«Μετά από μια ταλαιπωρημένη σεζόν και μέσα σε πρωτοφανή ύφεση, ο φετινός χειμώνας είναι αρκετά δραστήριος στο θέμα της προβολής. Υπάρχει σύμπνοια μεταξύ των φορέων, συνεργασία και κοινή προσπάθεια με στόχο την καλή παρουσία του νησιού μας στο εξωτερικό».
Στην προσπάθεια που γίνεται από τους φορείς του νησιού μας για την προβολή της Ρόδου στο εξωτερικό αναφέρεται μεταξύ άλλων σε συνέντευξή της στη «δ», η αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. ¶ντα Καραγιάννη.
Η αντιπρόεδρος της ΕΞΡ δηλώνει πως όλες οι ενδείξεις δείχνουν πως η φετινή τουριστική σεζόν μπορεί να είναι καλύτερη από την περσινή.
Αναφορά κάνει η κ. Καραγιάννη και στην επιτυχημένη παρουσία της Ρόδου στην τουριστική έκθεση HORECA που διεξήχθη στην Αθήνα.
«Με τη συμμετοχή μας επικοινωνήσαμε τον προορισμό στους χιλιάδες επισκέπτες που κατέκλυσαν την έκθεση. Συναντήσαμε φίλους της Ρόδου που θυμήθηκαν τις διακοπές τους και μαζί με άλλους αποτελούν δυνητικούς πελάτες μας για το 2013», δηλώνει η κ. Καραγιάννη και υπογραμμίζει πως τα τοπικά προϊόντα θα είναι στην κορυφή της λίστας με τις προτιμήσεις των επισκεπτών μας.
Η συνέντευξη της αντιπροέδρου της ΕΞΡ κ. ¶ντας Καραγιάννη, αναλυτικά:
• Στην πρόσφατη έκθεση που διεξήχθη στην Αθήνα παρουσιάστηκε το Ελληνικό Πρωινό της Ρόδου. Ποιες ήταν οι εντυπώσεις από τη δράση αυτή;
Το Ελληνικό Πρωινό της Ρόδου κέρδισε τις εντυπώσεις στη HORECA, σε ειδική εκδήλωση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, το Σάββατο, 9 Φεβρουαρίου 2013. Αμέσως μετά ακολούθησε η Γενική Συνέλευση του ΞΕΕ.
Τη συμμετοχή της Ρόδου, με περίπτερο σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης, τα εγκαίνια και την ειδική εκδήλωση με πλούσιους μπουφέδες πρωινού, τοπικά προϊόντα και επίδειξη παραδοσιακών συνταγών, οργάνωσε η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου και η Λέσχη Αρχιμαγείρων Κυκλάδων & Δωδεκανήσου. Το εγχείρημα στήριξαν με μεγάλη προθυμία χορηγοί και υποστηρικτές.
Με τη συμμετοχή μας επικοινωνήσαμε τον προορισμό στους χιλιάδες επισκέπτες που κατέκλυσαν την HORECA. Συναντήσαμε φίλους της Ρόδου που θυμήθηκαν τις διακοπές τους και μαζί με άλλους αποτελούν δυνητικούς πελάτες μας για το 2013. Ενημερώθηκαν για τα τοπικά προϊόντα, γεύθηκαν την τοπική γαστρονομία και έτσι συνδυάσαμε με την παρουσία μας την τουριστική προβολή στο εσωτερικό.
