Το ειδικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης για τον τουρισμό ήταν το αντικείμενο της συνάντησης που είχε ο αντιπεριφερειάρχης κ. Αντώνης Χατζηιωάννου με τον περιφερειάρχη κ. Γιάννη Μαχαιρίδη.
Επισημαίνεται πως η αναθεώρηση του χωροταξικού για τον τουρισμό θα είναι ένα από τα θέματα που θα συζητηθούν στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, το οποίο θα πραγματοποιηθεί μέσα στον τρέχοντα μήνα, στην Πάτμο.
«Υπάρχει ένα σχέδιο που είναι σε ισχύ από το 2009. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης όμως εφαρμόστηκαν λίγα πράγματα από αυτό. Έγινε μια απόπειρα να αναθεωρηθεί πέρσι. Τώρα φαίνεται πως θα προχωρήσουν οι διαδικασίες. Το σχέδιο έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο από το υπουργείο Τουρισμού», δήλωσε ο κ. Αντώνης Χατζηιωάννου.
«Ο τουρισμός είναι πολύ σημαντικός για τους νομούς Δωδεκανήσου και Κυκλάδων. Με το νέο πλαίσιο καθορίζονται για παράδειγμα οι αρτιότητες για τα τουριστικά καταλύματα, η σύνδεση του τουρισμού με την μεταποίηση και άλλα ζητήματα», δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης.
Στην εισήγηση, που θα κατατεθεί προς έγκριση στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου αναφέρεται πως θα πρέπει να διαφοροποιηθεί ουσιαστικά ο νησιωτικός χώρος από την υπόλοιπη Ελλάδα με την διαμόρφωση ενός ειδικού κεφαλαίου, με σαφείς ρυθμίσεις, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες των νησιών.
«Πρέπει να προσδιοριστούν οι ομάδες νησιών με ομοιογενή χαρακτηριστικά και τάσεις ανάπτυξης. Να δημιουργηθούν δηλαδή πλείονες κατηγορίες προκειμένου να μην παρατηρείται το φαινόμενο να αντιμετωπίζονται όλα τα νησιά με τον ίδιο τρόπο. Η κατηγοριοποίηση αυτή θα πρέπει να έχει κυρίως ποιοτικά χαρακτηριστικά και να απεικονίζεται ευκρινώς στο σχετικό χάρτη», τόνισε ο κ. Χατζηιωάννου.
Επισημαίνεται ακόμη ότι στις ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές, όπως η Ρόδος, η Κως, η Σαντορίνη και η Μύκονος, πρέπει να προσδιοριστεί με σαφή τρόπο η ίδρυση νέων μονάδων σε σχέση με το βαθμό κορεσμού. Στις περιοχές αυτές δηλαδή είναι ασύμβατη η δημιουργία camping καθώς και η δημιουργία σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων. Το όριο αρτιότητας για εκτός σχεδίου περιοχές δεν μπορεί να είναι το ίδιο για παράδειγμα στη Μύκονο και στη Ρόδο καθότι ο κλήρος είναι διαφορετικός όπως και η φυσιογνωμία του κάθε χώρου. Το όριο αυτό μπορούσε να ποικίλει από 20 έως 10 στρέμματα ανάλογα με το νησί.
Στις αναπτυσσόμενες περιοχές μπορεί να ενταχθεί ομάδα νησιών με ομοιογενή χαρακτηριστικά καθώς και άλλες περιοχές των μεγαλύτερων νησιών και να κατονομασθούν επακριβώς στο κείμενο προκειμένου να μην υπάρχουν παρανοήσεις στην εφαρμογή. Θα μπορούσε στην κατηγορία αυτή να ενταχθεί ομάδα νησιών, όπως η Χάλκη, η Νίσυρος, οι Λειψοί, η Τήλος και ορισμένες περιοχές των μεγαλύτερων νησιών (στο νησί μας η Νότια Ρόδος). Στις περιοχές αυτές το όριο αρτιότητας μπορεί να ποικίλει από 15 ως 8 στρέμματα κατόπιν ειδικής τεκμηρίωσης. Και στις δύο αυτές περιοχές πρέπει να προβλέπεται η προώθηση τοπικών συμφώνων ποιότητας και προγραμμάτων στήριξης αγροτικών ή και παραδοσιακών μεταποιητικών δραστηριοτήτων φιλικών προς το περιβάλλον και λειτουργικής διασύνδεσής τους με τουριστικές μονάδες.
Μια τρίτη κατηγορία μπορούν να αποτελέσουν τα υπόλοιπα νησιά και τα εναπομείναντα τμήματα των μεγαλύτερων. Σε αυτά είναι συμβατό να επιτρέπεται το κάμπινγκ. Στις περιοχές αυτές δεν θα πρέπει να είναι συμβατή η δημιουργία σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων. Το όριο αρτιότητας για εκτός σχεδίου θα πρέπει να επανέλθει στα τέσσερα στρέμματα προκειμένου να προστατευθούν οι τοπικές ιδιαιτερότητες και η οικονομία μικρής κλίμακας που τα χαρακτηρίζει.
Σε ό,τι αφορά τα ακατοίκητα νησιά και τις βραχονησίδες είναι προτιμότερο να παραμείνουν οι θεσμοθετημένες ρυθμίσεις.
Πρέπει να γίνει ρητή αναφορά στις νησιωτικές πολιτικές των επί μέρους τομέων σύμφωνα με τις συνταγματικές πρόνοιες.
«Η ζώνη υψηλής ανταγωνιστικότητας δραστηριοτήτων σε απόσταση 350 μέτρων από την παραλία δεν μπορεί να θεσμοθετείται μόνο για αποφυγή δράσεων ασύμβατων προς τον τουρισμό. Αυτό σημαίνεται πως τα παράλια χώρας προορίζονται μόνο για τουρισμό και παρεμπιπτόντως για άλλες δραστηριότητες. Αντιθέτως η κύρια κατεύθυνση θα πρέπει να είναι η έστω και σε επίπεδο αρχών δημιουργία ενός μοντέλου χωρητικότητας για τη νησιωτική Ελλάδα τουλάχιστον, η οποία τάσσεται άναρχα και χωρίς πρόγραμμα. Πρέπει επίσης να υπάρξουν ρητές ρυθμίσεις για την προσπελασιμότητα των ακτών. Προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει επομένως να κινηθεί το σχέδιο», δήλωσε ο κ. Χατζηιωάννου και πρόσθεσε πως θα πρέπει να παραμείνει η ρύθμιση που προσδιορίζει την απόσταση από τη γραμμή αιγιαλού σε περίπτωση υψομέτρου μέχρι 10μ.
Στις ειδικές μορφές τουρισμού θα πρέπει αναφερθούν τα νησιά που έχουν τέτοια κατεύθυνση, όπως η Κάλυμνος, η Πάτμος και άλλα.
Το κεφάλαιο των ειδικών και τεχνικών υποδομών είναι κομβικής σημασίας για την πραγματική ανάπτυξη του τουρισμού μας. Είναι γνωστό ότι τουλάχιστον στο νησιωτικό χώρο αλλά και στην Ελληνική Περιφέρεια υπάρχει μεγάλο έλλειμμα σε υποδομές παρά τα τέσσερα κοινοτικά πλαίσια στήριξης που έχουν υλοποιηθεί.
«Απαιτούμε την ενεργοποίηση της συνταγματικής πρόνοιας για ειδικές νησιωτικές πολιτικές λαμβάνοντας υπόψη προτάσεις που θα έχουν σαν στόχο την ανάπτυξη με βάση τις ανάγκες που υπάρχουν», δήλωσε ο κ. Χατζηιωάννου και πρόσθεσε πως η πρόταση που έχει ετοιμασθεί θα σταλεί και τους 32 Δήμους της Περιφέρειας προκειμένου να καταθέσουν τις προτάσεις τους .














