Ειδήσεις

Αεροδιακομιδή με στάσεις για εξυπηρέτηση… εννέα ασθενών

Από τις αρχές του Ιουλίου έως και προχθές, 151 περιστατικά ασθενών εξυπηρετήθηκαν με εναέρια μέσα. Ωστόσο, παρά τις μεγάλες ανάγκες, τα μέσα που διατίθενται στο ΕΚΑΒ για τις αεροδιακομιδές ασθενών δεν επαρκούν. Πολλά νησιά κατά τις νυχτερινές ώρες μένουν ακάλυπτα.

Από τις αρχές του Ιουλίου έως και προχθές, 151 περιστατικά ασθενών εξυπηρετήθηκαν με εναέρια μέσα. Ωστόσο, παρά τις μεγάλες ανάγκες, τα μέσα που διατίθενται στο ΕΚΑΒ για τις αεροδιακομιδές ασθενών δεν επαρκούν. Πολλά νησιά κατά τις νυχτερινές ώρες μένουν ακάλυπτα.

Το αεροπλάνο της Πολεμικής Αεροπορίας με γιατρό και διασώστη του ΕΚΑΒ «σηκώθηκε» από την Ελευσίνα για να παραλάβει τέσσερις ασθενείς από τη Σαντορίνη. Τους μετέφερε στη Ρόδο, που διαθέτει μεγάλο νοσοκομείο. Από το νησί των Ιπποτών παρέλαβε τρία περιστατικά -νεογνά- τα οποία μεταφέρθηκαν στο Ηράκλειο της Κρήτης, όπου το νοσοκομείο διαθέτει μονάδα νεογνών. Εκεί, το ίδιο πάντα αεροπλάνο, πήρε έναν ασθενή που έπρεπε να διακομισθεί στην Αθήνα. Στον γυρισμό, όμως, έκανε μία «στάση» στη Μύκονο όπου παρέλαβε τραυματία από τροχαίο, ο οποίος επίσης έπρεπε να μεταφερθεί στην Αθήνα.

Η συγκεκριμένη συνδυαστική αεροδιακομιδή που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Κυριακή κατέρριψε το φετινό ρεκόρ. Με μία «αποστολή» εξυπηρετήθηκαν εννέα ασθενείς! Σε άλλη επίσης πρόσφατη περίπτωση το αεροπλάνο παρέλαβε τρεις ασθενείς από τη Σαντορίνη, τους οποίους διεκόμισε στο Ηράκλειο, μετέβη στην Κω για να παραλάβει άλλους δύο ασθενείς και εν συνεχεία επέστρεψε στην Ελευσίνα. Αυτή τη φορά οι ασθενείς στην ίδια αποστολή ήταν πέντε.

Οι συνδυαστικές αεροδιακομιδές δεν αποτελούν την εξαίρεση στο Αιγαίο, ειδικά τους θερινούς τουριστικούς μήνες. Το μόνο που αλλάζει είναι ο αριθμός των περιστατικών. Από τις αρχές του Ιουλίου έως και προχθές το Τμήμα Αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ είχε δεχθεί 283 κλήσεις για διακομιδές ασθενών. Τα 151 περιστατικά εξυπηρετήθηκαν με εναέρια μέσα και τα 87 με πλωτά. Σε 45 περιπτώσεις οι κλήσεις ήταν άκυρες. Τον προηγούμενο μήνα οι κλήσεις που έλαβε το ΕΚΑΒ για διακομιδές είτε με εναέρια είτε με πλωτά μέσα ήταν 253. Τριάντα πέντε ακυρώθηκαν, για 106 περιπτώσεις σηκώθηκε αεροπλάνο ή ελικόπτερο και για 112 ασθενείς χρησιμοποιήθηκαν πλοιάρια.

Παρά τις μεγάλες ανάγκες για αεροδιακομιδές λόγω της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας της χώρας μας, τα μέσα που διατίθενται στο ΕΚΑΒ για τον σκοπό αυτό δεν επαρκούν. Οπως αναφέρει στην «Κ» η υπεύθυνη του Τμήματος Αεροδιακομιδών στο ΕΚΑΒ και επί 20 χρόνια «ιπτάμενη γιατρός» Αννέλα Μαριόλα, οι νυχτερινές πτήσεις με ελικόπτερο από την Ελευσίνα -όπου και είναι η «βάση» του Τμήματος- εδώ και περίπου ένα χρόνο έχουν διακοπεί. «Που σημαίνει ότι νησιά των Κυκλάδων και του Αργοσαρωνικού που δεν διαθέτουν αεροδρόμιο μένουν κατά τις νυχτερινές ώρες ακάλυπτα», σημειώνει η κ. Μαριόλα. Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει για τις αεροδιακομιδές ένα αεροπλάνο για όλο το 24ωρο από την Ελευσίνα, ένα ελικόπτερο από την Ελευσίνα -όχι για νυχτερινές πτήσεις- και ένα ελικόπτερο για όλο το 24ωρο από τη Ρόδο. Επιπλέον, ένα Σινούκ με βάση τα Μέγαρα διατίθεται για αεροδιακομιδές, ωστόσο η προετοιμασία όταν χρησιμοποιείται είναι χρονοβόρα. Πρέπει να προετοιμαστεί το Σινούκ, να μεταβεί εκεί γιατρός και διασώστης του ΕΚΑΒ αφού η βάση τους είναι στην Ελευσίνα κ.ο.κ. Σε αρκετές περιπτώσεις επιστρατεύονται και τα πλωτά μέσα προκειμένου να μεταφέρουν τα περιστατικά στο κοντινότερο νησί με αεροδρόμιο και εν συνεχεία να γίνει διακομιδή με αεροπλάνο. «Ο χρόνος και το κόστος της διακομιδής πολλαπλασιάζονται σε αυτές τις περιπτώσεις», τονίζει η κ. Μαριόλα.

Συντονισμός

Ο συντονισμός στο τμήμα αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ είναι το παν. Το πρώτο βήμα είναι να συνεργαστούν με τον γιατρό που βρίσκεται στην άλλη πλευρά της γραμμής και ζητεί τη διακομιδή και να κρίνουν εάν χαρακτηρίζεται «επείγουσα», οπότε δεν υπάρχει κανένα περιθώριο αναμονής, ή αντίθετα «αναγκαία». Στη δεύτερη περίπτωση σχεδιάζονται πιο εύκολα οι συνδυαστικές διακομιδές. «Η αγωνία όλων μας, γιατρών και διασωστών, είναι να τα καταφέρουμε υπό αντίξοες συνθήκες να κάνουμε το καλύτερο για τον ασθενή. Εχουμε την ευθύνη του αρρώστου και η αγωνία μας αυτή είναι μεγαλύτερη στις συνδυαστικές αεροδιακομιδές. Εχουμε όμως κατάρτιση και τεράστια εμπειρία ώστε να αντιμετωπίζουμε τα περιστατικά», επισημαίνει η κ. Μαριόλα και προσθέτει: «Ξέρετε πώς είναι υπό αυτές τις συνθήκες να ψάχνεις φλέβα σε νεογνό 500 γραμμαρίων;»

Πέρα όμως από την ίδια την ένταση της δουλειάς και τα λίγα μέσα για αεροδιακομιδές, το ΕΚΑΒ έχει να «παλέψει» συχνά με ελλείψεις του ίδιου του συστήματος Υγείας -«όταν η Λήμνος έμεινε χωρίς δεύτερο χειρουργό, κάποια χειρουργικά περιστατικά έπρεπε να διακομιστούν» αναφέρει ενδεικτικά η κ. Μαριόλα- και κυρίως με την απροθυμία κάποιων γιατρών, περισσότερο επαρχιακών νοσοκομείων και λιγότερο Κέντρων Υγείας, να αναλάβουν την ευθύνη τους προς τον ασθενή.

Ακόμα και εάν ο βαθμός βαρύτητας του περιστατικού δεν υπερβαίνει τις δυνατότητες της μονάδας υγείας του νησιού, δεν είναι σπάνιο οι γιατροί να πιέζουν τους συγγενείς του ασθενούς, που με τη σειρά τους πιέζουν τους τοπικούς άρχοντες, που πιέζουν το υπουργείο Υγείας ή ακόμα και το Μέγαρο Μαξίμου για να πιέσει το ΕΚΑΒ να κάνει μία όχι απαραίτητη διακομιδή…
Πηγή Καθημερινή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου