«Πρέπει να ξεπεράσουμε το πρόβλημα με τη βίζα»

«Θα πιάσουμε το στόχο των 17 εκ. τουριστών και φέτος τα έσοδα από τον τουρισμό θα είναι αυξημένα. Να θυμίσω ότι τα τελευταία χρόνια το last minute booking κυριαρχεί. Παράλληλα να μη ξεχνάμε ότι η τουριστική μας περίοδος το φθινόπωρο είναι καλύτερη από την άνοιξη».
Την άποψη ότι η φετινή τουριστική σεζόν θα εξελιχθεί πολύ καλά σε αφίξεις και έσοδα, εκφράζει σε συνέντευξή του στη “δ”, ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ κ. Γιώργος Τελώνης.
Σε ό,τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα αυξηθούν οι αφίξεις από την Ρωσία και την Τουρκία, ο κ. Τελώνης τονίζει, πως το “κλειδί” είναι η διευκόλυνση της Visa Schengen.
“Εδώ και πολλά χρόνια το θέμα των θεωρήσεων εισόδου της Συνθήκης Schengen αποτελεί το πρωταρχικό πρόβλημα που θέτουμε στην ελληνική πολιτεία. Η ώρα για αλλαγή έχει έρθει”, δηλώνει ο κ. Τελώνης.
Σε ερώτηση σχετικά με την τουριστική αγορά της Κίνας, ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ επισημαίνει πως έχει τεράστιες δυνατότητες.
“Απαραίτητη προϋπόθεση για τη δυναμική ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης είναι η διευκόλυνση της έκδοσης Visa Schengen και η απ’ ευθείας αεροπορική σύνδεση. Ιδιαίτερα η Ρόδος είναι προνομιακός προορισμός για τους Κινέζους και θα πρέπει να εντείνουμε από κοινού τις προσπάθειές μας”, δηλώνει ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ.
Η συνέντευξητου κ. Γιώργου Τελώνη, αναλυτικά:

• Με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού κ. Α. Σαμαρά στην Κίνα πόσο μπορεί να αναπτυχθεί η συγκεκριμένη αγορά για την Ελλάδα και για προορισμούς, όπως η Ρόδος;
Η αγορά της Κίνας έχει τεράστιες δυνατότητες.Η Ελλάδα και τα ελληνικά νησιά, ο ελληνικός πολιτισμός και το περιβάλλον της χώρας μας, είναι ιδιαίτερα προσφιλής προορισμός για τους Κινέζους. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη δυναμική ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης είναι η διευκόλυνση της έκδοσης Visa Schengen και η απ’ ευθείας αεροπορική σύνδεση.
Υπάρχουν και άλλοι τομείς, όχι βέβαια της ίδιας κλίμακας, σημαντικοί όμως για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς, όπως η διαφήμιση/ προβολή της χώρας μας στην κινεζική γλώσσα, η ύπαρξη κινεζόφωνων ξεναγών, η κάλυψη των συνηθειών τους και άλλα πολλά…
Ιδιαίτερα η Ρόδος είναι προνομιακός προορισμός για τους Κινέζους και θα πρέπει να εντείνουμε από κοινού τις προσπάθειές μας.
• Είστε ικανοποιημένος από την εξέλιξη της τουριστικής περιόδου καθώς τα αποτελέσματα σε ό,τι αφορά τις αφίξεις δεν φαίνεται να είναι τα αναμενόμενα;
Είμαι γενικότερα αισιόδοξος και πιστεύω ότι θα πιάσουμε το στόχο των 17 εκ. τουριστών και ότι φέτος τα έσοδα από τον τουρισμό θα είναι αυξημένα. Να θυμίσω ότι τα τελευταία χρόνια το last minute booking κυριαρχεί. Παράλληλα να μη ξεχνάμε ότι η τουριστική μας περίοδος το φθινόπωρο είναι καλύτερη από την άνοιξη.
• Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να δώσουν περισσότερες αφίξεις οι τουριστικές αγορές της Τουρκίας και της Ρωσίας;
Το ενδιαφέρον και η ζήτηση από τη Ρωσία και την Τουρκία για την Ελλάδα είναι συνεχώς αυξανόμενο. Η αεροπορική μας σύνδεση είναι ικανοποιητική. Αν ξεπεράσουμε τα εμπόδια της Visa θεωρώ ότι οι αγορές αυτές θα μας στείλουν πολύ περισσότερους τουρίστες. Μη ξεχνάμε την επιτυχία του πιλοτικού προγράμματος απλοποίησης διαδικασίας χορήγησης θεωρήσεων σε 6 ελληνικά νησιά. Εύχομαι να επεκταθεί στο σύνολο του Ανατολικού Αιγαίου.
Θεωρώ ότι ο πρώτος στόχος της τουριστικής αγοράς θα πρέπει να είναι η διευκόλυνση της Visa Schengen.

Εδώ και πολλά χρόνια το θέμα των θεωρήσεων εισόδου της Συνθήκης Schengen αποτελεί το πρωταρχικό πρόβλημα που θέτουμε στην ελληνική πολιτεία. Η ώρα για αλλαγή έχει έρθει. Η Ελληνική Πολιτεία το έχει αντιληφθεί και έχει εντείνει τις προσπάθειές της. Εκτιμούμε ιδιαίτερα τις προσπάθειες που καταβάλλονται από το Υπουργείο Εξωτερικών και τα κατά τόπους Προξενεία για επιτάχυνση των διαδικασιών, αλλά και τη γενικότερη κινητοποίηση του Υπουργείου Εξωτερικών προκειμένου να υιοθετηθούν πρόσφορες λύσεις. Ο ΗΑΤΤΑ βρίσκεται καθημερινά σε στενή συνεργασία για την επίλυση των καθημερινών προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε.
Παράλληλα, σε συνεργασία με τον ECTAA (The European Tour Operators’ and Travel Agents’ Associations) στον οποίο ο ΗΑΤΤΑ είναι μέλος, προσπαθεί να δρομολογηθεί λύση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Όσον αφορά την αναδιαμόρφωση του όλου συστήματος, ο ΗΑΤΤΑ και όλοι οι αντίστοιχοι φορείς -μέλη του ΕCTAA προτείνουμε, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, τη δημιουργία και λειτουργία μιας ευρωπαϊκής ηλεκτρονικής πλατφόρμας (electronic data base for e-visas), στην οποία οι tour operators και τα τουριστικά γραφεία της Ευρώπης θα καταχωρούν τα στοιχεία των πελατών τους, οι οποίοι έχουν αγοράσει εκδρομές και επιθυμούν να επισκεφθούν την Ε.Ε.
• Πώς θα εξελιχθεί φέτος ο ελληνικός τουρισμός καθώς πέρσι οι αφίξεις των ημεδαπών δεν πήγαν καλά;
Ο εσωτερικός και ο εξερχόμενος τουρισμός σημειώνουν τις χειρότερες επιδόσεις της τελευταίας 10ετίας καθώς από τη μία μεριά τα εισοδήματα των καταναλωτών έχουν μειωθεί δραματικά και από την άλλη αυξήθηκε το κόστος μεταφοράς των τουριστών και βέβαια καταργήθηκαν τα προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού.
Όμως οι διακοπές δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ανάγκη, τα τουριστικά γραφεία έχουν προσφορές για όλες τις απαιτήσεις και πιστεύουμε ότι σύντομα η αγορά θα σταθεροποιηθεί και θα επανέλθει στους ρυθμούς της.

