία τρίτου κράτους (εκτός ελ­ληνικής ή κράτους μέλους του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου – ΕΟΧ) η πα­ραλαβή επιβατών από Ελληνικούς Λιμένες για την περιήγηση τους σε Ελληνικούς Λιμένες, ακόμα και όταν ο πλους επεκτείνεται σε λιμένα του εξωτερικού, εφόσον ο λιμένας οριστικής αποβίβασης είναι ελληνικός, 2) στην περίπτωση κυκλικών περιηγητικών πλόων με αφετήριους και καταληκτικούς λιμένες εντός της Ελληνικής Επικράτειας, αυτοί μπορούν να περιλαμβάνουν και ενδιάμεσες προσεγγίσεις σε τουρκικούς λιμένες, πλην, όμως, το δικαίωμα διενέργειάς τους επιφυλάσσεται μόνον για τα υπό ελληνική σημαία πλοία, καθώς επίσης και για τα πλοία υπό σημαία χώρας μέλους του ΕΟΧ».
Όμως, στη προκειμένη περίπτωση, η προσέγγιση στον τούρκικο λιμένα της Αλικαρνασσού δεν δύναται να θεωρηθεί ενδιάμεση ούτε επέκταση αρχικής περιήγησης σε ελληνικούς λιμένες, αφού δεν ακολουθεί και έτερη προσέγγιση σε διαφορετικό του αφετήριου Λιμένα εντός της Ελληνικής Επικράτειας. Τέλος, το γεγονός και μόνον ότι τουριστικά πρακτορεία χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο πλοίο για να πραγματοποιούν οργανωμένες εκδρομές στη Τουρκία για τους πελάτες τους, δεν διαφοροποιεί τις ως άνω διαπιστώσεις και δεν καθιστά το δρομολόγιο αυτού περιηγητικό πλου, αφού δεν συγκεντρώνει τα προαναφερόμενα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά”.