Συνεντεύξεις

Xρ. Eυστρατίου: «Συνειδητή επιλογή μας είναι να είμαστε μέρος της λύσης για την ταχύτερη δυνατή έξοδο από την κρίση»

«Η Γέφυρα της Κρεμαστής είναι το παράδειγμα που αποδεικνύει έμπρακτα ότι στην Περιφέρεια, είμαστε εδώ για να δίνουμε λύσεις»! Αυτό δηλώνει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο αντιπεριφερειάρχης Δωδεκανήσου κ. Χρήστος Ευστρατίου, αναφερόμενος στα έργα που προωθεί η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου –μεταξύ αυτών και η Γέφυρα Μάκκαρη, «που ξεκίνησε μόλις πριν επτά μήνες, βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος και στην τελική φάση κατασκευής της».
Επιπλέον, μιλάει για τα έργα που είναι σε εξέλιξη, αποτελώντας μοναδικά ρεκόρ εν μέσω πανδημίας και lock down από μία Περιφέρεια με τη μεγαλύτερη νησιωτική διασπορά στην Ευρώπη, των 50 κατοικημένων νησιών, και με σημαντική υποστελέχωση των υπηρεσιών της.
Όπως υπογραμμίζει, «συνειδητή μας επιλογή είναι να είμαστε μέρος της λύσης για την ταχύτερη δυνατή έξοδο από την κρίση».

• Κύριε Ευστρατίου πρόσφατα αναφερθήκατε στα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη τα οποία εκτελεί ή προγραμματίζει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Είστε ικανοποιημένος από την πορεία τους;
Το 2020 εκτελέστηκαν 201 έργα στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Μελετήθηκαν και υπογράφηκαν 109 μελέτες και υπογράφηκαν 92 νέες συμβάσεις έργων. Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται στα Δωδεκάνησα ενεργά 79 εργοτάξια, από τα 112 συνολικά στην Περιφέρεια. Έχουμε ολοκληρώσει το μεγαλύτερο αντιπλημμυρικό πρόγραμμα, που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στα νησιά μας, μια αρμοδιότητα που είναι πολύ νέα για την Περιφέρεια. Ενδεικτικά, μόνο για το νησί της Ρόδου, έχουμε καθαρίσει ρέματα μήκους 97 χιλιομέτρων και έκτασης 1178,6 στρεμμάτων. Επιπλέον, προχωρήσαμε σε τριετείς συμβάσεις, για να προσπεράσουμε αγκυλώσεις και μακροχρόνιες διαδικασίες της δημόσιας διοίκησης που δεν μας επέτρεπαν να έχουμε την ευελιξία που απαιτούν οι καιρικές συνθήκες και έκτακτα φαινόμενα. Πρώτη υπογράφηκε ήδη η σύμβαση για Αρχάγγελο, Λίνδο, Νότια Ρόδο και Ατάβυρο, ύψους 1.100.000 ευρώ, δεύτερη έρχεται η τριετής σύμβαση για Ιαλυσό, Πεταλούδες, Κάμειρο, ύψους 1.237.000 ευρώ και τρίτη, η σύμβαση Ρόδου, Καλλιθέας και Αφάντου, ύψους 1.200.000 ευρώ. Το ίδιο ισχύει για όλα τα νησιά, με έναν συνολικό προϋπολογισμό της τάξης των 6.500.000 εκατομμυρίων ευρώ. Έτσι ανά πάσα στιγμή, προληπτικά ή και κατασταλτικά αν χρειαστεί, θα επεμβαίνουμε για την προστασία των πολιτών και της περιουσίας τους από πλημμύρες
Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγαλύτερο πρόγραμμα οδοφωτισμού με 63 έργα. Τόσα χρόνια οδηγούσαμε στο σκοτάδι. Στη Ρόδο φωτίζονται δρόμοι που δεν είχαν φωτισμό από τότε που κατασκευάστηκαν. Χιλιάδες ιστοί οδοφωτισμού τοποθετούνται στο Εθνικό και Επαρχιακό οδικό δίκτυο της Ρόδου και δεκάδες χιλιόμετρα στηθαίων ασφαλείας από τη Ρόδο μέχρι τη Λίνδο και από τη Ρόδο μέχρι τα Καλαβάρδα. Ήδη από Κορακόνερο μέχρι Κοσκινού και Φαληράκι έχει ολοκληρωθεί οδικό δίκτυο και φωτισμός, από Κοσκινού μέχρι την εθνική οδό Ρόδου Λίνδου, από τη λεωφόρο στις Καλυθιές μέχρι μέσα στην κοινότητα Καλυθιών. Οι εργασίες φτάνουν μέχρι τη Λίνδο και θα συνεχίσουμε και μέχρι Πυλώνα και Λάρδο. Εκτός Ρόδου, πρώτη φορά έγινε προβλήτα στην Στρογγύλη. Από το 1985 έχει να μπει άσφαλτος στο νησί του Καστελλορίζου και ολοκληρώνουμε τώρα το έργο δημοτικής οδοποιίας του, που δεν ήταν αρμοδιότητα της Περιφέρειας. Το αποχετευτικό της Χάλκης ξεκινάει. Αναπαλαιώνουμε το δρόμο στο Μικρό Χωριό στην Τήλο, με χρηματοδότηση 620.000 ευρώ, κατασκευάζεται το Μουσείο της Τήλου, το οδικό δίκτυο από τη Σύμη μέχρι τον Πανορμίτη με 2.400.000 ευρώ από τους ευρωπαϊκούς πόρους της Περιφέρειας, το αποχετευτικό της Σύμης είναι σε εξέλιξη, η αποκατάσταση του γηπέδου Σύμης, που καταστράφηκε από την πλημμύρα αποκαθίσταται με προϋπολογισμό της Περιφέρειας 600.000 ευρώ.
Μοναδικά ρεκόρ εν μέσω πανδημίας και lock down από μία Περιφέρεια με τη μεγαλύτερη νησιωτική διασπορά στην Ευρώπη, των 50 κατοικημένων νησιών, και με σημαντική υποστελέχωση των υπηρεσιών της. Παρακολουθούμε στενά τα έργα, με συνεχείς εποπτείες ως προς τον ρυθμό υλοποίησης και τις προδιαγραφές κατασκευής τους, ώστε να έχουμε αυτό το καλό αποτέλεσμα που είναι ορατό από όλους. Τέτοιους ρυθμούς έργων δεν έχουν γνωρίσει ξανά τα νησιά μας.
• Μιλήστε μας για την Γέφυρα Μάκκαρη. Πότε θα είναι έτοιμη, κατά την εκτίμησή σας και ποιες θα είναι οι προδιαγραφές της;
Το έργο της «Γέφυρας του Μάκκαρη», όπως το αποκαλούμε, στην πραγματικότητα είναι τέσσερα επιμέρους έργα. Είναι το έργο της καθαίρεσης της παλαιάς γέφυρας, που ολοκληρώθηκε μέσα σε 80 ημέρες από την κατάρρευσή της, είναι το έργο της κατασκευής της παράλληλης προς τη γέφυρα οδό, η οποία ολοκληρώθηκε και δόθηκε στην κυκλοφορία το καλοκαίρι, διευκολύνοντας την πρόσβαση των επισκεπτών στο νότιο τμήμα του νησιού, και είναι και τα έργα της μετατόπισης του κεντρικού αγωγού ύδρευσης, ο οποίος είχε σχεδιασθεί και κατασκευαστεί να διέρχεται ανάμεσα στα πέδιλα της γέφυρας και αυτό της ανέγερσης της νέας γέφυρας, που μένουν να ολοκληρωθούν ως τον Μάιο. Η νέα γέφυρα, που ξεκίνησε μόλις πριν επτά μήνες, βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος και πλέον βρίσκεται στην τελική φάση κατασκευής της. Επιπλέον, να σας ενημερώσω ότι η μελέτη διαπλάτυνσης της οδού Κολύμπια – Λίνδου, προβλέπει την κατασκευή και δεύτερης γέφυρας, παράλληλης με αυτή που θα δώσουμε φέτος στην κυκλοφορία. Έτσι ο τελικός σχεδιασμός για τον Μάκκαρη προβλέπει 2 γέφυρες που η κάθε μια θα εξυπηρετεί ένα ρεύμα κυκλοφορίας με δύο λωρίδες. Είναι σημαντικό για εμάς ότι πετύχαμε όχι μόνο να μην χάσουμε έργο στην χρονιά της πανδημίας αλλά να εξασφαλίσουμε και την πρόοδο όλων όσων είχαμε προγραμματίσει.