• Είναι προς τη θετική κατεύθυνση η αναπροσαρμογή των ωραρίων λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων;
Τα ωράρια λειτουργίας των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων είναι ένα πρόβλημα με μεγάλη προϊστορία που ξεκινά από τη δεκαετία του ΅ 80, όταν ο τουρισμός μας αναπτυσσόταν δυναμικά. Μέχρι σήμερα δεν έχει ακόμα βρεθεί μια σταθερή λύση.
Το τελευταίο διάστημα, ομολογώ, είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι γιατί βλέπουμε ότι οι λύσεις που προτείνουμε γίνονται κατανοητές και πολλές από αυτές υλοποιούνται, με βραδείς ρυθμούς, βέβαια.
• Θα βοηθήσουν τον τουρισμό τα επιδοτούμενα προγράμματα εργασίας που εξαγγέλθηκαν από το αρμόδιο υπουργείο;
Τα επιδοτούμενα προγράμματα εργασίας θα βοηθήσουν κυρίως τους νέους, γιατί θα τους δώσουν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τις τουριστικές επιχειρήσεις και τις ιδιαιτερότητες του τουριστικού τομέα. Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν πρόσθετο προσωπικό κατά τους μήνες αιχμής, τα προγράμματα ξεκίνησαν λίγο καθυστερημένα και αυτό αποτελεί μειονέκτημα.
Σε γενικές γραμμές όμως θεωρώ ότι είναι μια σημαντική πρωτοβουλία που θα τονώσει την απασχόληση και θα βοηθήσει τις τουριστικές επιχειρήσεις.
• Πόσο προσεκτικοί θα πρέπει να είναι οι τουριστικοί φορείς καθώς περιστατικά σαν αυτό της Κρήτης μπορούν να τινάξουν στον αέρα τις προσπάθειες για την προσέλκυση τουριστών;
Ο ΗΑΤΤΑ έχει εκφράσει την λύπη του για το θλιβερό αυτό γεγονός.
Σε κάθε όμως περίπτωση, το γεγονός αυτό δεν αποτελεί παρά μεμονωμένο περιστατικό και δεν πρέπει να διαταράξει το αίσθημα ασφάλειας που αισθάνονται οι ταξιδιώτες στη χώρα μας. ¶λλωστε, ευτυχώς, δεν πήρε μεγάλες διαστάσεις.
• Αισιοδοξείτε πως θα βελτιωθεί η κατάσταση στο θαλάσσιο τουρισμό καθώς μετά την Carnival που ανακοίνωσε ότι αποσύρεται από την Ευρώπη για τη συγκεκριμένη χρονιά, τώρα η Regent Seven Seas ανακοίνωσε ότι ακυρώνει τους κατάπλους των σκαφών της για το έτος 2014;
Ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι ο πλέον δυναμικός και ανερχόμενος κλάδος της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας μας, εφόσον τα λιμάνια μας εξελιχθούν σε ουσιαστικά home porting
Μετά την άρση του cabotage, στόχος μας είναι η προσέλκυση της διεθνούς κρουαζιέρας, που μέχρι σήμερα δραστηριοποιούνταν αλλού, στερώντας από την Ελλάδα τη θέση που της αξίζει στον τομέα αυτόν, αλλά και όλα τα σχετικά οφέλη. Η Ελλάδα πρέπει να μετατραπεί σε κόμβο κρουαζιέρας της Ανατολικής Μεσογείου, απαραίτητη όμως προϋπόθεση, μεταξύ άλλων, ιδιαίτερα για το home porting, είναι η ύπαρξη των αεροπορικών υποδομών σε σχέση με τα αντίστοιχα λιμάνια και η άμεση σύνδεσή τους.
Έχουμε επισημάνει την ανάγκη στοχευμένης προβολής και προώθησης της κρουαζιέρας, μέσω εξειδικευμένου υλικού προβολής, το οποίο θα τροποποιείται και θα απευθύνεται σε στοχευμένες ομάδες/στόχους (target groups).
Είναι αναγκαία, επίσης, η οργανωμένη και δυναμική συμμετοχή όλων των συντελεστών σε εξειδικευμένες εκθέσεις. Και βέβαια είναι αναγκαία η συνεργασία και η συνέργεια όλων των συντελεστών.

Για να υπάρξει ανάπτυξη της κρουαζιέρας πρέπει να λυθούν αναπτυξιακά, θεσμικά και λειτουργικά θέματα, που αφορούν στην τουριστική προφορά και στην άρση των αντικινήτρων, όπως είναι:
• H εύρυθμη λειτουργία στα λιμάνια αφίξεων-αναχωρήσεων.
• H έγκαιρη ανακοίνωση τιμολογιακής πολιτικής (λιμένες / πλοηγικά δικαιώματα κλπ.). Αιφνιδιαστικές αυξήσεις λίγο πριν την έναρξη της υψηλής τουριστικής περιόδου, όταν όλες οι συμφωνίες έχουν οριστικοποιηθεί, πέρα από την αιφνίδια οικονομική επιβάρυνση συνιστούν και περαιτέρω δυσφήμιση της χώρας μας. (Σημειώνω ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας προγραμματίζουν τα λιμάνια προσέγγισης 2 χρόνια πριν)
• H έγκαιρη ενημέρωση (τουλάχιστον 48 ώρες πριν) για απεργίες/κινητοποιήσεις, προκειμένου να αποφεύγεται η ταλαιπωρία των τουριστών. Μέριμνα για την τήρηση της τάξης.
• To σταθερό πλαίσιο λειτουργίας / κανονισμός για τα κρουαζιερόπλοια και την εξυπηρέτηση επιβατών, κυρίως στα περιφερειακά λιμάνια.
Ο ΗΑΤΤΑ έχει επισημάνει την επιτακτική ανάγκη για δημιουργία συντονιστικού οργάνου για την κρουαζιέρα, το οποίο να μπορεί να επιβάλλει αποφάσεις και να επιλύει προβλήματα για τα οποία είναι συνυπεύθυνα 4-5 υπουργεία (Ναυτιλίας, Τουρισμού, Προστασίας του Πολίτη, Ανάπτυξης και Μεταφορών, Πολισμού).
Βασική αρμοδιότητα θα είναι τόσο η επίλυση των προβλημάτων που ταλανίζουν την κρουαζιέρα και διαιωνίζονται λόγω της συναρμοδιότητας των Υπουργείων και της γραφειοκρατίας, όσο και η άμεση αντιμετώπιση θεμάτων που προκύπτουν από την καθημερινότητα. (Για παράδειγμα, προβλήματα από απεργίες, διαδηλώσεις, ωράριο αρχαιολογικών χώρων, κυκλοφοριακά ζητήματα, και τόσα άλλα).