Ρεπορτάζ

Ηρθησαν τα προβλήματα με τα «κυκλικά» ταξίδια ξύλινων γουλετών – Ανάσα στον VIP τουρισμό

Δύο βήματα μπροστά και τρία πίσω… Αυτός θα μπορούσε να είναι ο τίτλος για τα τεκταινόμενα στον χώρο του ναυτιλιακού τουρισμού μετά τις τελευταίες κινήσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας, και την ανάκληση των οδηγιών που έφεραν τα πάνω-κάτω στον VIP τουρισμό, έπειτα από την ανάδειξη του θέματος από την «δημοκρατική».
Να υπενθυμίσουμε ότι το ζήτημα, παρότι αρκετά παλαιότερο, πήρε διαστάσεις πριν από περίπου έναν μήνα, όπως είχε γράψει η «δ». Το πρόβλημα βρίσκεται στο άρθρο τρία του Νόμου 4256/2014, ο οποίος προβλέπει τα εξής:
«3. α. Η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης, στην οποία ο τόπος παράδοσης και ο τόπος επαναπαράδοσης του πλοίου αναψυχής βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια, επιτρέπεται στα ακόλουθα πλοία αναψυχής: α) υπό σημαία ελληνική ή άλλου κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., καθώς και β) υπό σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., ολικού μήκους άνω των τριάντα πέντε (35) μέτρων, εφόσον είναι κατασκευασμένα κατά το μεγαλύτερο μέρος τους από μέταλλο ή πλαστικό και έχουν μεταφορική ικανότητα άνω των 12 επιβατών.»
Ουσιαστικά λοιπόν ο Νόμος απαγορεύει το «κυκλικό» ταξίδι των ξύλινων γουλετών, δηλαδή την επιβίβαση και αποβίβαση των ίδιων επιβατών στα νησιά μας που ταξιδεύουν με τέτοιου είδους σκάφη και φέρουν τρίτη σημαία. Αν η επιβίβαση γίνει στην Ρόδο, τότε η αποβίβαση πρέπει να γίνει στην αλλοδαπή (Τουρκία) ή αντίστροφα.
Με δεδομένη την υψηλή ποιότητα επισκεπτών (V.I.P.), που ταξιδεύουν με αυτά τα σκάφη, γίνεται κατανοητό ότι η πρακτική αυτή σχεδόν τιμωρεί τους επισκέπτες, ενώ μειώνει κατά 50% τα έσοδα για την τοπική οικονομία από τα συγκεκριμένα σκάφη.
Μέχρι στιγμής, οι εταιρείες συνέτασσαν δύο ναυλοσύμφωνα, ένα για την επιβίβαση και ένα για την αποβίβαση, ώστε να μην χαρακτηρίζεται το ταξίδι κυκλικό. Δηλαδή, με το ένα ναυλοσύμφωνο το ταξίδι ολοκληρωνόταν στην αλλοδαπή και με το δεύτερο ακολουθούσε ένα νέο ταξίδι προς Ελλάδα.
Η πρακτική όμως αυτή θεωρήθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας ως παράνομη και ακολούθησε η έκδοση δύο οδηγιών, πριν από περίπου έναν μήνα, για το συγκεκριμένο θέμα – μεσούσης της σεζόν – ανατρέποντας προγραμματισμούς ενός έτους για τις εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στον χώρο, δημιουργώντας τους οικονομικά και οργανωτικά αδιέξοδα.
Εντούτοις, μια σειρά εισηγήσεων από τοπικούς πράκτορες, αλλά και η παρέμβαση του δημάρχου Σύμης Λευτέρη Παπακαλοδούκα, φαίνεται πως έπεισαν την ηγεσία του Υπουργείου ότι η εφαρμογή του συγκεκριμένου άρθρου δεν είναι απλώς δύσκολη αλλά και οικονομικά επιζήμια, τόσο για τον τόπο όσο και την Εθνική Οικονομία.
Αποτέλεσμα ήταν, η ανάκληση των επίμαχων οδηγιών.
Το πρόβλημα ωστόσο του συγκεκριμένου Νόμου παραμένει. Διαφαίνεται όμως από όλες τις πλευρές η πρόθεση να βρεθεί μια βιώσιμη λύση, η οποία αφενός να ικανοποιεί τις δεσμεύσεις της χώρας μας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αφετέρου θα εξυπηρετεί και την εθνική οικονομία. Ο Νόμος 4256/2014 θεωρείται από όλους ως ένας από τους σοβαρότερους νόμους για την Ναυτιλία αλλά είναι άμεση η ανάγκη τροποποίησης κάποιων σημείων του βάσει νέων κριτηρίων.
Σύμφωνα με τους ναυτιλιακούς πράκτορες, ο θαλάσσιος τουρισμός πρέπει να θωρακιστεί και να ενισχυθεί τα μέγιστα, διότι αποτελεί αντιπρόταση στον μαζικό τουρισμό, στον οποίο ευημερούν οι αριθμοί αλλά όχι η ρευστότητα της Οικονομίας, την οποία έχει ανάγκη ο τόπος.

Ανακοίνωση των
ναυτιλιακών πρακτόρων
Για τις πρόσφατες θετικές εξελίξεις, μετά και την ανάδειξη του θέματος από την «δ», εκδόθηκε από τους πράκτορες, οι οποίοι είχαν ανακινήσει το ζήτημα, η εξής κοινή ανακοίνωση:
«Η πρυτάνευση της λογικής και η προάσπιση του δημόσιου και τοπικού οικονομικού συμφέροντος επικράτησαν τελικά στην διένεξη που δημιουργήθηκε πρόσφατα επί της ερμηνείας του Νόμου 4256/2014, η οποία παρ΄ολίγον να οδηγούσε σε αδιέξοδο τον V.I.P ναυτιλιακό τουρισμό των Δωδεκανήσων, με σοβαρές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες για τον τόπο.
Κατόπιν των πρόσφατων ενεργειών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, επέρχεται ηρεμία στον σημαντικότατο αυτόν κλάδο της επιχειρηματικής δραστηριότητας των νησιών μας και διασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία του για την φετινή σαιζόν.
Νιώθουμε την υποχρέωση να ευχαριστήσουμε την ηγεσία του Υπουργείου και ιδιαιτέρως τον Δωδεκανήσιο βουλευτή και Υφυπουργό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριο Σαντορινιό για τις ενέργειές τους, οι οποίες οδήγησαν σε διευθέτηση το εν λόγω ζήτημα.
Ευχαριστούμε επίσης τον αρχιπλοίαρχο, επικεφαλής της 8ης Περιφερειακής Διοίκησης Λιμενικού Σώματος κ. Νικόλαο Αρμπουνιώτη καθώς και τον λιμενάρχη Ρόδου κ. Σπ. Τάτη για την επαγγελματική συμπεριφορά και την άψογη στάση την οποία τήρησαν καθ΄ όλη την διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων.
Τις ιδιαίτερες ευχαριστίες μας όμως τις απευθύνουμε στον δήμαρχο Σύμης κ. Ελευθέριο Παπακαλοδούκα, ο οποίος από την πρώτη στιγμή κατανόησε τη φύση και το βάθος του προβλήματος και, με την γνωστή μαχητική του συμπεριφορά, αφενός απέτρεψε ενδεχόμενες αρνητικές εξελίξεις και αφετέρου αγωνίστηκε τα μέγιστα για τη λογική διευθέτηση του ζητήματος.
Το ζήτημα το οποίο δημιουργεί ο σχετικός Νόμος και οι ασάφειές του δεν αντιμετωπίστηκαν ακόμη οριστικά. Μας δίδεται πλέον όμως ο χώρος και χρόνος ώστε να συνεισφέρουμε όλοι μαζί για μερική αναθεώρηση του σε βάση ορθότερων επιστημονικών και τεχνικών κριτηρίων και με γνώμονα τις εθνικές και τοπικές οικονομικές ανάγκες.
Η Ρόδος, όπως αποδεικνύουν και οι πρόσφατες επενδυτικές προτάσεις (Γκόλφ Αφάντου, Μονάδα Αποκατάστασης στην Κρητηνία και νέα Μαρίνα στην περιοχή, δημιουργία υποδομών για κινηματογραφικές ταινίες), δύναται να ανατρέψει την δυσμενή εξέλιξη των τελευταίων ετών, δηλαδή τη μετατροπή της σε φθηνό τουριστικό προορισμό.
Ο ναυτιλιακός τουρισμός προσφέρει τα μέγιστα προς την κατεύθυνση αυτή, αρκεί να έχει τόσο την στήριξη της Πολιτείας όσο και την αρωγή εκ μέρους των τοπικών αρχών.
Στο άμεσο μέλλον πρόκειται να κινηθούμε προς αυτήν την κατεύθυνση, κινητοποιώντας τις δυνάμεις αυτές προς το κοινό συμφέρον.
Σταύρος Ροδίτης, RODOS YACHT SERVICES
Νικόλαος Ψυλλάκης, RODOS PORT SHIPPING AGENTS
Κωνσταντίνος Σύκαλος,
SYMI TOURS»

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου