ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αυτές είναι οι νέες εισφορές για ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους

news room 1 λεπτό ανάγνωση
μπλοκάκι

Αλ­λά­ζει για άλλη μια φορά ο χάρ­της των ει­σφο­ρών για αυ­το­α­πα­σχο­λού­με­νους και ελεύ­θε­ρους επαγ­γελ­μα­τί­ες (ιδιο­κτή­τες του­ρι­στι­κών κα­τα­λυ­μά­των).

Η ψή­φι­ση των προ­α­παι­του­μέ­νων που είχαν μεί­νει εκ­κρε­μή από την πρώτη αξιο­λό­γη­ση βάζει τις τε­λευ­ταί­ες… πι­νε­λιές στον ασφα­λι­στι­κό νόμο και «κλει­δώ­νει» το νέο κα­θε­στώς των ει­σφο­ρών για τον Ενιαίο Φορέα Κοι­νω­νι­κής Ασφά­λι­σης.

Η ανα­τρο­πή που έρ­χε­ται είναι διπλή:

1. Οι μικρο – ξε­νο­δό­χοι (κάτω από 5 δω­μά­τια) χά­νουν το κα­θε­στώς ΟΓΑ και με­τα­πη­δούν σε αυτό του ΟΑΕΕ. Δεν θα μπο­ρέ­σουν να ακο­λου­θή­σουν την 6ετή με­τα­βα­τι­κή πε­ρί­ο­δο που προ­βλέ­πε­ται για τους αγρό­τες (2017-2022) αλλά θα πλη­ρώ­νουν αμέ­σως, δη­λα­δή από 1/1/2017, το 26,95% του ει­σο­δή­μα­τός τους για σύ­ντα­ξη και υγεία.

2. Οι νέοι επι­στή­μο­νες (όπως και οι αγρό­τες) δεν θα προ­λά­βουν να κά­νουν χρήση των «εκ­πτώ­σε­ων» και της με­τα­βα­τι­κής πε­ριό­δου που προ­βλέ­πει ο νόμος για τις ει­σφο­ρές υγεί­ας από 1/1/2017, καθώς αυτές κα­ταρ­γού­νται. Όλοι θα πλη­ρώ­νουν από το 2017 το 6,95% του ει­σο­δή­μα­τός τους για υγεία.

Μετά και τις τε­λευ­ταί­ες αυτές πα­ρεμ­βά­σεις ολο­κλη­ρώ­νε­ται το νέο σύ­στη­μα ασφα­λι­στι­κών ει­σφο­ρών που θα βα­σί­ζε­ται στο πραγ­μα­τι­κό ει­σό­δη­μα και όχι σε ασφα­λι­στι­κές κα­τη­γο­ρί­ες και τεκ­μαρ­τό ει­σό­δη­μα.

Στο νέο τοπίο υπάρ­χουν κερ­δι­σμέ­νοι και χα­μέ­νοι ανά­λο­γα πάντα με το ει­σό­δη­μα που θα δη­λώ­νει ο κα­θέ­νας. Υπεν­θυ­μί­ζε­ται πως τους πρώ­τους μήνες του 2017 οι ει­σφο­ρές θα υπο­λο­γί­ζο­νται και θα πλη­ρώ­νο­νται με βάση το εκ­κα­θα­ρι­σμέ­νο ει­σό­δη­μα του 2015. Όταν εκ­κα­θα­ρι­στεί το ει­σό­δη­μα του 2016 θα αλ­λά­ξει η βάση υπο­λο­γι­σμού και θα ακο­λου­θή­σει συμ­ψη­φι­σμός.

Ιδιο­κτή­τες μι­κρών ξε­νώ­νων
Με κα­θε­στώς ΟΑΕΕ και όχι ΟΓΑ θα ασφα­λί­ζο­νται, σύμ­φω­να με το Έθνος, από 1/1/2017 στον ΕΦΚΑ (Ενιαίο Φορέα Κοι­νω­νι­κής Ασφά­λι­σης) οι ιδιο­κτή­τες του­ρι­στι­κών κα­τα­λυ­μά­των. Με ρύθ­μι­ση που κλεί­νει ένα από τα τρία τε­λευ­ταία προ­α­παι­τού­με­να του Ασφα­λι­στι­κού για την πρώτη αξιο­λό­γη­ση, οι ιδιο­κτή­τες μι­κρών ξε­νώ­νων μέχρι 5 δω­μα­τί­ων που δια­τη­ρού­σαν κατ εξαί­ρε­ση το δι­καί­ω­μα να ασφα­λί­ζο­νται στον ΟΓΑ – όπως επί­σης και όσοι είχαν 6-10 δω­μά­τια αλλά ήταν γραμ­μέ­νοι στο Μη­τρώο Αγρο­τών – χά­νουν από 1/1/2017 αυτό το προ­νό­μιο και ακο­λου­θούν την τύχη όλων των υπο­λοί­πων ελευ­θε­ρο­ε­παγ­γελ­μα­τιών, εκτός κι αν είναι κατά κύριο επάγ­γελ­μα αγρό­τες.

Οι συ­γκε­κρι­μέ­νοι επι­χει­ρη­μα­τί­ες (περί τους 2.000 ξε­νο­δό­χους και 1.500 ιδιο­κτή­τες ενοι­κια­ζο­μέ­νων δω­μα­τί­ων) θα κα­τα­βάλ­λουν σε ει­σφο­ρές του ΕΦΚΑ από 1/1/2017 για σύ­ντα­ξη και υγειο­νο­μι­κή πε­ρί­θαλ­ψη το 26,95% του κα­θα­ρού φο­ρο­λο­γη­τέ­ου ει­σο­δή­μα­τος από τη δρα­στη­ριό­τη­τα αυτή.

Όπως διευ­κρι­νί­ζει ο δι­κη­γό­ρος Διο­νύ­σης Ρίζος, ει­δι­κός σε θέ­μα­τα ασφα­λι­στι­κού δι­καί­ου, μέχρι σή­με­ρα η εν λόγω κα­τη­γο­ρία κα­τέ­βαλ­λε ει­σφο­ρές ανά­λο­γα με τα χρό­νια δρα­στη­ριο­ποί­η­σης στον ΟΓΑ, οι οποί­ες ξε­κι­νού­σαν από 740 ευρώ και έφτα­ναν στα 1.150 ευρώ ετη­σί­ως.

Με την νέα ρύθ­μι­ση επέρ­χο­νται δρα­στι­κές αλ­λα­γές. Ο κ. Ρίζος επι­με­λή­θη­κε για το «Έθνος – Συ­ντά­ξεις» τρία πα­ρα­δείγ­μα­τα:

1. Ιδιο­κτή­της 4 ενοι­κια­ζο­μέ­νων δω­μα­τί­ων σε μικρό χωριό με ει­σό­δη­μα 10.000 € από τη δρα­στη­ριό­τη­τα αυτή κα­τα­βά­λει ει­σφο­ρές στον ΟΓΑ 100 ευρώ το μήνα. Με το νέο κα­θε­στώς θα κλη­θεί να κα­τα­βά­λει 225 € / μήνα σε ει­σφο­ρές.

2. Ιδιο­κτή­της 2 ενοι­κια­ζο­μέ­νων δω­μα­τί­ων με ει­σό­δη­μα 4.000 € από τη δρα­στη­ριό­τη­τα και 6 χρό­νια στον ΟΓΑ κα­τα­βά­λει ει­σφο­ρές 65 € το μήνα. Με το νέο κα­θε­στώς και έντα­ξη στον ΟΑΕΕ θα κλη­θεί να κα­τα­βά­λει 168 € / μήνα σε ει­σφο­ρές.

3. Ιδιο­κτή­της 5 ενοι­κια­ζο­μέ­νων δω­μα­τί­ων με 20 χρό­νια δρα­στη­ριό­τη­τα στον ΟΓΑ και ει­σό­δη­μα 20.000 € κα­τα­βάλ­λει 110 €/ μήνας. Με το νέο κα­θε­στώς και την έντα­ξη στον ΟΑΕΕ θα κλη­θεί να κα­τα­βάλ­λει 449 € / μήνας.

Νέοι επι­στή­μο­νες
Χωρίς έκ­πτω­ση στις ει­σφο­ρές υγεί­ας μέ­νουν οι νέοι επι­στή­μο­νες – αυ­το­α­πα­σχο­λού­με­νοι (για­τροί, δι­κη­γό­ροι, μη­χα­νι­κοί, φαρ­μα­κο­ποιοί κλπ) καθώς κα­ταρ­γεί­ται η σχε­τι­κή ρύθ­μι­ση που είχε προ­βλε­φθεί στον πρό­σφα­το ασφα­λι­στι­κό νόμο, ώστε να κλεί­σει ένα από τα τε­λευ­ταία προ­α­παι­τού­με­να της πρώ­της αξιο­λό­γη­σης. Από 1/1/2017 οι αυ­το­α­πα­σχο­λού­με­νοι (ασφα­λι­σμέ­νοι σή­με­ρα στο ΕΤΑΑ) με έναρ­ξη επαγ­γέλ­μα­τος 0-5 ετών θα πλη­ρώ­νουν 6.95% του ει­σο­δή­μα­τός τους (κα­θα­ρό φο­ρο­λο­γη­τέο) για υγεία όπως όλοι οι υπό­λοι­ποι επαγ­γελ­μα­τί­ες. Αντί­θε­τα δια­τη­ρούν την έκ­πτω­ση που είχε προ­βλε­φθεί για την κύρια σύ­ντα­ξη. Θα κα­τα­βάλ­λουν για τα πρώτα δυο έτη το 14% του ει­σο­δή­μα­τός τους και για τα τρία επό­με­να το 17%, πριν φτά­σουν να πλη­ρώ­νουν το 20%. Ισχύ­ει κα­τώ­τα­το και ανώ­τα­το όριο ει­σο­δή­μα­τος από τις 4.923,07 € έως τις 70.329,6 €.
Όπως διευ­κρι­νί­ζει ο δι­κη­γό­ρος Διο­νύ­σης Ρίζος, ει­δι­κός σε θέ­μα­τα ασφα­λι­στι­κού δι­καί­ου, το ποσό που εξοι­κο­νο­μούν οι ασφα­λι­σμέ­νοι τα πρώτα 5 έτη απο­τε­λεί ασφα­λι­στι­κή οφει­λή η οποία πρέ­πει να εξο­φλη­θεί έως και το έτος συ­ντα­ξιο­δό­τη­σης, υπο­λο­γι­ζό­με­νη επί του μη­νιαί­ου ει­σο­δή­μα­τος προ­σαυ­ξη­μέ­νου κατά την ετή­σια με­τα­βο­λή μι­σθών όπως αυτή κα­θο­ρί­ζε­ται από την Ελ­λη­νι­κή Στα­τι­στι­κή αρχή. Για πα­ρά­δειγ­μα:

1. Δι­κη­γό­ρος που δρα­στη­ριο­ποιεί­ται 2 χρό­νια με ει­σό­δη­μα 5.000 € κα­τα­βά­λει ει­σφο­ρές στο ΕΤΑΑ – Νο­μι­κών που φτά­νουν τα 1.800 € το χρόνο για σύ­ντα­ξη, επι­κου­ρι­κή, εφά­παξ και υγεία. Με το νέο κα­θε­στώς και τον υπο­λο­γι­σμό με βάση το κα­θα­ρό φο­ρο­λο­γη­τέο ει­σό­δη­μα θα κλη­θεί να κα­τα­βά­λει 1.600 € / έτος σε ει­σφο­ρές.

2. Μη­χα­νι­κός που δρα­στη­ριο­ποιεί­ται 4 χρό­νια με ει­σό­δη­μα 10.000 € κα­τα­βά­λει ει­σφο­ρές στο ΕΤΑΑ – ΤΣΜΕ­ΔΕ που φτά­νουν τα 2.100 € το χρόνο για σύ­ντα­ξη, επι­κου­ρι­κή, εφά­παξ και υγεία. Με το νέο κα­θε­στώς και τον υπο­λο­γι­σμό με βάση το ει­σό­δη­μα θα κλη­θεί να κα­τα­βά­λει 2.120 € / έτος σε ει­σφο­ρές.

3. Νέος δι­κη­γό­ρος που δρα­στη­ριο­ποιεί­ται 5 χρό­νια με ει­σό­δη­μα 15.000 € κα­τα­βά­λει σή­με­ρα ει­σφο­ρές στο ΕΤΑΑ – Νο­μι­κών που φτά­νουν τα 2.100 € το χρόνο για σύ­ντα­ξη, επι­κου­ρι­κή, εφά­παξ και υγεία. Με το νέο κα­θε­στώς και τον υπο­λο­γι­σμό με βάση το ει­σό­δη­μα θα κα­τα­βά­λει 2.495 € / έτος σε ει­σφο­ρές. Από το 2021 κι έπει­τα οπότε και κα­ταρ­γού­νται οι εκ­πτώ­σεις του 48% για ει­σο­δή­μα­τα των 15.000 € θα κλη­θεί να κα­τα­βά­λει 5.245 €.

Ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες – Αυ­το­α­πα­σχο­λού­με­νοι
Κερ­δι­σμέ­νους και χα­μέ­νους ανα­δει­κνύ­ει το νέο σύ­στη­μα ει­σφο­ρών που τί­θε­ται σε εφαρ­μο­γή από 1/1/2017. Όπως διευ­κρι­νί­ζει ο κ. Ρίζος, οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες – έμπο­ροι που ασφα­λί­ζο­νται σή­με­ρα στον ΟΑΕΕ σε υψη­λές ασφα­λι­στι­κές κα­τη­γο­ρί­ες επει­δή έχουν δρα­στη­ριό­τη­τα πάνω από 15 χρό­νια ωφε­λού­νται αν δη­λώ­νουν ει­σό­δη­μα μέχρι 25.000 ευρώ.

Οι συ­γκε­κρι­μέ­νες κα­τη­γο­ρί­ες εμπό­ρων ασφα­λί­ζο­νται σή­με­ρα στις κα­τη­γο­ρί­ες από Π09 και πάνω και πλη­ρώ­νουν περί τα 7.000 ευρώ το έτος. Με το νέο κα­θε­στώς και ει­σό­δη­μα 25.000 πέ­φτουν στα 6.700 ευρώ. Αντί­θε­τα, οι έμπο­ροι (ΟΑΕΕ) με δρα­στη­ριό­τη­τα κάτω από 15 χρό­νια έχουν ωφέ­λεια αν δη­λώ­νουν μέχρι 15.000 ευρώ. Για πα­ρά­δειγ­μα ελεύ­θε­ρος επαγ­γελ­μα­τί­ας με 10ετή δρα­στη­ριό­τη­τα πλη­ρώ­νει σή­με­ρα 4.650 ευρώ, ενώ θα πλη­ρώ­νει 4.000 με ει­σό­δη­μα 15.000 ευρώ το χρόνο.

Αντί­στοι­χα οι αυ­το­α­πα­σχο­λού­με­νοι επι­στή­μο­νες (για­τροί, δι­κη­γό­ροι, μη­χα­νι­κοί) που ασφα­λί­ζο­νται σή­με­ρα στο ΕΤΑΑ ωφε­λού­νται από το νέο σύ­στη­μα μέχρι και 31/12/2020 αν έχουν ει­σό­δη­μα μέχρι 25.000 ευρώ, λόγω των εκ­πτώ­σε­ων που προ­βλέ­πει ο νόμος για την με­τα­βα­τι­κή πε­ρί­ο­δο 2017-2020. Από 1/1/2021, όταν κα­ταρ­γού­νται οι εκ­πτώ­σεις, η επι­βά­ρυν­ση για τους αυ­το­α­πα­σχο­λού­με­νους ξε­κι­νά από ει­σό­δη­μα 19.000 ευρώ.

Υπεν­θυ­μί­ζε­ται πως για τον υπο­λο­γι­σμό των ει­σφο­ρών του 2017 – δη­λα­δή 20% για κύρια ασφά­λι­ση, 6,95% για υγεία, 7% για επι­κού­ρη­ση (όσοι έχουν) και 4% για εφά­παξ (όσοι έχουν) – θα λη­φθεί αρ­χι­κά υπόψη το ει­σό­δη­μα που δη­λώ­θη­κε για το 2015 και έχει ήδη εκ­κα­θα­ρι­στεί.

Όταν εκ­κα­θα­ρι­στεί και το ει­σό­δη­μα του 2016 – προς τα μέσα του 2017 – τότε θα επα­νυ­πο­λο­γι­στούν οι ει­σφο­ρές με βάση το κα­θα­ρό φο­ρο­λο­γη­τέο ει­σό­δη­μα του 2016 και θα συμ­ψη­φι­στούν μέχρι και τον Δε­κέμ­βρη του 2017 με τα ποσά που θα έχουν κα­τα­βλη­θεί τους πρώ­τους μήνες του έτους.

enikonomia.gr

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.