• Ακολούθως, θα ήθελα να μας μιλήσετε για την Γέφυρα στην Κρεμαστή. Είναι ένα έργο πολύ σημαντικό και αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις εξελίξεις.
Αναγνωρίζουμε τη σημαντικότητα του έργου ιδιαίτερα για τους κατοίκους και τους επαγγελματίες της Κρεμαστής, που έχουν ταλαιπωρηθεί τα τελευταία χρόνια. Θα πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό και από τους πολίτες ότι το έργο το είχαν αναλάβει άλλοι κρατικοί φορείς να το φέρουν εις πέρας. Όταν διαπιστώθηκε, ότι περνάει ο χρόνος με ανύπαρκτα αποτελέσματα, η Περιφέρεια παρενέβη στη διαμορφωμένη πορεία και αλλάζει ρότα. Ανοίξαμε λοιπόν νέο δρόμο στο αδιέξοδο που περιήλθε το έργο και μπορούμε σήμερα να πούμε ότι λίγο πριν το Πάσχα θα δημοπρατηθεί, έχοντας προχωρήσει και στη δέσμευση της χρηματοδότησης, ύψους 3.750.000 ευρώ από το τεχνικό μας πρόγραμμα. Ο δρόμος θα είναι διπλής κατεύθυνσης, 9,5 μέτρων με πεζοδρόμιο 1,5 μέτρου. Η Γέφυρα της Κρεμαστής είναι το παράδειγμα που αποδεικνύει έμπρακτα ότι στην Περιφέρεια, είμαστε εδώ για να δίνουμε λύσεις.