• Υπάρχει ενδιαφέρον από τους ξενοδόχους της περιοχής μας για να εφαρμόσουν το συγκεκριμένο πρόγραμμα και ποια θα είναι τα οφέλη που θα προκύψουν;
Το Σύμφωνο Ελληνικού Πρωινού που έχει υπογράψει η ΕΞΡ με το ΞΕΕ και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης, είναι το κινητήριο ερέθισμα για την εξάπλωση των παραδοσιακών συνταγών της Ρόδου στα πρωινά των ξεν/χείων. Αυτό θα είναι το νέο προϊόν που θα απολαύσουν και θα εκτιμήσουν οι επισκέπτες μας στη σαιζόν 2013. ΄Ηδη πολλά ξενοδοχεία το εφαρμόζουν και είμαστε σίγουροι ότι ο αριθμός θα αυξηθεί σημαντικά μέσα στο καλοκαίρι. Οι ροδόκρεμες, τα φανουροπιτάκια, οι δίπλες, τα κουνιά, το ματσόγαλο και τόσα άλλα, οι κουλούρες και τα λαδοκούλουρα, το μελεκούνι και η ταχινόσουπα, θα γίνουν τα μπεστ σέλλερ ανάμεσα στις γαστρονομικές εμπειρίες των επισκεπτών μας. Τα παραπάνω ανοίγουν ένα νέο κεφάλαιο στον πρωτογενή τομέα και τη στενότερη συνεργασία με τον τριτογενή. Τα τοπικά προϊόντα κυριολεκτικά στο πιάτο του επισκέπτη μας με όλα τα επακόλουθα που συνδέονται με την επιχειρηματικότητα, την απασχόληση, τους νέους, τα ποιοτικά προϊόντα, την τυποποίηση, διάθεση, εξαγωγές, ένα κύκλο που ανοίγει το δρόμο στην ανάπτυξη για κάθε πλευρά παράλληλα με την ικανοποίηση και στήριξη του brand Ρόδος.
• Ποια ήταν τα συμπεράσματά σας από τη γενική συνέλευση του ΞΕΕ;
Η 2η γενική συνέλευση, έδειξε πόσα θέματα αντιμετώπισε, διεκδίκησε, δρομολόγησε, έλυσε, μέσα σε ένα χρόνο το ΞΕΕ. Ο πρόεδρος Γιώργος Τσακίρης με το συμβούλιο απέδειξαν ότι η σκληρή προσπάθεια φέρνει αποτελέσματα. Ασχολήθηκαν με θέματα που ταλαιπωρούν χρόνια τον κλάδο και είναι πολλά, στήριξαν τα μικρά ξεν/χεία, έθεσαν στόχο τη μείωση της γραφειοκρατίας, έκαναν πολλές παρεμβάσεις που στηρίζουν το μέλλον της ξενοδοχίας, δράσεις για την ανάπτυξη του τουρισμού, παρατηρητήριο για την παραπλανητική διαφήμιση, το ελληνικό πρωινό, διεθνείς συνεργασίες, δράσεις κοινωνικής ευθύνης, διοικητικές διευκολύνσεις, ευρωπαϊκο σύστημα κατάταξης ξεν/χείων και άλλα που συμβάλλουν στην ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού. Η ΕΞΡ συνεργάζεται με το ΞΕΕ και τους άλλους φορείς τουρισμού και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για σύγχρονο πρόσωπο του τουρισμού.
• Τι δείχνουν οι πληροφορίες που τώρα έχουμε για τη σεζόν του 2013;
Η ενημέρωση και η κίνηση των κρατήσεων από τις αγορές είναι γενικά θετικές, κάθε αγορά όμως συμπεριφέρεται διαφορετικά. Υστέρηση παρατηρείται σε διαφορετικό βαθμό στην Ιταλία λόγω κρίσης – το αντιμετωπίζει η αποστολή που συμμετέχει στην έκθεση ΒΙΤ στο Μιλάνο-, στην Ολλανδία, ενώ είμαστε προσεκτικοί με την Γερμανία και την Γαλλία. Πέρα από τη συμμετοχή μας στις συμβατικές εκθέσεις, απαιτούνται δράσεις για τη στήριξη των τουριστικών αγορών τόσο προς τους επαγγελματίες του τουρισμού όσο και προς το πλατύ κοινό. Καλά είναι τα μηνύματα από τις Ανατολικές Χώρες, τη Ρωσία και αυτό πρέπει να το αξιοποιήσουμε περισσότερο, επιδιώκοντας μεγαλύτερη άνοδο αφίξεων και λύνοντας σοβαρά προβλήματα που σέρνονται ακόμη όπως η visa πολλαπλών εισόδων που εφαρμόζεται στην Πορτογαλία και Ισπανία, η ταχύτερη έκδοσή της από τα γραφεία των tour operators, η ανάπτυξη θεματικών μορφών τουρισμού, όπως ο θρησκευτικός κ.α. Δυστυχώς η έναρξη της σαιζόν τέλος Απριλίου και για τις ανατολικές αγορές στα μέσα Μαϊου διατηρεί το πρόβλημα της βιωσιμότητας των τουριστικών εν γένει επιχειρήσεων.
• Τα τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει η τάση των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής. Μπορεί να αλλάξει αυτό καθώς κάθε φορά οι ξενοδόχοι υποχρεώνονται να κάνουν αιματηρές εκπτώσεις για να γεμίσουν τα καταλύματά τους;
Αυτή η κατάσταση που συντηρεί υποτιμολογημένα προϊόντα -ξενοδοχεία- και απομακρύνει από την ευημερία τον προορισμό, θα αλλάξει εφ’ όσον η ζήτηση καλύψει την προσφορά μας αυθόρμητα, με ανάπτυξη σε όλη την έκταση της σαιζόν. Από την πλευρά μας απαιτείται μεγάλη προσπάθεια να διαφοροποιηθεί το προϊόν μας από τον ανταγωνισμό και να αναδείξει τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα – όχι πλέον στα λόγια αλλά στην πράξη – . Τα θεματικά προϊόντα πρέπει να σχεδιαστούν και να δημιουργηθούν άμεσα, ΣΗΜΕΡΑ για το 2014. Στη συνέχεια να τα επικοινωνήσουμε και να τα προβάλλουμε όχι με τους συμβατικούς τρόπους – εκθέσεις κλπ – αλλά επί πλέον με σύγχρονες εφαρμογές σε κάθε επίπεδο. Η πιο υγιής μέθοδος είναι η ζήτηση που προέρχεται από τον καταναλωτή – λέγεται derived demand- και ενισχύει τις δικές μας προσπάθειες. Αναγκάζει τον Τ.Ο. και τα δίκτυα διανομής να συμπεριφερθούν διαφορετικά στον προορισμό, με σεβασμό στις τιμές και ανάπτυξη της σαιζόν μέσα από την επιμήκυνση.
• Πώς βλέπετε την προβολή για το 2013;
Μετά από μια ταλαιπωρημένη σαιζόν και μέσα σε πρωτοφανή ύφεση, ο χειμώνας 2013, είναι αρκετά δραστήριος στο θέμα της προβολής. Υπάρχει σύμπνοια μεταξύ των φορέων, συνεργασία και κοινή προσπάθεια με στόχο την παρουσία και προβολή. Η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού κα Λ. Φτακλάκη, υλοποιεί ενέργειες και συμμετοχές σε εκθέσεις που βοηθούν όλα τα νησιά να αναπτύσσουν στρατηγικά τις αγορές, συνεργάζεται με τον ΠΡΟΤΟΥΡ και όλους τους φορείς πολύ εποικοδομητικά. Το πρόγραμμα προβολής τρέχει, πρέπει να είμαστε πολύ δραστήριοι το χειμώνα για να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος και να στηρίξουμε τη συνέχεια. Παράλλληλα να σχεδιάσουμε τους στόχους και τις δράσεις για το 2014. Μας λείπουν οι θεματικές προτάσεις σε πολλούς τομείς. Χρειαζόμαστε έγκαιρο προγραμματισμό των πολιτιστικών, αθλητικών διοργανώσεων, οργανωμένο θρησκευτικό & γαστρονομικό προϊόν, συντονισμό και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ. Τόσα χρόνια τα συζητάμε, τα συμφωνήσαμε, καιρός να κάνουμε πράξη γρήγορα, αποφασιστικά και επαγγελματικά τη στρατηγική μάρκετινγκ. Σε κάθε κενό που αφήνουμε ο ανταγωνισμός εδραιώνεται. Τους περιορισμένους πόρους μας θα τους διαχειριστούμε «έξυπνα» όχι στα μεγάλα και εντυπωσιακά μεγέθη αλλά στις λειτουργικές, φιλικές στην επικοινωνία, πρακτικές, βολικές για τον επισκέπτη, σύγχρονες εφαρμογές.
• Με δεδομένη την επίσκεψη της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου στην έδρα της εταιρείας MSC, τι πρέπει να προσέξουν οι φορείς για μην χαθεί η υπόθεση του θαλάσσιου τουρισμού για το νησί μας;
Την ανταγωνιστικότητα του προϊόντος home port που μόλις αναπτύξαμε. Να βελτιωθεί όσον αφορά τις υποδομές, τους χώρους υποδοχής – στέγαστρα κλπ- υπηρεσίες, παροχές, ανταγωνιστικότητα στο κόστος για τα κρουαζιερόπλοια. Η τιμή έχει πάντα κυρίαρχο ρόλο στις αποφάσεις των μεγάλων οργανισμών. Το πιο σημαντικό όμως είναι να περάσουν αξέχαστα στις ώρες που διαθέτουν στην αγορά, τη γνωριμία με τον τόπο και την επίσκεψη στους αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία. Οι κλειστές πόρτες είναι δείγμα κακής διαχείρισης τουριστικού προορισμού με συνέπειες αρνητικές τόσο για τους δυνητικούς μελλοντικούς επισκέπτες όσο και για τους κολοσσούς της κρουαζιέρας.
• Ειδικά για την αγορά της Τουρκίας τι πρέπει να γίνει καθώς φέτος ξεκινά πτήσεις με τις οποίες θα συνδέει τη Ρόδο με την Κωνσταντινούπολη η εταιρεία Blue Bird;
Το πιο βασικό που όλοι συζητάμε είναι η διευκόλυνση της διαδικασίας έκδοσης της visa καθώς επίσης και η μείωση του κόστους που είναι συγκριτικά με άλλες αγορές υψηλότερο. Είναι πολύ θετικό που ανοίγει η αγορά και αναπτύσσεται διανομή από την Κωνσταντινούπολη. Είναι ένα καλό παράδειγμα που αποδεικνύει ότι το εγχείρημα, πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη κ. Μαχαιρίδη, ήταν ρεαλιστικό και ώριμο να αποδώσει. Το βλέπουμε και στα νησιά που ωφελούνται από το άνοιγμα της αγοράς και έχουν γίνει νέα μόδα για τους Τούρκους. Η εμπορική αγορά της Ρόδου καθώς και η εστίαση έχουν ανάγκη την πρόθεση κατανάλωσης των Τούρκων που έρχονται τακτικά και οργανωμένα από τα απέναντι παράλια.
• Τι πρέπει να κάνει το κράτος για τη ρύθμιση των δανειακών υποχρεώσεων των ξενοδοχείων; Μπορούν να αντέξουν τις αυξήσεις που έχουν επιβληθεί από τη ΔΕΗ;
Ο κλάδος μας προσφέρει στην οικονομία και την απασχόληση, ανθίσταται με πρωτοφανείς αντοχές στην κρίση, παραμένει ανταγωνιστικός στο διεθνές περιβάλλον, δέχεται αδικίες στη μεταχείρηση από την κυβέρνηση και αγωνίζεται να πείσει για το αυτονόητο. Το θέμα έχει αναλυθεί από τον πρόεδρο της ΕΞΡ, Αντώνη Καμπουράκη, ο οποίος ανέδειξε την έλλειψη ρευστότητας και την αδυναμία λειτουργίας των επιχειρήσεων κάτω από τα πρωτοφανή και απρόβλεπτα σε μεγάλο βαθμό βάρη. Το κράτος πρέπει να προχωρήσει σε ρυθμίσεις των δανείων και περίοδο χάριτος για την εξόφληση των τόκων. Με το πέρας αυτής θα προχωρήσει η εξόφληση του κεφαλαίου. Δεν υπάρχει αντοχή για τις αυξήσεις της ΔΕΗ, για τα ασφαλιστικά ταμεία, τα βάρη του δημοσίου και όσα δυσχεραίνουν με την αλλόγιστη υπερβολή την ομαλή λειτουργία της με τα γνωστά αποτελέσματα.
• Ποια είναι η γνώμη σας για τις εξελίξεις στην τουριστική εκπαίδευση;
Καλοδεχούμενη η πανεπιστημιακή σχολή τουρισμού, αλλά να μη ξεχνάμε ότι στις προτεραιότητές μας είναι η ανωτατοποίηση και στήριξη της ΑΣΤΕΡ η οποία βρίσκεται στην καρδιά της ανάπτυξης του τουρισμού της χώρας μας.