Ως αντιπεριφερειάρχης Δωδεκανήσου, ποιους στόχους έχει θέσει η περιφερειακή αρχή για το 2021 με σημείο αιχμής την αντιμετώπιση της κρίσης της πανδημίας;
Από την πρώτη στιγμή, είδαμε την κρίση της πανδημίας ως ευκαιρία υγειονομικής στήριξης των νησιών μας και προς αυτή την κατεύθυνση επικεντρώθηκαν οι πόροι και οι δράσεις μας. Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε το δημόσιο σύστημα υγείας και ήδη έχουμε υπογράψει δύο συμβάσεις χρηματοδότησης εξοπλισμού και ενεργειακής αναβάθμισης του Νοσοκομείου Ρόδου που θα υλοποιηθούν το 2021. Εντός του Φεβρουαρίου, θα ολοκληρωθεί ο οριζόντιος εμβολιασμός του μόνιμου πληθυσμού των μικρών νησιών κάτω από 1000 κατοίκους, σε αντίθεση με την υπόλοιπη χώρα, όπου προτεραιότητα έχουν συγκεκριμένες επαγγελματικές και ηλικιακές ομάδες. Ήδη ξεκινήσαμε στις 27 Ιανουαρίου από το Καστελλόριζο όπου έγιναν οι πρώτοι οριζόντιοι εμβολιασμοί πληθυσμού άνω των 18 ετών στην Ελλάδα και συνεχίζουμε με τα υπόλοιπα νησιά.
H Περιφέρειά μας, συνεχίζει να παραμένει στις ελάχιστες πλέον «πράσινες» περιοχές της Ευρώπης αναφορικά με την covid-19 λοίμωξη. Η καθαρή επιδημιολογική μας εικόνα αποτελεί σπουδαίο συλλογικό επίτευγμα που καλούμαστε ενσυνείδητα με τις καθημερινές συμπεριφορές και στάσεις μας να διατηρήσουμε.
Στον τουρισμό, θα είναι μια ακόμα δύσκολη χρονιά, μια που η πανδημία είναι ακόμα εδώ, αλλά τώρα έχουμε την εμπειρία του 2020 και την καλή μαρτυρία των αγορών και των επισκεπτών μας. Προετοιμαζόμαστε και εργαζόμαστε με συνεργασίες για να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο το προβάδισμα που κερδίσαμε το 2020 ως κορυφαίος προορισμός.
Σε κοινωνικό επίπεδο, δεν αφήσαμε κανέναν πίσω. Η πανδημία έχει συρρικνώσει το εισόδημα πολλών οικογενειών στα νησιά μας, έχουμε ήδη προβεί στις απαραίτητες ενέργειες ώστε μέσω του κοινωνικού παντοπωλείου να καλύψουμε βασικές ανάγκες σε τρόφιμα και άλλα είδη σε περισσότερες από 2500 οικογένειες μέσα στη χρονιά που διανύουμε.
Βάλαμε τέλος στην περίοδο περιβαλλοντικής ανευθυνότητας ως προς τη διαχείριση των απορριμμάτων στο Νότιο Αιγαίο. Ο ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου είναι ένας ήδη λειτουργικός οργανισμός, στη δυσκολότερη περιοχή της Ελλάδας ως προς τη διαχείριση των απορριμμάτων. Στις 29 Ιανουαρίου εγκρίθηκε το τεχνικό πρόγραμμα του νέου ΦΟΔΣΑ για το 2021, που περιλαμβάνει 39 συνεχιζόμενα ή νέα έργα και μελέτες, που αφορούν στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων των νησιών του Νοτίου Αιγαίου. Ήδη τα πρώτα 9 μεγάλα έργα είναι έτοιμα να δημοπρατηθούν από τον νέο οργανισμό.
Βάλαμε τέλος και στην μακρά περίοδο υποχρηματοδότησης του Νοτίου Αιγαίου που βρισκόταν σε πλήρη διάσταση με τα έσοδα και τους πόντους στο ΑΕΠ που προσφέρει αυτή η περιοχή της Ελλάδας στο εθνικό εισόδημα. Από 172 εκατομμύρια ευρώ στο ΕΣΠΑ 2014-2020 καταφέραμε να τα υπερδιπλασιάσουμε σε 357 τους ευρωπαϊκούς μας πόρους για την νέα προγραμματική περίοδο.
Αλλά κάναμε και μια νέα μεγάλη αρχή με την ίδρυση του νέου Αναπτυξιακού Οργανισμού της Περιφέρειας. Θέλουμε να επιταχύνουμε τον ρυθμό ανάπτυξης στα νησιά μας και τώρα διαθέτουμε ένα σπουδαίο εργαλείο για να το πετύχουμε. Πρόκειται για μια πολιτική απόφαση που καταδεικνύει ένα πράγμα: τη συνειδητή μας επιλογή να είμαστε μέρος της λύσης για την ταχύτερη δυνατή έξοδο από την κρίση. Και όπως έχει πει ο περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος, ναι ένας καλύτερος κόσμος είναι εφικτός!

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου